Al een keer afgevallen, terug opgevist door een beslissing van de jury, en toch de eerste rustdag gehaald. Ook hier zal het niet lang meer duren, kwetsbaar als we zijn in zowel de sprintetappes (te afhankelijk van Aular), de AK-etappes (zonder Almeida) én de vluchtersetappes (vluchters? doen we niet aan mee).
Ik ben weer terug van vakantie en nog in de strijd, beter kon niet! Ik was een aantal dagen in Bourg 'd Oisans en daar kwam afgelopen dinsdag de Vuelta langs. Ik heb al mijn kleppers eens goed aangemoedigd dus ik heb goede hoop om ver te raken. Zo te zien heb ik de juiste klimmers geselecteerd maar ik mis wel een sprinter. Een Ganna had niet gehoeven en had ik achteraf liever ingeruild voor Turner, maar als ik etappe 18 haal dan denk ik wel zeker te zijn haha.
De organisatie loopt gesmeerd, zelfs een herroeping van de uitslag door de jury werd goed opgelost. Heel zuur voor de 2 teams die toen moesten afvallen maar dat hoort erbij. Vandaag nog even een rustdag maar vanaf morgen gaat de afvalkoers weer onverminderd door.
Renners in de kopgroep die nog meedoen in ons spel:
VINE Jay x1 (Vergane Glorie)
ROMO Javier x1 (Vernis)
AULAR SANABRIA Orluis Alberto x10 (Arjenzvob, Arry1338, Franco Bitossi, JapieJapo, King Kelly, Limal, Mithrandir, Rawolf, Vernis & Vincentk)
Een realistische vraag is denk ik of Aular wel in de top 20 zal finishen. De kans lijkt me klein. Vernis heeft het duurste team, maar hij heeft Romo én Aular. Realistische kans dat hij dus niet op CQ eruit vliegt vandaag. De een na duurste op het moment is Vergane Glorie, maar ook hij heeft relatieve veiligheid met Vine voorin.
Mochten er 20 vluchters vooruit blijven is het bibberen voor King Kelly en Pascuale, waarbij King Kelly gered kan worden door Aular.
Mocht Aular dan top 20 rijden dan is naast Pascuale ook Zwartebroekengeletrui de sjaak.
Komt het aan op de klassementsmannen dan is het bovenstaande natuurlijk compleet irrelevant.
Opnieuw een aankomst bergop. Gezien het profiel zou het spannend worden tussen een rit voor de klassementsrenners maar ook de vluchters hadden een prima kans. Die vluchters hadden er allemaal wel zin in want het duurde lang totdat de vlucht van de dag daar was. Uiteindelijk ontsnapten er dertig en die mochten het uit gaan maken. Het gat bleef echter toch wel beperkt en uiteindelijk wisten er maar vier van de dertig voor het peloton te blijven. Vooral voor ons spel was dat bepalend. De sterkste van de vluchters was andermaal Jay Vine. Even leek het er niet op maar uiteindelijk was die toch een stuk beter dan Castrillo en de anderen. In het peloton probeerde ploeggenoot van Vine, Almeida, het een paar keer maar Vingegaard en Pidcock wisten hem zonder problemen bij te houden.
Sterkste bij ons was het team van Vergane Glorie. Als een van de duurste teams zou een dag van vandaag lastig kunnen worden maar met Vine in zijn ploeg en ook Pidcock en Ciccone die kort eindigen in de pelotonsprint scoort die het allermeest van allemaal. Prima dag voor hem dus. Achter hem boeken zwartebroekengeletrui en Vernis ook een mooi podiumplaatsje mee.
Achterin zit het heel dicht op elkaar. De klassementsrenners scoren vandaag best de nodige punten maar veelgekozen renners als Bernal, Pellizzari en Gall eindigen vooral achterin de groep. Poeksel en Zwiebeln zweten peentjes maar weten er nog twee achter zich te houden. De slechtste vandaag luistert naar de naam van King Kelly. Nog de beste in etappe 3 had hij duidelijk te vroeg gepiekt. Tiberi stelde vandaag wederom teleur voor hem en ondanks dat die nog 5 renners in de punten zag eindigen was het allemaal net niet.
Andere afvaller was al een aantal keer achterin de uitslag te vinden en ook vandaag was zijn team niet vooruit te branden. Gegokt op Ayuso maar ondanks dat we hem vandaag nog wel een kopbeurtje zagen doen voor zijn teamgenoot was het vooral laten lopen wat de Spanjaard deed. Danusz1986 gaan we ook laten lopen want van hem nemen we samen met King Kelly afscheid.
Rit 10 | Team | Punten |
1 | Vergane Glorie | 1.180 |
2 | Zwartebroekengeletrui | 1.040 |
3 | Vernis | 961 |
4 | erveedeee | 840 |
5 | Rabbiej | 840 |
6 | Franco Bitossi | 840 |
7 | VincentK | 740 |
8 | Limal | 720 |
9 | Bode80 | 700 |
10 | arjenzvob | 661 |
11 | coolietje | 640 |
12 | Japie Japo | 561 |
13 | Rawolf | 560 |
14 | kokkie1975 | 560 |
15 | Ab Normaal | 560 |
16 | Guido Maltempi | 560 |
17 | Mithrandir | 560 |
18 | Arry1338 | 560 |
19 | Pascuale | 520 |
20 | ditisdavid | 500 |
21 | Carbon Ros | 500 |
22 | Poeksel | 480 |
23 | Zwiebeln | 480 |
24 | danusz1986 | 470 |
25 | King Kelly | 460 |
Afvallers
danusz1986 | Renner | CQ |
Renner 1 | VINGEGAARD HANSEN Jonas | 1.760 |
Renner 2 | PEDERSEN Mads | 1.496 |
Renner 3 | AYUSO PESQUERA Juan | 1.276 |
Renner 4 | ALMEIDA Joao Pedro Gonçalves | 988 |
Renner 5 | CICCONE Giulio | 555 |
Renner 6 | SOLER Marc | 482 |
Renner 7 | KUSS Sepp | 470 |
Renner 8 | TURNER Ben | 193 |
Renner 9 | GRUEL Thibaud | 140 |
Renner 10 | BISIAUX Léo | 63 |
Renner 11 | BURATTI Nicolo | 56 |
Renner 12 | TULETT Ben | 27 |
Totaal | 7.506 |
King Kelly | Renner | CQ |
Renner 1 | VINGEGAARD HANSEN Jonas | 1.760 |
Renner 2 | PEDERSEN Mads | 1.496 |
Renner 3 | BERNAL GOMEZ Egan Arley | 794 |
Renner 4 | TIBERI Antonio | 778 |
Renner 5 | CICCONE Giulio | 555 |
Renner 6 | AULAR SANABRIA Orluis Alberto | 544 |
Renner 7 | PELLIZZARI Giulio | 484 |
Renner 8 | SOLER Marc | 482 |
Renner 9 | GALL Felix | 459 |
Renner 10 | ANIOLKOWSKI Stanislaw | 287 |
Renner 11 | TURNER Ben | 193 |
Renner 12 | GRUEL Thibaud | 140 |
Totaal | 7.972 |
Zonder etappeuitslag gaat het moeilijk worden om vandaag afvallers aan te wijzen.. Mijn eerste gedachte is ook om met 5 naar de laatste etappe te gaan. Andere mogelijkheid is om de uitslag te pakken van de tijdsaanduiding op 3 kilometer maar daar zitten ook wat minpunten aan vast. Ik ga nog even in beraad.
Kern van de zaak is vooral: wat doen we als er nog een etappe wordt geneutraliseerd/afgelast? Want ik denk wel dat we er rekening mee moeten houden dat dit nog een keer kan gebeuren. Is het dan slechter om met 7 renners naar Madrid te moeten gaan, of veel langer met een of zelfs twee extra afvallers per etappe te moeten werken?
Daar heb je zeker een punt, ditisdavid. Daarbij: hoewel het raar zou zijn om met dit specifieke spelformat de laatste rit te beslechten met een half peloton, zou het ook wel eens een interessante afwisseling zijn.
Ik sluit me ook aan bij arjenzvob: elke beslissing van Rabbiej is helemaal ok voor mij. Sowieso gaan er heel wat ritten moeten wegvallen opdat ik de finale zou halen, waarschijnlijk is de beslissing dus niet erg relevant voor Team Limal :)
Vandaag stond een heerlijke etappe op het programma rondom Bilbao. De nodige heuvels werden er op gezocht, de ene was nog steiler dan de andere. Opnieuw een spervuur aan aanvallen om de vlucht van de dag te bepalen. Maar die vlucht van de dag, die moet eigenlijk nog steeds bepaald worden. Pedersen was samen met Soler en Aular een tijdje van voren. Buitrago en Landa reden een tijd op kop maar het werd nooit een echte vlucht. Alles kwam samen en Almeida schudde maar weer eens aan de boom. Het ging hard maar de echte toppers kwamen niet echt in de problemen.
Ver in de finale hoorden we dan het slechte nieuws. Er zou niet gefinisht gaan worden in deze etappe en op 3 kilometer van de finish werden de tijdsverschillen opgenomen. Voor Pidcock was het geen reden om niet meer alles op alles te zetten om nog wat tijd te gaan winnen en hij deed dat zo sterk dat zelfs de rode trui drager even moest laten lopen. Toen het wat minder steil werd kwam die dan wel weer terug en zo reden Pidcock en Vingegaard op 3 kilometer over de tijdswaarneming heen. 10 seconden er achter waren het Almeida en co en nog wat meer op andere renners die binnen druppelden.
Een uitslag werd er niet opgesteld door de organisastie. En ondanks dat de afvalkoers doorgaans bikkelhard is, zullen we in Bilbao dan ook niemand zien afvallen. Hopelijk kunnen we de Vuelta morgen wel op een normale manier vervolgen en is er gewoon wedstrijd tot de finish mogelijk. We zullen de ronde vervolgen met 2 afvallers per etappe wat ook zal betekenen dat zonder gekke incidenten we met 5 teams naar Madrid zullen gaan. Wellicht niet ideaal maar het is zoals het is. Tot morgen!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.