Pick je renners voor de teampunten, moet je intentie ook zijn om die renners ten alle tijden ( zeg in90 a 95% van de gevallen) ook gaan opstellen.
Dat is in de eerste 10 etappes misschien soms een probleem, maar je gaat met uitvallers te maken krijgen, en dan kom je steeds minder ruim je in 9 geselecteerde renners te zitten, en dan zijn die vaste teampunten elke dag toch wel lekker om die op te stellen.
Ik zit hier dus ook mee te stoeien om eerlijk te zijn. Her vervelende is echter dat je voor die 4 a 5 etappes (toch pakweg een kwart van het geheel) een cap wil hebben. Die puzzel heb ik nog niet volledig gelegd.
Vergeet de punten van de eindklassementen niet. Zelfs al pakt Pogi de groene en bollentrui pas op einde van de tour, dan rapen alle teamgenoten alleen al bij de eindafrekening even 24+18+18= 60 punten op. Toch leuk meegenomen.
Ik heb vandaag rev eruit geknikkerd om meer balans in mijn team te krijgen tussen ak en sprint. En omdat ik stiekem wel vertrouwen in Roglic begin te krijgen (puur op gevoel)
Daarnaast kwam rev niet verder dan een 4e/5e plek in Romandie en Dauphine. In de tour staat straks een nog beter deelnemersveld.
Het sprint team gaat er fors op vooruit maar ik wil toch eigenlijk graag rev in mijn team hebben voor de witte trui, tijdritten, verwachte 3 plaats en wie weet teampunten voor Merlier.
Ik heb ook Wout en Matje nog in mijn team. Nadat zij uitspreken wat hun doelen zijn nog maar eens heroverwegen of ik echt zonder rev durf te spelen of rev er toch weer inpuzzel door Wout bijv te lozen.
Zijn het er echt maar 4 a 5? Ik zie voor met name Philipsen toch wel veel kansen eigenlijk.
Naast de 'zekere' 1, 3, 8, 9 en 17, lijkt philipsen me geen captain, maar wel opstelbaar in 11, 15, 20, 21.. dat zijn geen zekere sprints, maar worden in de tour niet toch minder cadeaus uitgedeeld en zullen er genoeg ploegen voor gaan? En als 'teamgenoot' is philipsen wellicht in 2 en/of 4 ook nog interessant. Het plafond van philipsen lijkt me daarmee toch wel hoog en zijn kans op groen ook niet verwaarloosbaar.
11 zoals reeds gezegd waarschijnlijk te zwaar (zeker omdat hij zich de laatste tijd vooral op sprinten heeft toegelegd). 15 en 20 toch veel meer kans op vlucht maar kan inderdaad wel meesprinten voor plekje 12 ofzo als groen nog tot de mogelijkheden behoort. 21 akkoord.
En in 2/4 moet je dan natuurlijk wel plaats hebben in je team dat waarschijnlijk al vrij gevuld zit met AK mannen en punchers.
In 15 en 20 een vlucht inderdaad waarschijnlijker. Maar verre van zeker en het is lastig te bepalen wie je daarvoor moet opstellen. Bovendien waarom zou philipsen niet zelf een vluchter kunnen zijn in 15 en 20. Dat is hij in het verleden ook al wel geweest. Philipsen heeft zich de laatste tijd relatief toegelegd op sprinten na het voorjaar, maar is toch steeds meer een complete klassieke coureur geworden.
11 is inderdaad waarschijnlijk te zwaar, maar met wat vaste groene punten zou ik hem er vermoedelijk wel opstellen. Het kan weer samenkomen in de laatste 8km of er kan ook achter een paar ontsnappers gesprint worden voor ereplaatsen en groene punten.
Logisch dat je hem in die ritten idd opstelt, maar of het dus een reden zou zijn om hem zeker mee te nemen ben ik nog niet uit.
Vind die sprinters toch wel een mindfuck zeker als ik maar 1 zou meenemen.
Merlier de snelste maar waarschijnlijk de minst zekere om 4 (of 5) keer top 3 te rijden qua trein/positionering. Wel eens de laatste km's van de sprintritten onder de loep genomen en het zijn geen technische finales. En daarnaast natuurlijk de nodige teampunten van Rev te verwachten.
Phil en Milan lijken meer zekere caps (maar ga je dit dan ook doen als Merlier in je team zit?) maar Phil minst snelle (ook wel teampunten potentie) en vorm van Milan lijkt niet top (en geen teampunten).
Al jaren een Scorito Tour de France speler en probeer jaarlijks zo veel mogelijk te kijken (muv de voor mij 'saaie' vlakke etappes), maar ben absoluut geen echte kenner en fanatieke volger van de wielersport. Voornamelijk het inschatten van parcours i.c.m. de verschillende renners vind ik lastig. Op basis van voorgaande jaren en jullie discussievoer (waarvoor dank) heb ik het volgende team opgesteld. De renners zelf ken ik allemaal wel, maar ben voornamelijk benieuwd naar de verhoudingen in mijn voorlopige team en hoe jullie hier naar kijken:
Pogacar
Almeida
Yates
REV
Vingegaard
Lipowitz
O'Connor
Gaudu
Merlier
Girmay
Bauhaus
Van Poppel
Ganna
MVDP
Carapaz
Vauquelin
Gregoire
Waerenskjold
TGH
Riesebeek
Het is zeker niet gangbaar. Maar deze tour leent zich wel voor leuke fratsen. Zonder dure sprinter kun je de hele top ak meenemen.
plus Wout en mvp. Omdat de beperkte sprints ook nog eens zeer verdeeld zijn qua moeilijkheid, zit ik sterk te denken over bijvoorbeeld groenewegen voor de ultra vlakke, en steward voor de zwaardere aankomsten, als captain. Beide namen zijn dan inwisselbaar afwachtende wie er daadwerkelijk meegaan.
Plus stukje kwantiteit over kwaliteit. Als ik dure sprinters meeneem, zie ik mijzelf echt niet meer dan 5 sprinters kiezen (of 4 plus Wout). Teveel fomo ak anders. Dus zonder krijg je wel de ruimte om meer goedkopere sprinters te kiezen. Zoals gezegd, hangt sterk af van deelmemersveld.
Juist omdat "iedereen altijd eerst een sterk sprintteam kiest, want de tour", is het een leuke alternatieve strategie.
Groenewegen is echt geen veilige cap. Verliest zijn trein meer wel dan niet.
En nogmaals (al vele keren aangehaald): er zijn geen "zwaardere" vlakkere aankomsten. Het zal (normaal gezien, bv waaiers nooit uitgesloten) 5x vlak sprinten worden met iedereen, ofwel is het te zwaar voor alle sprinters incl Stewart (muv Wout).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.