Afvalkoers Tour 2024

1 2 ... 8 9 10 11
arviidd

Jammer, ik zat steeds goed in de scores. Kwam er wel al snel achter dat ik 1 klassementsman te weinig had, maar had verwacht het iets langer vol te houden.

 

Bedankt en tot de volgende!

Rabbiej

Vandaag een rit over geaccidenteerd terrein, een hoop heuvels in de beginfase en wat vlakker richting het einde. Het bleek de laatste etappe te zijn van Fabio Jakobsen. Hij stelde wederom teleur, of presteerde die misschien wel volgens verwachting? Michael Morkov begon er niet eens meer aan vandaag en ook Pello Bilbao kneep in de remmen: ziek. Daarnaast werd ook de tijdslimiet door een 3-tal renners niet gehaald. Een flinke valpartij bij Rickaert maar ook Fedorov en Kragh Andersen hadden het zwaar en redde het dus niet. In de slotfase zagen we nog een zware valpartij met podiumkandidaat Roglic en nog een aantal mannen. Het zou zomaar kunnen dat we morgen nog van meer renners afscheid gaan nemen.

Het werd een massasprint en het is aan Arnaud Demare te wijten dat Wout van Aert vandaag geen etappezege boekt. Dat had ze bij Visma helemaal een boost gegeven. Hij werd toch nog wel knap 2e maar Biniam Girmay boekt vandaag zijn 3e overwinning en lijkt de groene trui niet meer te kunnen verliezen. 

In ons spel zien we een nieuwe naam aan de top van de ranglijst. Rawolf sprint naar zijn 1e dagzege. Met Girmay en Van Aert scoort hij al een hoop punten en Bauhaus en Van den Berg zorgen voor de nodige punten om er met de winst vandoor te gaan. Achterin de ranglijst een aantal nieuwe namen. Ab Normaal was tot op heden nog niet in problemen gekomen maar zal na vandaag niet heel blij meer zijn met een volgende massasprint. 

De 2 afvallers van vandaag zag je ook niet direct aankomen. Beiden redelijk onzichtbaar in het veld en nog niet echt in gevaar gekomen. Nooit fijn om er dan enigszins onverwacht uit te vliegen. ZwiebelD vliegt eruit, mede dankzij de diskwalificatie van Cavendish want anders was hij veilig geweest, en we moeten helaas ook afscheid nemen van Poeksel. Bennett en Gaviria scoorden vandaag te weinig en ook Philipsen stelde wat teleur. Helaas mannen, dat de Tour hard is heeft die vandaag nogmaals bewezen maar de afvalkoers is ook heel hard: tot ziens.

Uitslag

1 Rawolf 1.400
2 Pier Tol 1.380
3 ZwartebroekengeIetrui 1.320
4 ivo001 1.241
5 bastaix 1.221
6 Mithrandir 1.220
7 Christian 1.181
8 oli4g 1.180
9 Mr. Gert 1.180
10 Wielervolger 1.100
11 Coolietje 1.081
12 kokkie1975 1.000
13 Danusz1986 1.000
14 ditisdavid 1.000
15 encanto 1.000
16 Bode80 981
17 Rabbiej 961
18 Ab Normaal 880
19 Guido Maltempi 780
20 Poeksel 640
21 ZwiebeLD 640

ZwiebeLD

POGACAR Tadej 3.602
PHILIPSEN Jasper 1.971
RODRIGUEZ CANO Carlos 810
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio 496
GEE Derek 477
GAVIRIA RENDON Fernando 366
CAVENDISH Mark 355
BAUHAUS Phil 306
BENNETT Sam 302
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
CRAS Steff 243
ABRAHAMSEN Jonas 131
  9.321

Poeksel

POGACAR Tadej 3.602
PHILIPSEN Jasper 1.971
AYUSO PESQUERA Juan 1.023
RODRIGUEZ CANO Carlos 810
GAVIRIA RENDON Fernando 366
BAUHAUS Phil 306
BENNETT Sam 302
ONLEY Oscar 302
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
LAPEIRA Paul 117
ROMO OLIVER Javier 70
CAPIOT Amaury 10
  9.141

Ab Normaal

Ai, zeker niet nee. En morgen weer een sprint. Als ik vandaag al in de problemen kom met Philipsen niet eens op het podium, baart me wel wat zorgen ja. 

Poeksel

Ja, had niet verwacht in de sprintetappes in de problemen te komen. Achteraf was Ackermann ipv Bennett een betere keuze geweest.

ZwiebeLD

Auwtch, ook niet verwacht hier in de problemen te komen! Ik was eerder aan het vrezen voor de bergen... 

Succes aan de overblijvers!

Bode80

Nog 2 sprintetappes overleven zonder Girmay en Philipsen...

Groenewegen moet wel een keer gaan presteren. Alleen Ackermann is niet genoeg.

ivo001

En zo verliezen 7 teamsd Roglic. Jammer van de Tour.

Rabbiej

Van de overgebleven teams rekende alleen encanto op Roglic. Zonder Pogacar en nu dus ook niet meer  Roglic in zijn team lijkt het daarmee wel over en uit voor hem op de eerstvolgende klassementsetappe.

Voor de rest maakt het uitvallen van Roglic in ons spel dus weinig uit. Neemt niet weg dat het leuk nieuws is dat die niet meer opstapt, hij had zeker nog voor wat spanning in de Tour kunnen zorgen (voor ritzeges, podiumplekken of wat dan ook).

danusz1986

Ayuso DNF. Einde verhaal voor mij snel in de bergen. Kut Covid.

Rabbiej

Waaiers. Ze voorspelden ze al een aantal keer deze Tour. Vandaag kwamen ze er dan eindelijk. Wat werd er enorm hard gekoerst. Helaas zonder Roglic die zich niet meer aan de starte meldde. Onderweg namen we ook afscheid van Ayuso, ziek. Er kwamen 21 man vooraan te rijden maar daar zagen we ook de schaduwkopman van UAE. Adam Yates werd niet getolereerd en de mannen van Visma gingen vol om hem weer terug in te rekenen.  De groep van 21 werd gepakt maar daar eindigde het nog niet. Continue was het koers en tot op de streep bleven ze demarreren maar uiteindelijk gingen we sprinten in Pau.

Een massasprint die weer ontsierd werd door een lelijke valpartij. Niet de eerste massasprint die niet vlekkeloos verliep deze Tour. De Lie reed een hele goede rit maar kwam niet tot sprinten toe. Girmay zat niet goed gepositioneerd en Van Aert zat geweldig in het wiel van Laporte. Philipsen verraste met een vroege aanzet en reed eens een sprint waar niets op aan te merken was. Van Aert wordt weer eens tweede en Ackermann ook maar weer eens derde.

Kokkie1975 schrijft de rit in ons spel op zijn naam. Hij eindigde gelijk met Danusz1986, ditisdavid en Wielervolger maar zijn ploeg was de goedkoopste van de vier. Philipsen en Ackermann in zijn ploeg zorgden voor de overwinning. En dan was het lang zoeken totdat ik mijn eigen ploeg tegenkwam. Heel erg lang want naast Pogacar pakte alleen Girmay punten voor mij en dat was niet genoeg vandaag. Ik blijf achter in Pau en ga aan de thee met Guido Maltempi. Ook zijn team met enkel Ackermann en Pogacar was niet goed genoeg. Uithuilen en voorbereiden op een ronde in Spanje.

Uitslag

1 kokkie1975 1.140
2 Danusz1986 1.140
3 ditisdavid 1.140
4 Wielervolger 1.140
5 ivo001 1.060
6 Mr. Gert 1.040
7 encanto 1.000
8 Rawolf 960
9 bastaix 940
10 Pier Tol 860
11 ZwartebroekengeIetrui 860
12 Bode80 700
13 Coolietje 700
14 Christian 700
15 Ab Normaal 700
16 oli4g 620
17 Mithrandir 620
18 Guido Maltempi 540
19 Rabbiej 460

Rabbiej

POGACAR Tadej 3.602
JORGENSON Matteo 936
RODRIGUEZ CANO Carlos 810
GROENEWEGEN Dylan 787
VAN DEN BERG Marijn 535
GEE Derek 477
GIRMAY HAILU Biniam 456
GAVIRIA RENDON Fernando 366
BETTIOL Alberto 349
BENNETT Sam 302
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
LAPEIRA Paul 117
  8.999

Guido Maltempi

POGACAR Tadej 3.602
PEDERSEN Mads 1.872
RODRIGUEZ CANO Carlos 810
MAS NICOLAU Enric 736
VAN DEN BERG Marijn 535
GEE Derek 477
ACKERMANN Pascal 323
BAUHAUS Phil 306
BENNETT Sam 302
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
ABRAHAMSEN Jonas 131
LAPEIRA Paul 117
  9.473

Guido Maltempi

Helaas, na 3 ontsnappingen op de hotseat is het nu dan echt klaar. Na het wegvallen van Mads P werd het al lastig en als MvdBerg het dan ook nog laat afweten... 

Dank @Rabbiej voor de organisatie en succes aan de overgebleven strijders!

encanto

met een mooie zevende plaats en het halen van het derde weekend zal het morgen klaar zijn. Vlasov was al erg spijtig maar met roglic er ook uit, is het wel klaar...

 

een duo-aanval van carapaz en bernal moet me maar redden!;)

Bode80
Rabbiej
Waaiers. Ze voorspelden ze al een aantal keer deze Tour. Vandaag kwamen ze er dan eindelijk. Wat wer...

Zonde Rabbiej. Met zo'n sprintteam had je er normaal gesproken in gebleven. Weer 2 ritten AK komend weekend. Ben benieuwd! Daarna wordt al meer duidelijk wie kans maakt op een top 5 notering bij dit spel.

Mithrandir

Oei een hotseat in de sprint. Die had ik niet aan zien komen. We gaan gelukkig nog maar 1x sprinten.

Ik maak me meer zorgen om de aankomsten bergop na het uitvallen van Vlasov is ook Ayuso naar huis. Omdat iedereen Pogi heeft moet het bij mij van C Rodriguez, Bernal en joker Hirt komen.

Dat is heel mager want op cq kan ik mss een keer overleven maar zeker niet iedereen achter me houden.

Rabbiej

De Tour begint steeds meer op een afvalkoers te lijken. Pedersen lag er al snel uit. Roglic stapte gisteren niet meer op, Ayuso trok in de remmen en ook vandaag moesten we afscheid nemen van onder andere Pidcock en Bettiol. Renners die veelvuldig werden gekozen die er niet meer bij zijn. Vandaag was het klimmen en klauteren. De vluchters waagden een poging maar al snel was het duidelijk dat de man in het geel zijn zinnen op vandaag had gezet. Hij zette zijn ploeg aan het werk en bij het opdraaien van de laatste beklimming was het al duidelijk. Hoe hard Healy en co ook hun best deden, het was voor de grote mannen vandaag.

Pogacar liet zien dat het een paar dagen terug echt een inzinking was. Hij versnelde en niemand kon hem volgen. Vingegaard ging op zijn eigen tempo, wat vandaag iets lager lag dan de vorige keren. Evenepoel haakte lange tijd aan maar moest op een gegeven moment ook voor zijn eigen tempo kiezen. De volgorde lijkt duidelijk te zijn en het lijkt er niet op dat er iets aan gaat veranderen. Maar goed, de Tour blijft de Tour en we zijn nog niet in Par.. Nice. 

Het afvallen van encanto stond al in de boeken geschreven. Hij zorgde voor een interessante inzending met Roglic in plaats van Pogacar en ook nog Vlasov in zijn team. Die hebben we al op zien geven en met de klassementsmannen aan top van de ranglijst vandaag is het dan ook exit voor encanto. Toch een goede deelname! Aan kop vandaag zien we wederom zwartebroekengeletrui, hij redt het vandaag voor Ab Normaal en oli4g die zich fijn voelen in de Pyreneeën. Rawolf voelt zich daar niet fijn, het scheelde weinig vandaag maar hij is onze tweede afvaller. Hij scoort net iets minder dan bastaix en Mithrandir, die morgen hopen ze beter presteren. Dankjewel voor je deelname Rawolf, het avontuur houdt hier op.

Uitslag

1 ZwartebroekengeIetrui 1.321
2 Ab Normaal 1.301
3 oli4g 1.281
4 kokkie1975 1.281
5 Pier Tol 1.260
6 Bode80 1.181
7 Coolietje 1.181
8 Christian 1.121
9 Mr. Gert 1.101
10 ivo001 1.061
11 Wielervolger 1.031
12 ditisdavid 981
13 Danusz1986 931
14 Mithrandir 921
15 bastaix 901
16 Rawolf 881
17 encanto 461

encanto

ROGLIC Primoz 2.744
PHILIPSEN Jasper 1.971
ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves 1.405
VLASOV Aleksandr 908
RODRIGUEZ CANO Carlos 810
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio 496
BETTIOL Alberto 349
ACKERMANN Pascal 323
BENNETT Sam 302
BAUHAUS Phil 306
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
LAPEIRA Paul 117
  9.993

Rawolf

POGACAR Tadej 3.602
VAN AERT Wout 1.981
CICCONE Giulio 1.014
VAN DEN BERG Marijn 535
GIRMAY HAILU Biniam 456
BARGUIL Warren 421
BAUHAUS Phil 306
ONLEY Oscar 302
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
DE PLUS Laurens 210
HIRT Jan 52
CAPIOT Amaury 10
  9.151

Christian

Tweederde van de etappes overleefd! 

Als er eindelijk eens wat vluchten komen die het halen komende week kan het echt iedereen worden. En zo niet dan beginnen de favorieten toch wel duidelijk te worden.

encanto

Beste Rabbiej. Dank voor de organisatie weer! Helaas op de verkeerde gegokt, maar goed toch lang meegedaan en dat maar het leuk!

 

succes aan iedereen hier en tot de Vuelta (gelukkig doet poga daar niet aan mee...of toch wel;))

Rabbiej

Eat, Sleep, Pogi Win, Repeat. Dit weekend stond er geen maat op Tadej Pogacar. Records werden verbroken en zelfs een man met een zak chips kon hem niet stoppen. Vandaag ging Visma vol aan de bak om hem te slopen, en slopen dat deden ze. Het hele veld lag uit elkaar en uiteindelijk was het nog een wonder dat alleen Bram Welten buiten tijd aankwam. Maar uiteindelijk bleef de sterkste over, en dat was duidelijk Pogacar. Vingegaard werd al op meer dan een minuut tweede en stelt zijn podiumplaats vandaag ook wel veilig. Remco deed wat er van hem verwacht kon worden en stelt zijn podiumplek ook veilig. Niemand twijfelt er echter meer aan dat Pogacar volgende week zijn 2e grote ronde van het jaar binnenhaalt. Gaat die ook nog naar Spanje?

Wij zien in ons spel hetzelfde beeld als gisteren ontstaan. Het werd duidelijk een wedstrijd tussen de sterkste mannen en dus komen dezelfde sterke mannen weer bovendrijven. Zwartebroekengeletrui was wederom van de partij maar vandaag schreef die niet de etappe op zijn naam. Die eer is weggelegd voor Ab Normaal. Die kan met de nodige dosis zelfvertrouwen van de rustdag gaan genieten.

Naast Ab Normaal zijn er nog 12 andere teams over die zich kwalificeren voor de derde week. Mithrandir was gisteren al dicht bij een exit en moet vandaag ook tot het gaatje gaan. Hij zit op de hot-seat en het zijn slechts 7 CQ-punten die hem in de wedstrijd houden. Hij zit aan de goede kant van de medaille en dat gaat ten koste van onze winnaar van de Giro, Danusz1986. Hij zal achterblijven op de Plateau de Beille en dat doet hij samen met veteraan in het spel bastaix. Geen derde week voor jullie maar toch een heel eind gekomen. Tot snel!

Uitslag

1 Ab Normaal 1.220
2 ZwartebroekengeIetrui 1.160
3 oli4g 1.100
4 Pier Tol 1.100
5 kokkie1975 1.040
6 Mr. Gert 980
7 Christian 930
8 Bode80 920
9 Coolietje 920
10 ditisdavid 900
11 Wielervolger 900
12 ivo001 850
13 Mithrandir 760 (CQ: 9549)
14 Danusz1986 760 (CQ: 9556)
15 bastaix 750

bastaix

POGACAR Tadej 3.602
GALL Felix 967
JORGENSON Matteo 936
VAN GILS Maxim 636
VAN DEN BERG Marijn 535
MARTINEZ Lenny 530
GIRMAY HAILU Biniam 456
MOZZATO Luca 444
GAVIRIA RENDON Fernando 366
ACKERMANN Pascal 323
BENNETT Sam 302
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
  9.359

Danusz1986

POGACAR Tadej 3.602
PHILIPSEN Jasper 1.971
AYUSO PESQUERA Juan 1.023
RODRIGUEZ CANO Carlos 810
BETTIOL Alberto 349
ACKERMANN Pascal 323
BAUHAUS Phil 306
BENNETT Sam 302
ONLEY Oscar 302
HARPER Chris 296
BERNAL GOMEZ Egan Arley 262
CAPIOT Amaury 10
  9.556

ivo001

Slecht voorteken dit voor de laatste 2 bergritten. En met Bettiol eruit is mijn troef voor etappe 17 en 18 ook weg.

 

De Plus wel positief vandaag. Hopelijk kunnen Hirt en Bernal ook er door komen.

Christian

Je zal maar op 7 armetierige cq-puntjes eruit vliegen. Sterkte.

Rawolf

O dr uitgelazerd. 

Ciccone doet eigenlijk precies wat ik dacht. Nutteloze sprintjes winnen en zo een nuttige spelletjespion. 

Maar team verder te mager met een tegenvallende Barguil oa

Mr. Gert

De laatste week in met maar 13 teams. Sprinten, vluchten, klimmen en een tijdrit. In de laatste week kan iederen eruit vliegen. Het blijft iedere dag toch weer spannend al ben ik wel bang voor een aantal zeer sterke teams. Hopen dat de vluchtrit me een uitkomst biedt ;) 

Laatst gewijzigd
danusz1986

Ik zie nu pas dat in eruit ben en wel op 7 CQ waarde punten. Niet verrassend. Een niet heel sterk bergteam gekozen vind ik zelf en als Ayuso ook uitvalt houdt het helemaal op. Anders was het uitstel van executie geweest. Philipsen naderhand niet perse nodig denk ik. Had ook een team staan zonder Philipsen en met een sterker bergteam. Verkeerd gegokt. So be it. Succes allemaal met de rest van de tour. 

Rabbiej

Tweede rustdag

De Tour was slopend deze tweede week. Vooral de ritten van vrijdag tot en met zondag waren enorm zwaar en we kunnen wel zeggen dat de Tour in een beslissende plooi is gevallen. Pogacar lijkt de Tour op zijn naam te gaan schrijven en Girmay kan de groene trui ook al zo goed als niet meer ontgaan. Toch staan er nog genoeg leuke etappes op het programma en de mannen zullen er ongetwijfeld nog een leuk feestje van maken. Gaan we nog ritzeges zien van Van der Poel of Van Aert? Het zou zomaar nog kunnen. 

In ons spel maken we de balans op na 2 weken strijd. We hebben afscheid genomen van 30 teams en we zijn nog met 13 kanshebbers over. In de Tour lijkt alles beslist te zijn maar bij ons nog zeker niet. Elke etappe kan de laatste zijn voor de ploegen. 

In de teams zien we 4 renners terug die door iedereen ondertussen gekozen is. In de sprints zullen Bauhaus en Bennett geen verschil meer maken, iedereen heeft hen. En in de bergen zijn het Pogacar en Carlos Rodriguez die in alle teams te vinden zijn. Wat zij zullen doen de komende dagen maakt dus weinig uit. 

Egan Bernal is ziek maar is wel in 12 teams te vinden, alleen Pier Tol zal hopen dat die zich gedeisd zal houden de komende week. Verschilmakers zullen er ook zeker zijn. Zo zien we Ackermann in 8 teams, Girmay in 7 teams, Coquard in 6, Gaviria in 5, Groenewegen en Philipsen in 4. Morgen zullen we gaan sprinten en deze verschillen zullen hoogst waarschijnlijk het verschil maken tussen blijven en gaan. Daarna is het gedaan met sprinten dus de winnaar hoeft morgen nog niet vooraan te eindigen.

Ook voor de bergen zien we verschilmakers. Gee in 7 teams, Carapaz in 6, Jorgenson in 4, Buitrago in 2 en Evenepoel in 1. Zwartebroekengeletrui heeft Evenepoel in zijn ploeg en de anderen zullen hem voor de slotrit liever kwijt dan rijk zijn. Gaan ze hem kunnen lossen? 

Overgebleven renners op 2e rustdag
Renner # keer gekozen
BAUHAUS Phil 13
BENNETT Sam 13
POGACAR Tadej 13
RODRIGUEZ CANO Carlos 13
BERNAL GOMEZ Egan Arley 12
ACKERMANN Pascal 8
GEE Derek 7
GIRMAY HAILU Biniam 7
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio 6
COQUARD Bryan 6
GAVIRIA RENDON Fernando 5
LAPEIRA Paul 5
GROENEWEGEN Dylan 4
JORGENSON Matteo 4
PHILIPSEN Jasper 4
BETTIOL Alberto 3
HIRT Jan 3
AYUSO PESQUERA Juan 2
BUITRAGO SANCHEZ Santiago 2
CRAS Steff 2
DE PLUS Laurens 2
MAS NICOLAU Enric 2
ONLEY Oscar 2
VAN DEN BERG Marijn 2
VAN GILS Maxim 2
VANHOUCKE Harm 2
CAPIOT Amaury 1
CAVENDISH Mark 1
EVENEPOEL Remco 1
GALL Felix 1
LAZKANO LOPEZ Oier 1
MARTINEZ Lenny 1
MEINTJES Louis 1
PIDCOCK Thomas 1
ROMO OLIVER Javier 1
VAN AERT Wout 1
VLASOV Aleksandr 1
YATES Adam 1

Voorbeschouwing

In de laatste sprintetappe waren het Ab Normaal en Bode80 die achterin eindigden. Ik zie deze twee ook als favoriet om morgen af te vallen. Persoonlijk zie ik Philipsen, Girmay en Van Aert morgen als grootste kanshebbers voor winst. De enige zonder hen in hun ploeg zijn Ab Normaal en Bode80. Zij hebben hun pijlen vooral gericht op Ackermann en Coquard. Ab Normaal zal verder nog hopen dat Gaviria nog eens snelle benen vindt en Bode80 gokt op Groenewegen.

Op basis van CQ-punten zien we Zwartebroekengeletrui en Wielervolger als duurste overgebleven teams. Na de sprintrit van morgen zijn er een aantal zeer kansrijke etappes voor de vluchters en dan zal het voor hen spannend worden. Blijft Zwartebroekengeletrui er echter in hangen tot het slotweekend dan is die wel direct de grootste kanshebber.

Mithrandir, ditisdavid en Ivo001 waren de laatste bergetappes niet goed van voren te vinden in de uitslag. Mithrandir en ditisdavid hebben al afscheid moeten nemen van Ayuso en het team van Ivo komt net iets tekort in de bergen. Ik vrees dan ook dat in een etappe waar de klassementsmannen er nog een keer voor gaan het lastig zal worden voor deze teams. 

Dan blijven er nog een aantal teams over die tot nog toe erg in de middenmoot zijn gebleven. En dat is zeker geen slechte strategie in de afvalkoers. De favorieten voor de eindzege lijken mij teams die in het afgelopen weekend ook al goed hebben gepresteerd. Mijn 3 sterren gaan dan ook naar oli4g, maar niet heel ver daarachter zie ik ook de teams van Pier Tol en Kokkie1975.

*** oli4g

** Pier Tol, Kokkie1975

* Zwartebroekengeletrui, Christian, Mr. Gert

ditisdavid

Met een vlammende Ayuso was er wel wat mogelijk geweest, nu is het net zoals in dit stadium van de Giro de dagen aftellen tot het doek valt. Voor de eindzege zal het spannend blijven tot op het laatst, zijn nog veel sterke teams over die elkaar ook weinig ontlopen.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 8 9 10 11

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.