Afvalkoers Klassiekers - Editie 2025

« 1 2
JapieJapo

De ‘Afvalkoers Klassiekers’ editie 2025!

De variant op het waanzinnig populaire grote ronde spel. Een uniek spel waar het niet de bedoeling is om 1ste te zijn, maar waar het enkel gaat om niet laatste te zijn. Speciaal, toch?

Hoe gaat het in zijn werk?
Een beetje te vergelijken met de Afvalkoers in het baanwielrennen, waarbij na elke sprint de laatste renner afvalt. Of omgezet naar dit spel: na elke klassieker, moet 1 speler het spel verlaten.

Je krijgt 15.000 punten van de CQ ranking 2024 en hiermee maak je een team aan van maximaal 24 renners. Na elke race krijgen de eerste 20 renners punten.
Sta je na de rit laatste in de daguitslag? Dan stopt je deelname aan het spel.

Puntenverdeling:
De eerste 20 renners verdienen punten, als volgt verdeeld:
Top 20: 600 – 500 – 400 – 320 – 280 – 240 – 200 – 160 – 140 – 120 – 100 – 80 – 70 – 60 – 50 – 40 – 30 – 20 – 10 – 1

Er zijn dit jaar 2 wisselmomenten. Na wedstrijd 27 (Copenhagen Sprint) en wedstrijd 37 (World Championships ME - ITT) mogen er in totaal 8 nieuwe renners aan je team toegevoegd/gewisseld worden voor de volgende fase van het spel. Als je nog budget en plaatsen genoeg over hebt kan je er dus eventueel 6 renners uithalen en er 8 voor terugplaatsen. Ook mag je er meer dan 8 renners uithalen om budget te creëren en hiervoor 8 nieuwe renners terugplaatsen. 

Let op! Deze 8 renners is in beide wisselmomenten opgeteld. Hoe je die wissels wilt verdelen mag jij zelf bepalen. Mag alle 8 in het eerste wisselmoment, alle 8 in het laatste, 6-2, 3-5, alle combinaties zijn mogelijk! Zolang je maar maximaal 24 renners hebt, niet meer dan 8 wissels hebt gedaan en het toegestane budget van 15000 CQ punten niet overschrijdt. Minder renners en minder budget is altijd toegestaan. Geblesseerde, geschorste of gestopte renners mogen pas tijdens een wisselmoment worden vervangen en tellen dan gewoon als wissel. 

Algemene regels:
– Alleen de uitslag per wedstrijd telt.
– Ex aequo op de laatste plaats? Het team met de hoogste CQ waarde ligt er uit.
– Toch nog ex aequo? Het eerst ingezonden definitieve team gaat door.

Het wedstrijdprogramma voor 2025 bestaat uit 47 races dus er is dit jaar plaats voor 48 deelnemers. Mochten dit er uiteindelijk minder blijken te zijn dan worden er koersen geschrapt, te beginnen met Classique Dunkerque, European Continental Championships ME - ITT en de Gran Premio Miguel Indurain in deze volgorde. Daarna zoveel als nodig zodat er na elke race één team afvalt. Welke koersen er dan nog meer zullen afvallen zal ruim op tijd doorgegeven worden. Hou hiervoor dit topic in de gaten.

Het programma voor dit jaar:

Datum

Wedstrijd

1

01.03

Omloop Nieuwsblad

2

02.03

Kuurne - Brussel - Kuurne

3

04.03

Ename Samyn Classic

4

05.03

Trofeo Laigueglia

5

08.03

Strade Bianche

6

19.03

Danilith Nokere Koerse

7

20.03

Grand Prix de Denain - Porte du Hainaut

8

21.03

Bredene Koksijde Classic

9

22.03

Milano-Sanremo

10

26.03

Classic Brugge-De Panne

11

28.03

E3 Saxo Classic

12

30.03

Gent-Wevelgem in Flanders Fields

13

02.04

Dwars door Vlaanderen - A travers la Flandre

14

05.04

Gran Premio Miguel Indurain

15

06.04

Ronde van Vlaanderen

16

09.04

Scheldeprijs

17

13.04

Paris-Roubaix

18

18.04

De Brabantse Pijl - La Flèche Brabançonne

19

20.04

Amstel Gold Race

20

23.04

La Flèche Wallonne

21

27.04

Liège-Bastogne-Liège

22

01.05

Eschborn-Frankfurt

23

11.05

Tro-Bro Léon

24

13.05

Classique Dunkerque / Grand prix des Hauts de France

25

08.06

Brussels Cycling Classic

26

14.06

Duracell Dwars door het Hageland

27

22.06

Copenhagen Sprint

WISSELMOMENT 1.

28

02.08

Donostia San Sebastian Klasikoa

29

15.08

Circuit Franco-Belge

30

17.08

ADAC Cyclassics

31

31.08

Bretagne Classic - Ouest-France

32

11.09

Gran Premio città di Peccioli - Coppa Sabatini

33

12.09

Grand Prix Cycliste de Québec

34

14.09

Grand Prix Cycliste de Montréal

35

17.09

Grand Prix de Wallonie

36

20.09

SUPER 8 Classic

37

21.09

World Championships ME - ITT

WISSELMOMENT 2.

38

28.09

World Championships ME - Road Race

39

01.10

European Continental Championships ME - ITT

40

03.10

Sparkassen Münsterland Giro

41

04.10

Giro dell'Emilia

42

05.10

European Continental Championships ME - Road Race

43

06.10

Coppa Bernocchi - GP Banco BPM

44

07.10

Tre Valli Varesine

45

09.10

Gran Piemonte

46

11.10

Il Lombardia

47

12.10

Paris - Tours Elite

Meespelen?

Je deelname bevestig je hieronder in het topic. De in totaal 30 deelnemers die zich al in het andere topic hebben aangemeld staan al op de lijst. Er zijn dus nog 18 plekken te vergeven dus geef je zo snel mogelijk op!

Je team vervolgens effectief doorgeven uitsluitend door een email te sturen naar [email protected]

Vermeld duidelijk in het onderwerp “Afvalkoers klassiekers 2025” en je Wielerflits nickname.

Uiterlijke datum van inleveren is vrijdag 28 februari 2025 12.00 uur. Dan heb ik genoeg tijd om de teams te checken en te verwerken. Alleen de eerste 48 aangemelde teams kunnen meespelen, maar enkele reserveteams kunnen toch handig zijn. De winnaar van de editie van 2024, Mithrandir is automatisch geplaatst en dus onze eerste deelnemer. Ook BlingSagan, de maker van ‘het’  Excel bestand heeft door zijn werk een plekje verdiend. Ik doe zelf als organisator ook mee. En uiteraard heeft Ab Normaal door het jarenlang uitmundend organiseren van dit mooie spel zijn plekje meer dan verdiend.

Heel belangrijk; nee, essentieel zelfs: De renner de notatie meegeven zoals op de CQ ranking en ordenen volgens waarde, scheelt me heel wat werk.
Vb: POGACAR Tadej

Zorg dat je de juiste CQ ranking gebruikt! Anders is je team ongeldig!

Om in een lijst te zoeken is een download die je kunt openen in Excel het handigst.

Ga naar https://cqranking.com/men/asp/gen/downloads.asp en kies de Zipped xls-file cq20241231.zip

Deze lijst van eind 2024 begint met Pogacar 5332, Evenepoel 2843 en Philipsen 2272.

Veel puzzelplezier en veel geluk natuurlijk!

Laatst gewijzigd
JapieJapo

Gereserveerd voor het overzicht van de teams

JapieJapo

Gereserveerd voor statistieken

JapieJapo

Aangemelde deelnemers tot nu toe:

BlingSagan, graag je deelname bevestigen!

Deelnemers 2025
1 Mithrandir (Winnaar 2024)
2 Ab Normaal (Uiteraard)
3 BlingSagan (Maker Excel bestand)
4 JapieJapo (Organisatie)
5 Bonorrie
6 Arjenzvob
7 rimenno
8 Vergane Glorie
9 Limal
10 BrackenRidgeCycling
11 oll4g
12 Maillot à Pois
13 bastaix
14 ivo001
15 Carbon ros
16 Bode80
17 Nijmos
18 Poeksel
19 Noordbiker
20 Arry1338
21 Rabbiej
22 ditisdavid
23 arviidd
24 erveedeeee
25 sporting63
26 vernis
27 Zwiebeln
28 danusz1986
29 Ceramiche Ariostea
30 Wielervolger
31 coolietje
32 Matter097
33 Zwartebroekengeletrui
34 VincentK
35 Sies
36 Rondje 25
37 Franco Bitossi
38  
39  
40  
41  
42  
43  
44  
45  
46  
47  
48  
R1  
R2  
R3  

Laatst gewijzigd
Nijmos

Moeten de aanmelders uit het vorige topic zich opnieuw melden?

Super dat je dit organiseert, Japie!

Laatst gewijzigd
JapieJapo

Nee zie de lijst boven jouw post, wel handig om even te checken of je naam er echt wel tussenstaat!

ivo001

Top JapieJapo! ik ga in mijn agenda wat momenten blokken om aan mijn team te puzzelen :)

coolietje

Ik doe ook graag weer mee!

Limal

Woop woop, het puzzelen op basis van premature/lege startlijsten kan beginnen!!

Matter097

Ik waag graag een poging dit jaar!

JapieJapo

Tot nu toe nog maar 2 extra aanmeldingen waarbij we nu op 32 deelnemers zitten.

Kortom meld je aan voor een van de leukste wielerspellen!! 

ZwartebroekengeIetrui

Ik doe ook graag weer mee

VincentK

Ik waag een poging.

Ook gelijk mijn team ingestuurd (paar uurtjes later).

Nu niet de wisselmomenten vergeten (als ik dat al haal). 

Laatst gewijzigd
Sies

Blijft toch altijd een leuk spel dit! Count me in!

Rondje 25

Ik doe graag mee Japie japo.

Jan Blokland

Nijmos
VincentK
Ik waag een poging. Ook gelijk mijn team ingestuurd (paar uurtjes later). Nu niet de wisselmomenten...

Ik zou er nog even rustig over nadenken en niet twee weken voor de Omloop denken dat je klaar bent. De kans is groot dat je er dan snel uitligt ;)

Rondje 25

Er staat 28 februari 2024 12.00 uur als uiterste inleverdatum.

Oei, dan ben ik te laat!!!!  😁🚴Dat wordt flink doorfietsen 🤣

JapieJapo

Thnx! Ik zal dit verbeteren en er ook bij zetten dat het om de vrijdag gaat.

JapieJapo

Laatste update: Lijst met deelnemers bevat nu 36 namen.

Dus 12 afvalkoers liefhebbers waar blijven jullie!?!

arviidd

Team verzonden!

Normaal grijp ik hier naast door het vele animo. Dus idd waar blijven jullie?

Nijmos

Ja ik snap het ook niet. Een van de leukste puzzelspellen.

Over puzzelen gesproken: ik heb me bij het puzzelen afgevraagd hoe ver je zou komen als je je team begint vol te stoppen met een man of 15 van Uae en daarna aanvult op de koersen waar zij niet rijden (of die een sprint worden). Ik denk in potentie best ver. Die rijden bijna overal en doen altijd mee om de knikkers (behalve in biljartlakensprints).

Nijmos

Iemand trouwens van dat Duinkerkencircus op zijn minst een parcours weten te achterhalen?

Maillot à Pois
Nijmos
Iemand trouwens van dat Duinkerkencircus op zijn minst een parcours weten te achterhalen?

Ja, een leuke truc om meer UCI punten te kunnen uitdelen aan de vooravond van de Vierdaagse en zodoende meer ploegen aan te trekken.

Routekaartje vind je hier:

https://www.4joursdedunkerque.com/le-parcours-de-la-classique-dunkerque-hauts-de-france/

(Vertaling van) een korte beschrijving van het parcours hieronder. Ik ken de hellingen niet, maar ik vermoed dat sterkere sprinters als De Lie hier wel kunnen overleven.

"Deze klassieker vertrekt vanuit Duinkerke en eindigt in Lens. Het peloton zal vertrekken uit de stad van Jean Bart en zuidwaarts trekken, langs Aire-sur-la-Lys en Béthune. Een bijzonderheid van dit parcours is een lus die halverwege de koers tweemaal moet worden afgelegd, met daarin twee beklimmingen, waaronder een historische: Notre-Dame-de-Lorette, net voor Bouvigny-Boyeffles. De renners zullen zelfs heel even een ander land betreden wanneer ze door het Canadese gedenkteken van Vimy rijden, dat een eerbetoon is aan de soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn gesneuveld. De finish ligt in Lens, waar de winnaar de armen in de lucht zal steken in de rue René Lannoy."

Franco Bitossi

Ach kom; ik ga ook puzzelen! 

ditisdavid
Nijmos

Er staat hier een interactieve kaart: https://www.francebleu.fr/sports/cyclisme/cyclisme-on-connait-le-parcours-des-4-jours-de-dunkerque-2025-3879606

Zier eruit alsof het voor de meeste sprinters te doen is.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.