Teamtruipunten zou ik juist niet doen. Dat is het enige element van Scorito wat ik minder leuk vind. Dan verplicht je mensen min of meer om renners van sterkere ploegen te kiezen boven de betere renners van de kleinere ploegen.
Dat ben je nog wel een heel stuk verder, en ik denk dat beide spellen prima naast elkaar kunnen bestaan , maar waar Scorito elk jaar wel aan het finetunen is bij de diverse spellen, ligt het bij ploegleider al jaren stil ( in tegenstelling tot cvhj waar wel steeds dingen wat veranderen ).
Hier kan ik me bij nader inzien wel in vinden.
Maar punten voor de nummer 2 tot en met 5 van een klassement vind ik wel een duidelijk gemis.
Stel Skjelmose staat de hele Tour tweede in de witte trui achter Evenepoel.
In Scorito: Evenepoel 6 Skjelmose 4 (mits je ze opstelt) maal 21 = 126 tegen 84, plus eindafrekening 186 tegen 124. Een verschil dat verhoudingsgewijs recht doet aan de sportieve prestaties.
In Ploegleider: Evenepoel 3 Skjelmose 0 elke etappe, en in de eindafrekening nog eens 20 0 dat is samen 83 tegen 0.
Dit voorbeeld geeft wel aan dat in Ploegleider de subtop - of wat je verwacht dat de subtop gaat zijn - helemaal niet interessant is. Skjelmose neem je alleen als je denkt dat hij Evenepoel de baas is of als je denkt dat hij in de bergen 5x top 5 rijdt, anders is 'ie veel te duur.
Die zou ik ook zeker niet voor ploegleider doen, voor scorito vind ik dat een zeer mooie toevoeging maar om een spel wat uniek te houden hoef je dat hier niet in te voeren. Al vind ik wel dat je een top 5 van de diverse eindklassementen mag belonen.
Imo is de verbetering van dit spel vooral te vinden in de puntenverdeling (dagelijkse klassementen & eind), maar dat het wel inzichtelijk blijft waar ze te verdienen vallen. Vooral niet complexer maken qua wissels etc. In mijn omgeving zijn er een aantal PL spelers die verzaken om een dagwinnaar te kiezen en de dagelijkse wissel te doen; Zij doen dan ook niet mee aan PL klassiekers. Het totaal aantal spelers in de klassiekers was dan ook zo'n 2500, de Giro had zo'n 4000 en TdF zal nog wel hoger liggen. Ookal is het klassieker spel nieuwer, ik denk dat het aangeeft dat de charme van PL juist in de 'simpliciteit' zit.
Eens, eenvoud is het best. In dit draadje werd eerder al een scoresysteem geopperd waar de top 5 van elk klassement punten krijgt na elke etappe ipv alleen de drager van de trui (zelfde als Scorito zeg maar). Dat vind ik op zich wel een mooie toevoeging. Dan hoef je iets minder geluk te hebben met exact de juiste sprinter, jongere of klimmer in je team, waardoor het spel langer spannend blijft. Voorspellen van de dagwinnaar mag van mij ook eruit.
Ik vind de puntenverdeling van hoeveel de renners kosten zeer goed tijdens deze tour. alleen vind ik Geraint Thomas met 6 punten veel te duur zijn beste resultaat dit jaar is 27ste. (Ook girmay vind ik voor iemand die nog niet zo heel veel heeft laten zien dit jaar iets te duur maar ik snap ook wel dat ze de groene trui van vorig jaar niet zomaar goedkoop kunnen maken)
Als er iets is wat ik absoluut niet mis in dit spel, is het wel de dubbele punten voor een gekozen kopman. Wanneer je een paar keer niet de juiste kopman hebt gekozen, loop je dan al zover achter ten opzichte van degenen die toevallig wel "goed gegokt" hebben. De charme van dit spel zit hem wat mij betreft juist in het vooraf kiezen van de juiste renners en niet het geluk van de dag.
Bijvoorbeeld als een Pogacar (die iedereen neemt) tiende wordt en je hebt die als veilige kopman geselecteerd, krijg je bijna net zoveel punten als de etappe winnaar. Het is toch veel mooier dat je wordt beloond wanneer je vooraf een (goedkope) renner in je team gekozen hebt die ineens in een paar etappes verrast, zoals een Derek Gee die 4x tweede wordt in Giro 2023.
Nee eerst niet Poeksel, maar ik heb de resultaten van 2024 net even bekeken en hij heeft daar in de tour ook geen enkel goed resultaat gereden. de giro was het enige waar die dat jaar goed reed. en zijn resultaten uit 2023 vind ik ook bepaald niet erg overtuigend behalve in de giro dan
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.