Sorry, ik zal de zin 'Even los van de topsprintersdiscussie' volgende keer dikdrukken. Ik dacht dat hij wel duidelijk genoeg was zo helemaal aan het begin van mijn post ;) ;)
Het punt is dat sprinters, in het algemeen, een relatief kleine impact hebben. Om het toch te kopellen aan de al gevoerde discussie: Topsprinters doen dat ook nog eens tegen een, naar verhouding, veel te hoog budget.
Maar wat is je punt dan? Want je zwengelt hem zelf vervolgens aan door te zeggen dat Milan een must is? Of bedoel je te zeggen dat Milan (of merlier) + waerenskjold + 7 opvullers genoeg is?
Dat laatste inderdaad. "Genoeg" is een groot woord natuurlijk, want je gaat wel inleveren. Maar het het brengt nu, in extreme vorm, de relatief lage impact van sprinters goed in beeld. Met 20 plekjes en 9 per dag zal je altijd sprinters mee blijven nemen, maar je ziet de laatste rondes wel teams met een steeds leanere sprintequipe goed presteren. Niet geheel toevallig, denk ik.
Oke daar kan ik me grotendeels in vinden..maar het is wel 1) de idiote dominantie van pogacar in truien die zeker in deze fase van de strijd toch nog wel onverwacht is 2) de idiote hoeveelheid sprinters van ongeveer gelijk niveau en 3) het parcours met nauwelijks sprints en zeker niet in de derde week die dit mogelijk maken. De parcoursen zijn ook steeds minder sprintgericht. En ik denk ook dat het afwachten is. Als waerenskjold bauhaus en iemand als bitner de komende dagen 2x top 5 rijden hebben zij toch nog wel substantiele meerwaarde. Ook omdat ze relatief weing hoefden kosten.
Hier heb je zeker een punt.. sterker nog als ik een signaal krijg dat Matje voor groen gaat en mee gaat sprinten heb ik zelfs nog keuzestress. Dat terwijl ik met Philipsen en Jeannière 2 sprintuitvallers heb en nog maar 5 sprinters in totaal met Girmay, Coquard, Bauhaus, Dainese en Wærenskjold.
Dan wip ik waarschijnlijk Almeida voor Thieu..
Is die dominantie echt zo onverwacht op dit parcours? De puntentelling voor groen gaf het al bijna weg en het relatief lage aantal bergpunten buiten de finales om in de eerste week was ook een redelijk signaal. Het is niet voor niets dat UAE zoveel moeite moet doen om Pogacar niet in die bergtrui te laten komen.
Het had best gekund dat REV nu geel + wit had en Pog alleen groen + bollen, maar ook die was niet mega onvoorspelbaar. In het ergeste geval had Milan nu groen gehad (ipv JP of Merlier), maar dan had je alle teams met skjel/nys nog gehad die met een mogelijke etappewinst voor Milan perfecte opvullers hadden gehad.
Ik zou zeggen dat je team wel redelijk goed in te stellen was op al deze opvullers, zonder daarvoor onlogische of te dure renners mee te hoeven nemen.
Zou dat anders kunnen gaan zijn als in de toekomst er weer minder dominante AK renners zijn en/of de parcoursen weer anders getekend worden? Jazeker. Dan zal de 'scorit[o-meta' ongetwijfeld ook weer veranderen. Maar voorals nu zullen we het helaas hiermee moeten doen. Ik hoop van harte dat we in de toekomst p8 en p9 in de dagselecties weer met leuke renners op kunnen gaan vullen.
De dominantie van Pogacar is voor mij inderdaad wel een uitkomst. Ik heb op dit moment alleen Milan, Bauhaus en Renard. Maar ik kan met 4x UAE ( + Evenepoel) nog best een aardig team samenstellen. Ik moet nog even kijken of ik dat laatste plekje vul met Vauquelin, Van Wilder of toch WvA. 10 gegarandeerde punten met Vauquelin gaan het waarschijnlijk worden tov mogelijk 13 (waarvan 3 gegarandeerd) van Van Wilder.
En dan moet Almeida nog wel opstappen morgen natuurlijk.
Dat Philipsen tijdens ertappe 3 uitvalt komt jouw verhaal natuurlijk wel erg goed uit hè, dat moet je niet vergeten. De kans was levensgroot geweest dat JP nu 100+ punten los had gestaan op groen en wellicht 100 punten + teampunten Mathieu extra had gehad. En daar zou dit weekend en hoogstwaarschijnlijk etappe 15 en 21 nog bijkomen + eindafrekening. Dan was hij zo goed als onmisbaar geweest en jouw gehele verhaal een stuk wankeler.
Wél ben ik met je eens dat parcours en team + truipunten een magerder sprintteam dan ooit mogelijk gemaakt hebben.
Ja helemaal eens met die laatste hartekreet.
Uae lijkt me wel degelijk vrij onvoorspelbaar, in die zin dat als de sprint op dag 1 niet in de soep loopt én de winnaar van dag 1 niet uitvalt pogacar niet groen heeft. Dan is dat gewoon een sprinter zoals ik van tevoren zei doordat de tussensprints alleen door hen gedaan worden. Skjelmose en nys als opvullers is makkelijk gezegd maar dat zijn gewoon twee miskopen die je moest vermijden. Bovendien is winst milan minder dan 50% kans dus de verwachtingswaarde van die opvuller is toch wel fors minder dan die van mannen als bauhaus waerenskjold groenewegen. Bollentrui kón zo vroeg maar was toch ook echt niet evident. Alleen al gisteren kon 1 renner 11 punten verzamelen. Geel was zoals je zelf zegt ook logisch bij evenepoel. Dan was evenepoel en zijn team uiteraard een goede opvuller maar de teamgenoten van pogacar (nog) niet! Dus ja, ik vind dit scenario niet bizar, maar ook wel een samenloop die niet vanzelf sprak.
De sprinterscarousel zal ook minder zijn. Er zijn er een aantal uitgevallen (philipsen, jeanniere) en een aantal heeft blessures (de lie, meeus, coquard). Er blijven er vanzelf iets minder over, al verwacht ik nog steeds een aantal erkende sprinters buiten top 20.
Als almeida wegvalt is dat wel voor 62% een goede opvuller minder vermoed ik
Denk dat de vraag meer is of ze fit genoeg zijn om te sprinten na hun valpartij. Iemand wat meer inside info over de fysieke gesteldheid van gevallen sprinters? Denk het niet maar vragen staat vrij.
Hier blijven we in rondjes lullen natuurlijk.
Dat JP punten had gepakt is de discussie niet. Mijn discussie is dat hij te weinig punten éxtra pakt tov de goedkopere altenatieven. Het is vrij voor de hand liggend om te roepen dat iemand onmisbaar is als hij veel punten pakt en meestal gaat die vlieger ook op. Maar uiteindelijk gaat met het een keuze uit 180+ renners niet alleen om hoeveel punten iemand pakt. Ook om hoeveel je er voor moet betalen, hoe zich dat verhoud tot anderen en wat je er voor laat liggen.
Dit is exact de discussie die we een paar pagina's terug gevoerd hebben en ik heb proberen te onderbouwen met daadwerkelijke cijfers. Zelfs er vanuitgaande dat zo'n JP inderdaad in ieder geval 400 punten pakt. Ben je het er niet mee eens, dan ben je het er niet mee eens, dat mag. Maar cijfers spreken ook wel redelijk voor zichzelf. Ik zal deze week eens kijken of ik de gemiddelde score per etappes van de topsprinters en de b sprinters over de afgelopen rondjes in een excelletje kan gieten. Dat zou een hoop inzichtelijk moeten maken.
Tot die tijd moeten we maar agree'en to disagree ;)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.