Ik was een van de deelnemers die een onjuist team had ingezonden. Iets te weinig waarde toegekend aan een van de renners. Met de juiste waarde kwam ik boven het budget met als gevolg dat ik weer verder kon puzzelen. Gelukkig had ik nog even tijd. Zojuist mijn team opnieuw verzonden. Succes allen!
Ja! De deadline is gepasseerd.
Hier mijn benadering. Ik ga zo de baby verschonen en voeden en hoop daarna nog even wat van jullie tactieken te kunnen lezen ;)
In geen ander spel is het zo belangrijk om de kansen te spreiden, maar ook om juist die renners te hebben die je niet mag missen. Het hebben van een laag totaalbudget helpt ook mee wanneer er nog veel spelers zijn om mee gelijk te spelen. Dus wilde ik een relatief laag budget team hebben (maar wat doet de rest? Wat is nu laag?) én de meest essentiële renners aantrekken. Ook is het relevant om de afweging te maken dat een renner ook in staat moet zijn om in de top 20 te finishen, en dit vaak genoeg doet.. in de wedstrijden wanneer je het nodig hebt. Afijn, dit alles in ogenschouw genomen heb ik mijn team gevormd.
Stap één in het maken van mijn team was het vinden van die renners die weinig kosten en ‘garant’ staan voor punten. Ofwel, die renners die je niet wilt missen omdat je anders geheid in het gedrang komt. Voor mij waren dit de volgende 9 renners:
Van der Poel (1230), Pidcock (599), Alaphilippe (489), Wright (416), Turner (372), Asgreen (267), Simmons (243), Schachmann (187) en Moscon (61).
Daarmee waren 9 van de 24 plekken bezet met een totaal aan kosten van 3864. De volgende beslissing die ik aardig snel had genomen was dat ik geen Pogacar in mijn team zou opnemen vanwege het weinige aantal koersen dat hij zou rijden op deze kalender. Ook van Aert heeft er even ingestaan op de laatste dag, maar heeft toch weer het veld moeten ruimen vanwege het niet rijden van kleine koersen in combinatie met zijn kosten.
Stap twee was het kijken naar die wedstrijden waar je met het hebben van die ene renner veilig kan zijn. De wedstrijden met een wazig deelnemersveld, waar lang niet alle WT-teams starten en je toch iets aan punten moet kunnen binnenhalen, ofwel; Le Samyn, Trofeo Laigueglia, Nokere, Bredene, Brugge de Panne, Scheldeprijs, de Brabantse Pijl en Eschborn Frankfurt.
Dit maakte dat ik Dekker (3), Waerenskjold (168), Welsford (199), Kron (395) Covi (406) en uiteindelijk ook Walscheid (441) heb toegevoegd aan m’n team. 15/24 renners met een gespendeerd budget van 5636. Nog 9 renners te kiezen.
Stap drie was het toevoegen van Vanmarcke (267), Kragh Andersen (362), Stuyven (444) en Meeus (483) omdat zij allen vaak worden opgesteld, relatief goedkoop zijn én starten in o.a. Samyn, Nokere, Bredene en de Scheldeprijs. Dit maakt dat ik 19/24 renners heb met een gebruikt budget van slechts 7192. Dat is wel een beetje overdreven laag denk ik en dat zal niet nodig zijn. Dus moest ik op zoek naar die renners die mij iets meer zekerheid zouden moeten geven in de grotere koersen.
Stap vier was het kiezen van die laatste vijf mannen. Waarbij mijn keuzes zijn gevallen op:
1. Philipsen (1423) – Zou dit jaar meer voor de klassiekers willen gaan, en heeft in de plek van Milan en van Aert toch de voorkeur gekregen. Dit met name omdat ik hoop dat hij me door Brugge de Panne en de Scheldeprijs zal fietsen.
2. Girmay (1048) – Hij rijdt Trofeo Laigueglia, kan overal top 20 rijden en is de uitgesproken kopman voor Intermarché het komende voorjaar. Rijdt minimaal 7 van de 20 wedstrijden dus ook dat spreekt wel aardig voor hem.
3. Mohoric (971) – Ondanks dat hij vaak in dienst rijdt van zijn ploeg neemt hij ook graag initiatief en weet hij hoe hij moet winnen. Vorig jaar ging hij in de voorfinale van de Omloop in de aanval, won hij MSR en trok hij deze vorm door tot in Parijs Roubaix, waar hij verrassend sterk was. En waar voor de meeste renners het voorjaar deels eindigt bij Parijs Roubaix gaat hij doodleuk door tot aan Luik.
4. Sheffield (621) – Talentje, had hem ook al kunnen selecteren bij de eerste stap, maar ergens moet je een lijn trekken. Zijn enigszins hogere kosten maakte dat hij nog even op de reservebank moest plaatsnemen. Samen met Turner en Pidcock moet hij maar voor mij (en INEOS) voor een goed voorjaar gaan zorgen.
5. Lutsenko (454) – Het grote vraagteken in mijn team. Zo’n man die jij eigenlijk in zo’n lijstje met no-go’s zet omdat hij excelleert of volledig door de mand zakt. Laat hem maar zijn best doen in de heuvelklassiekers, en hier en daar wat punten sprokkelen tijdens de kasseiklassiekers. Zijn veelzijdigheid heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat hij mijn team nét heeft gehaald.
Eindstand: Een veelzijdig team voor slechts 11549 punten. Hopelijk genoeg om het tot het eerste wisselmoment te schoppen.
Net niet gekozen
De sprinters waren voor mij echt een moeilijke keuze. Met name De Lie heeft lang in mijn lijst gestaan, maar ook Merlier was een optie. Jakobsen, Groenewegen en Kooij waren voor mij al iets eerder afgevallen en ook Pedersen, Matthews en Kristoff vond ik te duur of te wisselvallig. Aan het eind van de rit heb ik niet één van deze mannen opgesteld.
De Lie rijdt een voor zijn doen moeilijk programma, waarbij ik hem eigenlijk alleen zou opnemen voor de Brabantse Pijl en Eschborn Frankfurt. Voor Nokere, Bredene en de Scheldeprijs lijkt hij te passen, dus lost het kiezen van hem weinig van mijn sprintersprobleem op, én kost hij een flinke duit. Merlier heeft voor mij te weinig laten zien in de klassiekers om zijn prijs waard te zijn over meerdere wedstrijden. Merlier rijdt Nokere en Bredene, maar verwacht ik daarnaast enkel in Gent Wevelgem in de top 20. Dan denk ik dat de combinatie Walscheid + Welsford (Nokere) en Dekker + Welsford (Bredene) met Vanmarcke mij er ook door moeten kunnen helpen, aangezien ik daarmee ook een lager budget kan behouden. Ook hoop ik dat Waerenskjold aan de start staat in deze kleinere koersen waar ik Kristoff niet verwacht. Matthews zal voor de heuvelklassiekers gaan, maar ik verwacht dit jaar een hoop net niet voor hem. Punten zal hij wel halen, maar het verschil maken met zijn kosten geloof ik niet.
Campenaerts en F. Vermeersch hebben beiden ook lang in mijn lijstje gestaan maar hebben het ook niet gered.
Cosnefroy, Hermans en Mozzato waren ook onder de laatst afgevallen renners. Cosnefroy was interessant omdat hij enkele kleinere koersen rijdt waarbij ik hem in vorm altijd in de top 20 zie staan. Hermans moet eerst nog maar bevestigen voordat ik hem voor enkel het Ardennenluik in mijn team op neem. Mozzato was vorig jaar consistent en is nagenoeg overal waar hij zal starten kopman.. alleen waar hij zal starten is na Milaan San Remo nog onduidelijk. En dan zie ik hem met zijn prijs niet het verschil maken in de races waar ik het nodig heb.
Laatste ‘net nietjes’ die ik nog het benoemen waard vind zijn Honoré, Teunissen en Schelling. Alle drie in potentie goede top 20 kandidaten waar ze starten met een relatief laag kostenplaatje. Maar voor mij ook alle drie net te veel vraagtekens en (waarschijnlijk) niet aan de start in de koersen dat het erom spant.
Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie allemaal hebben gekozen en met welke onderbouwing. Ook kan ik niet wachten te zien waar ik met samengeknepen billen naar de koers zal zitten kijken, en óf ik met mijn tactiek in sommige gevallen misschien al veilig ben voor de start. Wie had ik toch echt moeten hebben, of met wie heb ik nou juist de perfecte renner gekozen.
Anyway, veel plezier allemaal.
Geweldig dat jullie net zo enthousiast zijn over de Afvalkoers als ik, maar wacht nog even met teams delen. Ik heb nog niet alle teams verwerkt en als er ergens in een team een heel klein foutje zit wil ik de manager de lans geven een klein foutje te herstellen. En dan is het verstandig deze geen extra info te geven.
Mooie analyses heren! (ik had die van jou ook nog net op tijd gelezen, Nijmos, en de 'struggles' ivm Pogacar kwamen mij heel bekend voor ;) )
Met een ploegpresentatie zal ik dan nog wachten, maar ik kan al wel verklappen dat ik die gek ben die vooral op de breedte gespeeld heeft. Wellicht wat teveel zelfs...
Al tientallen keren had ik de digitale brievenbus gecheckt, en zojuist was daar het verlossende bericht: ik (die eerste reserve was) doe mee! ☺️ (En hopelijk heel lang.)
Team en uitleg volgen. Kan wel vast melden dat ik er zes uit de top honderd heb en dat de renners uit de groep 400-600 pt oververtegenwoordigd zijn.
Ben er bijna heren.
4 mensen hebben niets ingeleverd, Bazing en Vernis als ervaren Afvalkoers spelers dus dat verbaasd me en nieuwelingen kiserlovski en roel kandelaars. Dus beide reserves hebben een plekje gekregen en ik heb vanmorgen een andere speler die mij afgelopen week een PB had gestuurd of het nog zin had (ik zei van niet, dom) gemeld dat als hij vanmiddag nog een team instuurt, hij dan nog mee mag doen.
Mocht iemand dit lezen en denken, nou, dan wil ik ook nog, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Mocht ik einde van de middag niets hebben ontvangen dan spelen we met 1 speler minder en valt er dus in de laatste koers voor de zomerstop, Eschborn-Frankfurt, maar één speler af.
Vanavond post ik de teams (kijk wel Ajax dus geen idee precies hoe laat).
"ik heb vanmorgen een andere speler die mij afgelopen week een PB had gestuurd of het nog zin had (ik zei van niet, dom) gemeld dat als hij vanmiddag nog een team instuurt, hij dan nog mee mag doen." --> Dit was ik.
Heb zojuist mijn team aangeleverd! Ben benieuwd, eerste keer afvalkoers.
Merk dat ik best wel rekening heb gehouden met specifiek deze 3 wedstrijden:
Le Samyn, Trofeo Laigueglia (altijd een fijne opwarmkoers in PCM) en Danilith Nokere Koerse. Daar was nog best weinig bekend qua startlijst, dus beetje gokken. En dat is de reden dan (spoiler alert) good old Mollema (ondanks z'n hoge prijs) de selectie heeft gehaald.
Ik heb alles verwerkt. Tiebreak stand staat al op pagina 1. De teams volgen later vandaag, dat is nog wat knip en plakwerk.
Als ze er op staan, controleer dan alsjeblieft je team, het blijft mensenwerk.
Heb ik een fout gemaakt, laat het me dan weten dan kan ik het nog voor de Omloop aanpassen.
Hier alvast mijn uiteenzetting voor het tot stand komen van mijn team.
In tegenstelling tot de grote rondes hoef je de Afvalkoers Klassiekers nu niet te winnen in Frankfurt.
Dat maakt de tactiek anders dan in een grote ronde.
Als eerste ben ook ik gegaan voor de picks waarvan ik denk dat iedereen ze heeft vanwege hun kostprijs. Niet omdat ik er per se van overtuigd ben dat ze het zo goed gaan doen, maar zelfs als ze slecht presteren en één uitschieter hebben, kun je direct het haasje zijn.
In mijn optiek waren dat Van der Poel, Alaphilippe, Asgreen, Pidcock, Turner en Schachmann.
Die 6 mee dus. Achteraf bleek dat niet in alle gevallen nodig.
Vervolgens ben ik gaan kijken per race wie ik hoge ogen zag gooien. En dan uiteraard bij de renners die dat ook in andere races kunnen doen. Speciaal gekeken naar die drie kleine kasseienkoersjes, de Trofeo en EF. Maar ook hiervoor geldt, zo minimaal mogelijk.
Voor de sprintkoersen gewoon gekozen voor de toppers. En hoop dat niet iedereen die er dan nog inzit dezelfde toppers heeft, anders ben ik het haasje.
In de meeste klassiekers geloof ik niet zo dat de CQ score echt doorslaggevend gaat zijn, daarom een hoge score aangedurfd. Ik heb namelijk ook al vooruit gekeken naar het tweede blok. Daar wilde ik al renners voor hebben omdat ik in dat blok zo min mogelijk wil wisselen.
Daarom al Evenepoel geselecteerd en ik bleek de enige te zijn…
Ook met anderen al rekening gehouden.
Tot slot er voor gekozen om mijn zwakke punten, die iedereen zal hebben, vooral in het begin te nemen omdat de kans dat je het dan overleefd het grootste is.
Kortom, het kan alle kanten op. Snelle exit, maar als ik de Scheldeprijs overleef zie ik mezelf het wisselmoment wel halen.
Tijdens het invoeren zag ik heel erg veel verschillende teams. Teams met de gehele grote drie, maar ook teams die ze alle drie niet hebben. Heel veel verschillen en dat is mooi. Met zoveel teams is het lastig om nu al te zeggen wiens team heel erg sterk is. Immers, je kunt de ene na de andere koers winnen om vervolgens ineens laatste te worden… De magie van de Afvalkoers…
Ben heel erg benieuwd naar jullie meningen, voorbeschouwingen en ik hoop dat we er een nagelbijtend spannende editie van kunnen maken en een heel levendig forum.
Ik zal proberen af en toe van een koers een voorbeschouwing te schrijven en deze voor de koers te posten. Van de Omloop en Kuurne heb ik gemaakt.
Als iemand anders dat ook leuk vind om te doen, geef het dan aan. Graag zelfs want ik ga nooit tijd hebben om dat voor alle races te doen.
Ik wens jullie allemaal heel erg veel succes deze editie, en voor de Afvallers, ik hoop dat jullie het topic blijven volgen en allemaal weer in de startblokken staan voor de Giro.
Ik hoop dat jullie de Afvalkoers net zo magisch gaan vinden als ik.
Super leuk om toch mee te kunnen doen. In alle haast de regels niet goed gelezen en daarom dacht ik dat het maximum 14000 was ipv 15000. Haha oeps, dan had ik nog wel iemand anders (waarschijnlijk de Lie of Kristoff) erin gefietst. Aan de andere kant, nu sta ik sterk voor de tie-break. Laten we hopen dat die nodig is :-)
Ik heb me verder voornamelijk gefocust op het eerste deel van het programma. Nog niet heel veel naar de rest van het jaar durven kijken.
Ik begon (voor de duidelijkheid was dit 10:00 vanmorgen) met een shortlist maken van goedkope picks om no-brainers er uit te halen. Daarnaast zocht ik mensen die veel reden.
Daarna probeerde ik de penibele races te filteren. In mijn ogen de kleine Belgische koersen, waar voornamelijk sprinters nodig waren.
Daarom deze sprinters met het oog op de kleine koersen:
PHILIPSEN Jasper (no-brainer qua kwaliteit)
JAKOBSEN Fabio (niet in vorm, maar in de kleinere koersen toch puntenpakker)
THEUNS Edward (rijdt heel veel en vindt sprinten weer leuk)
BIERMANS Jenthe (up and coming man en kopman)
WELSFORD Samuel (man in vorm)
WAERENSKJOLD Søren (hopelijk veel kleine koersen een puntenpakker)
Vervolgens 3 rijders met de kleine koersen en grotere:
CAMPENAERTS Victor (rijdt alles en veel puntenkansen)
TILLER Rasmus Fossum (rijdt ook veel en sprint vaak voor ereplaatsen)
TEUNISSEN Mike (hopelijk zijn jaar, ook gezien zijn sprint)
Voor Trofeo Laigueglia speciaal deze toegevoegd:
MOLLEMA Bauke (ook met oog op najaar)
KRON Andreas Lorentz (kan ook de heuvels goed gaan rijden)
Dan deze toppers voor het voorjaar:
VAN DER POEL Mathieu (!)
GIRMAY HAILU Biniam (ook AGR en Laigueglia)
PIDCOCK Thomas (rijdt alles)
WELLENS Tim (wordt zijn jaar, Strade en BP)
BENOOT Tiesj (rijdt veel)
TURGIS Anthony (hopelijk weer een goed jaar. Sprint altijd mee)
ANDERSEN Søren Kragh (rijdt veel)
TURNER Ben (hopelijk de doorbraak)
STUYVEN Jasper (puntenpakker pur sang)
Dan nog deze heuvelmannen die ik ook daarvoor al verwacht natuurlijk:
COSNEFROY Benoît (gaat ook kasseiklassiekers rijden)
TEUNS Dylan (in elke koers favoriet)
ALAPHILIPPE Julian (in elke koers favoriet)
En pure heuvelman:
SCHACHMANN Maximilian (koopje)
Hopelijk kom ik er een eind mee. Had graag 1000 extra besteed :-)
Herkenbare afwegingen Ab, al heb ik een andere strategie gekozen. Juist niet voor WvA, omdat ik verwacht dat hij vooral voor de monumenten gaat, Vlaanderens mooiste en De Hel meer specifiek, waar ik 19 en 12 starters respectievelijk heb. Sowieso, ik verwacht meer van de combi Benoot+Laporte dan van WvA in termen van hoeveelheid ereplekken. Ik ben wel het haasje als 45 deelnemers voor WvA zijn gegaan. De afwezigheid van WvA stelt me in staat om een wat breder palet aan subtoppers te pakken die me hopelijk door een groter aantal koersen heen gaan helpen. Kristoff, VDP, Matthews, Laporte, Girmay, Madouas en Teuns. 7 renners, bijna 8000 punten en 47 ingeschreven koersdeelnames waarbij ik verwacht dat er daar nog wel een stuk of 15/20 bij gaan komen, met name MVDP, Matthews en Gurmay zullen nog koersen aan hun agenda toevoegen verwacht ik.
De Lie en Philipsen waren de eerste twee die ik groen kleurde in mijn Excelbestand. En het waren de laatste die ik er ook weer uit heb geklikt. De Scheldeprijs zie ik als grote breekpunt, zoals ook Ab al aangeeft. Kristoff, Meeus, Allegaert en Welsford moeten me daar doorheen gaan slepen, die laatste twee zijn de enige die nu op de startlijst voor Nokere staan, Girmay's deelname aan Laigueglia was beslissend om hem mee te nemen, datzelfde geldt voor Kron, waar Stuyven, SKA en Teunissen me juist door Le Samyn moeten slepen. Veelrijders als Kwiato, SKA en Allegaert kunnen net dat verschil betekenen door extra puntjes. Tot slot, heb ik eigenlijk alleen MvdP, Pidcock en Alaphilippe gezien als "must-haves" omdat iedereen die zou nemen. Anders had ik Alaphilippe misschien wel thuisgelaten.
Ik kijk uit naar een mooie afvalkoers en hoop er na EF (1 deelnemer) nog bij te zijn.
KRISTOFF Alexander 1433
VAN DER POEL Mathieu 1230
MATTHEWS Michael 1192
LAPORTE Christophe 1189
GIRMAY HAILU Biniam 1048
MADOUAS Valentin 952
TEUNS Dylan 866
PIDCOCK Thomas 599
BENOOT Tiesj 543
ALAPHILIPPE Julian 489
MEEUS Jordi 483
ALLEGAERT Piet 474
STUYVEN Jasper 444
KRON Andreas Lorentz 395
TURNER Benjamin 372
POLITT Nils 367
ANDERSEN Søren Kragh 362
STEWART Jake 360
NARVAEZ PRADO Jhonatan Manuel 342
TEUNISSEN Mike 292
KWIATKOWSKI Michal 272
VERMEERSCH Gianni 268
WELSFORD Samuel 199
MILAN Jonathan 160
14331
Hierbij mijn stemverklaring.
Pogacar had ik sowieso al niet. Vreesde daarom wel de Strade maar dat is nu minder. Bij Van Aert, Van der Poel en Pidcock had ik de meeste FOMO-gevoelens (leuk dat iedereen daar anders over denkt). Dat had ik in mindere mate bij Alaphilippe (wordt hij nog meer dan een schim van zijn oude ik?), Kristoff (nog lang niet versleten) en Philipsen. Die zes moesten zeker opgesteld worden. Met pijn in het hart nam ik afscheid van Küng (vorig jaar bijna overal goed en nu dus duur).
Meer sprinters: afgevallen zijn De Lie, Pedersen (al is die meer dan een sprinter, maar soms zie je hem weken niet) en het Nederlandse toptrio (kwartet eigenlijk, want ik dacht ook even aan Van Uden).
Wel door de ballotage: Merlier, Ewan, Meeus (>De Lie), J. Milan (koopje natuurlijk) en Halvorsen (net niet gratis, en ooit zag ik 'm bij mij om de hoek een rit in Olympia's Ronde winnen, dat schept een band voor het leven).
Ook Welsford mag het (deels in de kleinere koersen) laten zien en Søren Wærenskjold heeft alleen al vanwege die naam een streepje voor.
Uit de groep 'kan het verschil maken maar ook erg tegenvallen' sneuvelden Asgreen, Campenaerts, Benoot, Teuns (best duur ook, net als Cosnefroy) en Q. Hermans. Stuijven met zijn volle programma en kwaliteiten was eigenlijk een zekerheidje. Dat geldt minder voor SKA, Jungels (zet z'n come back door?), Lutsenko (jawel) en Wellens (eens moet het zijn voorjaar worden).
Mohoric heeft er hopelijk zin in, want hij is met een kleine 1000 punten best aan de prijs.
Kron, Teunissen en Turner (zal vaak genoemd zijn) mogen zich her en der als joker bewijzen.
Nog een Milan: Vader gun ik alles en met 5 punten kost hij me de kop niet. Dat laatste geldt helemaal voor Nathan Vandepitte die met zijn schamele twee punten de 24ste man is in mijn selectie. Heb slechts 19 punten over, dus bij een gelijkspel heb ik niet veel kans.
Veel plezier allen!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.