Op deze profielen lijkt sprake te zijn van twee tussensprints voor punten en eentje voor boni's.
Stage 1 of the Giro d’Italia 2025: Durazzo (Durrës), Tirana (Tiranë)
Of blijft die 2e tussensprint ook voor de oude boni's zoals vroeger?
La Flamme Rouge heeft op X de aanpassingen gedeeld gisteren. De etappe naar Napels is bijvoorbeeld een kleine 20 km langer, waarschijnlijk om een massasprint te verzekeren. Ook zie je deze al terug op de website van de Giro zelf.
Je hebt nu 2 tussensprints die voor het puntenklassement gelden en de RedBull km waarbij 6-4-2 boni's gepakt kunnen worden in tegenstelling tot 3-2-1 zoals vorig jaar wat de strijd om het klassement dus interessanter kan maken. In totaal dus 3 per etappe.
Het wegvallen van klassementsaspiraties kan natuurlijk meer oorzaken hebben dan enkel (dik genoeg) tijdverlies in een AK rit. Valpartijen, ziekte of 'gewoon' een mindere dag in een danig zware heuveletappe waar een klassementsman normaal gesproken nooit in de problemen komt kunnen allemaal leiden tot minuten aan d'n broek.
De DFM discussie raakt aan wat volgens mij de crux van deze Giro-puzzel wordt: het selecteren van de juiste subtop gc mannen. Dat is dit jaar extra moeilijk omdat het (nog meer dan anders) om de verhoudingen in die derde week zal gaan. Dat heeft natuurlijk met de zachte aanloop naar het eind van de Giro toe te maken, maar ook met het feit dat Bora vermoedelijk defensief zal koersen, in de breedte sterk genoeg lijkt om een en ander te controleren en de Red Bull KM boni's voor iemand met de punch van Roglic interessant zullen zijn. Het lijkt daarom voor Scorito aantrekkelijk om ondanks de hogere prijs iets meer zekerheid in te bouwen met subtoppers die ook nog kunnen tijdrijden en/of goed in de ploeggenoten zitten, in plaats van GC mannen die die perks niet hebben. Benieuwd hoe men dat hier ziet.
Op zich niet oneens met je mening over etappe 1. Alleen vind ik het een grappig idee dat het het team van Pidcock zou zijn dat de koers keihard gaat maken. Als er stevig koers gemaakt wordt, denk ik dat Pidcock al blij mag zijn als hij nog ploeggenoten over heeft om hem goed te positioneren.
Zie je nog een scenario waarin naast 7 ook zo'n etappe 11 ontaard in een AK rit doordat een van deze mannen aangaat en andere toppers op die manier met zich meetrekt? Zo is het wellicht niet erg dat ze geen vluchter worden.
Zo'n Ciccone met aardige punch kan toch ook voor de laatste week al wel eens ergens wat leuks doen qua uitslag? Evt. na een groepje vluchters maar met de eerste AK mannen? Bijv ook etappe 8 geeft daar wellicht nog wat kansen op.
Ik denk op het feit dat het aantal zware bergetappes beperkt is en geconcentreerd aan het einde van de ronde. Waar het veelal ook in week 1 al een fikse bergetappe is die de ak punten (en jk punten en soms zelfs bk punten) bepaalt, lijken nu de vlucht, de tijdritten en het rijden over gravel tot etappe 15 meerbepalend voor tijdverschillen. Niemand zal verbaasd zijn als roglic geen top 3 staat voor etappe 16. En als landa top 5 staat zou dat zelfs verrassend zijn. Dat is na een etappe 4 over de etna meestal wel anders.
Zeg je nou dat er ook parcourswijzigingen zijn aangebracht? Sinds wanneer? En waar vind ik buiten Twitter (heb ik niet) een overzicht? Iemand?
Zo'n etappe 6 20km langer is bijvoorbeeld best relevant.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.