Ik denk dat titels beter kunnen kan puberaal gezets van het type:
Sprinter Israel-Premier Tech haalt uit naar haters: "Deze zege is voor jullie"
Ik mis wel een beetje de wielersportbeleving van 'vroeger', dit is toch puur infantiel gedoe? Was er ook nog een tiktok-bite inclusief emoticon bij? Pffffff.
Is dat nu die "boodschap van hoop en vrede"? Ik kon dat artikel toen niet lezen.
De ergste was deze
https://www.wielerflits.nl/nieuws/voorbeschouwing-super-8-classic-2025-visma-lease-a-bike-gaat-bommen-gooien
In de link zie je nog de oude kop van het artikel staan. Het wemelde van de IPT- & protestartikelen waar we niks op mochten reageren en dan doodleuk een artikel plaatsen met ''bommen gooien''.
Dat die titel door hun eigen spamfilter kwam is wel bijzonder.
Meestal zijn het van die gekunstelde constructies als 'Spaanse Vueltarevelatie tekent voor 3 jaar bij Movistar'. Ook enorm irritant trouwens. En ook al aangegeven door een miljoen mensen zonder dat de modus operandi verandert.
Het enige wat nog een beetje leuk aan deze site is, is Ploegleider.
Ach, we gaan bijna de winterstop in, de bezoekersaantallen zullen dan waarschijnlijk wel kelderen voor een paar maanden (als mensen überhaupt nog terugkomen). Ze kunnen die tussentijd mooi gebruiken om e.e.a. te evalueren.
Voetbalzone hanteert voor titels dezelfde poppenkast; ook daar is vooral kritiek te lezen. Het lijkt een beetje een trend te zijn om lezers te ‘farmen’ voor clicks. Lijkt me niet nodig als je gewoon een sterke site neerzet — die verdient zichzelf wel terug dankzij mensen die klikken voor de inhoud, in plaats van op een suggestieve quizvraagtitel om te kunnen zien wie of wat er bedoeld wordt.
Het is verschrikkelijk irritant.
Maar we mogen er nog veel over klagen: het gaat niet meer veranderen.
Die clickbaittitels leveren geld op en het kost geen moeite (in tegenstelling tot extra bezoekers genereren door te scoren met inhoud).
Ik heb begrip voor het clickbaiten, maar vind het jammer dat er geen open kaart over gespeeld wordt. Anyway, om WF te helpen wat suggesties voor nog meer clicks trekkende titels:
Geen topfavoriet, wel meerdere troeven: Visma | Lease a Bike is klaar voor Ronde van Lombardije -> Waarom Visma | Lease a Bike denkt te kunnen scoren in de Ronde van Lombardije
Anders Halland Johannessen maalt niet om vergelijking met broer Tobias: “Het is onze sterkte” -> Waarom Noors klimtalent niet maalt om vergelijking met tweelingbroer
Ploeg rondom Remco Evenepoel is in principe rond -> Waarom Ploeg Remco Evenepoel niemand meer aantrekt
Oh ja, het is misschien vechten tegen de bierkaai, maar ooit hoop ik hier antwoord te krijgen op een stukje inbreng.
"Nee" is ook een antwoord, maar dan is er wel een vervolgvraag: "waarom niet?"
Kan in Ploegleider Tour of Holland worden aangegeven welke renners in aanmerking komen voor de jongerentrui? Het scheelt een enorme bak uitzoekwerk (wat ik al wel gedaan heb, en gedeeld op het forum). Het doorakkeren van uitslagen, bedenken wie kopman gaat zijn etc. beschouw ik als spel-essentieel werk wat je moet doen om hoog te eindigen, maar dat je makkelijk in het spel kan zien wie jongere is beschouw ik als een vriendelijke geste van de spelmakers.
Ik dacht "Wat is dit nu, kwaliteitsnieuwswebsite The Guardian dat nu ook al begint mee te doen aan deze 'race to the bottom'?". Bleek het om een tongue-in-cheek titel te gaan voor een artikel waarin gemeld wordt dat de Paus het gebruik van clickbait-koppen genadeloos heeft veroordeeld. Nu ben ik zelf geen gelovig man, maar misschien dat de @Redactie toch wat gewicht aan 's mans woorden geeft?
"Communication must be freed from the misguided thinking that corrupts it, from unfair competition and the degrading practice of so-called clickbait."
Jawel, de Paus heeft het bij het rechte eind, gebruik van clickbait is kleinerend naar je gebruikers toe.
News agencies deliver a service which “requires competence, courage and a sense of ethics”. “This is invaluable and must be an antidote to the proliferation of ‘junk’ information,” the pope said.
Bron: https://www.theguardian.com/australia-news/2025/oct/10/you-wont-believe-what-degrading-practice-the-pope-just-condemned
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.