Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 8 ... 200 201
KB

'@landaluze,

Dat krachten sparen kan je op verschillende manieren interpreteren. Of hij sprint 3x mee en doet de rest van de tour niets, of hij gaat voor elke sprint en doet de bergetappes in het begin niet zoveel moeite om in de vlucht te komen om bij een tussensprint de puntjes te pakken, zoals die dat vorig jaar weldegelijk deed.
Ik ga voor optie 2, omdat WvA een winnaar is en gewoon zoveel als mogelijk wilt winnen.

dr klaas

'@nasibal, mee eens hoor dat ze te bepalen zijn, maar er waren natuurlijk wel veel meer gegadigden als die 4 dat is meer mijn punt. 20 is idd aan de hoge kant.
.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/giro-2023-voorbeschouwing-favorieten-bergklassement-welke-aanvaller-volgt-bouwman-op

Verdere punt is.. hoeveel van die mannen500-1.500k) selecteer je voor deze tour (want elke ronde is anders natuurlijk).
7 Sprint 7 AK 1 Tijdrit/overgangs 1 Team Pogi 1 Team Jumbo 3 berg/overgang.

Laatst gewijzigd
floda

Zoals in de tour nu ciccone. Geeft het zelf al aan, gaat niet voor klassement en is renner die zeker mee gaat zitten bergop.

R. D.

Als van Aert maar 5M kost neem ik er twee !

Pim Todcock

'@m vee,
die namen stonden gewoon overal op de lijstjes en waren ook vrij logisch. Vandaar ook dat ik Gee niet noemde. Daar had ik nog nooit van gehoord voor de Giro. Als je in de Tour Loetsenko, Higuita, Izagirre, Bernal, Ciccone, etc. voor 1m of minder kunt ophalen liggen die ook voor de hand.

Gezien de weinige TT kilometers zullen bollen en geel wel veel overlap hebben op voorhand.

Overigens had ik Healy zelf niet geselecteerd omdat ik het niet aandurfde om hem in zijn eerste GT mee te nemen.

niek-vdv

'@m vee Kijk anders maar naar dit lijstje: https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/favorieten-blauwe-trui-giro-ditalia-2023-koen-bouwman-en-cols-moeten-opnieuw-beginnen#:~:text=Onze%20topfavoriet%20voor%20de%20blauwe,ritwinst%20klom%20voor%20EOLO%2DKometa.
Alleen Fortunato en Vine vielen echt tegen, maar uit een degelijke lijst de goedkope namen meenemen brengt je echt al een heel eind inderdaad. Zegt mij meer dat je vooral niet teveel waarde moet hechten aan de voorbeschouwingen van Wielerflits.

nasibal

Met name die laatste zin van Niek raakt de kern. Als je toch iets of iemand wil beschuldigen van met hagel schieten / zonder enige verdiepende kennis namen droppen is de WF redactie een heel goed begin.

Nijmos

In het algemeen: ja. Maar nou juist fortunato was zo'n beetje de meest logische naam in dit rijtje en de enige die het leit afweten. Je riskeert nogal wat door specifiek voor 'de bergtrui' te selecteren.

KV

Ikzelf had jammer genoeg Fortunato ook geselecteerd omdat hij heel overtuigend reed/praatte...

Maar heb er toch bij het selecteren lang over getwijfeld omdat ik me herinnerde uit vorige jaren dat hij meestal zeer moeilijk in de vlucht van de dag raakt en zoals nasibal terecht aangeeft is dit een absolute vereiste voor een niet-AK man om voor de bollen te gaan.

Dus achteraf (en eigenlijk dus ook vooraf) misschien toch niet "de meest logische naam"...

Volgend jaar heeft hij me niet meer liggen!

nasibal

Je riskeert nogal wat door specifiek voor ‘de bergtrui’ te selecteren

Dat doe je dus ook niet. Het ideale bergteam bestaat in mijn ogen uit een handvol toppers (de beste handvol, niet de p5-8 AK boys) en structurele aanvallende klimmers die zich op die manier consequent tussen de daguitslagen nestelen over een totaal van X bergetappes. Bijkomende factor is dat die aanvallende klimmers waarschijnlijk óók meedoen in het BK.

Fortunato liet het niet afweten in het BK, Fortunato had gewoon de kracht niet om in een grote ronde, op topniveau, in een bergetappe in de vlucht te zitten. Een voorspelling waar ik vooraf trouwens een beetje om uitgelachen ben, en ironisch genoeg, toch zélf ook ingetrapt ben. Nieuwe ronde, nieuwe kansen in de Tour.

Laatst gewijzigd
Thomberg

Het enige verschil van Tour tov andere grote rondes is dat de stress en “het ploegenspel” negatiever uitpakken voor potentiële bergtrui winnaars. In de Tour krijgen veel renners die normaal relatief makkelijk een bergtrui zouden kunnen winnen, minder ruimte van de ploeg. Ofwel omdat ze toch alles op alles moeten zetten voor plek 9 (beetje zoals Kamna afgelopen ronde), zonder daarbij ook echt een keer flink tijd te mogen verliezen. Dat laatste zou namelijk perfect zijn. Dan kom je met ontsnappingen alsnog terug in het klassement én kan je de bergtrui makkelijk winnen. Exact hoe Pinot het deed, alhoewel hij beter eerder tijd had kunnen verliezen deze Giro dan krampachtig rond plek 18 finishen. Daarnaast willen de ploegen in de Tour nog meer alle knechten rondom hun kopman die dan 6de kan worden houden. Bijvoorbeeld voor Landa.

Daardoor zijn types in scenario 1 die normaal interessant zouden zijn voor bergtrui het ineens niet. Denk aan O'Connor, Lutsenko, Meintjes etc. En in scenario 2 ook ineens niet meer, terwijl dat in andere grote rondes wel zo zou kunnen zijn. Dat zijn dan renners als Poels, Konrad, Madouas etc.

Om deze reden zie je ook dat er niet vaak goede klimmers, naast de paar klassementstoppers, hoog in het bollenklassment staan. En zelfs een Geschke hem bijna won, terwijl ik zo 20 klimmers kan benoemen die hem er bergop die Tour makkelijk hadden kunnen afrijden. Maar dus door allerlei redenen dat niet deden.

Aan de andere kant maakt dit het selecteren van de mogelijke kanshebbers ook weer makkelijker. Ciccone zou daardoor kanshebber nummer 1 zijn (naast AK mannen) als je het mij vraag. Maar ook een Teuns (als hij enigszins ambitie uitspreekt) zou dit kunnen. G. Martin zou ook de perfecte kandidaat zijn als die de hoop op klassement vooraf al opgeeft.

Quelbois

Kruiswijk hard onderuit en onzeker voor de Tour . Kelderman dus toch mee?

JesperRenrad

Pfff, ik denk dat ze Wilco alleen meenemen om de manderijnen te pellen en bananen uit te delen voor de etappes. Gun het die jongen altijd wel, maar hij is zon pechvogel/ brokkenpiloot dat ik weinig vertrouwen in hem heb.

Boasson en Hagen

Zojuist een eerste analyse van het parcours gedaan om vast een basisverdeling te maken:

6/7 sprinters
2 heuvelmannen
1 typische aanvaller (denk aan Wright, Politt, Cort)
6/7 klassementrenners
2/3 klimmers (zonder klassementsambitie)
1 tijdrijder (moet wel kunnen klimmen)

6x zeker sprinten, nog 2 keer misschien. Weinig kansen voor aanvallers, tenzij ze goed kunnen klimmen. De tijdrit zou ik niet specifiek iemand voor meenemen, je hebt vast al genoeg kanshebbers bij je klimteam + Van Aert. Nu nog hopen dat het budgettair allemaal te doen is.

arjenzvob

Flipje, klik.

KV

Ai, Loulou wordt weer een (half) miljoentje duurder

Geoffrey1420

Heerlijk! Flipje toont vorm

SvenVDB

No brainer 😀

Thomberg

Alaphilipe gaat voor Groen en zal de sprints afwisselen met Jakobsen.

Jasperdewaal11

Flipje krijgt een plusje achter zijn naam maar is nog steeds de vraag hoe duur LouLou word.

rbc1912

Ik ben nog steeds niet overstag, maar dit is wel heel erg een boemerang in mijn gezicht wat betreft Alaphilippe haha.

vevie

Naast Alaphillippe zag ook mi hombre Richie Carapaz er weer goed uit. Toprenner! Hij zat al in mijn aankomende selectie, maar nu nog steviger. La Locomotora del Charchi.

nasibal

Het betekent vooral dat ik potentieel pareltje Bagioli weer wat naar achteren kan schuiven.

Smarty

'@Boasson en Hagen: ik zou als ik jou was 1-2 sprinters extra meenemen.

HZ57

Over Kruijswijk kun je een kruis zetten. Heeft zijn bekken gebroken. Had hem toch niet meegenomen

1 2 ... 8 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.