Piganzoli zou wat mij betreft wel een lesje 'spaarstand' van Kuss en Jorgenson mogen nemen. Vooral die laatste is drie dagen ontzettend waardevol geweest voor Vingegaard; eerste dag misschien wel de belangrijkste man voor de overwinning, zondag degene die Vingegaard in de finale in positie houdt tot de laatste keer Montjuic (terwijl Piganzoli het de voorlaatste klim achterin in groep niet breed heeft) en vandaag meer van hetzelfde (samen met Kuss).
Jorgenson wordt voorlopig totaal anders gebruikt dan vorig jaar, toen hij als de rode lap die hij blijkbaar voor Pogacar is in de eerste week constant in de aanval trok. Vorig jaar had hij vervolgens in de derde week niets meer over, waarschijnlijk hopen ze dat hij op deze manier weer een derde week kan rijden zoals twee jaar geleden.
Piganzoli komt ondertussen steeds minuten voor Jorgenson over de streep. Ik begrijp niet helemaal met welk doel. Wellicht om in geval van nood nog iemand in de buurt te hebben. Iets anders kan ik niet bedenken. Laat morgen voor hem dan een mooie dag zijn om op minstens een kwartier van het peloton binnen te komen en wat krachten te sparen die later in de ronde nog hard nodig kunnen zijn.
80% van de wielermedia is ook gewoon elkaar napraten, dus wat wil je nou zeggen? Er staat ook niet veel anders dan in het BNR interview van vorige week. Verwacht je zo snel doorbraken?
En denk je oprecht dat sponsoren afvallen omdat ze een Eritrese renner willen aantrekken?
Eens v.w.b. Piganzoli, met name omdat het al twee ritten op rij gebeurt. Maar hij bleef steeds wel het dichtst bij Vingegaard in de buurt en heeft wellicht enigszins dezelfde fiets afstellingen? Vond hem gisteren wel beter voor de dag komen dan de dag ervoor, maar nog geen Giro level.
Jorgenson is in deze rol een zeer interessante pion. Zeer waardevol als toegewijde knecht, maar ook een sterk wapen in de jacht op ritzeges later in de Tour. Wel eerst even zien of UAE hem gisteren niet liet rijden vanwege hun etappe ambities of dat hij nog steeds op een zwarte lijst staat. Maar er komen nog ritten met starts bergop waar UAE het zich niet kan veroorloven om achter hem aan te blijven rijden.
Ze hebben duidelijk besloten dat het alles of niets is, dus geen tweede man in het klassement houden (zoals eerder met Kuss en vorig jaar Jorgenson). Lijkt me logische keus omdat Jorgenson in de huidige constellatie niet alleen nooit een bedreiging is voor Pogacar maar ook niet voor Del Toro (zie Tara). Dus dan zou het tactisch geen voordeel opleveren maar wel veel energie kosten.
Wel met de eerdere kanttekening dat in deze fase zoveel energie steken in proberen mee te zitten me zonde lijkt. Qua zwarte lijst: ik denk dat ze Campenaerts ook zouden counteren om sattelietrenner te neutraliseren. Gisteren zag je halverwege de rit Wellens en Jorgenson ook even naast elkaar. "Nothing personal" leek me de strekking. Ze zijn niet altijd even snugger bij UAE, maar energie verspillen aan kinnesinne, dat lijkt me toch te gek.
Benson bevestigt Hindley bij RedBull. Hij schrijft er op zijn Twitter over (vertaald): De verlenging is logisch voor beide partijen. Betrouwbaar, loyaal, sterk en kan in meerdere rollen passen, terwijl Hindley blijft bij een programma dat hij kent en dat hem respecteert. Hij zal in sommige koersen een sleutelleider blijven, terwijl hij in andere een superknecht is.
Visma Lab al 1 jaar in gesprek met management Paul Seixas. Financieel natuurlijk lang niet het beste aanbod, maar wel hebben ze Seixas een zeer goed sportief plan voorgelegd. Met Vingegaard als een ervaren leermeester. Zelfs zonder nieuwe hoofdsponsor, zou voldoende geld vrijkomen om Seixas te contracteren. Half augustus gaat management Seixas weer met ploegen spreken en de beste optie bekijken.
Bron: Raymond Kerckhoffs/Wielerflits.
Heeft Kerckhofs aandelen in de ploeg ofzo? Natuurlijk hengelt elke zichzelf respecterende ploeg naar de diensten van zo'n toptalent (die het overigens nog maar moet laten zien, zoals deze eerste Tourdagen ook blijkt). Maar iedereen ziet hopelijk toch in dat het totaal onrealistisch is? Hij kan elders gewoon 2-3 keer zoveel verdienen, en waarom zou hij overstappen van een ploeg waar hij de grote man is (en als zodanig omringd gaat worden) naar een team waar het kopmanschap in bv de Tour zeker niet vanzelfsprekend is. Echt een non-topic wmb.
Ik kan mij heel goed vinden in 'de toekomst van het team niet als onbelangrijk beschouwen'. Ik stel voor dat dat is wat we doen en dat we elkaar daar scherp in houden.
Wat mij betreft betekent dat echter niet dat we iedere scheet bezorgd die kant op moeten trekken. Wanneer iemand dat stelselmatig doet, zullen we diegene daar dan ook scherp op houden?
Knetemann en co zien Pogacar al vroeg beuken: 'weten bij UAE dat laatste week voor Vingegaard en Visma zal zijn'; Kneteman & Co zien 't toch een beetje anders in. De laatste week komt Vingegaard met V|LaB bovendrijven. Daar ga ik voor en als die Paul hapt, dan kan ik lol niet meer op.
Wanneer was de laatste keer dat de langere klimmen voor Vingegaard waren? Ik wil gerust geloven dat Vingegaard in betere vorm richting dat bergritten in de laatste week gaat dan in de afgelopen jaren, maar de laatste jaren was het verschil veel groter dan een iets mindere vorm.
Plugge spreekt over Seixas naar Visma | Lease a Bike; het is nu wel duidelijk, dat de gele bijtjes ook bezig zijn om Seixas binnen te halen.
Volg je praatprogramma's over wielrennen deze Tour? Ik vond de Vive le Velo van vandaag en de Avondetappe van gisteren of eergisteren zo ontnuchterend. Talloze voorbeelden van talenten die als een raket opschoten maar uiteindelijk pelotonvulling werden of stilletjes prof af werden of door ongelukken nooit meer niveau haalden. Of minutieuze uitleg van wetenschappelijk onderzoek over talentontwikkeling. En natuurlijk wordt begeleiding steeds beter en had een erkende AK-wattvreter van rond de 20 nu bij de ploeg niet misstaan, maar je hebt als ploeg in algemene zin maar zekerheid tot de volgende koers of misschien volgend seizoen. Dat jij dan elke keer (echt die plaat is diepgrijs gedraaid) weer te duwen op dat TVL bij wijs van spreken vijf jaar vooruit moet kijken is enerzijds wensdenken en anderzijds aanmatigend voor het goede scoutings- en opleidingswerk van de ploeg waar bijna alle andere ploegen een puntje aan kunnen zuigen.
Wat dacht je van een strippenkaart. Dat je het nog maximaal vijf keer mag aanstippen dit seizoen, anders wordt het namelijk nog erger dan vervelend.
Voor de fans van de Visma-ploeg is het natuurlijk leuk als Seixas komt maar als neutrale wielerfan hoop ik dat hij bij de Decathlon-ploeg blijft en ze daar de komende jaren een sterke ploeg om hem heen bouwen. Ik hoopte ook dat Del Toro zijn contract bij UAE niet zou verlengen en een eigen ploeg zou krijgen maar dat heeft hij jammer genoeg wel gedaan. Ik zou het liefst Pogacar vs. Vingegaard vs. Seixas vs. Evenepoel vs. Ayuso vs. Del Toro vs. Lipowitz vs. Almeida zien (ieder met een eigen ploeg). Ik zou een groot voorstander zijn voor het terugbrengen van de selecties voor koersen tot maximaal zes wielrenners en de maximale ploeggrootte tot twintig man.
Ik denk dat wielrenner veel leuker zou zijn als individuele sport zonder teams (waarin individuele wielrenners allianties met anderen zoeken tijdens een wedstrijd maar niemand hebben om voor ze in dienst te rijden) maar dat is jammer genoeg geen realistische optie.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.