Scorito Vuelta 2025

Dekkerony
Frits
ChatGPT heeft het vaker mis dan goed, voor mijn gevoel. Ik neem in ieder geval veel AK mee, sowieso...

Heb het parcour nog niet uitvoerig bekeken maar met 4 ritten vlak(weet dus nog niet of er heuveletappes op een sprint eindigen) en daarvan ook nog eens 2 laatste week 19 en 21 is 6 mij al teveel. En heb je als sprinter(buiten Pedersen) wel zin om bijna 3 weken te ploeteren voor de laatste 2 etappes. 

Denk zelfs dat er een aantal al na de 2e afstappen dus veel geld investeren in de sprinters lijkt mij niet verstandig.

Maarten Koning

GPT (maar vooral Gemini, wat veel verder is tegenwoordig) is handig om zoals hier genoemd relatief makkelijk officiële communicatie te vinden van de renners of de teams, ook in het buitenlands. Daar heb ik het in elk geval met name voor gebruikt.

De voorspellingskwaliteiten blijven voorlopig toch nog wel echt gemankeerd. 

Ik heb er zin in! De vuelta voelt toch altijd als een meer onvoorspelbare race met toch een meer jeugdig en buitenbeentje karakter. Althans dat is hoe ik het altijd ervaar. 

hajeje

Misschien nu wel 4x Visma LaB, want Vingegaard is de top favoriet nu Pogi niet meedoet?

SanMark
ProScoritoManager
Het Tour-bekertje (helaas geen gouden) staat nog niet in de prijzenkast of het vizier gaat alweer ri...

En op het juiste moment opstellen. Frustratie vorig jaar bij mij zat vooral dat ik steeds de verkeerde dag de vluchters opstelde. En vanaf toen heb besloten nooit meer vluchters te selecteren maar dan eerder AK mannen met een plan B als het AK net meer lukt.

SanMark
hajeje
Misschien nu wel 4x Visma LaB, want Vingegaard is de top favoriet nu Pogi niet meedoet?

4x Visma, 4x UAE en 3x Trek ?

DesproatMichiel
Dekkerony
Heb het parcour nog niet uitvoerig bekeken maar met 4 ritten vlak(weet dus nog niet of er heuveletap...

Mbt sprints en aantal sprinters:

• Er zijn 4 zekere sprints voor iedere sprinter (1-8-19-21). Daarbij zijn er etappes waar je wel een paar sterkere sprinters of heuveltypes met sprint mee zou kunnen verwachten: 3, 4 en ik denk zelf ook zeker aan 15. Dus al met al ga ik uit van zéker 5 sprintkansen voor de sprint plus types (mogelijk ook voor vlakke sprinters). En voor de sprint+ dan mogelijk zelfs 6 of 7 kansen op top 20 (dat zijn dan niet persé normale of gereduceerde sprints maar meer "ze zitten mee in de vlucht en eindigen ergens in top 20")
  • In de tour had je 5 ook pure sprints (1-3-8-9-17) en daarbuiten waren er in bijvoorbeeld etappes 11 (van Aert, De Lie, Groves, Dainese, Ballerini), 15 (van Aert), 20 (Groves, Ballerini) en 21 (van Aert, Ballerini, Groves, De Lie, Andresen, Girmay) toch best wat kansjes voor sprinters die iets meer aankunnen. Dus waar we vooraf van 4, max 5 kansen voor sprinters spraken bleek in de praktijk dat mannen als De Lie en Groves (tuurlijk, het is niet ingecalculeerd dat Groves iets zou mogen) toch echt wat vaker aan bod kwamen of in ieder geval kónden komen.
  • Uiteraard hangt alles af van de beschikbare sprinter+ types, maar als de juiste mannen te vinden zijn zou ik zeker voor 6 gaan, verdeeld in 3-4 pure sprinters en 2-3 sprint+ heuvel types (types Groves, Strong, Matthews). Uiteindelijk wil je in die etappes 3,4 en 15 je kansen ook verder spreiden dan alleen de klassieke heuvelaanvallers. 

Goed, zoals Proscoritomanager ook al aangaf, het zal echt zitten in de juiste namen selecteren. Echter begint dat wel bij de juiste verdeling maken. En die hangt bij mij als ik dit parcours en verloop bekijk richting max 10 AK/berg, 4+2 sprint, 2 heuvel + 2 knechten Visma/UAE met hopelijk eigen potentie in tijdrit dan wel heuvel/sprints. Zelf zou ik vooralsnog niet voor meer dan 10 AK/berg gaan want als je bekijkt dat etappe 5 de team tijdrit is, gevolgd door 6, 7 en 9 als bergetappes dan kan het dan zomaar alweer gespeeld zijn voor Vingegaard, wellicht nog gevolgd door een goede Almeida of Ayuso. Als je dan nog 1-2 knechten hebt krijg je dagelijks opstel stress en vooral geen optimale benutting van je namen en dus onnodige bankpunten. Een reserve incalculeren is altijd goed maar met 3 reserves spelen die je vooraf niet plant op te stellen is niet handig.

Laatst gewijzigd
martijncr
DesproatMichiel
Mbt sprints en aantal sprinters: Er zijn 4 zekere sprints voor iedere sprinter (1-8-19-21). Daarbij...

Fijn deze voorbeschouwing Michiel! 

Nijmos

Heeft iemand al een profielkaartje van de slotklim in etappe 2 gevonden toevallig?

ProScoritoManager
DesproatMichiel
Mbt sprints en aantal sprinters: Er zijn 4 zekere sprints voor iedere sprinter (1-8-19-21). Daarbij...

Etappe 15 kan wel veel kanten op zeg. Mijn eerste gedachte was typische overgangsrit, later in de ronde, dat wordt een kopgroep van 30 avonturiers. Zorg dat je er een stuk of 2-3 mee hebt, vul op met trui&teampunten, schietgebedje slaan en gaan. Maar dan zie ik dat het haast een copy-paste is van etappe 19 in 2021 en de uitslag daar vind ik toch wel opvallend (La Vuelta ciclista a España 2021 Stage 19 results). Ja: voor de winst wordt er gestreden door een groepje sterke vluchters. Maar dat godbetert Dainese dan de pelotonsprint voor plek 8 wint op slechts 18 seconden van de vluchters sta ik toch wel van te kijken! En dan speelde die etappe de vluchters nog net iets meer in de kaart dan dit jaar, want nog meer klimmen vanuit vertrek en 300 extra hoogtemetertjes.

Verder eens met de extra kansen voor sprint+ mannen, Pedersen kon hier wel weer eens net zo gaan huishouden als in de Giro. Ben nu vooral benieuwd welke 'Pedersen-lights' er op de startlijst bij gaan komen, dat kon wel eens een heel lucratieve speurtocht gaan worden!

Dekkerony
DesproatMichiel

Na het iets beter bekijken van de etappes kom ik idd op meer dan 4 voor de beter klimmende sprinters zoals 4, 15 en misschien ook wel 11 en 12 als ze met de vlucht meezitten. Wilde eerst ook 11 AK mee maar wat jij zegt dan krijg je naa de TTT ws opstelstres.

Ik kom nu uit op. Met een pijl wat de aankomst is.

1. Sprint➡️
  2. AK/ 1 berg einde⬆️
  3. Punch⬆️
  4. Vlucht/sprint➡️
  5. TTT↗️
  6. AK⬆️
  7. AK⬆️
  8. Sprint➡️
  9. AK/ 1 berg einde⬆️
  10. AK/ 1 berg einde⬆️
  11. Punch➡️
  12. Vlucht/punch➡️
  13. AK/ einde 2 heuvels 1 berg⬆️
  14. AK/ einde 2 bergen⬆️
  15. Vluch/sprint➡️
  16. Punch⬆️
  17. AK/ 1 berg einde⬆️
  18. ITT➡️
  19. Sprint↗️
  20. AK⬆️
  21. Sprint➡️ 

ProScoritoManager
Nijmos
Heeft iemand al een profielkaartje van de slotklim in etappe 2 gevonden toevallig?

Altijd even lastig schakelen na die gedetailleerde kaartjes van de Tour naar de toch wat meer behelpen routekaartjes van de Vuelta lol!

Op climbfinder is enkel de volgende klim te vinden: Colle di Tenda / Col de Tende from Limone Piemonte - Profile of the ascent, maar die wordt slechts gedeeltelijk gereden in etappe 2; de laatste sectie haarspeldbochten zit er niet bij en als ik het routekaartje op touretappe mag geloven wordt voor het stuk na de haarspeldbochten de grote autoweg (SS20) gepakt ipv de (op het oog, Google streetview) steilere weg die de route van climbfinder pakt. Uiteindelijk komen ze wel samen, dus ergens moet er wel een steiler stuk inzitten dat dat hoogteverschil overbrugt. Ik vermoed dat dat allemaal gebeurt in de afslag de SS20 af. Die staat niet geheel op streetview, maar na dat stuk komen de twee routes bij elkaar. Dat betekent ook dat het climbfinder profielkaartje hieronder niet helemaal representatief is. Allereerst finishen ze dus in Panice Soprana, dus de tweede helft van het kaartje kun je sowieso negeren. Als mijn analyse obv streetview klopt betekent het ook dat het laatste stuk naar Panice Soprana minder gelijkmatig loopt dan op dit plaatje, maar dus een iets vlakker begin en iets venijniger stuk in ongeveer de laatste kilometer.

col-de-tende-limone-piemonte.png?v=1645092521

DesproatMichiel
Dekkerony
Na het iets beter bekijken van de etappes kom ik idd op meer dan 4 voor de beter klimmende sprinters...

11: Laatste klim is daar de Alto de Pike, 2.2km a 9.1% gemiddeld, daarna nog 7 km tot finish. Dat is wel serieus werk, Montmartre was +- 1 KM á 6.4%. Weet niet goed welke sprinttypes dat dusdanig kunnen overleven dat ze nog terugkomen, want vooraan meekomen over die top lijkt me haast onmogelijk. Wie buiten evt. logischerwijs type Matthews zou meekunnen met beter klimmende renners op zoiets? Wout/Mads wellicht op een goede dag?

12: Hier heb je iets verder terug van de finish de Collade Brenes, 6,6 kilometer á 8,3% gemiddeld. Daarna is nog 22 km te gaan. Deze lijkt me door de lengte lastiger mee te kunnen maar wel weer iets aannemelijker om nog bij terug te komen. Tegelijkertijd is dat dan logischerwijs ook grotendeels dalend dus evengoed zeer lastig.

ProScoritoManager

Die Alto de Pike zat 2 jaar geleden in de finale van de openingsetappe van de Tour waar de gebroeders Yates mee aan de haal gingen. Natuurlijk, andere wedstrijd en andere belangen, maar geeft wel aan dat je daar geen enkele sprinter meer hoeft te verwachten. Des te meer omdat ze de Vivero er ook nog eens 2x voor doen.

Tiskuuurs

Nog even in hakend op pagina 1 van dit onderwerp. Chatgpt.

Tijdens de tour voor het eerst gebruikt en vond het vooral erg handig voor 2 dingen:

• om snel de status te weten van gevallen renners. Blessure nieuws vanuit buitenlandse media etc
  • Ik heb het tijdens het puzzelen soms gebruikt om de belangrijkste inzichten van het scorito tdf forum op WF samen te vatten. En dan dagelijks 1 x. Scheelde me heel wat doemscrolling 

Daarnaast is fingerspitze gefuhl en nuance niet het sterkste punt

Nijmos
DesproatMichiel
11: Laatste klim is daar de Alto de Pike, 2.2km a 9.1% gemiddeld, daarna nog 7 km tot finish. Dat is...

Misschien Ganna? Misschien Mads? Het niveau van de top is natuurlijk ook niet direct pogacar en van der poel. Maar ik verwacht eerder een dag voor de vlucht/jongens als Pidcock

Nijmos
ProScoritoManager
Die Alto de Pike zat 2 jaar geleden in de finale van de openingsetappe van de Tour waar de gebroeder...

Op dag 1 een ak rit, op dag 11 voor de vlucht denk ik

Nijmos
ProScoritoManager
Altijd even lastig schakelen na die gedetailleerde kaartjes van de Tour naar de toch wat meer behelp...

Dank. Helder verhaal. Lijkt me geen enkele kans dat een pedersen-achtig figuur deze rit in het rood kan overleven

Dekkerony
DesproatMichiel
11: Laatste klim is daar de Alto de Pike, 2.2km a 9.1% gemiddeld, daarna nog 7 km tot finish. Dat is...

Ja daarom heb ik bij 11 en 12 alleen Punch en geen punch/sprint. Ik zie hier alleen mannen zoals mvdp, wva of laurance idd..en natuurlijk Pidcock. Maar wat gaat zijn prijs zijn voor zo'n 3 etappes?

Nijmos
Dekkerony
Ja daarom heb ik bij 11 en 12 alleen Punch en geen punch/sprint. Ik zie hier alleen mannen zoals mvd...

Pidcock voor 3 etappes?

KV
Dekkerony
Na het iets beter bekijken van de etappes kom ik idd op meer dan 4 voor de beter klimmende sprinters...

19 lijkt idd ook wel vieze laatste 30km en vieze eindsprint te hebben, dus voor de Groenewegens (voor zover die gaan meedoen natuurlijk) eigenlijk maar 3 kansen waarschijnlijk (1, 8 en 21). 

John Bon
Nijmos
Is dit bevestigd?

AS heeft dat gemeld: https://www.wielerflits.nl/nieuws/pogacar-start-toch-niet-in-vuelta-a-espana-ayuso-en-almeida-delen-kopmanschap-uae/

Zou me ook niet verbazen als je zag hoe uitgewrongen Pogi uit die tour komt. Beter even herbronnen met het vrouwtje en dan terugkomen om die witte trui met streepjes bij te houden want laten we eerlijk zijn, Pogi zou die eigenlijk gewoon elk jaar standaard moeten krijgen. 

Laatst gewijzigd
John Bon

Msch moeten ze toch maar Del Toro sturen in plaats van Ayuso die uitslagen van Del toro zou evengoed kunnen van  Pogacar zijn de laatste weken. Sinds de Giro 7 dagen gereden

4 keer gewonnen
1 keer de winst aan ploeggenoot geschonken
Winst eindklassement, sprint en jongerenklassement in Oostenrijk 

Lol wat een geweld geen wonder dat Ayuso weg wil :D 

Dekkerony
Nijmos
Pidcock voor 3 etappes?

3 en 16 zou zeer goed kunnen en verder misschien 11 of 12 maar daar zie ik meer Pedersen achtige figuren. E13 uit de vlucht een mogelijkheid. Dacht jij er meer dan?

martijncr

UAE heeft team via Insta gedeeld. Ik twijfel toch wel erg bij deze namen. Denk dat het ieder voor zich zal zijn en weinig team effort. En dan de stoorzender Ayuso in het team, waar geheid gedoe mee gaat komen. Soler is net zoals Mas een soort van must, die weten altijd in de Vuelta te scoren. Maar Almeida... Ayuso... ik weet het nog niet. Jullie er al een idee/gevoel bij?

ProScoritoManager

Pidcock gooit toch bij het ontbijt een muntje om te kijken of hij die dag een klassementsman of een vluchter is? Nog even of hij gaat erover tweeten zoals van Aert, om dan vervolgens exact het tegenovergestelde te doen.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.