Scorito Tour de France 2025

1 2 ... 50 51 52 53
hajeje
Bob
Stewart speel je toch alleen als ze Ackermann thuis laten?

Ackermann is volgens mij recent gevallen en geen best jaar tot nu toe. Stewart daarentegen is wel goed bezig. Ik denk inderdaad dat Ackermann in die Heimat blijft.

mirkodek

Na een hele tijd geroepen te hebben dat ik minder vertrouwen heb in A. Yates omdat ie nog nooit een Tour na Giro gereden heeft, staat ie er nu toch op eens in voor Almeida. Diens tijdrit punten kun je ook wel anders opvangen, en qua rituitslagen/AK zullen ze elkaar misschien ook niet eens zoveel ontlopen.

WvA zal voor mij voorlopig nog wel het punt van twijfel blijven. Als ie er vol voor gaat in de eerste week dan liggen er veel punten (groen, geel, etappes) op te rapen. Blijft ie dan hoog in groen staan dan zal ie zich erna ook blijven mengen en kun je hem dus elke etappe opstellen. Giro was na ziekte, hier staat ie waarschijnlijk topfit aan de start. Vind dus ook wel dat ie goed geprijsd is, voor de prijs van MvdP had iedereen hem er blind ingeklikt.

Verder heb ik FOMO voor Carapaz, maar ik vraag me af of die als rittenkaper in een ronde met Pogacar zijn punten wel gaat halen.

Ook nog even naar de potentiële sprintritten gekeken en die van vorig jaar. Dan is Philipsen voor mij echt een zekerheidje, en Merlier eigenlijk ook. Die laatste kan je ook proberen op te vangen door Groenewegen/De Lie/Ackermann maar die zijn allemaal zo onzeker als de pest. Van de groep daarachter neem je er waarschijnlijk sowieso al 1 of 2 mee (Bauhaus, Gaviria).

Evenepoel is voor mij een redelijke no-brainer gezien waarschijnlijk 'gewoon' plek 3, z'n tijdrit en eventuele teampunten van Merlier plus eigen truipunten voor wit. Maar voor 6 miljoen kun je wel weer hele leuke dingen doen...

Er zijn best leuke picks in de 500K categorie. Aan de ene kant lijkt het me goed om te investeren in zekere dure jongens en dan kunnen die leuke 500K's prima opvulling zijn. Aan de andere kant grote kans op nulpunten en dan wil je er toch niet al teveel van in je team hebben dan weer....

Mario De Jaegher

Het ding met deze tour is dat als pogy er zin en heeft reeds in etappe 2 kan uithalen en boeken toe dan. 🤣🤣🤣

MRegter96
hajeje
Er lonken ook veel punten voor AK renners. Bovendien weinig vlakke etappes en risico op valpartijen...

Ik heb ook Pogi en Almeida. Als ik A. Yates echt zou willen kan ik hem er nog infietsen maar die voel ik nog niet. Maar daarnaast heb ik voorlopig ook 2 dure sprinters er op staan

Laatst gewijzigd
KV
hajeje
Ackermann is volgens mij recent gevallen en geen best jaar tot nu toe. Stewart daarentegen is wel go...

Ackermann staat gewoon (samen met Stewart) op startlijst Copenhagen sprint voor zondag. Als hij daar een resultaat rijdt, wordt hij gewoon de vlakke sprinter denk ik. 

Zitvlees

Ik heb ook wel Carapats FOMO. Weet iemand of hij mee wil doen in de punchetappes?

dat zou hij toch ook moeten kunnen, behalve dan de vlakke aankomsten

nasibal
MRegter96
Wat lees ik hier allemaal. Laten jullie lekker de topsprinters thuis dan raap ik de punten wel op. H...

Topsprinters zijn een beetje een gekke eend in de bijt. De vaak (veel) goedkopere alternatieven eindigen er vaak met flinke zekerheid vlak achter. De onderlinge volgorde kan per etappe verschillen, maar vaak zijn het toch dezelfde goedkope namen in pakweg de top 12 elke rit. Dit zorgt er voor dat de topsprinters (per individuele rit) te weinig extra's pakken om die extra miljoenen(!) tot hun recht te laten komen. 

Doorgaans zijn er meerdere redenen waarom het tóch loont om in ieder geval één, en soms meerdere, topsprinters mee te nemen:

• De consistentie en hoge uitslagen maken het de beste caps
  • De kleine winst die ze pakken per etappe telt natuurlijk wel op naarmate je meer etappes hebt. Bij genoeg etappes kom je op een aantal dat simpelweg niet via een andere route te halen is en/of op een break-even point pricewise.

• Het zijn vaak de duurdere sprinters die het meeste profiteren van het puntenklassement en andere extraatjes tussendoor/achteraf

• Het budget wat je theoretisch zou besparen met het thuislaten van die gasten is vaak niet nuttig ergens anders in te zetten. Meestal gaat dat dan grotendeels naar de dure AK-middenmoot. Dat is nou net een categorie die je óók het liefste overslaat. Of naar gasten die je nauwelijks op kan stellen. Je verschuift dan je europunten van de regen naar de drup. Of beter gezegd: Van de drup naar de regen. 

We zien deze Tour een situatie ontstaan waarin bovenstaande punten (Deels) wegvallen. Het capprobleem blijft, maar heb je nu in, naar verhouding minder etappes. Dit beperkt dus het totaalverlies. Zeker als je bedenkt dat een gedoodverfde cap óók gewoon een keer een mindere uitslag kan hebben natuurlijk. Als dat één keer voorkomt kan dat nu zomaar al 20-25% van de cappunten zijn. Exact hetzelfde geldt voor de reguliere winst per etappe. 

Er is een grote kans dat de groene truipunten niet naar een van de 3 toppers gaan, of in ieder geval in veel mindere mate. Ook de extraatjes die ze via teamgenoten kunnen pakken zijn duidelijk aanwezig maar ook relatief beperkt. Poel en Rev zijn bekende teampuntengenerators, maar Pog, Wout en Ganna doen ook mee. Pakken ze wel de teampunten dan zijn er wederom slechts weinig etappes waar je ze ook echt opstelt

Dit jaar zijn er ten opzichte van het totaalbudget meer en duurdere toppers en hebben we ook nog te maken met Almeida. Ook zijn dit, misschien op roglic na, gasten die relatief weinig vraagtekens hebben er allemaal lachend ingeklikt waren als het budget eindeloos was. Voeg daar een dure Poel en Aert aan toe en je hebt genoeg plekken om je bespaarde budget aan te besteden zonder dat je het per definitie gewoon in een ander putje weggooit. 

Betekent dit dat je klakkeloos kan kiezen geen topsprinters mee te nemen? Nee, absoluut niet. Uiteindelijk spreken we nog steeds over een (beperkt) verlies per sprintetappe met zo'n keuze en ook bij slechts 5 sprintetappes spreek je nog steeds over 20-25% van het geheel. Dit verlies moet je wel eerst wegwerken voordat je keuze kan gaan renderen. Dat blijft nog steeds een flinke puzzel om te leggen, maar zoals iemand anders hierboven ook al zei: Dit is nou net wel een editie waar er ruimte is voor dit soort fratsen. Combineer dat met het feit dat de Tour vaak het spelletje is waar de teams het meeste op elkaar lijken en je hebt één van de deuren die je een bekertje kán(!) opleveren gevonden denk ik. Wel een vrij smal deurtje dat moeilijk open gaat overigens. Flink risico dat je klem komt te zitten als je er niet op de juiste manier doorheen gaat. 

KV
mirkodek
Na een hele tijd geroepen te hebben dat ik minder vertrouwen heb in A. Yates omdat ie nog nooit een...

Als je denkt dat Almeida en Yates elkaar niet veel gaan ontlopen, dan onderschat je de ene en overschat je de andere (serieus) volgens mij. 

KV
Zitvlees
Ik heb ook wel Carapats FOMO. Weet iemand of hij mee wil doen in de punchetappes? dat zou hij toch o...

Hebben we het gisteren al over gehad. Sommigen denken van wel. Ikzelf denk van niet. 

KV
nasibal
Topsprinters zijn een beetje een gekke eend in de bijt. De vaak (veel) goedkopere alternatieven eind...

Denk dat je met 1 topsprinter alle andere dure namen die je noemt perfect kan meenemen. Dus ik zie weinig heil in ze alle 3 thuislaten. 
De grote vraag blijft bij mij 1 of 2 meenemen. 

mirkodek
KV
Als je denkt dat Almeida en Yates elkaar niet veel gaan ontlopen, dan onderschat je de ene en oversc...

Ja ik ben er ook zeker nog niet over uit. Ik verwacht Almeida toch wel top 5 (in AK, maar ook in tijdritten en de gemiddelde daguitslag van bergritten) en Yates top 10 (met uitzondering van de tijdritten). Het is dus de vraag hoe je die 2,5 miljoen andere invult.

Affiniteit91
mirkodek
Ja ik ben er ook zeker nog niet over uit. Ik verwacht Almeida toch wel top 5 (in AK, maar ook in tij...

Als jij verwacht dat A. Yates top10 gaat eindigen, zou het dus voor jou een no-brainer moeten zijn voor 2.5M.

DennisdeMenniss
nasibal
Topsprinters zijn een beetje een gekke eend in de bijt. De vaak (veel) goedkopere alternatieven eind...

Bedankt voor deze bijdrage NasiB! Perfect de voor en tegens verwoord van de sprinters. Nu kan iedereen weer opnieuw gaan puzzelen haha. Het besparen op sprinters en het vrijgekomen budget elders op de juiste manier besteden kan de sleutel tot succes zijn deze editie. Daarbij moet het koersverloop wel mee zitten in de niet sprintetappes. 

ProScoritoManager
KV
Denk dat je met 1 topsprinter alle andere dure namen die je noemt perfect kan meenemen. Dus ik zie w...

Dit is wat mij betreft ook de discussie. Alle drie is teveel van het goede en geen één vind ik persoonlijk gekkenwerk.

Zelf heb ik er momenteel twee instaan en wel om de volgende reden: Merlier vind ik met afstand de meest betrouwbare kopman in de eerste 4 sprintritten (1, 3, 8 & 9) en wil ik daarom sowieso mee hebben. In de eventuele sprintritten die volgen (15(??), 17 & 21) zie ik in hem juist de grootste onzekerheidsfactor van de grote 3. Daar verwacht ik Philipsen juist als meest zekere factor en dus waardig voor het aanvoerdersbandje. Dat je met het extra budget dat vrijkomt bij thuislaten van een van deze mannen meer dan normaal goede upgrades kan doen in je team wil ik zeker niet onderkennen. Maar we moeten dat ook niet overdrijven en doen alsof je geen 8 waardige AK mannen en een leuk setje puncheurs kan meenemen wanneer je twee dure sprinters meeneemt. Je zal daarin alleen iets meer noten moeten kraken dan wanneer je één dure sprinter meeneemt. Ik persoonlijk vind echter die kraaknoten minder hard dan de noot die je moet kraken wanneer je slechts één dure sprinter moet kiezen.

oborobo

Maar hoeveel sprinters gaan we dan in het totaal meenemen?

Verdeeld naar dure en iets goedkopere?

RedDevil
ProScoritoManager
Dit is wat mij betreft ook de discussie. Alle drie is teveel van het goede en geen één vind ik perso...

Ik sta er hetzelfde in. Ook niet vergeten dat rit 1 een sprint is. Je 2 topsprinters eindigen normaliter allebei in de top 3 = al 118 punten (uitgaande van plek 1 en plek 3). En dan moet de rest nog komen. En qua budget zie ik inderdaad ook het probleem niet, dat is ruim genoeg. 

Koenb16
ProScoritoManager
Dit is wat mij betreft ook de discussie. Alle drie is teveel van het goede en geen één vind ik perso...

Voor mij persoonlijk staat of valt dit ook een beetje met wat WvA gaat doen. Mocht hij namelijk voor het groen gaan is hij een gedegen kopman voor de etappes dat Merlier er niet meer bij zit. Ja in die etappes zal hij niet zo snel zijn als Philipsen, maar andere snelle mannen zullen er dan ook niet meer bij zijn. 

nasibal
KV
Denk dat je met 1 topsprinter alle andere dure namen die je noemt perfect kan meenemen. Dus ik zie w...

Eens met de eerste zin, oneens met die 2e. Je kan inderdaad relatief gemakkelijk alle dure namen meenemen als je één dure sprinter thuis laat. In mijn ogen is het ook geen vraag of je die 2e dure sprinter thuis moet laten. Dat lijkt mij bijvoorbaat al de juiste keuze.

Dat brengt ons in een situatie waarin al die dure mannen geen verschilmakers zijn. Het zijn volkomen opendeuren picks dus de pickrate zal per renner hoog zat liggen. Ook maak je geen verschil door ze allemáál mee te nemen, want dat kan dus iedereen doen via een (in mijn ogen) logische route. 

Het verschil moet je dus maken via de overige plekjes en dáár is na het inklikken van al die namen net even wat beperkter ruimte voor. Champoussin, Vauquelin en Barré kunnen prima toevoegingen in je team zijn, maar die gaan ook niet het verschil maken.  Ergens dus toch nog niets besparen kan dus winst opleveren. Waar dat 'ergens' is, is nog een lopende discussie. Maar het totaal weglaten van alle 3 de topsprinters vind ik specifiek in deze Tour op zn minst wel een overweging waard. 

Guido Maltempi
nasibal

In aanvulling hierop even een rekensommetje. Stel dat het budget ongelimiteerd was, dan zou volgens mij iedereen alle renners van 3M+ meenemen, plus MvdP. Dat zijn samen 12 plekken voor 51M. Dan heb je 7x AK, 3x sprint (+ WvA), 2x punch. Daar wil je nog minimaal 2x AK/klim, 2x sprint en 1x punch aan toevoegen. En de laatste 3 plekjes zijn dan naar eigen inzicht in te vullen.

Stel dat je bij die laatste 8 plekjes zo low budget mogelijk gaat. Dan zou het kunnen lukken om dat voor 5M rond te krijgen (4x500 + 4x750, of 5x500 + 2x750 + 1x1M). In totaal kom je dan op 51 + 5 = 56M, samen 8M boven budget.

Die 8M is dus het minimale bedrag dat je ergens moet besparen binnen je eerste 12 renners. Je moet er dus minimaal 2, en in de praktijk waarschijnlijk 3 of 4 (of zelfs 5) vervangen door goedkopere opties. Waarbij je als extra handicap niet mag kijken naar je 2/3 aantrekkelijkste low budget opties per categorie, want die renners staan al ingevuld op je 8 overige plekjes.

Dat is in grote lijnen de puzzel die we nu aan het leggen zijn. Heb je voldoende vertrouwen in een derde of vierde 500/750K AK renner als alternatief voor pak 'm beet Rog/Lipo/Jorg, of moet je die vervanger(s) uit de 1.5M categorie vissen? Durf je het aan om 1 of 2 topsprinters te vervangen door je derde/vierde/vijfde keuze binnen de goedkopere sprinters? Hoeveel lever je in als je WvA en/of MvdP vervangt door de tweede/derde/vierde goedkope puncheur op je lijstje?

Iedereen zal dit op een andere manier invullen. Enerzijds doordat er binnen die dure 12 wellicht een paar renners zijn waar je wat minder vertrouwen in hebt. Anderzijds doordat er binnen de categorie 500K-1M wellicht meerdere renners zijn waarin je juist veel vertrouwen hebt. En uiteraard spelen je verwachtingen bij het parcours en het verloop van de etappes ook een grote rol, niet alleen bij de balans qua poppetjes maar ook qua verdeling van je budget.

Het thuislaten van alle 3 de dure topsprinters kan daarbij een gewaagde maar interessante variant zijn. Maar dan moet je dus wel binnen de categorie 750K-1.5M een sprinter zien waarin je voldoende vertrouwen hebt om hem 5x te cappen. Ik weet wel voor wie ik in dat geval zou kiezen, maar ik denk toch dat ik het niet aandurf. Dan bouw je een huis met een iets te smal deurtje :)

Poeksel
Bob
Stewart speel je toch alleen als ze Ackermann thuis laten?

Kun je een voorbeeld geven van dit jaar waarin Stewart niet gesprint heeft omdat Ackermann ook meedeed?

Om je het makkelijker te maken te zoeken: https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/jake-stewart/pascal-ackermann/same-race-results

Laatst gewijzigd
nasibal
Guido Maltempi
In aanvulling hierop even een rekensommetje. Stel dat het budget ongelimiteerd was, dan zou volgens...

Kijk, dit zijn de rekensommetjes waar ik van hou. Mooie post, brengt de boel goed in perspectief!

Om even te reageren op het sprintcapverhaal: Om de keuze te maken om alle 3 de topsprinters thuis te laten moet je sowieso al punten durven verliezen in die etappes. Want dat ga je sowieso doen. De aanvullende vraag is: Moet je dan dus ook durven verliezen op je cap, of wil je je cap (naar omstandigheden) stiekem alsnog zekerder hebben dan eigenlijk kan?

En wat is 'verliezen op je cap'? Als je cap 1x slecht sprit en verder altijd 5e/6e wordt. Verlies je dan teveel, of is dat haalbare kaart?

Laatst gewijzigd
wessel2105
Ferumbras
Het is zeker niet gangbaar. Maar deze tour leent zich wel voor leuke fratsen. Zonder dure sprinter k...

Ik heb mijn team omgegooid en ik heb nu Merlier + 5 sprinters van 1M+ en de hele top van het AK dus het lijkt me beiden te kunnen.

hajeje
nasibal
Eens met de eerste zin, oneens met die 2e. Je kan inderdaad relatief gemakkelijk alle dure namen mee...

Zeker als de 3 topsprinters niet in de top 3 vd groene trui komen, waar het nu steeds meer op gaat lijken.

hajeje
KV
Ackermann staat gewoon (samen met Stewart) op startlijst Copenhagen sprint voor zondag. Als hij daar...

Copenhagen wordt belangrijk, denk ik ook.

CAI

Twijfelt men over 4 of 5 sprints? Ik zie toch echt 5 sprints, 1, 3, 8, 9, 17. Neem aan dat het over 17 gaat, maar ik ben benieuwd in welk scenario dit geen sprint wordt.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 50 51 52 53

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.