"was" is verleden tijd en kun je dus pas achteraf vaststellen. Ik denk dat je gelijk hebt over de uitkomst, maar dat ze ervoor willen gaan kun je de ploeg toch moeilijk verwijten.
(Wat hebben transfers hiermee te maken? Alleen als ze Pogacar hadden gehaald kan ik daar chocola van maken in relatie tot de uitslag van de Tour.)
Het zou ook niet mijn keuze zijn, maar blijkbaar vindt het team dat hij een tweede grote ronde op rij goed aankan. Het is wel jammer dat daar in de show geen uitleg over was.
Wel werd er door Van Hooydonk iets gezegd over de shirts. Op zich is zwart en hitte geen goede combinatie, maar volgens hem zou bij het gebruikte materiaal de kleur niet uitmaken voor hittebestendigheid,
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de eerste dag van Piganzoli in Frankrijk zwaarder was dan die eerste rit in Zwitserland. Wanneer ik naast elkaar leg hoe ze daar hebben gereden, dan zou ik vooral twijfelen aan calorieën als maatstaf. Lemmen daar omheen twee dagen in de aanval tot diep in de finale en èèn dag volle bak achter Narvaez aan het koersen.
Tevens een renner die je niet mee zou nemen naar de Tour de France om in een handje vol dagen zijn specieke kwaliteiten in te zetten, maar een renner om op het middenveld dag na dag zijn werk te doen.
Ik zie genoeg verschillen (en andere termen bij mijzelf eerder dan uitgewrongen), om ook hier weer de vraag te stellen welk punt je nu daadwerkelijk probeert te maken door op die discussies terug te komen.
De enige manier hoe deze hele presentatie voor jou een succes kon worden is als ze de aankondiging zouden doen dat Seixas per direct overgenomen is en ze een sponsor hebben gevonden die de komende 2 jaar 500M in het team stopt toch?
Als je geen feiten accepteert wordt een Oprechte Discussie wel heel lastig.
Kcal in Strava wordt afgeleid van power-output (die rijders van Visma op privé zetten). Calorieverbruik is letterlijk energieverbruik. Hoe objectief wil je het hebben? Ik zeg niet dat het alles zegt (bv hitte heeft grote impact, maar ook in de Pyreneeën was het warm). En er kunnen alsnog redenen zijn om Piganzoli mee te nemen naar de Tour. Maar dat je beweerde dat Piganzoli vergeleken met Lemmen twee relatief makkelijke ritten had in Occitanie blijkt niet uit de feiten.
Een hoop doemdenken wat nergens voor nodig is.
Jij denkt dat de Tour in een ramp gaat eindigen. Hoe definieer je een ramp? Want zoals eerder ook al aangegeven, daar wil ik best een goede doos wijn op zetten. Dat dat niet gaat gebeuren bedoel ik dan.
Dus een rit met een zwaarder parcours, sterkere tegenstand, waar de finale op zeventig kilometer werd geopend en groepjes op minuten van elkaar binnen komen, zou minder zwaar zijn dan een rit waar een (WT-onwaardig) peloton van een man of tachtig om de overwinning sprint, omdat jij op strava ziet dat ze daar meer calorieën hebben berekend? Wellicht is het in een discussie ook belangrijk welke feiten je doorslaggevend maakt?
Ok, je bedoelt dat energieverbruik ook maar een mening is? Hoe zou je "zwaar" anders willen definiëren dan aan de hand van de hoeveelheid verbruikte energie (waar al die dingen die jij noemt natuurlijk in verdisconteerd zitten, grappig genoeg)? Ik dacht dat dit een Wielerforum was, maar bijles natuurkunde kan ook nooit kwaad.
De berekening van het energieverbruik op strava is geen exacte wetenschap. Ik noem het verder geen mening. Ik stel dat je alle gegevens die je tot je beschikking hebt (waaronder ook de dingen die ik noem) op een goede manier moet afwegen.
Daarbij kun je wat je van strava haalt zeker meenemen, niets mis mee. Ik zou echter wel twijfels hebben bij die gegevens als enige maatstaf. De mate waarin een rit iets vraagt van je herstelvermogen en in je reserves tast is simpelweg voor ons niet te baseren op die gegevens.
Mijn stelling was dat Piganzoli met die drie dagen in Frankrijk, een veel minder zware koers heeft gereden, dan Lemmen in Zwitserland. Ik twijfel daar nog steeds niet aan, maar val me daar gerust nog meer op aan.
Bij Lemmen (39 koersdagen) noemde men dit hier "supercompensatie", niet vol te houden gedurende de Tour met zwaartepunt in derde week, en zou selectie "sadistisch" zijn. Bij Piganzoli (37 koersdagen) heet het "goed uit de Giro gekomen" en is selectie "logisch". Een klimmer moest bovendien sowieso op hoogtestage voor een grote ronde, las ik.
Niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk. En ik denk dat ze bij de ploeg doorgaans meer verstand van zaken hebben dan wij. Piganzoli gaat ook zeker nuttig werk verrichten. Misschien zelf verrassen. Maar de mentale lenigheid is hier wel weer groot.
Piganzoli werd gedurende de Giro op het oog en qua scorebordjournalistiek wel wat minder naar het einde toe. Natuurlijk lastig vergelijken omdat hij ook moest knechten, maar eindigde in de laatste bergrit (toen Vingegaard relatief vroeg aanging) in een groepje met Storer en Caruso, en bv een minuut achter Bernal.
Ik vind het een leuke, gretige, jonge renner die alleen maar beter kan worden. Maar het niveau van een meervoudig Grote Rondewinnaar heeft hij logischerwijs nog niet. Zou zelf liever voorzichtig met hem zijn.
Verschillende mensen kunnen toch verschillende meningen hebben? Waarom moet Harry een vergelijkbare mening hebben als anderen eerder hadden?
Degenen die Lemmen zijn huidige niveau niet drie weken lang in de Tour de France zagen volhouden, denken nu wellicht hetzelfde over Piganzoli. Of ze zien aanwijsbare verschillen om daar nuances bij te hebben. Degene die iemand die Lemmen naar de Tour wil sturen een sadist vond, denkt niet mogelijk hetzelfde over Reef en co nu ze Piganzoli sturen.
Wat je mentale lenigheid noemt, is volgens mij gewoon een verscheidenheid aan opvattingen. Mensen aanspreken op hun eigen opvattingen lijkt mij daarom waardevoller, dan ze iets te verwijten omdat anderen eerder iets anders hebben gezegd.
Verscheidenheid van opvattingen ben ik juist voor, graag. We hebben ons toch weer een paar dagen kunnen vermaken met selectie-speculatie.
Met mentale leningheid bedoel ik met dezelfde argumenten tot een andere conclusie komen. Maar ik zal de laatste zijn dat iemand te ontzeggen want ik vind alle discussie prima (Oprecht of niet, omdat ik niet de illusie heb dat onderscheid te kunnen maken).
Overigens bedoelde ik het niet persoonlijk naar Harry maar haakte ik in op de vanzelfsprekendheid om bij Piganzoli uit te komen. Ik vond het namelijk een grote verrassing. Maar vooral leuk voor die jongen natuurlijk.
Ik ben blij met de selectie. Geniet ervan om Hagenes en Piganzoli te zien koersen. Ik vind ze allemaal wel sympathiek eigenlijk.
Uiteindelijk ben ik gewoon fan en hoop ik dat mijn teampjes het goed doet. Elke keer als ze een mooie uitslag of koers rijden ben ik gelukkig. En meestal 'vergeet' ik om kritisch te zijn wanneer het niet lukt, want het blijft sport en vermaak. Dat vergeten sommige mensen wel eens.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.