Dit was precies mijn reactie. Kumbaja. Sommige mensen die zelf weinig talent hebben, hebben er wel talent voor mensen met meer talent om zich heen te verzamelen. Dat kunnen we Plugge ontegenzeggelijk meegeven, lijkt me.
De grote en bekende namen in hoge managersfuncties blijven inderdaad redelijk lang zitten, maar das ook niet heel gek aangezien die functies ook lekker verdienen. Onder het kantoorpersoneel en de wat "lagere" functies zoals mechaniekers en verzorgers is er juist al jaren heel erg veel verloop.
Is dat laatste [opmerking Murcia over weinig verloop] een feit? Ik zie bij andere ploegen ook wel mutaties (Ineos, RedBull), maar in mijn beleving toch minder vaak zoals bij Visma uit zichzelf / "op zoek naar nieuwe uitdaging" (Lamberts, Zeeman, Redegeld, Heemskerk, Niermann), vaker worden ze de laan uit gestuurd.
Red Bull is een ploeg met een stijgend budget en een zucht naar grote successen, dus dat daar het verloop andere bewegingen kent dan bij een ploeg met die successen en een (relatief) dalend budget, lijkt mij niet meer dan logisch.
Evengoed waren de situaties van Heemskerk en Lorang dit seizoen goed met elkaar te vergelijken.
Als Plugge's bewering van 50 miljoen klopt, is het budget erg klein en is het dringend noodzakelijk om die sponsor binnen te halen.
Red Bull heeft 55-60 miljoen, Decathlon 40 miljoen, maar beide hebben alleen mannenteams. Ervan uitgaande dat 10 miljoen van Visma's budget naar het vrouwenteam gaat, zou er slechts 40 miljoen overblijven voor de mannenteams. Dit is ervan uitgaande dat wat Plugge zegt klopt.
Volgens mij zitten bij alle functies meer dan genoeg figuren die daar al jaren zitten. Ik zie bijvoorbeeld nog geregeld een soigneur voorbijkomen die mij herinnert aan de tijd van Boogerd en die Poolse gast zit er volgens mij ook al een eeuwigheid.
Ja Lorang wel. Maar kan er niet nog vier noemen. Wel een aantal die juist werden aangetrokken door RedBull: Lamberts, Van Thourenhout, Bigham en Dempster van Ineos - minder eenrichtingsverkeer naar de uitgang dus. Budget kan een reden zijn, maar verschil is er dus wel degelijk.
Ja, het is een ploeg met veel budget waar ze veel aan het sleutel zijn met hun omkadering op zoek naar grote successen. Daar horen dat soort bewegingen bij.
De genoemde vertrekkers bij Visma (en laten we daarbij vooral Kraus niet onbenoemd laten) gingen op zoek naar andere uitdagingen na grote successen én na lang in dienst te zijn geweest (wat het punt was van Murcia).
Dan zijn we het eens over de feiten. Maar dan zou ik uit het (vermeende gebrek aan) verloop onder personeel niet per se afleiden dat Plugge een goede baas is.
(Want laten we wel wezen: bij UAE zien we dit verloop toch niet? Geld speelt daar vast geen rol, maar nieuwe uitdagingen kan ik me wel voorstellen. Zeker bij Heemskerk leek het me gelet op zijn toelichting ook niet om geld te gaan.)
Ik weet inderdaad ook niet of dat de conclusie moet zijn, maar tegelijkertijd zal het wel iets zeggen dat de ploeg een aardige rode draad heeft qua omkadering.
De structuur van UAE ken ik verder totaal niet (buiten de drie musketiers in het management). Ik zou dus niet weten welk verloop ze daar hebben.
Dat zijn bloedbroeders. Die laten elkaar natuurlijk nooit meer los nu ze het zo goed voor elkaar hebben samen met de oude boezemvriend van Pantani.
Wie er daaronder onderdeel zijn van de omkadering, en of die er allemaal al jaren zitten, zou ik serieus niet weten.
Het nadeel van Plugge is dat hij gewoon heel moeilijk communiceert. Niet alleen onhandige opmerkingen in de media, maar hij heeft gewoon minder de 'gunfactor'.
Terwijl hij zeker wel een belangrijke rol heeft (gehad) in de hele ontwikkeling naar wat nu Visma Lease a Bike is. Er zit echt wel visie. Heel veel zelfs. En hij heeft lef. Hij durft keuzes te maken. Dat is wel een fijne combinatie.
Alleen hij is niet de people manager die anderen van nature wel zijn.
Interessant. Dus zowel op de "werkvloer", als op kantoor, als in de sportieve leiding is het verloop relatief groot. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, maar een goed teken is het doorgaans niet. In elk geval geen teken dat men zo tevreden is over de baas.
De grootste ondernemers zijn zelden people managers. En terecht, het draait namelijk om 1 ding, groei door prestaties. Of Plugge wel of niet een prettig persoon is in de omgang (mijn gok is niet zo geweldig gezien ook zijn optredens op twitter) doet niet ter zake. De Nederlandse ziekte is dat alles maar overlegd moet worden tot iedereen tevreden is. Werkt nooit goed in topsport.
De veranderingen met name op de werkvloer zijn echt niet doordat Plugge als een tiran te keer gaat en people skills mist. Een voorbeeld daarvan is de grotere instroom van Slowaakse mechaniekers bij het team, de reden was dat er weinig animo was in Nederland en België. Het veel onderweg zijn staat kennelijk veel sollicitanten hier tegen. Bevalt Slowaak nummer 1 dan ga je verder die markt op. Hoort bij een internationale onderneming wat deze ploeg is. Dat ze zichzelf Oerhollands noemen is gewoon achterhaald.
Tenslotte, Plugge's voorganger als we tenminste Knebel en de Rooij (wel populair bij het personeel overigens) weglaten bij de ploeg was Raas natuurlijk. Die was een echte tiran, niet veel mensen mochten Jan die om niets in razernij kon uitbarsten en in de media nooit wat zei. Toch was hij als ploegbaas succesvol en haalde hij Rabobank binnen.
Ik denk dat we gewoon te weinig weten om een goede conclusie te trekken. Het is overigens wel opvallend dat de meeste ploegbazen rare types zijn. Denk, Vaughters, good old Lefevre, Madiot vroeger... Ze roepen toch allemaal regelmatig dingen die nergens op slaan.
We moeten ook niet vergeten dat wij nou eenmaal veel meer mee krijgen van wat er bij VLAB gebeurt ten opzichte van andere ploegen. Op elke slak wordt op deze website een kilo zout gegooid (en dat is op zich ook logisch), maar ik denk niet dat het bij andere ploegen per se aan slakken ontbreekt.
Weet ik eigenlijk niet. Bij Visma weet ik dit door een Slowaakse kennis, zijn vriend werkt nu bij de ploeg sinds vorig jaar. Maar ik vermoed dat TVL nooit de enige zal zijn. Hangt ook af van de arbeidswetgeving, in bv Frankrijk zal het moeilijk zijn om geen Fransen aan te nemen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.