Dat scheelt weer. Ik had Stuyven op de bank gelaten. Louis Barré zou namelijk heel goed gaan fietsen deze Tour! Gelukkig wel Laurance + drie truien. Maar zoals Milan nu rijdt gaat dat groen in Parijs 'm niet worden.
Dat is het kansloze van ploegleider ten opzichte van bv Scorito.
Pech heeft hier zo'n grote invloed op het spel. Plus dat je met maar 1 wissel per dag ook niet uitgedaagd word om eens sterke bank neer te zetten. Je bent dus met het uitvallen van Almeida en REV dus gelijk helemaal kansloos voor een beetje mooie klassering.
Nou in etappe 20 lijkt het me niet dat Vinnie gaat scoren en stuyven heeft vlgnsm wel een goede kans om punten te scoren. Dus waarom zou ik dan niet stuyven voor 1 etappe wisselen
Het zal na morgen wel leeg voelen geen ploegleider en tour meer. Ik hoop dat zo snel mogelijk het puzzelen voor het vuelta spel begint. Volgens de deelnemerslijst van pcs staan er al 60 renners op de startlijst. Verder had ik ongelooflijk veel pech deze tour met ploegleider want ik had buitrago REV en almeida in mn ploeg verder was het ook een fout dat ik Vauqie, Healy en Onley niet mee had en ik had milan niet mee dat was ook een fout. verder pakte mijn last minute wissel Loulou en Bauhaus voor Lenny en jeanniere wel goed uit bij elkaar hebben loulou en bauhaus een stuk meer punten gescoord dan die 2 gelukkig maar anders was het helemaal nachtmerrie geweest. dit alles bij elkaar resulteerd tot nu toe in een 3037ste plek natuurlijk komt er nog een etappe waar ik Loulou en Pogi voor heb een de eindklassring komt nog maar ik verwacht niet veel meer te stijgen want ik heb voor het eindklassement alleen Pogi vinnie en Lipo das niet genoeg. Gelukkig vond ik het wel een erg vermakelijke tour in tegenstelling tot vorig jaar waarin pog alle bergritten won en er een stuk of 8 wandeletappes waren. dus gelukkig had ik ploegleider niet per se nodig voor de spanning dit jaar.
Voorafgaand aan dit spel was de vraag hoeveel team op elkaar gingen lijken. Als ik nu kijk naar de statistieken en de teams uit de top 20 van het spel vergelijk valt het me reuze mee. Natuurlijk heeft de hele top 20 veel AK-mannen die hoog zijn geëindigd, maar dat is logisch. Zeker omdat er een paar goedkopere mannen top 10 hebben gereden. Toch zitten er zelfs tussen de beste 20 teams nog de nodige verschillen in keuzes tussen wel of geen topsprinter (en welke), Wout of Mathieu en welke renners uit de top 10 AK ze hadden.
Kijkend naar de algemene statistieken van alle deelnemers dan waren er ook maar vier renners die door meer dan de helft van de deelnemers gekozen is. Statistisch gezien zijn er dan heel weinig teams precies hetzelfde. Bovendien blijkt dat je zelfs met een relatief dure miskoop (Merlier) nog gewoon kunt winnen. Het spel is dus wellicht gebalanceerder dan het op het eerste oog lijkt. En misschien doen er meer absolute leken mee dan je zou verwachten (kijkend naar de teams in de onderste regionen van het klassement)
Het is maar net hoe je "op elkaar lijken" definieert. Als iedereen Pogi en Vingi heeft en verder 4 à 5 verschillende uit een pool van ca. 20 vind ik dat het structureel wel op elkaar lijkt, ook al zijn de individuele keuzes anders.
Maar het is maar goed dat Pogacar niet mee gaat doen in de Vuelta, althans, voor dit spel dan, want dan hebben we weer een spel met 80 punten voor 12 renners (Vingegaard doet vooralsnog wel mee) in plaats van een spel met 60 punten voor 11 renners.
In elk geval vond ik deze Ploegleider Tour editie geen zak aan, wat ik al had verwacht. Te harde keuzes, te veel pechafhankelijk. Precies wat ik al dacht. Volgend jaar toch maar alleen het Klassiekerspel.
Dat komt dan toch ook vooral omdat de Tour redelijk voorspelbaar is. Er is denk ik geen wielerspel te vinden waar niet een grote meerderheid kiest voor Pogi en Vingegaard. Daarnaast zijn in elk spel de drie grote sprinters, van der Poel, van Aert, Lipowitz en Evenepoel standaard keuzes.
Vuelta is wat dat betreft onvoorspelbaarder. Dus wellicht ga je daar meer plezier aan beleven
Inderdaad en daar komt dan ook nog bij dat je maar 1 wissel per dag mag doen, dus het motiveert ook niet dat je meer dan 2 5 punters plus op de bank zet.
M.a.w. je moest het doen deze Tour met 55 tot 57 punten voor 8 renners ( Pogi , Vingegaard plus 3x 1 a 2 punters er al uit gefilterd)
Nou dat hangt er van af he. Stel ik neem Carapaz en die valt na 3 etappes uit, en de helft heeft Carapaz niet, dan is de beleving voor dit spel totaal weg.
Het spel is dringend aan verbeteringen toe. De meest nodige is denk ik dat je voor het spel begint een lijstje reserves mag aanleveren waarvan je automatisch de duurste krijgt die binnen het budget past als er iemand uitvalt.
Dus niet (in dit geval) oh Evenepoel (16) valt uit, even kijken wie staat hoog, dan wil ik Lipowitz voor 9. Nee, die moest van tevoren al op je lijstje staan. En stond Skjelmose van 11 ook op je reservelijst, dan krijg je die, want dat is de duurste. Het vereist dus nog steeds een hoop strategie.
Waarom is dit spel drigend aan verbeteringen toe? Ik vind het juist een stuk strategischer en meer vooruit denken dan bijvoorbeeld een scorito. Ik speel het al jaren, scorito overigens ook, maar ik haal veel meer voldoening uit een ploegleider. De veranderingen die jij aangeeft hebben wat mij betreft totaal geen meerwaarde.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.