Dit soort etappes als kleine pauze tussen de bergen in de 3e week leveren wel vaker een vlucht ipv een sprint op.
Los daarvan zijn er in deze editie een paar specifieke redenen:
- Quickstep wil mogelijk de ploeg sparen om Remco te ondersteunen in 18 en 19. We zitten in de 3e week en vermoeidheid speelt een serieuze rol.
- Los van dat Alpecin voldoende vluchtende jongens in de ploeg heeft zullen ze er ALS Poel goed staat voor het groen er bij gebaat zijn dat dit geen sprint wordt.
- Wetende dat dit soort etappes vaker een vlucht worden én dat de komende 2 etappes een AK festijn gaan zijn zullen alle (niet super klimmende) jongens die nog ambities hebben hier in de vlucht willen
- Lidl gaat zonder echte AK kopman, wat in theorie veel vrijheid voor die ploeg geeft. Een deel van die vrijheid valt weer weg omdat ze Milan en Nys hebben. 17 kan dan een perfecte etappe zijn om die jongens na 3 weken ook een keertje voor eigen kans te laten rijden.
Geen van deze redenen is een zekerheidje, maar er kan er maar één nodig zijn om deze etappe een vlucht te laten worden.
Ik zie 1,3 en 9 als zekere sprints. 17 ligt laat in de ronde, maar in de Tour zal dat ook wel gewoon sprinten worden.
Ik twijfel wel over rit 8. Daar ligt een laatste 1,5 kilometer die ca. 3% oploopt. Dat is niet veel en het gaat sprinten worden, maar niet iedereen zal dat simpel verteren.
Was niet echt bezig nog met de Ackermann - Stewart discussie maar getriggerd door je linkje. En die toont toch juist aan dat Stewart niet altijd sprint wanneer Ackermann er nog aan de finish bij zit? Samen starten lijkt mij in deze niet relevant, het gaat erom wat Stewart doet als Ackermann er bij de sprint nog bijzit.
In de Classique Dunqerque die Ackermann wint bolt Stewart praktisch als laatste van het peleton binnen. In de eerste etappe van de 4-daagse van duinkerken trekt Stewart volgens mij nadrukkelijk de sprint aan voor Ackermann. Ja hij komt nog als 12e over de streep maar in de tour knallen daar veel meer mannen overheen.
Dus de recente twee gevallen waar Ackermann kan sprinten zit Stewart in een support-rol.
Wil voor mij niet zeggen dat Stewart in de vlakke ritten niet voor eigen succes zal mogen gaan maar op basis van jouw linkje vind ik het juist geen gegeven en wil ik eerst wel eens zien wat er in Kopenhagen gaat gebeuren.
Fair, er zijn wel kansen te bedenken voor vluchters. Dan zitten de sprinters er alsnog achter voor de resterende punten maar dit beperkt wel het verwachte aantal sprintpunten.
Het Vd Poel scenario lijkt me wel erg onwaarschijnlijk met Philipsen erbij overigens, hij zal zich in de sprintritten toch volledig in moeten zetten voor Jasper en dan mist hij daar te veel punten. Daarom zie ik Alpecin naar alle waarschijnlijkheid dus wel rijden deze dag. Met Intermarche Lotto Jayco Israel Picnic Uno-X Lidl toch wel veel teams die er wel voor zullen gaan lijkt me, en ook omdat er niet al te veel sprintkansen zijn zullen ook de sprintploegen er vol voor gaan vermoedelijk. Niet alleen de vluchters zijn extra gemotiveerd.
Ik vind dat men er wel makkelijk van uit gaat dat de beste 3 sprinters niet in de top 3 van het groene trui klassement mee gaan doen. Ja, aan de finish in de heuveletappes zijn veel punten te verdienen, maar de tussensprints in die etappes liggen dan weer op plekken waar het hele peloton nog bij elkaar is.
Met uitzondering van Wout van Aert zie ik de andere kanshebbers op groen (Pogacar, VdP) zich daar eigenlijk niet mee bemoeien en dan gaan de 3 sprinttoppers daar toch ook wel redelijk want punten rapen.
Hetzelfde geldt voor alle etappes waar eventueel nog achter een vlucht gesprint wordt voor de punten. Ook dan gaan de beste sprinters punten rapen die Pogacar en Van der Poel gaan laten liggen.
Bovenstaande gaat natuurlijk minder op als MvdP duidelijk aangeeft echt voor het groen te willen gaan, maar gezien zijn historie, de verhoudingen in de ploeg en zijn algemene onwil om zich echt in massasprints te storten, ga ik daar voorlopig niet van uit.
Zal er waarschijnlijk een beetje van afhangen hoe het begin vd Tour verloopt. Ik verwacht geen interview vooraf van Vdp waarin hij uitdrukkelijk groene aspiraties zal verkondigen. Maar als bv 2 verschillende sprinters rit 1 en 3 winnen en hijzelf 2 en 4 zou winnen, wordt het wel een dingetje natuurlijk. Vallen die eerste punchritten toch wat tegen, is het direct over. Als Pogi natuurlijk 2 en 4 wint, weet iedereen ook al hoe laat het is :-)
Aanvullend aan de interessante (top)sprinterdiscussie discussie die nu opsteekt, ben ik wel benieuwd waar bij iedereen het extra vrijgekomen budget dan heen gaat.
Met 1/3 topsprinter moet je, kijkend naar mijn eigen team, in de poule Roglic, Lipo, Jorgenson, WvA en Yates(3e uae)(de groep met renners die je er bij onbeperkt budget altijd inklikt, maar hoogstwaarschijnlijk geen puntenpotentie gaan hebben die bij het 'skippen' hiervan je kans op goud totaal verkloot) er nogsteeds minstens 2 skippen (en eigenlijk 3 als je niet met een grote 500k/750k kern wil zitten).
Met 0/3 topsrinters kun je wel 4/5 uit deze poule meenemen (wel 1.5m uae ipv Yates als je een 1.5m sprintkopman wil). Hierbij heb je in mijn ogen alle niet sprintende 'grootpuntpakkers' die je maar kan verzinnen op 1 na mee (toegegeven dat ook nog Carapaz inpassen erg moeilijk wordt).
Het skippen van de 'topsprinter' moet dus in dit voorbeeld de 4e renner in de geschetse poule van 'deze renners wil ik toch liever wel mee' financieren. Zonder al te veel prijs te geven (met zo lang te gaan kan ik dat ook nog niet), denk ik wel dat deze optie het overwegen waard is. Al heeft het in mijn ogen ook wel een aantal negatieve gevolgen. Dus het wordt afwegen (en afwachten) of je het missen van de 'veilige' cap, extra teamgenoot van Evenpoel/VdPoel en de extra etappe punten (ook nog potentiële geel en groene truipunten in etappe 1) kunt incasseren en de 4e renner in mijn geschetste poule deze extra punten goedmaakt (en meer dan dat).
In mijn ogen moet het skippen van de sprinttopper wel een dusdanige upgrade kunnen klaarspelen wil het de overweging waard zijn. Maar even afwachten wat WvA allemaal van plan is ;)!
Mooie analyse.
Als Wout aangeeft voor sprint en punch (en dus groene kansen) te gaan, lijkt het logisch om Philipsen voor hem te dumpen. Alleen zal dat natuurlijk niet veel budget vrijspelen. En daarnaast zit je dan plots misschien weer met "teveel" punch/TT in je team. Zonder Wout heb ik op dit moment bv al 11 kandidaten om in de eerste TT op te stellen.
Mooie analyse.
"Met 1/3 topsprinter moet je, kijkend naar mijn eigen team, in de poule Roglic, Lipo, Jorgenson, WvA en Yates(3e uae)(de groep met renners die je er bij onbeperkt budget altijd inklikt, maar hoogstwaarschijnlijk geen puntenpotentie gaan hebben die bij het 'skippen' hiervan je kans op goud totaal verkloot) er nogsteeds minstens 2 skippen (en eigenlijk 3 als je niet met een grote 500k/750k kern wil zitten)."
Ik ga er vanuit dat je in dit verhaal ook Evenepoel meeneemt en misschien ook nog wel Almeida? Door 1 van deze 2 thuis te laten kun je denk ik namelijk wel prima al die namen die je benoemt selecteren + 1 topsprinter, zonder hierna direct in de 750/500k bak terecht te komen.
begrijpelijk verhaal. Je maakt hier wel de aanname dat de door Scorito als duurst geprijsde renners (3 miljoen en duurder) ook de meeste punten gaan opleveren. Dat was in bijvoorbeeld de giro helemaal niet het geval.
Dit geeft wel een risico op nulpunters voor de topsprinters, of erger twee gele kaarten waardoor ze Parijs niet halen.
UCI Verstrengt Sprintregels: Nieuwe Uitsluiting Vanaf Tour
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.