Ik denk dat Kooij deze Tour bij Visma ook had gereden (misschien nu ivm fitheid niet per se, maar normaal gesproken). Net zoals ze Brennan ook gewoon naar de Tour gaan sturen als hij competitief genoeg is.
Alleen 3.5 mil per jaar was voor Visma niet te betalen / wilden ze niet betalen voor Kooij dus dan houdt t snel op. Zeker als Decathlon ook nog miljoenen aan ondersteuning inkoopt
De enige relevante vraag voor vandaag is of Pogacar zin heeft om voluit te gaan. Als hij dat doet gaat Vingegaard minuten verliezen.
Maar het zou ook kunnen dat hij bewust gaat inhouden om Vingegaard en Visma valse hoop te geven als onderdeel van de psychologische oorlogvoering. Als een leeuw die speelt met zijn prooi.
Ik snap dit soort reacties nooit zo goed.
Je weet dat Visma heeft geprobeerd om Kooij te behouden toch? Dat ze uitgebreid gesproken hebben, er een prima aanbod is gedaan en ze het ook over deelname Tour hebben gehad?
Maar dat Kooij een profrenner is. En dat hij ook nog eens een eigen keuze kan maken, soms lijken mensen dat hier nog wel eens te vergeten.
En het aanbod van Decathlon was voor Kooij blijkbaar lucratiever of beter passend. Hoezo is dat dan pijnlijk?
Eens. Bij Lec gaat toch niemand beweren dat het inhoudelijk is? Als je 445 keer als enige inhoud hebt dat Seixas gekocht moet worden lijkt de AI plaat echt grijs te zijn. Aangezien de moderatie uitblijft is het enige wat ik kan doen het in elk geval verder negeren.
De feiten verdraaien om kritiek te kunnen leveren. Het ging niet om 'Kooij gewoon een plekje geven.' Het ging om salaris, ondersteuning - Hoole en Bol - en het rijden van de Tour en de Vlaamse klassiekers. Kooij was daarom niet behouden.
Het is overigens niet zo dat Kooij in dienst van Visma deze etappe ook zou hebben gewonnen. Hij wint mede door het voorbereidende werk van Hoole en Bol en die rijden niet voor Visma. Ook al was hij ze op een gegeven moment kwijt, hij was goed genoeg afgezet om vooraan zijn eigen weg te vinden. Dat lukte Alpecine met Philipsen deze keer niet. Kooij had het in deze Tour met alleen Affini moeten doen. Twijfelachtig of dat voldoende zou zijn geweest.
Bij de combinatie sprinter en klassementsrenner in een Tour ploeg wordt te snel uitgegaan van een perfect scenario. In een Tour gebeurt vaak iets - ziekte, vallen - waardoor een ploeg renners kwijtraakt. Stel dat een ploeg twee renners kwijtraakt en met zes verder moet dan wordt de combinatie klassement en sprint, zeker met een sprinter die steun nodig heeft, een ander verhaal.
Ik blijf de ervaring van Sky in 2013 aanhalen. Na een Tour met een ploeg van toen nog 9 renners en met Wiggins voor het klassement en Cavindish voor de sprint was de conclusie ondanks de resultaten: 'Dat was eens maar nooit meer.'
Je hebt een punt, maar vooralsnog zal de rit vandaag laten zien hoe Vingegaard ervoor staat met ook zijn klimknechten Jorgenson, Kuss en Piganzoli. Armirail is een vraagteken gezien zijn valpartij; derhalve erg belangrijk hoever Campenaerts is. En hoe staat 't met jongeling Hagenes.
Ik heb goede moed voor vandaag.
Het devies vandaag gaat zijn om Campenaerts/Armirail en Jorgenson vooruit te sturen, maar UAE gaat waarschijnlijk op het wiel van deze renners zitten en het lijkt me sterk dat er vandaag renners van Visma in de vlucht mogen zitten.
Verder is de kans groot dat UAE de vlucht al in gaat rekenen op de Tourmalet, waardoor het een man-tegen-man gevecht dreigt te worden tussen Pogacar en Vingegaard.
Ik verwacht dat Del Toro wanneer hij overneemt een volle inspanning van 200-300m gaat doen zoals Narvaez deed op Hautacam vorig jaar. Hopelijk kiest Vingegaard voor eigen tempo.
Het devies ja, maar je zegt zelf al, dat UAE die jongens niet laat rijden; derhalve is het belangrijker, dat Decathlon, Lidl-Trek en Red Bull mee gaan doen om aanvallend te koersen. UAE met "koppijn" baas Pogacar zal proberen de boel bij elkaar te houden tot de laatste klim.
Ik begreep van de Sporza commentatoren van gisteren dat Wellens had gezegd dat UAE deze week één all-out etappe van plan was. Lijkt mij wat vreemd als dat niet vandaag is en als Pogacar na een volledige team leadout gaat freewheelen.
Het zou kunnen hoor, maar ik vind hem het hele seizoen bergop al wat wisselvallig. In PN heel sterk, maar in Catalonië en vooral Baskenland veel minder.
Campenaerts in navolging van vorig jaar weer een domme actie als je het mij vraagt. Deze aanloop was veel te makkelijk te controleren voor een groep vooruit.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.