Inmiddels is ook duidelijk waarom de Avondetappe niet vanuit Drenthe is uitgezonden: alleen plaatsen met historische betekenis voor de Tour de France kwamen in aanmerking.
De reportage over de Sloveense supporters vond ik wel mooi: ze moedigden eerst Roglic aan en toen Pogacar won was er eerst verbaasde stilte en daarna toch ook weer feest.
In Vive le Velo kan er geen uitzending voorbij gaan zonder dat er over Evenepoel wordt gesproken en zijn toekomstige duels met Pogacar (Bernal werd gewoon al overgeslagen). Bakelants nuanceerde dat vrij terecht dat hij nog steeds zijn eerste grote ronde moet rijden. Het is een supertalent, dat ziet iedereen, maar hoe hij gehypet wordt vanuit Vlaanderen heb ik echt nog nooit gezien.
Beide programma's hebben aangetoond dat men niet per se helemaal nar Frankrijk hoeft om dat programma te maken. Spaart toch weer wat geld uit voor de publieke omroep. Programma's ontlopen elkaar niet veel en zijn in theorie geweldige programma's. Alleen bij Avondetappe Dionne vervangen door betere presentator. En op de Belg iets minder chauvinisme want kreeg elke dag gevoel dat van Wout van Aert ook die etappe weer had kunnen winnen.
En miste Tour de Jour wel.
'@tristania
Even los van de vraag hoe schadelijk of irritant chauvinisme is: is het chauvinisme bij de NOS zoveel minder? Volgens mij is dit zo’n beetje de volgorde als er een interviewtje moet worden gemaakt:
1 Nederlandse renner in een Nederlandse ploeg.
2 Nederlandse renner in een buitenlandse ploeg.
3 Buitenlandse renner in een Nederlandse ploeg.
4 Buitenlandse renner van een ploeg die een Nederlandse renner en/of ploegleider in dienst heeft.
5 Buitenlandse renner die het Nederlands/Vlaams machtig is, rijdend voor een buitenlandse ploeg.
Voor alle andere coureurs, of ze nou aanvallend rijden of een sprankelende persoonlijkheid hebben, is geen tijd.
Die Han Kock heb ik geloof ik nog nooit met een buitenlandse renner een interview zien maken.
Ik heb lang niet alles bekeken, maar heb de indruk dat bij Vive le vélo er meer buitenlanders (Nederlanders) zijn aangeschoven dan bij De Avondetappe.
'@JACCO VAN STIEROP: Reportages over Nederlanders of Belgen vind ik niet zo irritant o direct chauvinistisch. Inderdaad wel een gemis dat weinig buitenlandse renners aan de beurt komen. Ik wil ook wel wat meer interviews zien met Uran, Mas of Caruso. Maar elke dag die discussie over Wout van Aert.
Je hebt gelijk dat hij opvallend zuur was over Sunweb en Kelderman in het bijzonder. Als ex-renner van de ploeg met een pijnlijk vertrek komt dat niet echt geloofwaardig over. Verder een prima uitzending vooral door Boonen en Roodhooft. Tom zegt altijd iets zinnigs, zoals vandaag bijvoorbeeld over het waaierrijden van Hofstedtter.
Marijn voegt weinig toe inderdaad, viel gisteren op door te zemelen over de kleinere versnelling van Wout 56-11 vs 58-11 en dat dat een uitzondering was terwijl zelfs zijn ploegmaat ook diezelfde keuze had gemaakt. Vorig jaar geweldig op haar nummer gezet door Boonen over de Trek strategie en nu iemand die ons meedeelt dat in de waterkokers van hotels gasten hun onderbroeken wassen. Tsja... De man over de marketing achter de sport was een stuk interessanter maar verder dan wat algemeenheden kwam hij ook niet wegens tijdgebrek. Eddy is vooral de mascotte van dienst. Vive le Velo is voor mij nog altijd vaste prik, een vergelijking met de Avondetappe is als tussen een limousine en een stadswagentje maar een opfrisbeurt voor het programma zou wat mij betreft wel mogen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.