De basis van dit spel is wat mij betreft de afvalkoers, zoals gedefinieerd in het UCI reglement (§14, 3.2.218-226bis). Daarin staat geen regel gedefinieerd wat er gebeurt als de laatste sprint niet zou kunnen doorgaan (duh) en ook niet waneer renners niet van elkaar gescheiden kunnen worden in de laatste sprint. Het enige artikel dat ik kan vinden dat dit laatste beschrijft is bij de achtervolging waar de winnaar dan diegene is die de snelste laatste ronde reed - dit heeft bij ons natuurlijk geen equivalent. Wel is gedefinieerd dat, wanneer er geen duidelijke afvaller aangeduid kan worden binnen een halve afgelegde ronde, er voor die bepaalde 'afvalsprint' geen afvaller is en de race dus de facto met één 'afvalsprint' verlengd wordt.
Ofwel: de afvalkoers is louter binair: ofwel val je af ofwel val je niet af, of het nu om een tussentijdse sprint (achterwiel) of de finale sprint (voorwiel) gaat. Er staat nergens beschreven dat het aantal keer op de hot-seat meegenomen wordt in het resultaat van de slotsprint - als daar geen winnaar aangeduid kan worden, dan doen ze die sprint gewoon nog eens over denk ik (heb hier geen voorbeeld van gevonden).
Ik snap dat het gevoelsmatig misschien de beste optie is om toch een winnaar te kunnen aanduiden voor dit spel, maar op basis van de UCI-regels zou dit een kunstgreep zijn die nergens op gestoeld is. Hoe spijtig het ook is, ik denk dat Rabbiej de best optie heeft gekozen: geen winnaar (wat voor mij gelijk staat met vijf winnaars) en automatische plaatsing voor de Giro.
Haha, leuke discussies.. Puur voor de statistieken zou ik kunnen kijken naar de positionering van alle daguitslagen en op basis daarvan een winnaar kunnen aanwijzen. We zouden ook kunnen kijken naar alle behaalde punnten en op daarvan een winnaar aanwijzen. We kunnen ook kijken naar behaalde overwinningen of naar posities in de gevarenzone. We kunnen de daguitslag van etappe 20 aanhouden als laatst gereden etappe en dit met terugwerkende kracht als finale aanschouwen.
Ik denk dat er voor alles wel iets te zeggen is maar dat het allemaal voorbijgaat aan de essentie van dit spel en dat er dus geen finale uitslag bepaald kan worden.
Maar omdat ik het toch niet kon laten om een paar van bovenstaande statistieken uit te zoeken:
Som van totaal behaalde punten
| Team | Totaal |
| Japie Japo | 18753 |
| Rawolf | 18122 |
| Bode80 | 18072 |
| Guido Maltempi | 17092 |
| Poeksel | 16923 |
Som van etappeuitslagen
| Team | Totaal |
| Japie Japo | 144 |
| Bode80 | 167 |
| Rawolf | 170 |
| Guido Maltempi | 215 |
| Poeksel | 235 |
Gevarenzone (1 punt voor een laatste veilige plek, een half punt voor een 1e laatste plek)
| Team | Totaal |
| Japie Japo | 0,5 |
| Guido Maltempi | 1 |
| Rawolf | 1,5 |
| Poeksel | 1,5 |
| Bode80 | 2 |
Podiumplaatsen
| Team | 1e plaatsen | 2e plaatsen | 3e plaatsen |
| Poeksel | 1 | 1 | 1 |
| Rawolf | 1 | 1 | 0 |
| Bode80 | 1 | 0 | 1 |
| Japie Japo | 0 | 1 | 4 |
| Guido Maltempi | 0 | 0 | 1 |
i
In feite komt het er op neer dat als we een winnaar hadden willen bepalen, we een virtuele extra etappe hadden moeten rijden. Voor het bepalen van de winnaar in die virtuele etappe (waarvan we niet weten of het een sprint-, gc- of vluchtetappe is) is het logisch om te kijken naar de eerder behaalde podiumplaatsen.
Kortom: ik voel me virtueel winnaar! ;)
Nagedacht gedurende 1m 20s
Top — hieronder mijn hypothetische top-20 van etappe 21 (Alalpardo → Madrid, klassieke platte slotrit) als de rit gewoon als massasprint was uitgereden. Ik baseer de inschatting op het ritprofiel (platte finale), wie er als sprinter in de Vuelta aanwezig was en wie de laatste dagen in vorm toonde (o.a. Philipsen). Let op: dit blijft een plausibele gok — koersdynamiek, wind, ploegtactiek of een late ontsnapping hadden de volgorde flink kunnen veranderen. Cycling Weekly+3Reuters+3procyclingstats.com+3
Mijn inschatting — Top 20 (hypothetisch)
-
Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) — meest waarschijnlijke winnaar: domineerde eerdere sprints in deze Vuelta (3 zeges), sterke lead-out en topvorm.
-
Mads Pedersen (Lidl-Trek) — constant in de sprints en puntenleider; uitstekend positioneringsvermogen in finales.
-
Orluis Aular (Movistar) — meerdere top-plaatsen tijdens de Vuelta, goed in snelle massasprints en positionering.
-
Ethan Vernon (Israel-Premier Tech) — explosieve snelle man, consistent in de vlakke sprints hier.
-
Elia Viviani (Lotto) — ervaring in finales en goed in het kiezen van lijnen in een massasprint.
-
Madis Mihkels (EF Education-EasyPost) — opportunistische sprinter/lead-out, vaak top-10 in vlakke sprints.
-
Bryan Coquard (Cofidis) — routinier met scherpe eindsprint; gevaarlijk in chaotische finales.
-
Jenthe Biermans (Arkéa) — snelle afmaker, geschikt voor een plek in top-10 als lead-outs goed zitten.
-
Ben Turner (INEOS Grenadiers) — niet puur sprinter maar sterke renner die kan meelopen en in de top-20 belanden.
-
Arne Marit (Intermarché-Wanty) — regelmatig goede eindsprints, kan top-20 halen.
-
Tom Pidcock (Q36.5) — GC-renner, maar in een rustige massasprint vaak veilig voorin en in de top-20.
-
Jake Stewart (Israel-Premier Tech) — snelle finisher, vooral in redelijk gesorteerde sprints.
-
Rudy Molard (Groupama-FDJ) — slimme positionering maakt top-20 mogelijk in een massief peloton.
-
Tim van Dijke (BORA-hansgrohe) — fysiek sterk en kan een plek in de top-20 pakken.
-
Finn Fisher-Black (Red Bull-BORA) — goede eindspurt in een peloton met tempo.
-
David González (Q36.5) — opportunist, profiteert van chaos in laatste honderd meter.
-
Ivo Oliveira (UAE Team Emirates) — snelle renner die in de finale vooraan kan finishen.
-
Kevin Vermaerke (Team Picnic/PostNL) — complete renner die in een massasprint vaak veilig voorin eindigt.
-
Egan Bernal (INEOS Grenadiers) – GC-kopman, blijft voorin om valpartijen te vermijden.
-
Harold Tejada (Astana) – klimmer/allrounder die in massasprints veilig in de eerste rijen finisht.
Kort over de redenering
-
Rittype: korte, platte slotrit → klassieke massasprintkans (peloton wil traditioneel sprinten op Madrid-circuits). procyclingstats.com
-
Form / resultaten tijdens de Vuelta: Jasper Philipsen was duidelijk de snelste in de reeds verreden sprints (drie zeges), Pedersen toonde consistentie en leidde puntenklassement; die twee waren daarom mijn top-favorieten. La Vuelta+1
-
PCS-sprinterslijst en startlijst: ik heb de PCS-sprinterslijst en wie nog in koers zat gebruikt als primaire bron voor wie überhaupt een realistische kans had. Dat verklaart waarom namen als Van Uden, Zingle, Vernon, Viviani e.d. terugkomen in mijn lijst. procyclingstats.com
Zekerheden en onzekerheden
-
Zekerheid: top-5 (Philipsen, Pedersen, Aular, Vernon) zie ik als redelijk betrouwbaar op basis van vorm en ranking.
-
Onzekerheid: plaatsen 6–20 sterk afhankelijk van lead-outs, wind (zijwind kan ontsnappingen laten slagen), late valpartijen of ploegorders. Een enkele val of een onverwachte kopgroep kán de hele uitkomst kantelen.
Gemini geeft een heel andere top 20. Ik ben het er wel mee eens.
-
Tim Merlier (Soudal Quick-Step) - Merlier is een van de snelste sprinters in het peloton en heeft het vermogen om een lead-out af te maken.
-
Kaden Groves (Alpecin-Deceuninck) - Groves is de sterke man van de ploeg en een van de favorieten, bekend om zijn krachtige sprint.
-
Wout van Aert (Team Visma | Lease a Bike) - Van Aert, hoewel geen pure sprinter, is explosief en positioneert zich uitstekend, wat hem tot een topkandidaat maakt.
-
Biniam Girmay (Intermarché-Wanty) - Girmay is een snelle en tactisch slimme renner die vaak in de top 5 eindigt in massasprints.
-
Alberto Dainese (Q36.5 Pro Cycling Team) - Dainese heeft laten zien dat hij kan wedijveren met de snelste mannen van het peloton.
-
Jordi Meeus (Red Bull-BORA-hansgrohe)
-
Edward Theuns (Lidl-Trek)
-
Pavel Bittner (Team dsm-firmenich PostNL)
-
Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels)
-
Sébastien Grignard (Lotto Dstny)
-
Marijn van den Berg (EF Education-EasyPost)
-
Gijs van Hoecke (Bingoal WB)
-
Juan Sebastián Molano (UAE Team Emirates-XRG)
-
Davide Cimolai (Movistar Team)
-
Felix Engelhardt (Jayco AlUla)
-
Matteo Trentin (Tudor Pro Cycling Team)
-
Ethan Vernon (Israel-Premier Tech)
-
Manuel Peñalver (Polti Kometa)
-
Simone Consonni (Movistar Team)
-
Lluís Mas (Trek)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.