Waarom zal Pogacar twee maten te groot zijn voor Vingegaard. Poga had vrij spel omdat Jonas terugkwam van een zware blessure.
Uit dat artikel over sprinter Kooij lees ik het toch anders, want Kooij noemt de Tour in 2025 onwaarschijnlijk toch.
Pogacar haalde afgelopen Tour de France een niveau dat Vingegaard nog nooit heeft gehaald. Dat verschil zal Vingegaard goed moeten zien te maken. Grote vraag of dat mogelijk is.
Kooij weet dat volgend jaar de Tour de France onwaarschijnlijk is, maar hij hoeft voor zichzelf toch pas voor 2026 een keuze te maken? Het zal er dus om gaan of de Tour de France voor 2026 en daarna wel waarschijnlijk is (of toch minimaal waarschijnlijker), anders zal hij normaal gesproken vertrekken. De mogelijkheid om te starten in de Giro zal niet tot nauwelijks meewegen in die overweging.
Del Grosso had toch zelf al lang voor Alpecin gekozen? Mede doordat daar veel meer mogelijk was in de combinatie met het veldrijden. Volgens mij is dat ook in de verhaal van De Groot genoemd als een van de redenen waardoor zij ze voor hun ploeg (!) niet konden vinden; dat er dus talenten zijn met wensen die niet aansluiten bij de ideeen van de ploeg.
Daarnaast geeft hij aan dat zijn lichting goed heeft gereden op het EK en WK, wat tegen zou spreken dat er geen talent was volgens een NOS artikel. Ik ken dat artikel zelf niet, dus weet niet precies wat daar is gezegd. Wanneer dat gaat over het De Groot verhaal, dan lijkt het mij vooral een teken van het verkeerd verstaan van dat verhaal. Dat ging er namelijk niet om dat ze nu niet goed zouden rijden bij de junioren, maar dat ze tussen die talenten niemand konden vinden met de groeipotentie die zij zoeken. Dat zijn andere dingen.
Dat blijft ook een hardnekkig misverstand. De Groot geeft in essentie twee dingen aan: er komen wat mindere Nederlandse generaties aan en er zijn een paar Nederlandse toppers in spe die andere te billijken keuzes maken. Tibor zet het ook gewoon wat aan, wat ik snap als een van die aanstormende jonkies.
Het moet niet zo zijn dat TVL het alleenrecht heeft op Nederlandse talenten. Dat lijkt me al helemaal verstikkend voor het vaderlandse wielrennen.
Del Grosso neemt het op voor zijn generatiegenoten. Vind ik wel mooi eigenlijk. Ondanks dat het hemzelf niet betreft kan hij er op die manier nog wat extra motivatie uit halen.
De Groot had in principe een helder verhaal: We kunnen ze niet vinden in deze lichting Nederlandse junioren. De enkelen die goed genoeg zijn wil iets anders dan wat wij voor ogen hebben en de rest heeft niet het niveau dat wij zoeken. Hij had daarbij alleen wat duidelijker mogen benadrukken vanuit welke positie bij spreekt (opleider voor een team aan de wereldtop), aangezien er nu door anderen te makkelijk een negatieve draai aan kan worden gegeven. Alsof er helemaal geen talent tussen zit.
Ik denk dat er nog gerust jongens van het niveau van Leemreize, Geleijn, Kramer, Boven of Pluimers tussen kunnen zitten bij deze lichting junioren. Maar dat ze nu zoeken naar renners met een hoger plafond en vooral daardoor niemand hebben kunnen vinden.
Del Grosso heeft niet echt voor Alpecin gekozen, hij had na zijn juniorentijd immers geen keuze. Visma wilde hem niet, de andere WT opleidingsteams ook niet en hij vond uiteindelijk onderdak bij Metec. Pas toen hij wereldkampioen cross werd, heeft Alpecin hem gecontracteerd, en dan nog heeft Gerben De Knegt flink voor hem moeten ijveren.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.