Afvalkoers Klassiekers 2023

1 2 ... 8 ... 48 49
Limal

Leuk al die ploeganalyses!

Zoals ik al aangaf ben ik die durver/gek/dommerik die niemand geselecteerd heeft uit de lijst Pogacar - Van Aert - Van der Poel. (als ik goed gekeken heb heeft enkel Pier Tol voor dezelfde tactiek gekozen)

Mijn gedachtengang:

Eerst had ik de dure Pogacar - met hem in het team dacht ik veilig te zijn voor uitschakeling in alle koersen waar hij zou starten, waardoor de sporadisch koersende Van Aert/Van der Poel en de vraagtekens Alaphilippe/Schachmann niet echt nodig waren. Toen bleek dat Pogi niet zou starten in de Strade heb ik gisteren nog alles omgegooid.
--- eruit: Pogacar, Ewan, SKA, Simmons, Waerenskjold, Milan, Marit, Salby
++ erin: Cosnefroy, Madouas, Wellens, Alahilippe, Philipsen, Theuns, Page, Welsford

Ik ben dus volop voor de breedte gegaan, met een trosje mannen die op meerdere tereinen kunnen scoren en een kwaliteitsvoller sprinterscontingent. De spreiding over de verschillende wedstrijden is ook verbeterd.

Mijn achilleshiel gaan nu de grote wedstrijden worden waar de supermannen aan de start staan. In retrospect had ik de "goedkope" Van der Poel er beter bijgenomen, maar ik hoop dat ik met De Lie, Girmay, Cosnefroy, Madouas, Teuns, Pidcock, Wellens, Benoot, Alaphilippe, Stuyven, Naesen, Wright, Turner, F. Vermeersch, Vanmarcke, Asgreen en mss Page voldoende punten haal in de kasseiklassiekers om net boven de hot-seat te blijven zweven.

Voor de sprintkoersen en de heuvelklassiekers zit ik met mijn team denk ik wel veilig. Met de najaarscampagne heb ik bewust geen moment rekening gehouden - als rookie is de voorjaarscampagne overleven mijn doel.

Voorspelling: Milaan-San Remo zou zomaar mijn eerste angstzweetmoment kunnen worden... Ik kijk nu al uit naar Ab die mij met de grond gelijk maakt omdat ik eruitvlieg door Wout, Mathieu én Tadej thuis te laten :-)

Veel succes allemaal - het moge beginnen!

Laatst gewijzigd
Rico.

Hmm, ik zat blijkbaar teveel met Scorito in mijn hoofd, mijn hele team gemaakt met het idee dat het maximale aantal renners 20 was...

Nijmos

Ik ben als volgt te werk gegaan:
Eerst heb ik er renners ingeklikt die door hun 2022 jaar zo scherp geprijsd zijn dat ze voor mij zonder meer een nobrainer zijn: asgreen, alaphilipe, in mindere mate pidcock en schachmann (die laatste is maar de vraag of het nog goedkomt). Ik klikte die er blind in en tel ze ook niet echt mee. Ik wil me niet rijk rekenen voor koersen dat ik er genoeg man heb door renners mee te tellen die iedereen heeft.
Eenzelfde gedachtengagng had ik voor een paar renners die buitengewoon in vorm zijn en talentvol maar nog goedkoop. Ik denk dan in het bijzonder aan turner en welsford. Ook die verwacht ik in bijna alle teams..

Vervolgens valt natuurlijk op dat er 3 renners wat cq waarde betreft bovenuit steken. Evenepoel viel af met maar  1 koers tot de wissel. Bleven over pogacar en wout. Neem je ze allebei geen van beiden of welke van de twee? Allebei viel voor mij al snel af. Dat paste niet en dan wordt het te veel lijden in de 9 koersen die geen van beiden zou rijden. Allebei niet zou qua cq ranking mooi zijn, maar dan heb je het in hun koersen al snel benauwd. Er zijn maar 24 plekjes en ik wilde dus graag naar een paar koersen geen omkijken. Mijn keuze viel eerst heel duidelijk op pogacar. Zijn vorm was iets beter, maar vooral leek mij in de koersen waar pogacar excelleert de alternatieven lastiger voorspellen én duurder omdat ze niet alleen presteren in die heuvelkoersen maar vaak ook in het rondewerk (denk aan dfm bilbao mas evenepoel roglic vlasov enz). Met de relatief goedkope van der poel had je wout bovendien al grotendeels ondervangen.  Van de 6 koersen die wout doet rijdt mathieu er 5. Dan eindigt hij er vast wel 2x voor en ik ging ervannuit dat er genoeg teams zouden zijn die niet beiden meenamen ( ook dan lijdt je in de 12 koersen die zij niet rijden). Bovendien had ik in de ronde en strade dan ook nog pogi. Dus wout kon gemist worden als ik wat extra inzette op de koersen die hij rijdt. Een laatste argument was dat je helemaal aan het einde van het spel pogacar vast nodig hebt in de italiaanse koersen dus dat bespaart je dan die wissel.

En toen begon die sloveen gek te doen met zijn programma.

Daardoor moest je mét pogacar nog steeds sterke heuvelmannen voor strade gaan selecteren én werd onberekenbaar wat hij wel gaat rijden. Ik heb het omgegooid. Waarvoor excuses aan de organisator en veel dank voor je begrip, Ab! Ik wilde nog steeds graag een extra topper naast mathieu omdat je dan plekjes (schaarser dan cq punten) overhoudt. Met wout ipv pogi moest wel wat meer heuvelkracht ingebracht tov kasseimannen. Waat matje en wout rijden verwacht ik niet direct in de problemen te komen. Ook verwacht ik van stuyven turner en pidcock daar wat consistente prestaties waardoor er al heel hoog gescoord moet door anderen worden wil ik echt onderin eindigen. Maar misschien ben ik te ver doorgeschoten in het wegsaneren van kasseimannen. Wright en girmay maakten plaats voor cosnefroy en matthews. Senechal werd benoot.

Verder vulde ik aan door te kijken naar de categorieen sprint en kleinefrutkoersen. Voor de kleine koersjes in belgie zet ik voor een zwaarder koersverloop in op vanmarcke, g vermeersch, en voor een lichter verloop heb ik jakobsen dekker en ackermann mee. Nizzolo rijdt ook nog samyn. Voor de trofeo nam ik rui costa en ciccone mee en ook dat cosnefroy daar rijdt is fijn. Ik denk daT ik de enige met ciccone zal zijn, maar aangezien hij die trofeo rijdt, in de ardennen wat kan betekenen en hopelijk ook in het italiaanse najaar vond ik het een leuke optie.

In de sprints keek ik naar programma en profiel. In jakobsen en bennett twee pure sprinters die altijd top 5 rijden waarbij ik bennett in ef verwacht. Welsford al genoemd en verder nizzolo ackermann die veel zullen rijden in het voorjaar en die ook een wat zwaardere koers kunnen overleven. Ik zie ook wel kans dat ze ef rijden. Sagan gaat waarschijnlijk geen echte sprintkoersen rijden maar gaat mij hopelijk wel redden in koersen als kuurne en de omloop of ddv als dat sprinten wordt. In een pure massasprint zou ik kunnen pijn lijden als velen ook ewan erbij hebben gepakt of toch philipsen en of de lie.

Wie weet gaat het zaterdag al mis in de omloop. Zonder de lie philipsen laporte kristoff.. het zou zomaar kunnen!

Laatst gewijzigd
Rawolf

Ik wilde sowieso de grote favorieten mee omdat door het puntensysteem je beter de toppers kan hebben dan veel starters naar mijn idee. Dat zijn natuurlijk de volgende met daarbij vermeld dat ik de Lie nog niet echte klassiekers zie winnen maar kan wel meedingen om winst in die klassiekers vd 2e lijn.

POGACAR Tadej
van AERT Wout
DE LIE Arnaud
van der POEL Mathieu
PIDCOCK Thomas

Goede prijskwaliteitverhouding mannen die veel rijden
BENOOT Tiesj
TURGIS Anthony
ALAPHILIPPE Julian
WRIGHT Fred
TURNER Benjamin
ANDERSEN Søren Kragh
ASGREEN Kasper
PAGE Hugo
SCHACHMANN Maximilian
MOSCON Gianni
SCHELLING Ide

Sprintkoersen, Scheldeprijs, Bredene, Nokere, Driedaagse, GW etc
EWAN Caleb
MEEUS Jordi (eerste die ik erin klikte. maakt indruk dit jaar imo!)
SAGAN Peter
PEDERSEN Casper Phillip
MILAN Jonathan

Speciaal voor Trofeo Laigueglia gekozen maar rijd nog wel wat koersen
COSTA Rui Alberto Faria

Budget was op
MAYRHOFER Marius
DEKKER David

Arry1338

Het laagste budget by far... en ik maar denken dat ik daarmee in de middenmoot zou zitten :/.

Ab Normaal

'@Arry1338
Tja, dat had ik al direct in de gaten maar ik mag natuurlijk niets zeggen...

JapieJapo

Pogacar is de must have in dit spel denk ik, zeker in deel 2 en 3. Hij heeft 9 van de 15 wedstijden uit deel 2 en 3 van het wedstrijdschema aan de start gestaan waarvan 5 keer dik in de punten. En in het voorjaar haalt hij (ook) punten in de Ardennenklassiekers waar de 2 andere kleppers van Aert en van der Poel dat niet zullen doen. Net als Limal hierboven had ik eerst een team met Pogacar en zonder van Aert en van der Poel.

Van Aert is duur, rijdt weing wedstrijden in het voorjaar en kan ook nog last hebben van andere zeer goede renners bij Jumbo. Voor het tweede deel van het wedstrijdschema is hij wel super interessant zeker als hij het WK tijdrit ook nog mee zou pakken. Ook van der Poel rijdt voorlopig maar 5 wedstrijden en het is maar de vraag wat hij in het najaar rijdt.
Maar toen kwam het bericht dat Pogi de Strade skipt, grote kans dat de 2 andere grote heren er een mooi duel van gaan maken. Daarom toch maar van der Poel erin gefietst, geeft gelijk wat meer lucht al die 5 wedstrijden waar hij aan de start staat ;) Van Aert definitief niet in mijn opstelling en Pogi blijft staan.

Verder Girmay en Cosnefroy er snel in geklikt, save voor de Trofea en zowel in het voorjaar als in het najaar veel kansen op punten. Vandaar ook Garcia Cortina meegenomen. Dan uiteraard een sloot Belgen die leven voor de klassiekers: Wellens, Stuyven, Theuns, Florian Vermeersch en toch ook maar Vanmarcke. Theuns rijdt precies de andere wedstrijden dan de meesten en was 2de in Tours vorig jaar. Vanmarcke rijdt veel en ondanks de gelijke prijs toch verkozen boven Asgreen. Hij staat namelijk maar voor 5 wedstrijden op de startlijst staat waaronder Kuurne waar ik hem niks zie halen.

Diegene die bijna iedereen heeft behalve ik is Alaphilippe. Om de een of andere reden geloof ik er niet meer zo in, ben ik nooit echt fan van hem geweest en zijn zijn uitslagen tot nu toe niet hoopgevend. Hij staat ook nog niet op de startlijst voor zijn Muur van Huy. Maar voor zo'n spel als dit is dit gewoon een slechte keus om hem niet mee te nemen.
De klimklassiekers vond ik het lastigste om rekening mee te houden vanwege de vele klassementsrenners die daar hoog eindigen. Deze zijn dus duur in aanschaf voor weinig wedstrijden. Ik hoop dat Pogacar, Cosnefroy en eventueel Pidcock en Wellens samen met de goedkope talentjes Kron en Gloag en good olds Costa, Kwiat en Schachmann genoeg punten zullen halen om die wedstrijden te overleven.

Om de sprintwedstrijden te overleven heb ik nooit gedacht aan de (te) dure Philipsen, Jakobsen en Ewan. Ik denk met Meeus, Theuns, Welsford, Waerenskold, Milan en Dekker dit wel te overleven. Kragh Andersen (rijdt lekker veel wedstrijden) en Ben Turner (verwacht ik toch kopman bij Ineos in veel wedstrijden) stonden er van het begin af in.

Dit maakt 23 renners dus nog 1 te gaan waarvoor ik veel budget over had. Ik ben uiteindelijk voor de Lie gegaan omdat hij zeker in het openingsweekend al het verschil kan maken. Wel lang getwijfeld tussen hem omdat Mohoric ook heel mooi in mijn team zou passen. Maar de Brabantse Pijl en Frankfurt al op je programma hebben staan heeft de doorslag gegeven.

Leuk om jullie keuzes en gedachtes daarbij te lezen. Veel succes allemaal en hopelijk komt er in dit voorjaar geen verhaalt van Ab hoe stom je kunt zijn om Alaflip niet te kiezen ;)

Laatst gewijzigd
Nijmos

Ik heb grappig genoeg de Lie toen ik begon eigenlijk al heel snel afgeschoten als te duur voor wat hij bewezen heeft. Stond dus ook niet echt meer op mijn longlist en ik schrik wel hoe veel hij is gekozen. Wordt een benauwd openingsweekend vrees ik.

Thomberg

Volgens mij ben ik de enige met Tiller. Dat is nou echt een renner waar ik voor dit spel veel van verwacht. Sterk sprintje ook. Gaat neem ik aan hele Uno-X programma rijden

Leuk dat meerdere op Biermans inzetten en dat Mollema (door z’n winst twee jaar geleden in Trofeo) veel gekozen is nu

Limal

Vierentwintig van ons zien Teuns ziek afzeggen voor het openingsweekend. Bezorgt dit iemand al een slechte nachtrust?

Maillot à Pois

Het is de eerste keer dat ik deelneem aan de versie voor de klassiekers, en ik moet zeggen dat ik me een bult schrok toen ik die eerste post van Arry en dan vooral zijn restbudget zag gisterenavond :-)
Intussen blijkt dat ik weliswaar een duur team heb, maar ook weer niet uitzonderlijk duur, en dat Arry de absolute krentenkoning is.
Ik had al vrij vroeg gekozen voor een team rond Van Aert en zonder Pogacar, dus wat betreft heeft diens programmawijziging niets meer aan mijn team veranderd. Andere namen die ik dadelijk opschreef waren Girmay (o.a. voor Laigueglia maar ook omdat ik een sterk voorjaar van hem verwacht), Pidcock, Van der Poel en Milan.
Over De LIe heb ik lang getwijfeld, maar zijn seizoensstart heeft me overtuigd dat hij ook in grotere wedstrijden aan scoren toe gaat komen. Andere renners die me door hun sterke start overtuigd hebben zijn Turner, Sheffield, Meeus en Welsford.
Asgreen en Schachmann zijn dan weer uit mijn team gevallen.
Als ik de Ardennen haal, wordt het daar wellicht bibberen en beven en is het hopen op goede prestaties van Gaudu, Hermans en Teuns.
Tot slot hoop ik op een Intermarché effect bij Arne Marit en een voorjaar zonder pech voor Vanmarcke.
Absolute blinde vlek voor mij was blijkbaar Stuyven. Geen moment overwogen, ondanks zijn lage CQ waarde en interessante programma.

Arry1338

Ik heb even de moeite genomen om wat van de statistieken uit te plooien. Eerst om mijn eigen team goed te kunnen analyseren en waar mijn bottlenecks zitten. Hier voor jullie ook de informatie hoevaak elke renner is gekozen bij 55 deelnemers in totaal:

53x Alaphilippe
49x Pidcock
48x Van der Poel
42x Milan
41x Stuyven
40x Kragh Andersen
38x Benoot
38x Asgreen
37x Welsford
34x Turner
34x De Lie
33x Girmay
27x Schachmann
27x Philipsen
27x Van Aert
26x Vanmarcke
25x Ewan
25x Kron
25x Kwiatkowski
24x Teuns
24x Meeus
23x Jakobsen
23x Dekker
22x Rui Costa
21x Cosnefroy
19x Merlier
17x Wellens
17x Mollema
17x Waerenskjold
16x Theuns
15x Campenaerts
14x F. Vermeersch
14x Teunissen
13x Simmons
13x Wright
12x Kristoff
11x Hermans
11x Covi
10x Pogacar
10x Lampaert
9x Page
9x Bettiol
9x Gloag
9x Moscon
9x Nizzolo
9x van Baarle
8x Laporte
8x Mohoric
8x van Eetvelt
7x Ackermann
7x Walscheid
6x Dupont
6x Bernal
6x Biermans
6x Honoré
6x Sagan
6x Marit
5x Watson
5x Dewulf
5x Küng
5x Sheffield
5x Matthews
5x S. Bennett
5x G. Vermeersch
5x M. Pedersen
4x Hofstetter
4x Lutsenko
4x Allegaert
4x Stybar
4x Naesen
4x Schelling
3x Menten
3x Penhoët
3x Madouas
3x Vader
3x Senechal
2x Jungels
2x Trentin
2x van Avermaet
2x Narvaez
2x M. Van den Berg
2x Salby
2x Garcia Cortina
2x Turgis
2x Eenkhoorn
2x Vendrame
2x Tesson
2x Gregoire
2x D.F. Martinez
2x Gaudu
2x J. Stewart
1x Halvorsen
1x Vandepitte
1x Cort Nielsen
1x Tiller
1x Zingle
1x Politt
1x Woods
1x Baroncini
1x Mayrhofer
1x Groves
1x Ballerini
1x Jorgenson
1x Pacher
1x Burgaudeau
1x Dujardin
1x Aranburu
1x Guerreiro
1x Cote
1x Hoole
1x Polanc
1x Malucelli
1x Weemaes
1x Hodeg
1x van Uden
1x Eekhoff
1x Powless
1x van Hoecke
1x De Bondt
1x Higuita
1x L. Martinez
1x Louvel
1x van Gestel
1x van Poppel
1x Evenepoel
1x Calmejane
1x Hirschi
1x Vuillermoz
1x Venturini
1x Champoussin
1x Ciccone
1x Vlasov
1x Van Gils
1x Aniolkowski

Banaantje

Ik schrok ook wel even van het aangesproken budget van Arry. Aan die regel had ik niet gedacht. Hopelijk geen gelijke standen anders kon ik wel eens het haasje zijn.

Arry1338

Enkele "opvallende" niet gekozen renners die ik ondertussen ben tegengekomen op de startlijst van de Omloop zijn Herregodts, Bax, Kanter, Askey, Bissegger, Haller, Pasqualon, Syritsa en Riesebeek. Van al deze mannen zou ik niet raar opkijken mochten ze aan het eind stiekem in de top 20 eindigen.

Anyway, nog wat verder in m'n research ben ik zo gek om een overzicht te maken van het aantal starters per speler in de Omloop van (over)morgen. Kunnen we al een gevarenzone onderscheiden en zijn er al spelers die mathematisch veilig zijn? Natuurlijk heb je niets aan 18 starters wanneer ze allemaal buiten de top 20 eindigen, maar toch..

18 Starters
Pier Tol, Treenert

16 Starters
Sies, Platje, Rabbiej

15 Starters
SvenVDB, Hartstikkebedankt, Coolietje, Limal, Thomberg

14 Starters
Zwiebeln, LuukGoverde, Teeke de Kapper, Wielervolger, Erveedeeee, Rawolf, Nick Vermeulen, Ludi, SammySosa,

13 Starters
JDV21, Arjenzvob, Ivo001, JapieJapo, Zeewolde

12 Starters
Oli4g, Bonorrie, Nijmos, Stijn Vastiau, Niels22, HeldS, PeterPostForever, Maillot a Pois, BrackenRidgeCycling, Danusz1986, Jori

11 Starters
Bastaix, Mithrandir, Arry1338, Sjonge Jonge, Carbon Ros, Zwartebroekengeletrui, Banaantje, DeKenner01, Rico, Poeksel, Ecko

9 Starters
Ab Normaal, MensFaber, Jefgodfather, Bode80, Reyn, BlingSagan, Ceramiche Ariostea

7 Starters
Rimenno

6 Starters
Vincent Kleijn

Zoals hierboven te zien, heeft Vincent zo'n beetje al zijn eieren in de mandjes van Trentin (2x), Ackermann (7x), Mohoric (8x) of van Baarle (9x) liggen. Een of meerdere van deze mannen moeten het echt gaan doen voor hem. Kwiatkowski (25x) en Benoot (38x) zijn zo vaak gekozen dat zij hem waarschijnlijk niet zullen kunnen redden. Heb je al deze 6 renners, dan wordt je al snel niet laatste straks.

Rimenno heeft dan weer het volste vertrouwen in Kung (5x), Sheffield (5x) en van Baarle (9x). Daarnaast zullen Kwiatkowski (25x), Asgreen (38x), Benoot (38x) en Pidcock (49x) al moeten winnen om het verschil mogelijk te maken met een ander onfortuinlijke speler.

Maar aantal deelnemers zegt natuurlijk niet alles!

BrackenRidgeCycling

Als ik zo even snel de ploegen doorloop zijn er toch best veel met 2 van de grote 3.
Zelf vond ik dat een beetje te veel van het goede.

Ik wil altijd voor iedere race een paar renners hebben, ik kijk dan ook al naar de wedstrijden in het 2e deel en 3e deel.
Je hebt maar 8 wissels dus een uitgebalanceerd team is wel zo handig.

Ik heb Covi mee voor de Italiaanse koersen en Theuns o.a. voor Parijs Tours( ja zover kijk ik al)
Mollema rijd over het algemeen ook wel wat Italiaanse koersen en goekope opvuller Gloag hoop ik daar ook wel te zien,

Voor het 2e deel kwam ik uit bijnj Nizollo en van Gils, jammer dat Hirschi geblesseerd raakte, die had ik er misschien toch in moeten doen.

Het 1e deel is natuurlijk jhet makkelijkste omdat de startlijsten al bijna volledig zijn.
Voor de kasseien heb ik wel een breed team denk ik, gekozen voor Wout ipv Matje, het zal om het even zijn denk ik.
Voor de kleinere koersen zoals NK Koksijde en Samyn voor Theuns Welsford en Vermeersch gegaan.
Sprinten doen we met Ewan en Meeus en heel wat andere snelle mannen in mijn team. de Lie vond ik toch te duur.
De heuvels met Ala, Teuns, Pidcock, Schachmann, Wellens en Kron komt hopelijk ook wel goed.

Voor de laatste koers van het 1e deel alleen maar Marit en SKA, hopelijk koen Nizollo en Theuns hier nog bij.

Ik wens iedereen veel plezier met dit geweldige spel!!

Nijmos

Sagan maar 6x gekozen vind ik wel opvallend. Die stond er bij mij toch wel vrij snel vast in. Niet omdat ik er superveel van verwacht maar wel omdat ikvoor dat geld verwachtte dat hij zeker 30x gekozen zou worden. En hij in een gw of kbk dan zomaar onmisbaar kon zijn

Ab Normaal

Ai. Maar twee mensen die minder renners aan de start hebben.
Dat voelt toch niet heel lekker.

En @Arry1338
Waar zitten jouw bottlenecks?

Laatst gewijzigd
Arry1338

Ik mis Milan, de Lie, Benoot en van Aert uit de lijst met renners die in ieder geval door meer dan de helft zijn gekozen.
Gelukkig is het programma van deze mannen aardig gespreid, en het lijkt dan ook vooral gevaarlijk te worden wanneer zowel van Aert als Benoot in bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen beiden hoog eindigen. Maar, dan zijn er gelukkig een heel aantal teams die ze niet beiden hebben, en zit ik nog niet per sé in de gevarenzone zolang mijn renners maar presteren. Voornamelijk Mohoric, Walscheid, Sheffield en Lutsenko kunnen mij al heel snel veilig fietsen door hoog te eindigen.

Bonorrie

Had verwacht dat ik met de teamwaarde wat meer aan de lagere kant was beland, maar met 14.439 toch nog in de middenmoot. Mijn tactiek was om met een lage teamwaarde vooral door de eerste kleine koersen te komen. Heb even overwogen om maar met 20 renners te starten en zo de teamwaarde nog extra naar beneden te halen, maar koos uiteindelijk toch nog voor 24, door het op te tuigen met renners van kleinere ploegen.
Van de renners die door meer dan de helft is gekozen mis ik niet de minsten; KRAG ANDERSEN, ASGREEN, TURNER, GIRMAY en SCHACHMANN, dus daar zal het billen knijpen worden.
Verder verwacht ik veel van de jonge sprinters (DE LIE, MILAN, WELSFORD en WATSON), die zouden zomaar het verschil kunnen gaan maken.
Ben sowieso gecharmeerd van de jonge FDJ talentjes (al heb ik er maar 1 in mijn team zitten momenteel :) )
Allemaal veel succes, laat de voorjaaarskoersen maar beginnen.

Ab Normaal

“Hij is ribbedebie!”, “Hij hangt tussen zijn kader” en “Daar brandt de lamp”. Het zijn uitspraken die onlosmakelijk zijn verbonden met het Vlaamse wielervoorjaar. Na warmdraaien in Australië, Argentinië, Spanje en in de woestijn, is het komende zaterdag tijd voor het dokkeren over kasseien. Het is tijd voor het Vlaamse voorjaar. Tijd voor de Omloop Het Nieuwsblad! De Afvalkoers blikt vooruit op de enige echte opening van het wielerseizoen!
Wie kan zich tot opvolger van Wout van Aert kronen?

“Mijn tijd komt nog wel.” De 22-jarige Tom Boonen maakt zich na afloop van de Omloop Het Volk geen zorgen. Het Belgische toptalent was één van de smaakmakers van de 56e editie van de Vlaamse openingsklassieker. Boonen maakte in de finale onderdeel uit van de beslissende kopgroep. De Kempenaar was echter niet de enige Quick Step-Davitamon-renner die mee was.

Johan Museeuw, Paolo Bettini, Frank Vandenbroucke… Vrijwel het gehele sterrenensemble van ploegbaas Patrick Lefevere was bij de les. En dus moest Boonen blijven zitten, toen ploeggenoot en patron Museeuw aanviel op goed twintig kilometer van finishplaats Lokeren. De 37-jarige Museeuw won op 1 maart 2003 zijn allerlaatste topklassieker. En Boonen? Die kwam met teammaat Vandenbroucke hand in hand over de meet, als nummers vier en vijf. Maar zijn tijd zou ongetwijfeld nog komen. Toch?

Tom Boonen zou echter nooit de Omloop winnen, ondanks vijftien deelnames. Een paar keer kwam hij dichtbij. Zo eindigde Tornado Tom in 2005, 2007, 2012 én 2015 op het podium. Een slimmere Filippo Pozzato, een snellere Sep Vanmarcke en een sterkere Ian Stannard versperden hem echter de weg. Hierdoor bleef de Omloop altijd een hiaat op het palmares van Boonen. En dat is toch vreemd voor een meervoudig winnaar van Parijs-Roubaix, Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en E3 Harelbeke. “Altijd dacht ik genoeg tijd te hebben”, zo gaf hij in 2017 voor zijn laatste optreden aan. Het jongetje van 22 had dan tóch geen gelijk.

Tom Boonen won dus nooit de Omloop Het Nieuwsblad. Net als zijn grote rivaal Fabian Cancellara overigens. Wie wel? Roger De Vlaeminck, Herman Van Springel, de eerder genoemde Museeuw, Peter Van Petegem, Michele Bartoli… En natuurlijk mag de grote Eddy Merckx niet ontbreken: de Kannibaal zegevierde in 1971 en 1973. Recordhouder is hij echter niet: die eer is weggelegd voor het drietal Van Petegem, Ernest Sterckx en Joseph Bruyère. Zij wonnen de Omloop liefst driemaal. De Belgen zijn sowieso dominant in eigen land, ze wonnen liefst 58 van de 77 verreden edities.

Vier keer mocht een Nederlander de champagne ontkurken. Jo de Roo was in 1966 de eerste, gevolgd door Jan Raas (1981), Teun van Vliet (1987) en Sebastian Langeveld (2011). Die laatste won de Omloop in de stromende regen, met een banddikte verschil, ten koste van de Spanjaard Juan Antonio Flecha. Toen heette de koers nog de Omloop Het Volk, een titel die het te danken had aan de organisator: het katholieke dagblad ‘Het Volk’. In 2008 ging de krant echter op in Het Nieuwsblad, wat gevolgen had voor de naam van de Belgische klassieker. Inmiddels heeft men het over de winnaar van de Omloop Het Nieuwsblad, tot verdriet van nostalgisch ingestelde wielerfans.

Laatste tien winnaars Omloop Het Nieuwsblad
2022: Wout van Aert
2021: Davide Ballerini
2020: Jasper Stuyven
2019: Zdeněk Štybar
2018: Michael Valgren
2017: Greg Van Avermaet
2016: Greg Van Avermaet
2015: Ian Stannard
2014: Ian Stannard
2013: Luca Paolini

Voor ons betekent dit de aftrap van het Afvalkoers seizoen. Wie heeft zijn huiswerk het minst goed gedaan en voor welke teams is het gelijk na dag 1 al afgelopen? Afvallen is nooit leuk, maar als eerste…

Laatst gewijzigd
Rawolf

dat ik de enige ben met Mayrhofer verbaast me wel, gezien zijn seizoensstart.

Was vorige week wat aan het kwakkelen dus niet voor t openingsweekend wss, maar moet wat kunnen in andere koersen.

Moscon met een zeer matig programma trouwens.

Laatst gewijzigd
Thomberg

Mooie voorbeschouwing!

Met 15 man ga ik met een enigszins gerust hart richting de Omloop. Alhoewel kwaliteit boven kwantiteit gaat natuurlijk.
Ben echt blij mee te kunnen doen, geeft toch altijd een extra dimensie tijdens het kijken...

ivo001

'@Rawolf

Ik had Mayrhofer bijna genomen, maar had inmiddels Welsford al het team ingefietst, en wilde een goedkope heuvelman er bij en ben voor Gloag gegaan.

Rawolf

Ik heb heel veel vertrouwen in de sprinter Welsford maar ben bang dat hij in alle klassiekers al gelost gaat zijn voor het daartoe komt. Op Scheldeprijs na misschien.

Maar hij mag me verbazen!

Gloag ook wel leuke pick

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Asgreen ook ziek. En toen had ik nog maar 8 starters.

1 2 ... 8 ... 48 49

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.