Lachwekkend: ja
Maar het is eigenlijk ook zeer bijzonder dat er nog geen ploeg hier eerder op gekomen is (volgens mij). Dan merk je maar weer dat de wielercultuur aan elkaar vasthangt van mores. Ik kan mij vergissen, maar TVL is een van de weinige ploegen die ook actief bijvoorbeeld merchandise in de verkoop zet. Van de handvol ploegen waar ik de nieuwsbrief van volg of volgde zag je dat nooit, behalve bij hen.
Qua marketing en commerciele uitingen doet Visma echt by far het meeste van alle WT-ploegen ja. Of dat per definitie een goede zaak is kan je je afvragen, je moet oppassen dat je niet doorslaat en te commercieel wordt.
Ik vraag me verder wel af wat precies het nut is van een mascotte in het wielrennen. Mascottes zijn gemeengoed bij stadionsporten omdat ze dan vooraf en in de rust de supporters kunnen bezighouden en kinderen kunnen entertainen. Bij het wielrennen heb je die mogelijkheid niet echt. Dus wat gaat zo'n mascotte dan precies doen, vooraf bij de bus allemaal fans ietwat overdreven high-fiven?
Er volgt nog een stemcampagne, waarbij de supporters mogen kieze uit 3 voorgestelde namen voor de mascotte. Hebben wij daar nog wel zin in?
Nadat we geen nieuwe sponsor, geen Paul Seixas, geen Seff van Kerckhove uit de hoge hoed van Richard Plugge voorgeschoteld kregen. We moesten het doen met een huppelende bij. Kunnen ze niet wat bijen loslaten, om Pogacar of andere concurrenten te prikken?
De mascotte is in de komende Tour ook verantwoordelijk voor de te kiezen strategie in wedstrijden. Als de 8 koppige selectie samenkomt, zal hij de ploeg toespreken. Voortaan worden deze momenten "Bij"eenkomsten genoemd. Dit is ook de reden dat Grischa Niermann naar Lidl Trek overstapt. Grischa had geen "Trek" in dit soort "bij"eenkomsten, met mascotte.
Voor de ploegentijdrit hebben ze ook gekozen voor het aerodynamische bijenpak en aangepaste helm. Bij het uittesten van dit pak ging het helaas mis met Wout van Aert. Later is het pak toch iets aangepast.
Het gerucht gaat, dat ze begin dit jaar "bij"na rond waren met een grote sponsor, nl. De Bijenkorf. Maar nu de Bijenkorf in financieel zwaar weer is gekomen, is de Bijenkorf als kandidaat afgevallen.
De Bijenkorf is toch nooit een "grote sponsor" geweest? Die hebben nog niet eens 1/3 van de omzet van Picnic. Dat was geen sponsor geweest waarmee Visma de financiele aansluiting met de top terug kan vinden. Wat het feit dat ze het financieel zwaar hebben gekregen ook wel aantoond. Ik hoop op ASML, Adyen, zo'n type Nederlands bedrijf maar die kans is misschien wel verstreken doordat Ajax nu een nieuwe sponsor zoekt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.