Voorbeschouwing op de finale
We zijn aanbeland in de slotrit van deze Vuelta. Een ronde die op sommige momenten helemaal niet meer over wielrennen ging. Een etappe zonder uitslag, een etappe met een uitslag op 8 kilometer van de streep, inkortingen van etappes, schrappen van finale beklimmingen en ongelukken door demonstraties. Heel blij worden we er allemaal niet van maar we zijn toch in Madrid aangekomen. Hopelijk weten we deze laatste etappe ook door te komen zonder al te veel poespas.
Vingegaard wint de Tour, dat mag niet echt een verrassing te noemen zijn. Pedersen wint de puntentrui, ook dat mag niet echt verrassend zijn. Vine wint de bergtrui, ook dat is niet zo verrassend. Misschien dat Riccitello de jongerentrui wint, dat was niet de topfavoriet. Toch had de Vuelta genoeg interessante momenten in zich.
Voor ons spel zagen we topploeg na topploeg afvallen. Zwartebroekengeletrui en erveedeee wonnen etappe na etappe maar zijn er niet meer bij. Vergane Glorie eindigde een aantal etappes bovenaan maar ook hij piekte te vroeg. In de laatste week zagen we de finalisten eindelijk hun hoofd boven water steken. Rawolf won etappe 15, Poeksel won etappe 16 en Bode80 kwam in de finale door de laatste bergrit zijn handen naar boven te steken. Japie Japo en Guido Maltempi wonnen nog geen etappe, maar dat hoeft ook pas in de allerlaatste etappe toch heren?
Een overeenkomst van deze 5 teams hun relatief lage CQ-score. Rawolf spant de kroon en was de 43 teams waren er slechts 2 goedkoper. Maar zelfs het duurste team in deze finale, die van Bode80 had 21 duurdere teams dan die van hem aan de start. Maar hoe staan de teams er voor deze finale voor? Wie is de grootste favoriet en wie heeft er een beetje geluk nodig?
In de massasprint hoeven we niet naar Pedersen te kijken, dat die nodig was in dit spel was al langer duidelijk. Vernon is alleen door Rawolf niet gekozen en dat zou hem wel eens kunnen kosten. Poeksel heeft dan weer als enige Arne Marit in zijn ploeg dus hij is zeker niet kansloos. Hier onder een overzicht van de snelle mannen en de ploegen:
| Renner | # keer in spel | Teams |
| PEDERSEN Mads | 5 | Bode80, Guido Maltempi, Japie Japo, Poeksel, Rawolf |
| VERNON Ethan | 4 | Bode80, Guido Maltempi, Japie Japo, Poeksel |
| TURNER Ben | 3 | Bode80, Guido Maltempi, Rawolf |
| AULAR SANABRIA Orluis Alberto | 2 | Japie Japo, Rawolf |
| ANIOLKOWSKI Stanislaw | 2 | Bode80, Guido Maltempi |
| GRUEL Thibaud | 2 | Bode80, Guido Maltempi |
| MARIT Arne | 1 | Poeksel |
| VAN DIJKE Tim | 1 | Japie Japo |
| DE LA CALLE Hugo | 1 | Rawolf |
| MIHKELS Madis | 1 | Rawolf |
In etappe 19 scoorde Rawolf de meeste punten. Met Pederson, Turner, Aular, De la Calle en Mihkels is hij ook goed bedeeld in zijn snelle mannen maar Vernon kan hem dus opbreken. Hij is daarmee misschien ook wel de topfavoriet voor de overwinning vandaag. Japie Japo hoopt dat Tim van Dijke eindelijk eens zal gaan meesprinten en met Aular daarnaast is hij niet volstrekt kansloos. De snelle mannen van Bode80 en Guido Maltempi zijn identiek wat het heel moeilijk zal maken voor Bode80 om vandaag te winnen. Hij zal een verrassende uitslag nodig hebben.
Alle finalisten in ieder geval gefeliciteerd. Ondanks een ronde van verschillende gezichten hebben jullie het toch mooi tot hier geschopt. 2 deelnemers meer dan we normaal hebben in een finale maar we maken er een mooi eindschot van.
Bedankt voor de organisatie Rabbiej en JapieJapo, echt geniaal gedaan.
Ik ben blij zover te zijn gekomen, het heeft mijn Vuelta zeker interessanter gemaakt. Volgens mij heb ik het ook nog niet eerder zover gered. Een wissel Tiberi/Pellizzari ipv Hindley was genoeg geweest om waarschijnlijk te winnen, en dat is zo'n klein 'foutje' dat ik mezelf niets kwalijk kan nemen. Succes aan de finalisten en gefeleciteerd allen voor het halen van de finale!
Lekker hoor, mijn tweede finale op rij. Er zit veel variatie in 4 v/d 5 teams dus dit belooft een spannende ontknoping te worden. Ik zou de sterren zo verdelen:
*** Japie, Rawolf, G.Maltempi
** Poeksel
* Bode80
Bode80 kan het spel alleen nog winnen als Hindley iets geks doet. Poeksel moet hopen op een flinke uitschieter van Marit. Rawolf heeft inderdaad geen Vernon, en dat maakt dat de andere 3 teams behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn.
De Vuelta is klaar. Vingegaard won hem en hij kan de boeken in. Maar hij zal niet de boeken in gaan waarbij er nog veel nagepraat zal worden over hoe Vingegaard de ronde won. De pro-Palestijnse demonstraties waren het voornaamste onderwerp van gesprek en helaas bleek ook deze laatste etappe een prooi voor deze demonstranten. Geen triomftocht voor Vingegaard en mooie podiumceremonie, geen vierde ritzege voor Philipsen en uberhaupt geen uitslag.
Voor het eerst in acht jaar afvalkoers zal er dan ook geen winnaar aangewezen kunnen worden. De laatste etappe levert geen winnaar op en onze afvalkoers zal dan ook de boeken ingaan zonder een winnaar. Heel spijtig voor onze finalisten die drie weken lang hun nagels hebben afgebeten of ze wel door konden. En zo was de eindstrijd tussen Bode80, Guido Maltempi, Japie Japo, Poeksel en Rawolf er één zonder een winnaar.
Wielrennen is een prachtige sport en het is bijzonder jammer dat het voor dit soort evenementen wordt misbruikt. Iets opleveren zal het vermoedelijk niet doen maar hopelijk zal de wereld in een betere staat zijn als we in in mei in Bulgarije aan de ronde van Italië mogen beginnen. Voor alle finalisten van deze ronde reserveer ik een gegarandeerde plek in deze Giro maar meer kan ik helaas niet voor jullie betekenen. Better luck next time.
Mag ik nog een kleine suggestie doen?
Is het een optie te kijken wie het minste op de hotseat heeft gezeten?
En als dat nog geen beslissing heeft gebracht, wie het minste twee na laatste is geweest, totdat er een uiteindelijke winnaar is?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.