Waar baseer jij je op dat er minder speelt. Ik ben juist niet blij dat Niermann vertrekt, want hij is juist de man die voor de goede jaren heeft gezorgd. Een hele tijd is 't team zonder eindzege in WT-rondjes gebleven zoals jij zeker moet weten. Hij was toen bij de 1e. keer door aanvallend te koersen.
Nostalgie Kruijswijk Artic Race of Norway met Lars Petter Nordhaug.
Oa die van Plugge: "Verbaasd, teleurgesteld en verdrietig", waarbij hij benadrukte dat Niermann ook bij Visma net een nieuwe rol met meer verantwoordelijkheden had. Je kunt er in lezen wat je erin meent te lezen natuurlijk. Maar met de timing erbij (zijn we het geloof ik over eens), besluit hem niet naar de Tour te sturen en ook het afscheidsfilmpje dat wat lang op zich liet wachten gaf mij het niet het "goh wat leuk dat je een nieuwe baan hebt"-gevoel. Technisch gezien heeft hij natuurlijk ook zijn Visma-contract opgezegd, en begint hij met inachtneming van opzegtermijn bij Lidl. Als het allemaal met wederzijdse instemming was gegaan, had dat ook niet gehoeven.
Grappig dat je dat zegt, want het gaat er juist om dat het helemaal niet zo opvallend is. Of hoeft te zijn.
Merijn heeft altijd gezegd dat hij een uitdaging in de voetbal zo ongeveer als de grootste uitdaging zag. En dat hij daar zeker voor open stond.
Niermann heb ik op de vorige pagina geprobeerd uit te leggen.
En Heemskerk zocht iets anders. Een andere manier van werken, een andere prikkel. Iets wat meer past bij wie hij is. Prima toch?
Soms is er ook gewoon geen verband te leggen.
Ik lees zelf in die woorden van Plugge niet een signaal dat er iets speelde. Ik vind er juist uit spreken dat ze graag met hem door hadden gegaan. Daarnaast sprak voor mij uit alle berichten, ook die van Niermann, eerder een beeld van een familielid dat een andere weg gaat bewandelen, dan dat van iemand waarmee er op een bepaalde manier wrijving was ontstaan.
Waar het een afscheidsfilmpje betreft ben ik eerlijk gezegd verbaasd dat dat er überhaupt al is, normaal zou je dat verwachten op het moment dat ze daadwerkelijk uit elkaar gaan. Ik zie dat niet als een uiting van disrespect naar alles wat Niermann heeft betekend.
Wat de timing betreft heb ik eerder juist gezegd dat ik die wel begrijp. Hij is vanuit Lidl zelfs heel logisch.
Ik heb in eerdere berichten al uitgelegd waarom ik de verklaring van Niermann aannemelijk vind. Die kun je teruglezen. Aannemen dat er meer speelt is wat mij betreft pure speculatie. Mocht je iets niet vinden kloppen in bepaalde gedachten daarin, dan hoor ik het graag.
Kun je dan nu wel uitleggen waarom er volgens jou meer zou spelen? Ik las je eerder twee redenen geven (een vermenging in de rollen van trainers, coaches en ploegleiders en zijn band met Broe) die werden weerlegd, dus vroeg mij af waarom je alsnog blijft denken dat er meer aan de hand moet zijn.
Vraagje voor zaterdag. Wat verwachten de kenners hier voor de ploegentijdrit? Ineos lijkt me op papier het beste (en betere) team, maar op die laatste twee heuvels lijkt me dat Vingegaard (met Jorgenson / Piganzoli) redelijk wat tijd goed moeten kunnen maken. Bora en UAE lijken me redelijk vergelijkbare teams te hebben waarbij ik toch het voordeel geef aan Visma-Lab.
Vanuit Lidl wel uiteraard, maar vanuit Visma en Niermann niet (althans als hij nog loyaliteit had richting Visma, want je loopt met gevoelige info over naar de concurren). Maar we denken er gewoon anders over, en dat is prima, dan voegt het niet zoveel toe in herhaling te vallen.
Maar wat maakt hem voor jou dan vervolgens onlogisch voor Niermann en Visma? Dat begrijp ik nog niet. Wanneer dit voor Lidl een logisch moment is om hun nieuwe eindverantwoordelijke aan te stellen, dan is het vervolgens toch ook een begrijpelijk moment voor die nieuwe eindverantwoordelijke om in te stappen en daarmee voor zijn huidige werkgever begrijpelijk om direct door te pakken?
Dat zei ik al: midden in het seizoen, vlak voor de Tour je head of racing onverwachts kwijtraken aan een concurrent is natuurlijk flut (wat ze er ook voor draai aan geven over iedereen is vervangbaar etc). Vergelijk het met Zeeman, die zei: na dit seizoen ga ik iets anders doen. Dat is en netter en prettiger voor de ploeg (qua vervanging). Het feit dat iedereen (Plugge, Heijboer en de renners) erdoor overvallen werden zegt ook wel wat. Als Plugge het wel prima vond, had hij niet gevraagd of ie Niermann nog kon overhalen (zoals hij vertelde).
Als Plugge heeft geprobeerd Niermann over te halen, dan is er toch geen sprake van een verstoorde relatie?
Met wie zou die dan moeten zijn? En waarom zou Niermann dan plaats moeten maken?
Een mooi aanbod en een grote zak geld is toch veel logischer? Zoals het bij de meeste mensen werkt. Waarom er iets achter zoeken?
Misschien niet van de kant van Plugge, maar wel van de kant van Niermann? Als in: hij wilde weg. En hij had er blijkbaar haast mee. Als je nog erg loyaal bent aan een team waar je ook veel aan te danken hebt, ga je er toch niet plots halverwege het seizoen vandoor? Dat komt zelden voor in het wielrennen (tenzij de laan uit gestuurd) en toch doen jullie alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Die zak geld (blijft ook speculatie, ik denk niet dat ploegleiders miljoenen verdienen eerlijk gezegd) zou er in december ook nog wel gelegen hebben.
Zaken om van op te kijken, in elk geval. Maar ik zei al: dit is mijn interpretatie, geen waarheid.
Het enige heikele punt is de timing. Lidl benaderde Grischa midden in het seizoen. Heb al eerder gezegd dat ik dat niet nette aanpak vindt. En dus ook de gretigheid van Niermann om daar op in te gaan. Zal Plugge boos zijn geweest? Natuurlijk. Maar het is profsport en dan gebeuren die dingen. Als er een verstoorde relatie was voor en na deze overstap zou Plugge hem niet mijn vriend blijven noemen zoals bij BNR.
Volgens mij had niemand er iets aan gehad wanneer Niermann het seizoen had afgemaakt. Zou heel vreemd zijn om het aankoopbeleid in handen te houden van iemand die in de winter naar een concurrent vertrekt. Niermann had dan op een zijspoor het seizoen af moeten maken en was bij Lidl een ploeg binnen gestapt waar hij nog niets had neer kunnen zetten voor een seizoen dat alweer voor de deur staat. Begrijpelijk dat hij er voor koos om direct in te gaan op de kans bij Lidl.
Als het allemaal zo logisch is, zou ik me afvragen waarom het niet veel vaker gebeurt. En transfers (waar dit jaar amper sprake van is) zijn tegenwoordig al ruim voor de Tour beklonken.
Maar laten we erover ophouden, dat was ook een verzoek hier. We kijken er gewoon anders tegen aan, geen probleem.
Ja, laten we het weer over wielrennen hebben.
Ik denk sowieso dat de verschillen klein gaan zijn. Ik verwacht dat UAE de beste gaat zijn. Ik verwacht UAE/Visma/Red Bull ongeveer vergelijkbaar in de eerste 15 km. INEOS zal daar denk ik wel de beste zijn. UAE zal dan, denk ik, het sterkst zijn in de laatste 5km, met McNulty/Yates/Del Toro/Pogi hebben ze daar echt ene powerhouse voor die laatste twee puistjes, en die gaan daar zeker het verlies dat ze t.o.v. INEOS hebben op het vlakke goed maken. Visma en Red Bull verwacht ik daar ook sneller dan Ineos, maar of het genoeg gaat zijn om het verschil goed te maken weet ik niet.
1. UAE
2. t/m 4. INEOS/Visma/Red Bull allemaal rond de 20 seconden achter
5. en 6. Lidl en Decathlon
Daarachter Alpecin, Quick Step, EF, JayCo en Bahrain met vergelijkbare tijden.
Het is wellicht interessant het parcours te vergelijken met de TTT in de Tara. Die was langer (28 km vs. 19,6 nu) en die had bijna twee keer zoveel hoogtemeters (400 vs 220) en ook een slotklimmetje van 800 m a 6 procent.
Als je naar de selectie kijkt is het eigenlijk een wonder dat Visma die etappe won (op papier veel minder sterk dan bv in Paris-Nice, en Van Aert er vroeg af en Tulett lek).
Ineos was in beide ttt's 2e, en komen nu met nog meer pk's (Ganna, Foss). Missen wel een echte finisher zoals Evenepoel, Vingegaard of Pogacar. Maar om een idee te geven: in de Tara was Jorgenson op de aankomstklim twee seconden sneller dan Seixas, in 1 minuut 21. Smalle marges.
Mijn inschatting: de verschillen zullen miniem zijn, ook de slotklim gaat niet het grote verschil maken en Ineos pakt op de vlakke aanloop (die eerste heuvel aan 5 procent knallen ze overheen) om te winnen. Selectie is hoofdzakelijk samengesteld voor eerste gele trui.
Visma, RedBull, UAE en Lidl-Trek daarachter, volgorde durf ik niet te voorspellen.
Decathlon start met aanzienlijk zwakker ttt-team dan in eerdere ttt's dit jaar.
Bedankt voor de uitleg. Het zal inderdaad op de details uitkomen. Hopelijk zorgt 't jersey voor voldoende bescherming. Wat Mathieu Heijboer zegt. Het materiaal is belangrijker dan de kleur. En ja is Affini voldoende hersteld en topfit.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.