Algemeen muziek topic

1 2 ... 58 59 60 61
Joachim

Ik heb hier nog niet gereageerd, maar de afgelopen dagen wel wat in dit topic gelezen en beluisterd. Grappig toeval dat het hier over zowel Paolo Conte als Balthazar ging, want de naam Paolo Conte is me onder meer bekend doordat hij genoemd wordt in een song van Balthazar. "I wish I could sing tralala, the way Paolo Conte can" klinkt het in de song Losers.

Over de top 2000 van NL Radio 2: ik ben Belg en luister er niet naar, maar door op het musicmeterforum te zitten en uit nieuwsgierigheid de lijst eens te bekijken krijg ik er wel wat van mee. Ik ben altijd wat verbaasd als ik zie hoeveel alternatieve muziek goed scoort in een lijst met toch een mainstream bereik. Het lijkt me een brede lijst die een mooie doorsnede is van de smaak van het hele land (qua pop en rock dan toch, hiphop en electronic komen er in zo'n allertijdenlijsten steeds bekaaid vanaf). Zo'n brede lijst met een evenwicht tussen alternatieve en super commerciële muziek hebben we in België niet echt. Hier zijn de (alternatieve) muziekliefhebbers eerder bezig met de Tijdloze (Studio Brussel) en Classics 1000 (Radio 1). Daardoor is de Vlaamse Radio 2 lijst een stuk conservatiever en minder alternatief dan de Nederlandse Radio 2 (ik denk idem voor Nostalgie en Joe). Bij de MNM 1000 kunnen moderne hits dan weer snel doorstijgen tot de hoogste regionen. In België zijn de allertijdenlijsten dus meer versnipperd, terwijl de Radio 2 Top 2000 echt wel bij veel mensen leeft (ook bij wie geen Radio 2 luisteraar is) heb ik de indruk.

Laatst gewijzigd
esims5.0

Ik checkte net even: nul Muse en nul Rammstein in de Top 2000 van de VRT. Om over Slayer en System Of A Down nog maar te zwijgen. Allemaal metal die ik kan missen als kiespijn, maar het laat zien dat de Belgische lijst nog meer gestuurd is door de zender. Ik vind het enerzijds wel mooi dat de radio eens een keer wordt overruled door het publiek, maar het slaat ook wel door met lompe muziek en die voortdurende feesttentsfeer op tv. Ik heb me er dit jaar meer aan gestoord dan andere jaren.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

31 december is groundhog day. Grijze mannenmuziek, cabaret dat niet leuk is, heel veel geforceerd vrolijke ietwat bekende Nederlanders en sinds gister kennelijk ook een programma voor travestieten. Gelukkig was er op de Belg na 12 een concert van Nirvana. En is de BBC om 12u niet 12u. 

esims5.0
Klootje Kriekeljon
31 december is groundhog day. Grijze mannenmuziek, cabaret dat niet leuk is, heel veel geforceerd vr...

Dit klinkt als iemand die zich überhaupt verstopt in zijn hol tussen kerst en oud en nieuw, niet alleen op 31 december. Het probleem met de Top 2000 vind ik vooral dat de dj's meer met zichzelf en het café bezig zijn dan met muziek of de luisteraars.

Over grijze mannenmuziek op 31 december gesproken. Ik heb dit jaar voor het eerst op een nummer in de top 100 gestemd, en dat is Enjoy The Silence, die dit jaar voor het eerst een notering in de top 100 heeft. Dat was een mooi moment en ook leuk om dan juist het café erbij te zien. Halverwege kreeg een jonge vrouw bijna de camera in haar gezicht geduwd. De ongemakkelijkheid was dan wel weer vermakelijk, maar met muziek heeft het niets te maken. Hieronder; begin van ETS na ongeveer 9.50 minuut.

https://www.nporadio2.nl/top2000-terugkijken-2024?videolog=2024-12-31%2015:00:00

Wheely

Dit artikel somt het op wat mij betreft wat die top 2000 betreft. 

https://nieuwspaal.nl/luisteraars-npo-radio-2-boos-muziek-top-2000-blijkt-al-hele-jaar-op-spotify-te-staan/

Die travestieten show viel me behoorlijk tegen trouwens. 

Laatst gewijzigd
Puddingbenen

Ik heb op nieuwjaarsavond eerst gekeken naar een concert van AC/DC, en daarna was er het grote Nederlandse muziekfeest. Jantje Smit, fantastisch!!

esims5.0
Wheely
Dit artikel somt het op wat mij betreft wat die top 2000 betreft.  https://nieuwspaal.nl/luist...

Beetje makkelijk grapje, ik vond die van De Speld van een paar jaar geleden veel beter gedaan.

https://speld.nl/2018/12/09/actiegroep-kick-out-pink-floyd-wil-de-top-2000-leuk-maken-voor-iedereen/

De Top 2000 staat vol met redelijk afgezaagde muziek, maar meestal krijgt die een keer per jaar toch nog weer glans. Dit jaar viel dat bij mij tegen. Ik weet niet precies waarom. Het wordt ook vaak als een ouwelullenlijst gezien, maar er staan toch nog meer dan 600 nummers in uit deze eeuw.

Een fout die ik op mijn eigen website heb gemaakt is minachting voor jaren 60 en 70 muziek. Daarbij niet in de gaten hebbend dat iedereen muzikaal gevormd wordt tussen zijn 14e en 16e. Mijn muzieksmaak had er dus ook anders uitgezien als ik 10 jaar ouder was. Grijze mannenmuziek of iets dergelijks zal ik daarom niet meer gebruiken om muziek af te kraken.

esims5.0

Iemand op X was benieuwd naar de omgekeerde lijst. Dus hier mijn top 40 van nummers die wel in de Top 2000 NL staan maar niet in de Top 2000 BE (VRT).

Maillot à Pois
esims5.0
Ik checkte net even: nul Muse en nul Rammstein in de Top 2000 van de VRT. Om over Slayer en System O...

Eerder dan dat de lijst gestuurd zou zijn door de zender moet je de verklaring gaan zoeken bij wat Joachim zegt.

Jij noemt het de "Top 2000 van de VRT" maar de Radio 2 top 2000 is maar één van verschillende lijsten van de VRT. Van de VRT heb je ook de MNM 1000 (MNM, het vroegere Donna), de Classics 1000 (Radio 1) en de Tijdloze 100 (StuBru). Plus dan nog eens meer "niche" lijsten als de Klara top 100 met klassieke muziek en de Zwaarste Lijst, ook van StuBru.

Samen met de Radio 2 top 2000 loopt dan ook nog eens de Q top 1000 waar heel veel mensen naar luisteren.

ik denk dat het radiopubliek hier gewoon versnipperder is.

Romāns Vainšteins

Dat is zeker Maillotapoiïaans voor : jullie Nederlanders zijn eenheidsworst!

Maillot à Pois
Romāns Vainšteins
Dat is zeker Maillotapoiïaans voor : jullie Nederlanders zijn eenheidsworst!

Geenszins, Romans, geenszins!

Ik lees hier af en toe wel eens een discussie mee - dat jullie niet allemaal hetzelfde zijn/denken blijkt daaruit vrij duidelijk 😁

esims5.0
Maillot à Pois
Eerder dan dat de lijst gestuurd zou zijn door de zender moet je de verklaring gaan zoeken bij wat J...

Ik noem het de Top 2000 van de VRT omdat je in België ook nog de Top 2000 van het commerciële Joe hebt, die er eerder was. De Top 2000 van de VRT bestaat pas sinds 2021, daarvoor heette het 1000 Klassiekers. Maar dat zal wel te veel associëren met wielrennen :)

Met sturing bedoel ik sturing via de keuzelijst. Voor de Tijdloze 100 van Studio Brussel heb ik dit jaar gestemd en daar weet ik in ieder geval zeker dat er geen vrije keuzes mogelijk waren. Maar ook al zijn vrije keuzes wel mogelijk, door nummers niet in de keuzelijst te zetten verminder je de kans om de lijst te halen aanzienlijk. Ik zie in de keuzelijst van de Top 4000 van Radio 10 van dit jaar 3 nummers van Muse, waarvan één de lijst heeft gehaald. Tot 2019 stond daar niets van Muse in de lijst. In de keuzelijst van de Top 2000 van NPO Radio 2 stonden dit jaar 19 nummers van Muse, en hebben uiteindelijk 13 nummers de lijst gehaald.

Ragnar Lolbroek
Maillot à Pois
Eerder dan dat de lijst gestuurd zou zijn door de zender moet je de verklaring gaan zoeken bij wat J...

En dan heeft StuBru ook nog The Greatest Switch voor het elektronische genre. Mss wat voor Kleo.

esims5.0

Ik denk het niet, omdat die lijst nogal dance/house georiënteerd is.

Romāns Vainšteins

Is dat gezeik van lijsten nou niet gewoon klaar tot en met zo rond dat die roodgele baardaap met roetveegmakkers weer aan komt stoomboten? Allejezus zeg.

Laatst gewijzigd
esims5.0

Je hoeft je er niet aan te ergeren, er is nog een topic. Of je begint het 'Misschien ooit grote Muse-topic'. Het hele circus begint al weer in februari met een toplijst van de jaren 80 van NPO Radio 2.

Laatst gewijzigd
flip vla

of gewoon een grote-romein-topic, dan zijn we klaar!

kleomantre

Over Muse gesproken zou dit iets voor de Greatest Switch zijn

Ragnar Lolbroek

Heet tegenwoordig Untz anthems. Wie wil, kan het er de volgende editie wel instemmen zeker.

Untz Anthems

esims5.0

Is StuBru eigenlijk gestopt met The Greatest Switch? Ik ken het voornamelijk van anderen die het erover hadden, had daarom een vaag beeld van wat erin stond en wilde dat eens checken. Maar 2022 lijkt de laatste editie geweest te zijn.

Romāns Vainšteins

Nieuwsgrierig wat je hiervan denkt Kleo (?). Editors werkt tegnwoordig samen met Blanck Mass (oa Fuck Buttons) en leunt zwaar(der) op elektronica. Ik hoop dat ze in 2025 nog eens met een nieuw album komen, t''is weer ns tijd.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins
esims5.0
Is StuBru eigenlijk gestopt met The Greatest Switch? Ik ken het voornamelijk van anderen die het ero...

Ik weet zeker dat jij op basis van de voorgaande edities een inschatting maken kan vanhoe de 23 en 24 versies eruitgezien zouden moeten hebben!

esims5.0
Romāns Vainšteins
Ik weet zeker dat jij op basis van de voorgaande edities een inschatting maken kan vanhoe de 23 en 2...

Jazeker, ik ken lang niet alles maar voor de meesten zullen daar wel bekende nummers tussen staan. Ik vind het vooral heel erg lege muziek, ik moet er niet aan denken om hier heel lang naar te luisteren. Misschien ook de reden dat de lijst gestopt is?

Romāns Vainšteins

Geen idee: ik ben namelijk geen lijstjesfreak en heb geen flauwemoer benul van wat er nou weer in deze lijst wel of niet staat.

esims5.0

Born Slippy, Sky And Sand, Insomnia, Plastic Dreams, Cafe Del Mar, One More Time. Nu pak ik er een paar bekenden uit die ook in andere lijsten staan. Maar pure dance en house hou ik niet lang vol.

Our Darkness van Anne Clark zag ik ook. Die hoor je niet zo vaak en vind ik wel leuk.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 58 59 60 61

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.