Ook halverwege een seizoen midden in de voorbereiding op de belangrijkste wedstrijd vind je de overstap van Niermann "logisch"? Hij kan toch zeggen: dank voor het aanbod, maar ik heb nog een baan en kom graag in januari?
Ik zei ook al dat iedereen z'n redenen zal hebben. Volgens Heijboer voelde Heemskerk zich bij Visma "net een IT'er". Ik vraag me dan weer af of dat bij RedBull nu zo anders is. Maar om de vergelijking met voetbal te maken: bij PSV zie je op managementniveau een stuk minder mutaties dan bij Ajax en doorgaans is dat een goed teken.
Niermann gaat een functie vervullen waarbij momenteel een cruciale periode aan de gang is. Ik vind het wat dat betreft niet zo vreemd dat ze bij Lidl ergens in mei bij hem aankloppen.
Niermann had kunnen zeggen dat hij het seizoen af had willen maken, maar je kunt je de vraag stellen of dat dan voor Lidl was waar ze naar op zoek zijn en of Visma dan beter af was geweest met Niermann met zijn hoofd half bij volgend jaar (binnen dezelfde sport en tegenstrijdige belangen wat betreft het aantrekken van renners). Reef hadden dan waarschijnlijk evengoed alvast daartussen geschoven.
Ik vind zijn overstap logisch en de gang van zaken qua timing niet onlogisch.
De kwaliteit van Plugge is dat hij een goed oog voor kwaliteit in andere heeft. Hij lijkt de kwakzalvers en de verniewers van elkaar te kunnen onderschijden (wat een belangrijke kwaliteit voor een CEO bij een sport bedrijf is, kijk naar Ajax waar ze de ene na de andere kwakzalver de macht geven). Ik vertrouw er dus wel op dat hij de juiste vervangers voor de mensen die vertrekken aanstelt.
Natuurlijk is het niet logisch als je het zo opschrijft.
Maar bekijk het eens van de andere kant. Bij Lidl Trek zijn ze echt niet tevreden en zijn ze sinds eind vorig jaar toen Lidl een meerdeheidsbelang kreeg bezig met het vervangen van heel veel mensen die daar zaten. Zeker de afgelopen tijd. Als je mensen ontslaat (of wegpromoveert, contracten niet velengd, wat dan ook) dan betekent het ook dat je nieuwe mensen nodig hebt.
Als je een ploeg wil opbouwen waar echt een goede, robuuste structuur komt te staan die toekomstbestendig is en dat het liefst door mensen die zich bewezen hebben op het hoogste niveau, bij hoeveel mensen kom je dan logischerwijs uit? Dat is echt een handjevol.
Dan is Niermann natuurlijk ook nog eens Duits en zal hij daar een pak meer geld verdienen (tonnen meer?). Dan vind ik het helemaal niet zo'n vreemd verhaal.
Kijkend ook naar de sitautie bij Lidl, dan is de timing ook niet raar. Wal uitermate vervelnd voor Visma natuurlijk.
Ik weet niet of wij dat zo kunnen zeggen. Zeeman werd nog gehaald door Rabobank, waar Plugge nog gewoon de perschef was, en ik denk eerlijk gezegd dat de kwaliteit van de technische staf in de jaren daarna eerder op het conto van Zeeman geschreven mag worden en Plugge daarin vooral niet teveel in de weg liep.
Heijboer was ook al trainer bij het beloftenteam van Rabobank en maakte vervolgens onder de vleugels van Delahaye de overstap naar deze ploeg.
Ik geloof gerust dat Plugge hierin ook een rol heeft gespeeld, maar of het halen van de juiste mensen nu echt een kwaliteit van hem is moet wat mij betreft nog blijken. Wat dat betreft zou je Verhagen misschien als één van de eerste echte duidelijke door Plugge gehaald en kunnen zien.
Zeeman beschreef een andere kwaliteit, hij is gewoon erg goed in mensen en bedrijven lees sponsors aan zich te binden. Daarnaast was hij de juiste man om de ploeg te herstructureren. Het doorselecteren paste hij flink toe, Verhoeven kan er over meepraten. De ploeg dreef op loyaliteit maar hij durfde mensen ook verantwoordelijk te stellen als er niet werd geleverd.
Maar ik ben nog steeds van mening dat de match met van der Wallen de grootste doorbraak was. Dankzij Robert komt Plugge makkelijker binnen bij het grote geld. En ook is de miljardair degene die gaatjes dicht waar nodig. In 2023, het succesjaar hadden ze een tekort van +- 6 miljoen meen ik. Maar Robert is dan niet te beroerd om garant te staan. Valt hij weg is er weinig speelruimte voor Richard schat ik zo in.
De opmerking van Heijboer dat Heemskerk vond dat hij bij Visma "een IT'er" was geworden, komt trouwens uit een interview met eerstgenoemde in De Muur. Daarin gaat hij ook in op de kritiek van vertrekkende renners op de trainingsmethodiek. Dat een renner (ik neem aan Cian?) beweerde dat ze bij Visma niet weten hoe ze Grote Ronde-renners moeten trainen, noemt hij - mi terecht - "belachelijk", en verwijst naar de negen gewonnen rondes. Wel zegt hij dat ze nog meer proberen te luisteren naar feedback van renners, en nog meer afgaan op ervaring van training (perceived effort) dan simpelweg de cijfertjes. Vooralsnog kunnen we denk ik ook wel vaststellen dat de renners die klaagden (Valter, Van Baarle, Cian) elders nu niet bepaald beter presteren (misschien met uitzondering van die laatste, maar dat leek bij Visma meer beperkt door fysiek ongemak).
TVL zocht toch renners, die niet zo vaak op de grond liggen met betere stuurvaardigheden. Schiffer out en nu Kielich out. Veel verbetering zit er nog niet in.
Ik denk dat Niermann ook is weggegaan om 't beleid; nu Jacco Verhaeren en Patrick Broe erbij zijn gekomen. Want Jacco is voorstander van trainers, die ook gelijk Ploegleider/Coach kunnen zijn. Dat is een wezelijk verschil met de afgelopen jaren.
Niermann is vertrokken omdat hij naast meer geld ook de totale leiding in zijn eentje krijgt bij Lidl Trek. Heeft niks te maken met opvattingen over trainers/coaches. En over de valpartijen kelderfan, je bent dus van mening begrijp ik dat de ploeg Wilco die ook wel eens op de grond ligt nooit had moeten aantrekken? Vind ik een opmerkelijk standpunt van je.
Niermann en Broe gingen juist heel goed samen. Afgelopen jaar mooie vondsten gedaan samen.
Niermann is daarnaast zelf ook trainer geweest van renners. Zeeman vond het al belangrijk dat de ploegleiders ook inzicht hadden in de trainingen, dus was Niermann niet de enige met zo'n dubbele rol.
Wat maakt het dat jij daarin nu èèn wezenlijk verschil ziet?
Wat zeg je nu weer. TVL heeft zelf aangegeven om renners te zoeken, die minder vaak op de grond liggen; kijk maar bij de TVL-site, want stuurvaardigheid moet beter. En wie zin nu niet inzetbaar Kielich en Schiffer.
En dat geld ook een rol speelt ontken ik toch niet. Ik zeg alleen dat 't meespeelt.
Wat is nieuw voor jou? Dat Niermann ook trainer was van renners en de ploeg een langere geschiedenis heeft met dat soort dubbelrollen?
Piganzoli, Armirail, Fiorelli en Schiffer zijn allemaal renners waar ze blijkbaar in hebben gezien wat ze dit seizoen hebben laten zien, terwijl dat (althans voor mij) niet direct zichtbaar was op het moment dat ze aangetrokken werden.
Ik weet dat jij niet zo onder de indruk bent van hun scouting, maar ben zelf van mening dat Visma ook wat dat betreft wat verliest met het vertrek van Niermann.
Sterker nog: Broe is door Niermann zelf binnengehaald. Broe noemde hem na zijn aangekondigde vertrek ook een van de beste scouts van het peloton.
Overigens weten we gewoon niet of Niermann weg is gegaan voor het geld of de invloedrijkere positie, of dat hij, ik zeg maar wat, niet met Verhaeren kon. Het tweede is net zo goed speculeren als het eerste en in officiële communicatie laten hoofdrolspelers zelden het achterste van hun tong zien. Heemskerk was wat dat betreft ook een uitzondering, al drukte hij zich nog netjes uit.
Het zou heel goed kunnen dat ze niet met elkaar door een deur konden, maar dat is natuurlijk wel een puur speculatieve mogelijkheid.
Niermann die zelf aangeeft dat hij de overstap maakt voor de uitdaging die hij daar vindt, maakt dat aannemen als de voornaamste reden natuurlijk veel minder speculatief.
Behalve dan dat het dé open deur is in zulke verklaringen. Ik ken ook veel voorbeelden van "in goed overleg"-statements waarbij het zeker níet in goed overleg was. Dat was hier ook niet het geval, gelet op timing, de reacties en het besluit dat Niermann de Tour niet doet.
Het aspect van geld, wat zeker voor de hand ligt en hier ook weer geopperd wordt, zal iemand zelden noemen (al deed bv Benoot dat wel eerlijk).
Het is in dit geval een open deur waar genoeg feiten bij aansluiten om het aannemelijk te maken, dat de voornaamste reden om naar een ambitieuze ploeg te gaan, waar ze veel financiële mogelijkheden hebben, de uitdaging is die Niermann daar kan vinden.
Ik vind dat aannemen niet even speculatief als andere mogelijkheden.
Ik denk ook zeker dat het aspect van de nieuwe uitdaging in thuisland een grote rol speelt. Net zoals het voor Zeeman wel uitgespeeld was en tijd voor iets anders.
Maar de timing van Niermann, de stekelige reacties en dus de eerdere vertrekkers doen mij vermoeden dat het niet allemaal koek en ei was. Kan ik m.u.v. Heemskerk niet hard maken. Maar er zijn dus wel aanwijzingen voor, wellicht meer aanwijzingen dan voor die andere 99 mogelijke redenen en dus al helemaal geen "random gedachte-experiment" (koppelteken, geen tussen-n).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.