Kelderman is denk ik wel klaar voor de Tour de France inderdaad. Hij heeft weinig gekoerst de laatste maanden, dus dat hij in zo'n zware bergrit niet uit de verf komt schrikt mij niet zo af.
Zeker omdat zijn rol binnen goede selecties toch op het middenveld te vinden is. Zou in de Tour de France in veel ritten de eerste zijn die aan het werk moet, om de klimmers of de tempo beulen te sparen voor het tweede deel van de rit.
Ja zou ik ook denken hoor. Dacht alleen dat je misschien ergens gelezen had dat hij sowieso niet zou gaan.
Aan de andere kant: in het voorjaar weinig gereden. En zijn vorm werd ondanks de Giro beter gedurende deze ronde, Kelderman zakt er vandaag toch wat doorheen (helaas beetje classic want ik gun hem wel weer zo'n top-10, waar heb je anders je benen voor gespaard in de enige sprintrit..)
Nu ja we gaan het zien, maar het zal tussen deze twee gaan lijkt me, als Tulett vandaag Verona en Harper niet kan volgen en Nordhagen achter Graat eindigt.
Een dag met hoogte- en dieptepunten:
Enerzijds was Lemmen vandaag uitstekend in de kopgroep, en Matisse leverde een sterke prestatie in de tijdrit voor het Next Gen-team: de enige renner die in actie kwam in een zeer teleurstellende Giro Next Gen voor Visma. Kuss leverde een zeer respectabele prestatie in Andorra.
Anderzijds was Kelderman erg zwak in Zwitserland, net als Nordhagen en Tulett in Andorra. Dit roept vragen op over een mogelijke vervanger voor Van Aert.
Toen ze de planning maakten wisten ze natuurlijk nog niet dat Van Aert zou uitvallen. Ik las dat ik meen Wynants ergens zei dat uiteindelijke selectie ook zou afhangen van rijden van renners die deze week actief zouden zijn?
Zou op zich mooi zijn als ze tegen Lemmen zouden zeggen: laat maar zien hoe graag je naar de Tour wil. Ik ken ook de theorie over opbouwen en pieken enzo maar als je echt goed bent en je rijdt in ondersteunende rol is veel mogelijk. Ik weet ook wel dat Lemmen Pogacar niet gaat terughalen, maar zijn manier van rijden in de Giro en deze week moet je eigenlijk gewoon belonen.
Geloof me, natuurlijk zou ik dat geweldig vinden als ze dat, vanuit een soort van jongensboekdroom, zouden doen. Ik denk alleen dat in het hedendaagse wielrennen, de waarde van Lemmen, na een Giro en een Ronde van Zwitserland, wel eens te beperkt zou kunnen zijn. Als ze echter ook maar enig idee hebben, vanuit de waarden die ze kennen bij Visma en vanuit evt gesprekken met Lemmen zelf, dat hij wel van meer waarde zou zijn dan de alternatieven, zou ik het toejuichen.
Zijn we het toch nog ergens over eens vandaag:-)
Ik zou alleen niet inzien waarom zijn rol beperkter zou zijn dan die van Kelderman, die niet de hele dag in de vlucht zat en de slotklim desondanks minder snel opreed.
Te veel koersen in de benen, te weinig frisheid, te weinig koershardheid - je kunt er alle kanten mee op maar ik zag bij Lemmen wel een stijgende of in elk geval steady lijn en bij Kelderman niet - terwijl je qua opbouw het tegendeel zou hebben verwacht.
Ik zou graag zien dat ze Lemmen belonen voor hetgeen hij de laatste maand heeft laten zien. Dat ze hem een mooi programma geven waarin hij de kans heeft om te rijden, zoals hij afgelopen week heeft gereden.
Wellicht door vanaf nu te pieken naar de Vuelta, om daar naast zijn werk voor de ploeg ook zelf voor een mooie rit te kunnen gaan. Of door in wat kleinere koersen puur voor eigen kans te kunnen rijden. Ik zou zelf voorkeur hebben voor dat eerste.
Lemmen nu doorsturen naar de Tour de France vind ik weinig reëel, na zijn blessure en gedwongen inhaalrace (grotendeels op de rollen) en vanaf Catalonië tot nu non-stop aan de bak te zijn geweest. Betwijfel of je van hem kunt verwachten dat hij nu nog een maand op hoog niveau zijn werk doet en of je hem daar werkelijk een plezier mee doet.
Wanneer ze iemand erbij willen voor de bergritten, dan heeft Tulett genoeg goede dingen laten zien om hem te selecteren. Wanneer ze iemand willen om de klimmers en tempo beulen te ontlasten door zich drie weken weg te cijferen voor de rest van de ploeg (wat ik verwacht), dan heeft Kelderman daar voldoende vorm voor getoond en een veel logischere opbouw naar de komende maand.
Ik zag die vorm vandaag niet echt. Jij wel? Je zou - jullie theorie over opbouw en voorgaande belasting volgende - mogen verwachten dat Kelly gedurende de week beter zou worden, en Lemmen juist minder. Het tegendeel leek het geval, toch?
Of de conclusie is dat Kelderman inmiddels gewoon een minder goede renner is dan Lemmen.
Ik heb deze week voldoende vorm gezien bij Kelderman, om van hem te verwachten dat hij in de Tour de France drie weken lang zijn werk goed kan doen. Ik verwacht hem daarin niet als man voor de bergritten, aangezien hij daarin al langere tijd weinig bijzonders heeft laten zien.
Lemmen heeft deze week zijn hoogvorm waarmee hij uit de Giro kwam prachtig doorgetrokken.
Ik zou niet weten hoe ik het tweede als een logischere opbouw richting de Tour de France zou moeten zien. Kun jij uitleggen waarom dat voor jou wel zo is?
Dat heb ik net in drie posts gedaan, maar speciaal voor jou herhaal ik het met liefde.
Wij houden elkaar er flink bezig mee, dit jaar al 184 pagina's aan Posts. Maar in essentie is wielrennen een vrij simpele sport. Je drukt op pedalen. Beetje afhankelijk van het parcours wint degene die het hardst drukt, of degene die relatief gezien lang het hardst drukt.
Tegelijkertijd is het een teamsport, waarbij je er voordeel van hebt als je ploeggenoten hebt die ook vrij hard op die pedalen kunnen drukken.
Lemmen en Kelderman komen allebei voor ongeveer dezelfde rol in aanmerking (of niet, omdat Lemmen liever op vakantie gaat natuurlijk, maar laten we even aannemen dat elke wielrenner graag de Tour rijdt.)
Lemmen heeft deze week harder op z'n pedalen gedrukt, en ook steeds een beetje harder (vorm) of in elk geval niet steeds een beetje minder hard (Kelderman). (Iedereen die met een wattagemeter rijdt weet wat het verschil is in normalized power tussen rijden in het peloton zoals Kelderman vandaag en in de kopgroep, zoals Lemmen vandaag.)
Ik denk dat Visma - hoewel het allemaal niet veel uit gaat maken - graag de sterkste renner mee neemt naar de Tour. En op basis van wat we deze week hebben gezien en de ontwikkeling die ze doormaakten is Lemmen momenteel een sterkere renner. Ook al heeft hij de Giro in de benen. Sommigen kunnen daar goed tegen of, hé Vingegaard, worden daar zelfs sterker van na een rommelig voorjaar.
Lemmen was deze week beter dan Kelderman. Dat is een feit.
De vraag voor de Tour de France selectie is echter wie er vanaf 4 juli drie weken lang het meest kan betekenen binnen die selectie.
Ik kan mij niet voorstellen dat vanaf 8 mei volledig klaargestoomd op hoog niveau koersen tot het eind van deze week, daarvoor een logischere opbouw zou zijn dan in dezelfde tijd terug opgebouwd te hebben, om hier deze week weer bij de beste twintig in een WT-wedstrijd van een week te zitten.
Het eerste feit doet wat mij betreft niets met die overtuiging.
De verklaring gaf ik: als je basisniveau (aanzienlijk) hoger ligt, doet opbouw er niet zoveel toe.
Nog even los van het feit dat uit deze week juist niet bleek dat de ene renner in opbouw was en de ander in verval. Met goede periodisering - ze zullen dat nu ook met Vingegaard proberen - kan een intensief blok na een rustperiode na een raceblok juist in supercompensatie resulteren. Of je dat in Tignes doet (vandaag 7 uur en 5500 hoogtemeters) of in Zwitserland maakt niet zoveel uit.
Ik deel de veronderstelling dat in opbouw zijn, zou moeten betekenen dat je prestaties in zo'n week een stijgende lijn vertonen, totaal niet.
Lemmen verval aanpraten zie je mij verder nergens doen. Die heeft hier mooi profijt gehad van supercompensatie. Hopelijk kan hij die doortrekken naar het NK. Verwachten dat hij nog een maand deze vorm (duidelijk niet zijn basisniveau) kan tonen is wat mij betreft niet reëel.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.