Het is Pogacar gegund, de lang gekoesterde overwinning van Milan-San Remo. Toch had ik sterk de indruk, dat Pogi tegen het achterwiel van een ploegmaat aanreed en toen viel. Sleepte andere renners mee in zijn val en schakelde zo de belangrijkste troeven van Visma Lab en waarschijnlijk ook van der Poel uit.
Daarom kijk ik met gemengde gevoelens terug op Milan-San Remo. De renner die de belangrijkste kandidaten op een overwinning zonder opzet uitschakeld, komt uiteindelijk als triomfator over de streep. Wout van Aert en Matteo Jorgenson werden door deze val, meteen uitgeschakeld. Maar waarschijnlijk werd van der Poel ook de nek om gedraaid voor eindoverwinning.
Team Visma Lab heeft prima gereden. Wat Wout van Aert nog presteerde is enorm knap. Nog 3e worden en terugkomen uit een kansloze situatie. Petje af voor Wout.
In dit geval kan je niet spreken, over dat Wout of andere Visma Lab renners weer zijn gevallen. Dit was puur pech. Ze reden in een uitstekende positie, maar een rare val van Pogacar was niet te voorzien. Het rijden van Van Aert is hoopvol, voor de klassiekers die nog komen.
10 scenario's in mijn hoofd. Vooral met brennan erbij en een visma en trek wat dan controleren. Gaan we dan sprinten? Anyway
Desondanks een fantastische koers van de ploeg. Affini en Kielich met werk voor en op de Cipressa om wout en jorgenson terug te brengen. Campenaerts die tussen cipressa en poggio nog uitzakt, jorgenson die de kop pakt op de poggio. Een 3e plaats van het hele team
Sterke selectie voor Catalonië, benieuwd naar hopelijk een duel tussen Vingegaard, Almeida, Evenepoel en Pidcock. Vraag me wel af of TVL niet te veel pure klimmers mee heeft en niet iemand die hem uit de problemen kan houden. Vorig jaar was er zelfs een waaierrit. Armirail is natuurlijk enorm sterk, maar rijdt volgens mij niet al te makkelijk in een peloton? Lemmen wel, maar komt net terug.
HLN:
Het lijkt ons dan ook logisch om voorlopig niets aan zijn planning te veranderen, en de beslissing om de E3 Saxo Classic te skippen en tussen Milaan-Sanremo enkel Gent - Wevelgem en Dwars door Vlaanderen te rijden, is volgens onze bronnen binnen de ploeg al zo’n zes maanden geleden genomen.
Daar nu toch nog van afstappen, is eigenlijk paniekvoetbal spelen. En na een derde plaats is er van paniek in de ploeg geen sprake. “Ik heb de voorbije week erg getaperd naar deze koers.”
Bovendien hebben ze bij Visma-Lease a Bike geen goede herinneringen aan plotse kalenderwijzigingen.
Van Aert: “De E3 Saxo Classic? Een mooie koers, die ik al twee keer heb gewonnen en waar ik met plezier kom rijden, maar ik heb altijd gezegd dat we dit seizoen week na week zullen zien wat nodig is om toe te werken naar de monumenten.”
Dat plan is na Sanremo niet gewijzigd.
Alle drie die koersen rijden in zes dagen tijd, binnen een week voor Vlaanderen, wordt volgens mij zelden gedaan door kopmannen. Het zal inderdaad prima kunnen, maar ideaal zal het niet zijn.
Waarschijnlijk geven de twee dagen extra hem komende week nog ruimte voor een laatste gericht trainingsblokje van een paar dagen, om helemaal klaar te zijn voor Vlaanderen en Roubaix.
Waaiers in Catalonië zijn anders dan waaiers in Parijs Nice; meestal na wat klimwerk en met een deelnemersveld zonder klasseibeukers (Kruijswijk zat vorig jaar niet voor niets nog in de tweede waaier na een dag kopwerk).
Vingegaard, Kelderman, Lemmen en Armirail moeten op het vlakke sterk genoeg geacht worden om daarin niet in de problemen te komen.
De eerste drie ritten zijn veel draaien en keren, weinig echt steile en lange klimmen, geen aankomst bergop. Dat is geen kwestie van een keertje vooraan afzetten, dan moet je de hele dag op je hoede zijn en uit de problemen gehouden worden. Ik meende dat ik Armirail de eerste dagen van P-N vooral op z'n Kruijswijks achteraan het peloton zag, dus het lijkt me niet zijn ding. We zullen zien.
Edit: mooi klusje voor Huising, die rijdt ipv Kelderman.
Jammer dat Chladonova de verkeerde afslag neemt in de slotkilometer. Van Dam wordt keurig 3e. en Chladonova 6e. in de einduitslag van Giro dell'Appennino.
https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/chladonova-neemt-verkeerde-afslag-in-slotkilometer-ploeggenote-van-dam-en-brand-geklopt-door-persico-in-appenijnen
Ja, daar wel ja. Twaalf (!) jaar geleden. Waar de grootste concurrent geweldenaar Palini was, met Chris Horner als lead out. Daar heeft Kelderman echt laten zien dat hij een sprinter goed kan afzetten.
Benieuwd in wiens wiel jij Vingegaard da door het peloton zou laten laveren. Dat va. Lemmen, die net zijn stuur weer fatsoenlijk kan vasthouden? Zou mij niet verbazen als het Huising blijkt te zijn - Kelderman was het in elk geval niet geweest want staat bekend als notoire dromer.
Kelderman deed het prima in Parijs-Nice, dat vooraan houden van Vingegaard. Vorig jaar hier ook gewoon mee in de eerste waaier. Huising is een betere wringer en geschikt voor de spaarzame stormloop die je hier wellicht gaan zijn, maar ook iemand die er eerder af zal liggen. Lemmen en Armirail zijn ook uitstekende renners om een tempo te rijden waarmee je Vingegaard vooraan af kunt zetten.
Deze selectie zou naar huis worden gereden in het waaier geweld in een koers als Parijs Nice, maar is voor Catalonië echt meer dan voldoende gestoffeerd. Wellicht even de andere selecties hier aan de start bekijken?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.