Maar waarom zou je van Lemmen dan verwachten dat hij gedurende die vijf dagen minder zou worden? Volgens mij heb ik het vaker gezien dat een renner die met hoogvorm uit de Giro komt, de eerste dag terug in koers zijn motor weer even op gang moet laten komen, om vervolgens met supercompensatie en een container aan inhoud de rest van de week weer een heel hoog niveau te halen. Ik begrijp niet zo goed waar die inschatting op is gebaseerd.
Evengoed begrijp ik ook niet zo goed waarom het vreemd was dat Kelderman gedurende de week geen stijgende lijn liet zien. Een renner die na een lange traingsperiode sterk aan een koers begint, maar nog niet de inhoud heeft om dat niveau de hele week door te trekken, is toch heel gebruikelijk? We hebben hetzelfde gezien bij Jorgenson in de Dauphine en zouden er daarnaast bij Kelderman zelf het label 'classic' op kunnen plakken dat zijn koers zo'n verloop kent.
Uiteindelijk gaat dit alles ook nog eens over de vraag welke vorm je de komende maand zou kunnen verwachten van deze renners, niet over welke vorm ze in Zwitserland hadden. Wanneer het bij de ene keer een kwestie was van doortrekken tot in Zwitserland (en hopelijk het NK) en bij de andere renner van een eerst pittige wedstrijdprikkel na een trainingsperiode, dan lijkt het logische antwoord mij niet moeilijk te raden.
Stuyven.
Rubio zag ik gisteren naast Kuss voorbijkomen in Andorra, maar Dauphine of Zwitserland tussen beide koersen in zie je volgens mij zo goed als nooit meer gebeuren.
Sylvester Szmyd is in mijn hoofd nog steeds de laatste, maar waarschijnlijk zijn er nog wel recentere voorbeelden te vinden. Majka?
Narvaez, vorig jaar nog de belangrijkste man voor Pogacar in de bergen, verwacht ik bijvoorbeeld ook niet in de Tour de France, ondanks zijn geweldige vorm op dit moment.
Alleen als hij belooft net zo hard te trappen, dan toch.
Waarom je zou verwachten dat Lemmen minder zou worden; precies om de redenen die jij geeft om hem niet mee te nemen naar de Tour! Pittige opbouw richting Giro (deels indoor, extra belasting), hard moeten werken in die Giro, dus al met al ruim twee maanden in de weer. Mijn enige conclusie is dat hij dat blijkbaar goed verteert. Dat kan ook de fysiologie van een renner zijn; ze geloven er bij Vingegaard ook in dat zijn tweede grote ronde in een jaar beter is, met Kuss net zo. Wellicht is Lemmen ook uit det hout gesneden en komt hij daar nu achter.
Maar goed, genoeg nu over renners die allebei waarschijnlijk niet gaan. Terwijl ik hier toch toen het over Nordhagen ging las dat een klimmer per se op hoogtestage moet voor de Tour...
Het gegeven dat het veertje van een renner die zijn hoogvorm na een grote ronde door weet te trekken ook een keer zal breken, maakt het niet noodzakelijk om te verwachten dat hij in een koers van vijf dagen steeds minder zal worden. Ik verwacht nog wel een mooi NK van Lemmen, ondanks dat het ook niet ondenkbaar is dat dat net een week te ver zal zijn.
Vingegaard, Kuss en Campenaerts hebben verder een planning gehad die volledig is afgestemd op de dubbel, met nu een periode die daar op is toegesneden. Lemmen als invaller, met Zwitserland in de benen, zou een wezenlijk ander verhaal zijn. Vreemde vergelijking om te maken derhalve.
Welk punt je nu met Nordhagen denk te maken ontgaat mij volledig. Wie heeft exact die opmerking gemaakt? In welk moment en in welke context? En waarom zou Piganzoli meenemen (mocht dat gebeuren), die opmerking tegenspreken?
Nee dat zie je verkeerd? Ik heb alle vertrouwen in Wilco Kelderman; maar door alle blessures en valpartijen moet je ook verder denken, wat betreft de TdF. Jorgenson komt hopelijk weer op zijn oude niveau in Tigne. Kuss is nog steeds een topper maar kan er niet elke dag staan. Dan wordt 't kwetsbaar en hoe los je dat op. Met Piganzoli erbij heb je een klimmer, die 't werk met Kuss kan afwisselen. Dan heb je nog de genoemde Bart Lemmen, die toch goed bezig is en hij kan Vingegaard bijstaan, zoals hij heeft laten zien in de Giro.
En ja zij kunnen kiezen voor Kelderman, maar dan heb je bergop een probleem.
Je weet echt van geen ophouden hè.
Zie voor de Nordhagen-discussie p. 169. Alle argumenten tegen Nordhagen gelden ook voor (tegen) in elk geval Piganzoli en ook in mindere mate voor Kelderman (minder klimmer weliswaar, maar geen hoogtestage en een invaller heeft vanzelfsprekend minder specifieke voorbereiding.)
T80JZ4 dagen geleden
Een Vuleta waarop Vingegaard zich heeft kunnen voorbereiden. Een klimmer heeft voor een grote ronde absoluut een hoogtestage nodig. Die zou Nordhagen voor deze Tour missen. Bovendien zal het niveau in deze Tour heel wat hoger liggen dan die Vuelta van de doorbraak van Vingegaard in dienst van Roglic. Nordhagen met een goede voorbereiding naar de Vuelta is het beste voor zijn ontwikkeling.
Ik bleef inderdaad geconfronteerd worden met argumenten tegen mijn opmerking dat de opbouw van Kelderman richting de Tour de France logischer was, dan die van Lemmen. Ik kon zelf weinig goede onderbouwing bedenken bij die tegenwerpingen. Dan hoop je dat die er alsnog komt. Maar begrijp me niet verkeerd: ook goed wanneer het veertje gebroken is.
Ik zie geen vreemde opmerkingen over Nordhagen. Lijkt mij een valide mening over wat het beste zou zijn voor de ontwikkeling van Nordhagen. Ik zie de vergelijking met Piganzoli die net zijn derde grote ronde heeft gedaan, reeds in dienst van Vingegaard, niet helemaal.
Wellicht zou degene van die opmerking vinden dat Piganzoli wanneer hij dubbelt, ook beter eerst nog een hoogtestage zou doen? Of wellicht is dubbelen een ander verhaal dan de voorbereiding voor je grote ronde debuut.
Ik zie dus niet zo goed welk punt je denkt te maken, ook niet nu ik die discussie heb teruggelezen. Aangezien jij het aanhaalt, misschien toch beter wanneer je het zelf ook toe kan lichten wat je er mee wil zeggen.
Nordhagen naar de Tour sturen is gewoon onverstandig, lijkt me dat ze terecht voorzichtig zijn (zie ook zijn ziektes vorig en dit jaar) met hem. Piganzoli vind ik ander verhaal, die lijkt juist te gedijen onder de vleugels van de kopman en is topfit. Mijn mening is niet anders dan eerder, Ben is de logische allround vervanger maar de ideale Wout vervanger bestaat niet. Dus kies je of voor een veteraan als Kelderman of multitool Ben of naar het nu schijnt klimrevelatie Davide. Focus verschuift dan meer naar het klimgedeelte. Valt wat voor te zeggen en zoals ik eerder zei, dat het mij niks zou verbazen dat Jonas de doorslag geeft. Hij weet wat ie aan Davide heeft gehad tijdens Giro. Enige voorwaarde voor de Italiaan lijkt me dat hij in tegenstelling tot de Giro zich puur richt op het klimmen ipv AK plekkie in Top 10 of de nevenklassementen.
Lees je überhaupt wel of, betekent Oprechte Discussie voor jou alleen zenden? En dan te bedenken dat je mij meent te kunnen aanwrijven dat ik mijn mening de enige juiste zou vinden. Poe.
Ik val letterlijk in herhaling (sorry, anderen):
"Alle argumenten tegen Nordhagen gelden ook voor (tegen) in elk geval Piganzoli en ook in mindere mate voor Kelderman (minder klimmer weliswaar, maar geen hoogtestage en een invaller heeft vanzelfsprekend minder specifieke voorbereiding.)"
Het punt is dus dat alle potentiële invallers geen perfecte voorbereiding hebben gehad. Maar nu zou je haast denken dat het me werkelijk iets kan schelen wie er mee gaat. Ik vond Lemmen goed in In Zwitserland en Kelderman tegenvallend. Dat is de kortste samenvatting. Ik denk dat ze beiden prima de Tour kunnen rijden. En dat het voor het resultaat geen snars uit maakt.
De opmerking die je hierboven plaats gaat over wat voor Nordhagen het beste zou zijn. Nordhagen die een debuut zou gaan maken in een grote ronde. De argumenten om hem niet mee te nemen naar de Tour de France zijn dan toch niet te kopiëren naar Piganzoli? Ik zie werkelijk niet op basis waarvan je dat èèn op èèn denkt te moeten doen (even los van waarom je überhaupt de behoefte zou voelen om terug zou komen op zo'n mening van iemand).
Het is een vergissing om Piganzoli of Nordhagen mee te nemen naar de Tour. Ze hebben meer kansen nodig om zich in het algemeen klassement op eigen kracht te bewijzen. Bovendien is Nordhagen net hersteld van een ziekte (en was een ramp in Andorra) en komt Piganzoli net terug van de Giro d'Italia (en het was al duidelijk dat hij aan het einde van de Giro uitgeput was).
Hopelijk gaat geen van beiden mee.
Overigens: in Bensons laatste update is er geen nieuws over de transfers bij Visma. De transferdroogte duurt voort voor zowel het WorldTour-team als het Devo-team.
Wat is dan het verschil tussen Piganzoli (Giro, elke rit vol voor klassement, en daarna drie dagen Occitanie) en Lemmen (Giro als knecht, vijf dagen Zwitserland waarvan een dag tijdrit)? Ik laat me graag voor gek verklaren, no problem, maar behalve dat Lemmen wat ouder is met minder kans op opbranden zie ik het niet.
De Deense kenner praat de fans van Vingegaard moed in:
"Ik vind het lastig om Pogacars prestatie te beoordelen. Hij rijdt in het midden van het peloton, maar dat is ook logisch gezien de kwaliteit van de concurrentie. Twee minuten winnen op Martinez is zeker niet slecht, maar welke Martinez hebben we gezien? Zagen we de vliegende Martinez van het voorjaar, of de onbekwame Martinez aan het begin van de race?
Het is zeker niet zijn beste prestatie. Als je bedenkt wat hij Vingegaard en de beste bergrenners ter wereld vorig jaar in de Tour en de Dauphiné heeft aangedaan, is het niet zo angstaanjagend dat hij de grote Vacek met 2 minuten verslaat op een bergrit van 10 kilometer, waar hij bijna de hele weg solo rijdt.
Ik heb nog steeds het gevoel dat we nu een veel menselijkere Pogacar zien dan een jaar geleden. Na de Dauphiné in 2025 leek de Tour bijna beslist. In deze race wint hij met een enorme marge, maar dat komt door een combinatie van gebrek aan samenwerking in de eerste etappe en een extreem zwak deelnemersveld, waar de enige echte concurrenten zoals Martínez en mogelijk Roglič ronduit ondermaats presteerden. De indruk is compleet anders dan een jaar geleden. Vingegaard hoeft zich niet te laten afschrikken door wat hij deze week heeft gezien."
Enig Deens chauvinisme speelt mogelijk een rol.
Piganzoli was tegen WT-onwaardige tegenstand één rit voluit met daarvoor twee ritten die eindigen in een sprint. Lemmen was vier dagen voluit tegen volwaardige WT-tegenstand.
Belangrijk verschil lijkt mij daarnaast de rol die ze in zouden vullen in hun tweede grote ronde, waar Piganzoli puur als klimknecht mee zou gaan en Lemmen als middenvelder meer in een rol zou zitten waar hij dagelijks aan de bak moet.
Ik zou ze allebei niet meenemen, doordat het mij voor beide teveel van het goede lijkt, maar zou meer mogelijkheden zien in Piganzoli.
Omdat één journalist (die altijd wel goed ingevoerd is) één keer TVL niet noemt in zijn wekelijkse transferrondje is er meteen stront aan de knikker?
Ze hoeven maar een paar nieuwe contracten te maken om hun selectie rond te hebben, niet gek dat ze niet zo vaak genoemd worden als bijvoorbeeld een koopzieke club als Lidl.
Een wat-als voor iedereen: wie zouden ze wat jullie betreft hypothetisch eerder kunnen laten gaan om wat transferruimte te krijgen? Ondertussen staat TVL er ook al bijna om bekend om renners niet al te strikt aan hun contract te houden als ze elders een leuke kans krijgen.
Ik dacht precies hetzelfde. Vorm afmeten aan je directe concurrenten in een wedstrijd zegt niks, je hebt daar veel betere data voor. de zes/zeven beste klimprestaties dit jaar was o.a. Jonas op Piancavallo, Tadej in Zwitserland en Del Toro in TARA.
Ik ken deze 'Deense kenner' niet, maar veel zinnigs heeft ie niet te melden.
Je kunt blijven hopen en fantaseren (en dan achteraf zeggen: 'zei ik toch!'), maar de enige zinnige uitspraak over Pogie's niveau is dat ie op eenzame hoogte rondfietst op dit moment.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.