Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 43 ... 283 284
Raul Alcala

Het is niet alleen de bible belt, als vrijdag en zaterdag ook nooit gestemd wordt

Wheely

@Maillot 

Je hoeft toch zeker geen vrij te nemen om te gaan stemmen. 😀

10 a 5 minuten mee kwijt, niet meer, stemlokalen zitten hier overal en zijn van vroeg tot laat open.

Romāns Vainšteins

Jij moet voor het campagneteam van de PVV gaan werken Wheely!

Maillot à Pois
Raul Alcala
#1049
In België ben je toch ook 'verplicht' te stemmen, Maillot? Nee, geen vrij, voor of na je werkz...

Opkomstplicht. Je moet komen opdagen, je hoeft niet te stemmen. Er staan officieel boetes op, maar die worden niet geïnd. Maar de overgrote meerderheid van de mensen gaat wel.

Ik word trouwens telkens een beetje nostalgisch als esims hier weer eens een teletekst-pagina post. Dat bestaat al niet meer sinds 2016 in Vlaanderen, de Waalse openbare omroep heeft het dit jaar afgeschaft.

Maillot à Pois
Wheely
#1052
@Maillot  Je hoeft toch zeker geen vrij te nemen om te gaan stemmen. 😀 10 a 5 minuten mee kw...

Waarschijnlijk doen ze dat daarom op zondag hier. Hier hebben sommige mensen gisteren 2 uur in de rij gestaan 😉

Zelf ook maar een kwartiertje mee kwijtgeweest, maar ik ga altijd pas tegen het eind van de middag. Veel Vlamingen hebben stemdrang en gaan zo vroeg mogelijk ('om er van af te zijn') en staan daar dan met zijn allen aan te schuiven.

Btw, je kan hier ook niet kiezen wààr je stemt, nee, je moet naar het stemlokaal dat je is toegewezen. Voor studenten betekent dat een tripje naar de ouderlijke woonplaats, want als je officieel bij je ouders in Oostende woont maar in Leuven studeert moet je om te stemmen naar Oostende.

Laatst gewijzigd
Wheely
Romāns Vainšteins
#1053
Jij moet voor het campagneteam van de PVV gaan werken Wheely!

Dat mochten ze willen ja. Ik bedank er vriendelijk voor. 

Wheely
Maillot à Pois
#1055
Waarschijnlijk doen ze dat daarom op zondag hier. Hier hebben sommige mensen gisteren 2 uur in de ri...

Dat is bizar, hier mag je overal stemmen in je eigen gemeente, ik kon stemmen in de Melkweg, diverse musea of een oude kerk of een bijzondere moskee. Nou dan ga je wel natuurlijk. Hihi 

Romāns Vainšteins

Lekker geregeld weer Maillot.

Mag je als 'etnische' Waal wel in Vlaanderen stemmen als je daar woont en vice versa? En op welke partijen dan? En hoe zit dat met het hoofdstedelijk gewest eigenlijk? Al sinds ik de stad ken (lang) is Vlaams daar nou niet heel erg courant als lingua franca, ik zou het bijzonder raar vinden als je daar alleen op Vlaamse partijen mag stemmen.

Laatst gewijzigd
esims2.0

"Btw, je kan hier ook niet kiezen wààr je stemt, nee, je moet naar het stemlokaal dat je is toegewezen. Voor studenten betekent dat een tripje naar de ouderlijke woonplaats, want als je officieel bij je ouders in Oostende woont maar in Leuven studeert moet je om te stemmen naar Oostende."

Hier ook geen stemlokaal om de hoek, zoals gewoonlijk. Ik moest nu 10 minuten fietsen 🥶😁

Romāns Vainšteins

Ik heb het trouwens gevonden, Bruxelles stemt volgens een verdeelsleutel die de verhouding Nederlands versus Frans min of meer volgt.

Maillot à Pois
Romāns Vainšteins
#1058
Lekker geregeld weer Maillot. Mag je als 'etnische' Waal wel in Vlaanderen stemmen als je daar woon...

Als 'etnische' Waal MOET je in Vlaanderen stemmen (en vice versa). Dan stem je dus voor het Vlaamse Parlement, mag je niet stemmen voor het Waalse parlement, en voor het Belgische parlement kan je niet anders dan op een Vlaamse partij stemmen. Enkel de PVDA/PTB is een nationale partij en dient lijsten in in alle Belgische kieskringen. En de N-VA heeft dit keer voor het eerst ook lijsten ingediend in Wallonië, om Walen een alternatief te bieden voor hun partijen (zonder succes overigens).

Als Brusselaar stem je voor het Belgische parlement. Zowel Nederlandstalige als Franstalige partijen staan daar op de lijst, maar het zijn de Franstalige partijen die met de zetels gaan lopen.
Daarnaast stem je ook nog voor het Brusselse parlement. Daar is een verdeelsleutel van toepassing: 72 zetels gaan naar Franstalige partijen, 17 zetels gaan naar Nederlandstalige partijen. Wat trouwens nog een overschatting is van het aantal Brusselse Vlamingen. Maar je moet zelf niet aangeven of je nu Nederlandstalig dan wel Franstalig bent, je kan perfect als Franstalige Brusselaar op een Nederlandstalige lijst stemmen en vice versa.

Glashelder zo, neem ik aan? 😉

Maillot à Pois

Nog  iets wat denk ik anders is in België en Nederland, denk ik: hier kan een politicus maar in één kieskring op de lijst staan. Dus woon je in pakweg Gent, kan je enkel stemmen op kandidaten die in de kieskring Oost-Vlaanderen opkomen. Sowieso niet op een Waals politicus dus, maar ook niet op bvb Bart De Wever, want die kwam op in de kieskring Antwerpen.

Wat mij betreft één van de grote problemen van de Belgische politiek - politici hebben geen baat bij het behartigen van de belangen van alle Belgen, want ze kunnen electoraal toch alleen afgerekend worden binnen de eigen gemeenschap.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

En in Kelmis/Eupen? 

Romāns Vainšteins

'Glashelder zo, neem ik aan? :P'

Denk het wel. Op zich kan je ook niks anders met Brussel: burgers daar zullen zich best vaak Vlaming noch Waal voelen. Het is echt een wereld op zichzelf, met ook die enorme aantallen minderheden en bakken EU-dimplomaten. Intrigerend, geheimzinnig en onpeilbaar wat mij betreft.

voor de goed orde: voor het tegelijk stemmen op het Belgische als Brusselse Parlement moet je de Belgische nationaliteit hebben toch? Dat 2e zijn geen gemeenteraadsverkiezingen (waar je als inwoner van andere komaf dan ook op stemmen mag?) En die gemeenten zijn dan vast allemaal los met hun eigen lokale politici (in Uccle, Schaerbeek, St Joost ten Node, Molenbeek, etc etc)

 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Kelmis Eupen is wel gewoon Waals gewest, dus die zullen dan wel met de Fransen meemoeten gok ik.

Maillot à Pois
Klootje Kriekeljon
#1063
En in Kelmis/Eupen? 

Die mochten gisteren niet 3 maar 4 keer stemmen:

  • Europees parlement
  • Federaal (Belgisch) parlement
  • Waals parlement (de Oostkantons maken immers deel uit van Wallonië)
  • Parlement van de Duitstalige gemeenschap 

Maillot à Pois
Romāns Vainšteins
#1064
'Glashelder zo, neem ik aan? :P' Denk het wel. Op zich kan je ook niks anders met Brussel: burgers...

Ja klopt, voor alle parlementen waar ik het nu over had moet je de Belgische nationaliteit hebben.  Alle Brusselaars stemmen ook op dezelfde kieslijsten voor het parlement van het Brussels hoofdstedelijk gewest.

Voor gemeenteraadsverkiezingen niet, en daar bestaat Brussels uit 19 afzonderlijke gemeenten, met elk een eigen gemeenteraad.

esims2.0

"Dankzij 200 duizend SGP-ers stemmen we nog steeds niet op zondag. Blijft toch idioot. We winkelen al lang op zondag maar doen net alsof we nog in 1950 leven."

Appels met peren vergelijken natuurlijk. Aan winkelen op zondag hoeft de SGP'er niet mee te doen, bij stemmen op zondag wordt hij verplicht om te breken met zijn eigen traditie/principes. Ik ben zelf niet streng christelijk opgevoed, maar vind die zondagsrust zelf ook nog wel een mooie traditie. De kleine ondernemer die omzet naar de supermarkten zag verschuiven, had hem denk ik ook graag terug gehad.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Overigens heeft Orban een geduchte tegenstander nu.

Een voormalig partijgenoot die gewoon zegt: 'gasten, ik kan op een pure manier dezelfde waarden 100 x beter vertegenwoordigen dan die dikke, onnozele, corrupte zak hooi van een Putinindeaarschkruipende Orbah'

Kan iets van nuance gemist hebben maar dat komt door roestig Hongaars mijnerzijds.

benieuwd of Orban zijn professie al zo goed onder de knie heeft dat deze opponent ineens, per ongeluk en toevallig, in een pijler van nog te bouwen brug ingemetseld wordt.

 

 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Wie gaat er nou rust nemen op een vrije dag? Lekker dingen doen!

esims2.0

Ja lekker naar de Action op zondagmiddag..

SprintMaster

"Appels met peren vergelijken natuurlijk. Aan winkelen op zondag hoeft de SGP'er niet mee te doen, bij stemmen op zondag wordt hij verplicht om te breken met zijn eigen traditie/principes."

Ik doelde er m.n. op dat bijna alle andere landen op zondag stemmen en wij juist niet. Overigens is winkelen op zondag in bv. Duitsland volgens mij nog lang niet zo ingeburgerd als in Nederland. 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Winkelen doe ik sowieso nooit maar ik kende kinderen van die bijbelzondagsrustlui die niet mochten voetballen of buitenspelen op zondag. Ik vond dat als klein kind al gestoord en nu zelfs nog meer.

dat toen alleen de benzinepomp open was op zondag en nu de Albert Heijn ook boeit me verder niet zo.

Laatst gewijzigd
esims2.0

Bij zondagsrust als mooie traditie bedoelde ik het figuurlijk, en dan met name de koopdrang van mensen. Hoewel ik niets tegen een snackbar heb die dan open is.

Romāns Vainšteins

Dat is niet het type zondagsrust zoals die biblebelt SGP'ers het zien, waarmee dit cirkeltje begon. Die willen liever dat je dan reflecteert op de zonden die je op onverbiddelijk deurbeleid van Petrus en enkele reis naar verdieping -1 laten uitkomen.

1 2 ... 43 ... 283 284

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.