Ik ben opzich het er wel mee eens dat het leuk is op verschillende manieren punten te halen. Maar de laatste ontwikkelingen (opschalen bergtrui en teampunten erbij in itt) lijken mij wél ontwikkelingen in de verkeerde richting. Zeker als de prijsstelling van de knechten die ontwikkeling niet bijbeent
De prijsstelling van de knechten beent dit wel degelijk bij. In 2021 kon ik voor 1 miljoen nog Bjerg krijgen, op het moment dat Pogacar minstens zo zwaar favoriet was als dit jaar, nog meedeed voor het wit en ook weer eens de bollen won. En dan kon je van Bjerg nog 2x een topvijftien verwachten in de tijdritten, waar de 1.5-miljoeners van deze uitgave amper uitzicht hadden op eigen punten.
Ik denk dat iedereen het erover eens is dat teampunten worden gekocht voor 'zekere' opvulling, dus in vergelijking met plek 9, 8, en 7.
maximaal haalbaar is dan gemiddeld 26 punten per plekje, + eventueel truipunten van de alternatieven. In de praktijk is het heel lastig om dit daadwerkelijk te realiseren. Ze zult dan de gehele top 9 goed moeten hebben.
de ploegmaats van Pogacar leveren nu 'zeer waarschijnlijk ' 14 punten per dag met een upward naar 10 punten per dag, plus nog de extra punten in Parijs.
het vinden en opstellen van mannen die de teammaats structureel verslaan op de plekken 7-9 is heel lastig, heel onzeker en denk ik ook onwaarschijnlijk. Het alternatief is dus en heel gemakkelijk en relatief zeker. En dat haalt dus spelvreugde weg. Ook omdat in de wereld van de 'kannibaal' er weinig punten voor anderen overblijven; dus investeren in vluchters/aanvallers heeft minder zin.
het spel wordt hierdoor ook 'eenvoudiger' te spelen en daardoor ook minder leuk. En dat is wat we lezen in de commentaren. We proberen een Alien te verslaan die zich maar lastig laat verslaan. En 'hopen dat Pogi onderuit gaat' lijkt me ook ongezond.
vandaar mijn gedachte voor de budgettaire malus bij aankoop van meerdere teamgenoten met de gedachten aan team/trui punten. Dat lost dit probleem op en voegt een extra dimensie aan het spel toe. Namelijk de inschatting van wie wanneer welke trui pakt en behoudt. Dan komen ook de 'echte mannen' weer bovendrijven, al blijft pech/ geluk altijd een factor. Maar gelukkig hebben we dan altijd nog nasi om uit te leggen hoe daar mee om te gaan 😉
Het eerste, relatief vlakke gedeelte tot aan meetpunt 1 gaan ook de toppers niet onder de 5 minuten rijden, en dan staat het klimrecord voor de officiële klim vanaf dat meetpunt tot aan de finish op 19:50 (uit 2022). Daar zou Pogacar dan dus grofweg 2.5 minuut vanaf moeten halen, en als hij 5:30 rijdt tot aan meetpunt 1 zelfs al bijna 3 minuten. Gaat niet gebeuren.
2.5 minuut is 10% sneller, of anders gezegd zou Plapp 11.1% langzamer moeten zijn dan Pogacar. In het klimgedeelte van de afsluitende tijdrit vorig jaar zaten er 26 renners binnen 11.1% van Pogacar aan het tussenpunt bovenop de klim, en de kans dat Plapp hier geen toptwintig rijdt lijkt me nihil.
Mijn berekening klopt wel degelijk omdat het klimrecord over de laatste 7.9 kilometer gaat. Het tussenpunt is 7.9 kilometer voor de finish.
Pcs geeft timepoint 1 als kilometer 4.0 en de finish op kilometer 10.9. Daartussen zitten maar 6.9 kilometer. Het klimrecord lijkt dan een kilometer vóór het eerste tussenpunt te starten? Of zit pcs ernaast? Of ik?
Dan zit ik er wel degelijk naast, dank je.
Het is wel zo dat de eerste kilometer van de klim maar 4.5% gemiddeld is, dat is ~1.5 minuut die je dan van alles af moet halen. Dan moet Pogacar dus 1 tot 1.5 minuut onder zijn eigen klimrecord in plaats van 2.5 tot 3. Dus dan inderdaad niet ondenkbaar, maar ik vind 2.5 minuut sneller dan Plapp nog steeds ambitieus gezien La Turbie vorig jaar.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.