Pro-Palestijnse-demonstraties in de Vuelta 2025

1 2 ... 14 ... 41 42
Gesloten
Handige Harry
esims6.0
Ik moet mijn mening over het filter toch herzien. Liever wat onbegrip over reacties die tegengehoude...

Aldus degene die inmiddels met account 6.0 is begonnen, beetje pot verwijt ketel gedrag dit.

Dat mijn reactie is verwijderd is gewoon lachwekkend.

Tegen mensen die de weg op rennen en wielrenners die met 50 kilometer per uur aankomen rijden, proberen tegen te houden moet gewoon hard worden opgetreden.

Er waren er zelfs enkele die slaande bewegingen maakte en probeerden renners van hun fiets te duwen.

Als jij het risico neemt om mensen moedwillig te blesseren of nog erger dan mag je van mij keihard worden aangepakt.

Dat er mensen zijn die dit goedkeuren onder de noemer van protesteren, dat is echt belachelijk.

Poeksel

Lekker roeptoeteren vanaf de zijkant  'er moet hard worden opgetreden' is makkelijk. Maar hoe zie je dat in de praktijk voor je? Het was een etappe van 156.6 kilometer. De betogers hadden zich verstopt en gingen pas op het laatste moment het parcours op. Waar haal je precies de mensen vandaan om hard op te treden? 

Sunneklaas
Poeksel
Lekker roeptoeteren vanaf de zijkant  'er moet hard worden opgetreden' is makkelijk. Maar hoe zie je...

Laatst gewijzigd
OneTrickPony

Voorkomen gaat niet, maar vooraf zwaar ontmoedigen kan prima. En dat is nauwelijks gebeurd.

Handige Harry
Poeksel
Lekker roeptoeteren vanaf de zijkant  'er moet hard worden opgetreden' is makkelijk. Maar hoe zie je...

Je kunt inderdaad niet alles voorkomen, maar je kunt daarna wel gewoon iedereen oppakken en vastzetten.

Als je het elke keer maar laat gebeuren zonder consequenties dan stopt het nooit.

Poeksel

Nou vertel maar Handige Harry: hoe lang duurt het om de (Spaanse versie van de) ME daar te krijgen? Hoeveel betogers zijn er dan nog aanwezig? 

Laatst gewijzigd
Handige Harry
Poeksel
Nou vertel maar Handige Harry: hoe lang duurt het om de (Spaanse versie van de) ME daar te krijgen?...

Geen idee maar misschien was het gewoon een idee geweest om ME busjes mee te laten rijden met de karavaan.

Dan kunnen ze snel ingrijpen.

Nu gaan ze elke keer de weg op waar er geen of weinig politie is.

Je mag van zo'n grote organisatie als die van de Vuelta wel verwachten dat ze hierover nadenken maar kennelijk is dat te moeilijk.

Romāns Vainšteins

Ja, laat die ME maar hele draaiboeken en trainingen in elkaar zetten om Adams' hupBiBi-karavaan zo veilig mogelijk door de koers te loodsen.

Omgekeerde redenatie ten top.

OneTrickPony

Stel ik ben een boer. En ik ben helemaal wars van het beleid in Brussel. Ik kom er achter dat mijn buur-boeren dat ook zijn en we willen nu aandacht voor onze bestaanszekerheid en ik vermoed dat de publieke opinie ook wel gevoelig is voor onze punten. Zonder boer geen voer! En andere kneuterige rijmpjes die makkelijk te onthouden zijn. Melk, vlees en friet, zonder boeren gaat dat niet.

Nu zie ik dat de Vuelta keer op keer verstoord wordt door demonstranten die de weg op komen. Deze demonstraties worden uitgebreid in beeld genomen, deze beelden gaan heel Spanje en heel Europa door. De politie verzoekt ze om alsjeblieft toch wel snel weg te gaan, er komt immers een peloton aan hoor.

Nu zag ik toevallig ook de Giro, daar renden demonstranten op Taco + medevluchter af. De regie schakelde meteen weg. En ik zag ook de Tour waar een demonstrant die op het parcours was gebodycheckt werd en direct werd afgevoerd.

Waar moet ik volgend jaar dan heen met mijn trekker, denken jullie?

Laatst gewijzigd
FDJ
Romāns Vainšteins
Ja, laat die ME maar hele draaiboeken en trainingen in elkaar zetten om Adams' hupBiBi-karavaan zo v...

Romans je zit echt aan de verkeerde kant van de geschiedenis met dit soort reacties. Renners horen hun vak uit te oefenen. Zeker omdat ze een democratie vertegenwoordigen.

Limal
OneTrickPony
Stel ik ben een boer. En ik ben helemaal wars van het beleid in Brussel. Ik kom er achter dat mijn b...

Je kan gewoon in Nederland blijven hoor: https://wielerrevue.nl/artikel/556810/drentse-wielerwedstrijd-slag-om-norg-afgelast-vanwege-gebrek-aan-politie-door-boerenprotest

Of op reis gaan naar Frankrijk: https://www.wielerkrant.be/nieuws/2024-01-31/boerenprotesten-brengen-nu-ook-wielerpeloton-danig-in-de-problemen   en ook (niet specifiek boeren) https://www.nu.nl/wielrennen/6368601/etappe-in-franse-koers-geannuleerd-vanwege-protesten-tegen-bezuinigingen.html

Dat er vanuit rechtsconservatieve kant veel meer sympathie heerst voor boeren dan voor de burgerbevolking van Palestina is een feit.

Laatst gewijzigd
OneTrickPony

Ja, die sympathie... Zagen we ook in Nederland he. Boeren die een snelweg blokkeren, "helemaal prima", XR blokkeert een snelweg, "weg met dat schorem". Maar dit heb ik net zo goed andersom gehoord.

Mensen zijn geneigd eerder sabotage te accepteren van een demonstratie waarmee ze sympathiseren. Juist daarom moet een sportevenement + entourage zorgen dat de grenzen vooraf héél duidelijk zijn. Van de renners blijf je af, anders zijn de consequenties fors.

Dat is hier, denk ik, onvoldoende gebeurd.

SprintMaster

@FDJ; simpele vraag: hoeveel onschuldige mensen mag I.. nog neerschieten tot dat ze voor jou te ver gaan?

Laatst gewijzigd
Kirsipuu

Ik vraag me echt af hoe hoe het met je morele kompas zit als je boeren die protesteren voor het behouden van hun economische verdienmodel helemaal prima vindt, en mensen die opkomen voor een volk dat wordt verdreven en vernietigt veracht.

Wheely

Over het in beeld brengen. Misschien hebben die demonstraties wel extra kijkcijfers en aandacht opgeleverd voor de anders wel erg saaie Vuelta. 

Fuubs
Kirsipuu
Ik vraag me echt af hoe hoe het met je morele kompas zit als je boeren die protesteren voor het beho...

Op zich wel te begrijpen, toch? Iets wat lokaal is vs ver van je bed. Iets wat (indirect (stikstof beleid)) ook raakt aan andere problemen in onze maatschappij, woningen bijvoorbeeld. Iets wat duidelijk een lange termijn oplossing heeft die snel te realiseren leek vs complex zonder duidelijke lange termijn oplossing. Mag je iets van vinden, maar je moreel verheven voelen boven anderen vind ik brrr.

Edit: ik maak me dan weer zorgen over dat dit conflict onze maatschappij verder polariseerd. Dan helpen protesten die mensen/renners in gevaar brengen daar iig niet aan mee. En ja, daar zit ook een egocentrisch kantje van mijzelf aan.

Laatst gewijzigd
OneTrickPony
Kirsipuu
Ik vraag me echt af hoe hoe het met je morele kompas zit als je boeren die protesteren voor het beho...

Ik ook.

Maar als het punt wat ik wél probeer te maken helemaal langs je heen zweeft, dan kan ik daar nog maar weinig aan doen.

Kirsipuu
Fuubs
Op zich wel te begrijpen, toch? Iets wat lokaal is vs ver van je bed. Iets wat (indirect (stikstof b...

Ik begrijp niet hoe je in je lokale belang wordt geschaad als een zuivel- of varkensboer moet inkrimpen. Zo'n 70% van de productie wordt geëxporteerd. Het enige wat wij er aan overhouden is milieuschade. 

Fuubs
Kirsipuu
Ik begrijp niet hoe je in je lokale belang wordt geschaad als een zuivel- of varkensboer moet inkrim...

Lokale economie, boeren/ondernemers (het is niet alleen de boer zelf als ondernemer die daardoor geschaad wordt (veevoeder bedrijven, transport, etc), er heerst al een kloof tussen stad en platteland en dit kwam voor veel plattelands dorpen wel over als "zie je wel, ze moeten ons weer hebben", het door zetten van familie bedrijven komt onder druk te staan (er zijn zat voorbeelden van jongeren die hun droom van het familiebedrijf doorzetten zien verdwijnen). Overigens kun je voor of tegen de boeren zijn (en ik ben persoonlijk ook geen voorstander van mega stallen, etc), maar de situatie die is ontstaan rond de PAS melders is gewoon falen van de overheid, linksom of rechtsom.

OneTrickPony

De kernvraag, beste Kirsipuu, is als volgt:

Stel de volgende demonstratie bij een wielerwedstrijd is er een waar jij het inhoudelijk niet mee eens bent.

Mogen ze dan nog steeds even veel van jou? Of is het dan wel knuppel-in-nek?

FDJ
SprintMaster
@FDJ; simpele vraag: hoeveel onschuldige mensen mag I.. nog neerschieten tot dat ze voor jou te ver...

Dat antwoord ligt heel simpel. Zodra degene die moet stoppen, stopt en over geeft. H.

Kirsipuu
OneTrickPony
De kernvraag, beste Kirsipuu, is als volgt: Stel de volgende demonstratie bij een wielerwedstrijd is...

Het enige verschil is dat ik de ene demonstratie heldhaftig vindt het en de andere egoïstisch.

SprintMaster
FDJ
Dat antwoord ligt heel simpel. Zodra degene die moet stoppen, stopt en over geeft. H.

Je keurt het dus gewoon goed, ongeacht hoeveel onschuldige slachtoffers er vallen. Alsof de P.  H. kunnen tegen houden....

Ik denk dat je niet beseft hoe het is dat de macht van de sterkste hier vooral geld.

Laatst gewijzigd
esims6.0

Het goede nieuws voor Israël is dat er wellicht bij het Songfestival budget vrijkomt om acties van demonstranten zoals die van gisteren aan te moedigen. Daar is niemand voorstander van als het goed is, maar ik heb steeds het idee dat degenen die daar het hardst over schreeuwen, het minst begaan zijn met het eigenlijke doel van de demonstraties.

Ik dacht trouwens dat we de onzinnige vergelijking met boerenprotesten al gehad hadden.

Fuubs

Het denken dat dezelfde actie de ene keer geoorloofd is en andere keer niet, omdat jijzelf vindt dat iets heldhaftiger is, is op zichzelf ook weer egoïstisch.

1 2 ... 14 ... 41 42

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.