Ik ben het niet helemaal met je eens. Sure, normaal zou je een oconnor moeten nemen, en nu heb je wat "leukere" keuzes, maar qua AK zijn dat A Yates, Tiberi, storer, Landa, Hindley, DFM, Gee, s Yates, arensman, Bernal, ciccone, Pidcock en meer. Die zouden bijna allen zomaar 3e of 10e kunnen worden. Ja je kan er wel 2-3 goede uit kiezen, maar die kan je (op Yates en tiberi na) met roglic en WvA ook wel betalen. Dus of je moet die twee heel graag willen, of je kiest al snel een AK man die niet de helft van Roglic scoort.
Het punt is een beetje dat je al die mitsen en maren mee kan nemen in de berekening (heb ik in mn post niet gedaan want het is enorm situatie afhankelijk en niet in een paar alineas te vangen) en het is nog steeds geen gegeven dat Roglic meer punten haalt.
Stel je zet roglic op 500 en de reguliere AK mannen op 250. Dan kunnen er dus 250 punten weglekken naar allerlei mitsen en maren en "per saldos" voordat je break even speelt.
Normaal was elke weggelekte punt bij de alternatieven er een teveel omdat de Roglic van dienst ze met zekerheid wél pakte. Nu is elke weggelekte punt bij roglic er een teveel omdat nog maar de vraag is of zelfs een goede roglic in totaal voldoende punten pakt.
Kan de argumenten voor als tegen Roglic op zich heel goed volgen. Het is echt de vraag of hij zijn punten waard gaat zijn, ook als hij top presteert. Nijmos raakte daarnaast voor mij het lastigste punt aan: zijn alternatieven kosten ook plekjes. Zijn dat dan extra ak mannen, upgrades van al geselecteerde AK mannen die goedkoop en in vorm zijn (in hoeverre dan echt een upgrade)? Of een combinatie van?
Is er naast het scenario AKs upgraden niet nog iets slimmers te doen met dat geld? Je kunt ook iets doen als Roglic + 500K out = 2.5Mil ak & 3.5 mil sprint in + een ak man upgraden met 1MIL. Nog meer verschil maak je misschien wel met dat mil door een heuvelman extra upgraden naar een Del Toro of Pidcock? Historisch leverde budget verdunning in ak en uitspreiding daarvan over anderen mij buiten sprinters (met wat geluk) nooit veel op. Wellicht loont dat hier meer?
Dus concreet: stop je 4-6.5 mil van roglic in AK vervanging of doe je dat met slechts 3.5 oid en upgrade je met het restant iets heel anders fors (lees: sprint en/of heuvel punch)? Nog niet zeker waar de keuze hier op land maar de scenario's doorrekenen is goed tijdverdrijf :)
"Dus concreet: stop je 4-6.5 mil van roglic in AK vervanging of doe je dat met slechts 3.5 oid en upgrade je met het restant iets heel anders fors (lees: sprint en/of heuvel punch)?"
Alleen door goede argumenten hier overweeg ik inmiddels ook van mijn vooraf gestelde zekerheid af te stappen (alle kleppers gaan mee, want dat niet doen heeft mij bekertjes gekost in 2024), maar om deze vraag te beantwoorden.. inderdaad ik zou sowieso 3,5 miljoen in Tiberi steken, mijn inmiddels uitgeklikte Bilbao terughalen, net als Pidcock en/of Del Toro en dan kan ik ook nog mijn sprintploeg upgraden met Corbin Strong. Heel verleidelijk, maar weet niet of ik het aandurf. Machtigmooi kutspel 😂! Kudo's voor Scorito die deze puzzelstukjes meesterlijk gelegd hebben.
Met een team zonder Roglic klik je makkelijk Groves of Kooij er even in en houd je ook nog 4 miljoen over voor overige upgrades:
Roglic + 2 x 500k = Groves/Kooij + 2x 2 mil ak (of 2.5 en 1.5, of 3.5 en 1x500k)
Dat is wel echt heel interessant om Roglic niet te nemen.
Roglic in 2023: 550 punten (incl. Eindwinst Giro)
Groves in 2024: 400 punten
Inderdaad.
Mijn doel met mijn post was om het concept te tonen. Dat was het makkelijkst met 3 AK renners als vervanging van Roglic. Maar in feite ligt hoe je dat budget besteed complexer omdat, precies zoals je zegt, het nóg beter besteedt kan worden.
Hoe exact is wel de puzzel. En als je daar niet uit komt is het alsnog beter om Roglic mee te nemen denk ik.
Mijn huidige concept team ben iknog niet tevreden over het aantal sprinters. 5 sprinters + WvA en Pedersen, verwachten jullie dat dit voldoende is? Enerzijds wil je niet meer meenemen. Maar bij uitvallen van sprinters zit je dan in de laatste 2 sprints met weinig sprinters.. dilemma.
Daarnaast door bovenstaande discussie zit ik met het volgende:
Roglic - Bennett - Kanter
Of
Tiberi - Groves - Magnier
Geen Groves voelt als een absolute pain in the ass, Magnier heeft een enorm potentieel maar kan ook tegenvallen. Wat mogen we van Tiberi verwachten?
Bij Roglic weet je daarentegen dat hij indien hij niet valt gewoon 1 of 2 gaat worden en minimaal 4 á 5 ritten top 3 eindigt.
Gelukkig hebben we nog 4 dagen.
Waarom is Roglic pas bij 650 punten een goede keuze? Ik ben het daar niet mee eens.
Met Roglic koop je een bepaalde zekerheid in, die je ook met zekerheid kan cappen. Wie neem je als Roglic skipt: Tiberi, A. Yates? Deze mannen kunnen 3e worden maar ook 7e en 9e. Onder Roglic en Ayuso heb je een erg brede subtop.
Stel Roglic pakt deze ronde 500/550 punten, grote kans dat hij dan alsnog in het ideale team staat.
Ja waar een beetje aan voorbij gegaan wordt zijn de missende captainpunten en de punten in de eindafrekening die je moet opvangen.
Captain: Als je Ayuso in plaats van Roglic capt moet Ayuso dicht bij Roglic blijven anders verlies je te veel. Het is niet gek te denken dat je 100 punten extra moet inhalen (10 punten over 5 etappes x 2 als cap).
Eindafrekening: Roglic krijgt per etappe 10 punten als hij eerste staat, die je ook bij sprints kunt inzetten. Daarnaast 20 extra aan het eind als hij wint plus de bergtrui.
Je brede investering zal dus wellicht 100-150 punten meer moeten ophalen om het niet nemen van Roglic goed te maken. Ik heb nog geen scenario gevonden waar dat gaat lukken. De reden om Roglic niet te nemen geldt ook voor Yates bijvoorbeeld.
Als Roglic onderpresteert of opstapt gaat dit natuurlijk wel makkelijk lukken. Maar om daar nou op te gokken.
Captain: Als je Ayuso in plaats van Roglic capt moet Ayuso dicht bij Roglic blijven anders verlies je te veel. Het is niet gek te denken dat je 100 punten extra moet inhalen (10 punten over 5 etappes x 2 als cap).
Denk dat hier iets niet goed gaat in je berekening. Enkel de dagetappe punten tellen dubbel bij de kopman. Trui en teampunten tellen niet dubbel.
Voor de grap net even een teampje erin geklikt met de dure toppers en wat aanvul; Roglic Ayuso Tiberi Pedersen Kooij Groves van Aert 1mil TT renner 1,5mil AK man en 1,5mil sprinter.. dan kom je bij 8x500K en 2x 750K uit om de rest mee te vullen. Moet zeggen dat als je een beetje logisch kiest ook dit nog een optie is.. althans de etappes vullen ging nog relatief makkelijk😂
Waarvan 50 gewoon de normale punten zijn die hij meer haalt dan Ayuso haalt en 50 de 'extra' cap punten die je moet opvangen. Het is maar net wat je wil zeggen met je berekening maar voor mij klopt ie ook niet helemaal als je wil weten wat je moet compenseren.
De maal twee klopt niet. De tien punten verschil tussen ayuso en roglic zijn geen captainpunten die je mist. Je mist 1x de 40 etappepunten van roglic en 1x 10 punten voor het verschil in captains. Je krijgt namelijk in dit geval 30 punten voor ayuso dubbel ipv 40 voor roglic. Een voorbeeld waarin je ze beide hebt illustreert dit. Als roglic 40 punten haalt en ayuso 30 haal je 70 punten. Cap je roglic haal je er 110. Cap je ayuso haal je er 100.
Het is natuurlijk wel waar dat deze tien punten komen bovenop de te compenseren etapepunten van roglic, maar als je uitgaat van 20 captainpunten tel je dat dubbel.
Ik vind dit inderdaad ook een goede optie. Ik heb dan alleen voor een light versie gekozen, waarbij ik geen Kooij heb, waardoor er iets meer balans in het team komt. Een aparte TT man heb ik dan niet nodig, waardoor ik nog een plekje heb voor een goedkope sprinter. Het is dan wel regelmatig zo dat je wat aanvallers erin klinkt, dan moet het wel goed vallen dat je precies de juiste pakt. Als ik dan roglic eruit klik, dan wordt het team wel ineens veel gebalanceerder, omdat ik dan extra carapaz, pidcock én Simon yates/del toro erin kan klikken.
@Lucstones: tot gisteren stond Roglic er vast in. Gisteren middag begon ik echter een analyse te maken wat het per etappe doet als ik een andere AK man heb, zowel Groves als Kooij en ipv een type Scaroni of Hermans bijv. Del Toro. Hier zijn uiteraard meer varianten op te bedenken, afhankelijk van je team. Maar gaat vooral om wat Vliegendschwein ook doet, een goedkopere ak + Kooij of Groves zet je dan effectief af tegen Roglic (waarbij je de andere van Groves en Kooij mi dan ook wel moet pakken). Die rekensom kan veel kanten op.
Het eerlijke antwoord is dat ik er nog niet uit ben. Het voelt nu 50/50 welke kant het op gaat vallen. Het is ook even de vraag of het bij je past. Zelf kan ik er behoorlijk de pest in hebben als een alternatieve tactiek (geen Roglic) al snel opblaast in mijn gezicht. Mét Roglic naar Albanië levert mij minder stress en meer kijkplezier op vermoed ik.
Voor mij valt of staat de hele roglic discussie met de vraag of je vertrouwen hebt in Tiberi? Met hem in goede doen als vervanger durf ik er wel over na te gaan denken. Zonder hem als alternatief zie ik geen zekere manier om het vrijgekomen budget van roglic met een gerust hart uit te geven.
1 van Kooij/groves heb ik ook met roglic al in mijn team en de AK-subtoppers van 2 miljoen die ik echt wil heb ik ook allemaal in mijn team gekregen, allicht op 1 na.
Roglic vervangen zou dan neerkomen op iets als A. Yates die derde kan worden maar ook twaalfde, Landa waar ik wel vertrouwen in heb om 200-250 punten te pakken en de derde zou eigenlijk een gerichte pick moeten worden om roglic z'n TT plekken op te vullen, Tarling/Del Toro, zoiets. En dan reken ik nog niet mee dat die plekjes van Landa en Tarling ten koste gaan van 500k vluchters die ik wel verwacht vaak op te stellen!
En om even terug te komen op Tiberi waar ik mijn post mee begon: mijn stelregel om renners die ziek zijn geweest in de voorbereiding thuis te laten heeft me geen windeieren gelegd dus ik verwacht die hier ook weer toe te gaan passen.
Goed punt. Heb vooralsnog Roglic en Tiberi. Die laatste voelt ook niet helemaal zeker. Zonder tegenbericht durf ik het wel aan. Het "fijnst" is als je zelf ergens uit kunt opmaken hoe de catslayer er zelf in staat. Echter wielrenners en betrouwbare interviews over vormpeil.. Mocht ik Tiberi weglaten dan blijft Roglic. Tegelijkertijd zie je afgelopen 2-3 jaar voor mijn gevoel bij de betere renners in grote rondes wel een trend: als de ploeg laat starten zijn ze ook fit. Of is dit te makkelijk geredeneerd en meer van toepassing op de allergrootsten?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.