Dan raad ik je toch aan af en toe iets te lezen over trainingsopbouw en periodisering. Als Lemmen over zijn piek is, dan zou daaruit volgen dat hij tijdens een raceweek minder zou worden, zelfs na supercompensatie. Het tegendeel leek het geval. Meer nog viel de vormcurve van Kelderman me tegen. Wellicht kan hij mooi voor het rood-wit-blauw gaan. Toch bedankt voor deze Oprechte Discussie!
Kun je mij dan lees suggesties doen, waar ik in terug kan vinden dat Lemmen tijdens een raceweek minder zou moeten worden, zelfs wanneer hij tijdens die koers profijt heeft van supercompensatie?
Volgens mij zie ik deze week bij Lemmen namelijk iets wat ik al heel veel vaker heb gezien bij renners die met supercompensatie uit de Giro komen meedoen aan Zwitserland. Ik heb daarin nooit een rode draad gezien van renners die gedurende de koers minder werden.
Wat de week van Kelderman betreft, vraag ik mij dan weer af wat er zo ongebruikelijk is aan een koers van een week waarin hij sterker begint dan hij eindigt. Volgens mij heb ik dat al talloze keren van hem gezien (bijvoorbeeld vorig jaar nog in het Baskenland in opbouw richting de Giro).
- Renner A rijdt vanaf begin mei Giro en Zwitserland op heel hoog niveau.
- Renner B valt uit aan de start van die Giro, heeft een lange traingsperiode en rijdt daarna in Zwitserland naar de elfde plek (voor deze renner tegenwoordig een prima uitslag)
Ik vind het nogal merkwaardig om bij renner A een logischere opbouw richting de Tour de France te zien, maar neem het graag van je aan. Ik neem namelijk aan dat we Lemmen dan in de Tour de France gaan zien, wat mij leuker lijkt dan starten met Kelderman.
Begrijp me niet verkeerd: in theorie zou de opbouw van Kelderman natuurlijk logischer zijn. Maar dat is de theorie en de verschillen per persoon zijn groot (zie bv ook Kuss); de praktijk leek deze week uit te wijzen dat Lemmen ondanks zijn pittige programma toch nog beter wordt. Als dat eruit komt op het NK vind ik dat ook prima. Ik denk alleen dat de Tourselectie wel zo'n renner met aanvallende intenties kan gebruiken.
Dan begreep ik je verkeerd.
Kelderman inderdaad een logischere opbouw. Lemmen die deze week de laatste dag beter was dan de eerste (zien we volgens mij ook wel vaker bij supercompensatie weken), is een gegeven, maar wat mij betreft niet als zodanig door te trekken naar de komende maand.
Wellicht is Lemmen een uitzondering, maar op basis van de huidige (wetenschappelijke) aanpak is dit geen logische route naar topvorm in de Tour de France.
Het is wel zo, dat Lemmen heeft laten zien, dat hij van grote waarde kan zijn voor Jonas Vingegaard; dat heeft hij laten zien.
Kelderman is prima in orde en heeft een tijdrit in de benen en dat is weer goed voor de TTT. Derhalve zijn beide renners wat mij betreft kandidaat voor de TdF.
Ik zie 't zo: Vingegaard heeft met Jorgenson, Kuss, Tulett, Lemmen en Armirail goede mannen voor de bergritten/aankomsten; met Kelderman en Campenaerts goede renners voor ook 't vlakke/TTT
Volgens de Gazzetta gaat Piganzoli naar de Tour, of beter gezegd: hij is een optie. Lees het ook op Twitter
Tignes is een gecontroleerde traingsperiode met rustigere momenten om zware trainingen heen. Zwitserland was een koers waar Lemmen er nagenoeg iedere dag in vloog.
Volgens mij is dat een wezenlijk verschil.
Zou kunnen verklaren waarom hij er gisteren in Andorra niet bij was.
Beste nog niet geselecteerde klimmer spreekt in zijn voordeel. Mocht dat zijn wat ze aan de selectie toe willen voegen. Ik denk echter dat er ook een reëel gevaar bestaat dat de Tour de France er teveel aan gaat zijn; voor het eerst twee grote rondes achter elkaar op die leeftijd is geen sinecure.
Hij zou hem dan echt op de Kuss manier moeten rijden; twee weken rustig achterin het peloton houden in de vlakke en heuvelachtige ritten en af en toe goed laten lopen.
Dat is een mogelijkheid, maar dat weten we natuurlijk niet. Net als trouwens mijn bijdrage over een shortlist: we weten eigenlijk niet tussen wie het eigenlijk gaat spelen. We kunnen wel gokken, maar mits iemand inside info heeft is het maar gissen. Zelfs de WF-redactie vond ik nog vaag voor hun doen, dus TVL weet het goed klein te houden.
Ik heb ook geen idee uiteraard, maar het is toch leuk een beetje over te speculeren?
En noem Tignes maar gecontroleerd:
Lemmen in Zwitserland: 4707 kcal verbrand
Jorgenson gister: 6624 kcal verbrand
Dat is een hele flinke stapel boterhammen verschil.
Maar als Piganzoli (die zaterdag zelf nog ontkende) gaat hebben we onze tijd toch weer nuttig vergooid:-)
Bij Domestique:
The Italian effectively closed the door on the idea after his win on Saturday.
"I have to say that now my programme is just to do Pologne and Clásica San Sebastián and maybe in the last part of the year the Italian races," concluded Piganzoli.
Verder eens dat Piganzoli opbranden ook een risico is. Dat zou ik niet nemen. Ik zie helemaal na gister niet zo heel veel meerwaarde in een extra klimmer. Als Pogacar gaat, is ie vertrokken en mag je bidden dat Vingegaard kan volgen. Goede klimknechten zijn vooral zeer nuttig in scenario zoals in de Giro, waarin je zelf controleert en versmacht.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.