Swung is er bij mij wel zo'n beetje uit. Parkeer redelijk steady rond de 80-85%. Moeilijk nog verschil te maken en heb het gevoel dat het wel gesneden is. Ja ik ga Ciccone cappen dinsdag om zo toch nog wat risico te nemen op de veilige capkeuze (Jonas). Zonder Scaroni verwacht ik niet meer veel van Pinarello, Zana en Sheffield voor de dag erna. Hopelijk stort Gall nog in voor mijn Scorito-eindafrekening, maar heb helaas deze ronde niet die verschilmakers weten te kiezen.
Het pleidooi van Kling wordt wel weer kracht bij gezet vandaag: sprinters zijn relatief duur... en steeds minder zeker met alle gekkigheid. Naar de Tour met 4-5 sprinters dan maar?
Mooi om te horen! Ik zie meer forumleden hoog staan. Zelf inmiddels doorgekropen naar de bovenste 150. 63 punten 'marge' inmiddels om goud binnen te slepen. Zou m'n eerste gouden beker worden.
Met verschilmakers Segaert, Stuyven en Piganzoli in de gelederen heb ik er goede hoop op. Het missen van Gall, Gee & Storer kan me echter nog lelijk op gaan breken dus vooral niet te vroeg juichen. Hopelijk gaat er veel naar de (onbekende) vlucht in week 3.
Alles hangt natuurlijk af van parcours (nog niet naar gekeken) & kwaliteit/kwantiteit van sprinters. Je ziet hier toch ook weer dezelfde namen vaak hoog eindigen. De duurste 3 zijn het dan misschien niet waard, maar Magnier is praktisch elke etappe opstelbaar geweest en gaat met gemak naar de 400+ in de eindafrekening.
Maar zeker een punt om in je achterhoofd mee te nemen: goedkoop is niet per se duurkoop als t om sprinten gaat.
Snap het wel dat je vast blijft houden aan Milan als sprintkopman. Net zoals Ciccone blijven cappen in de heuvel/bergetappes, soort commitment of sunken cost principe. En dat er mensen zijn die nog willen stijgen, dus daarom voor Milan kiezen.
Magnier sprint natuurlijk voor elke micrometer, dat zie je vandaag wel. Hopelijk is Johnny binnenkort weer wat toegankelijker geprijsd dan die achterlijke 3,5M van t Klassiekerspel en 4M van nu. Het is dat het budget ruim was deze ronde met de afmeldingen, anders was Milan inderdaad een flinke miskoop.
Voor wie gaan jullie dinsdag als cap? Ik zit toch serieus Ciccone te overwegen, ondanks de hoge positie in t spel. Zou Vingegaard de veilige strategie zijn hier? Of moeten we de interviews afwachten?
Bij de start van de Giro schreef ik dit:
Het allereerste wat mij opviel, is dat ze bij Scorito wéér de breedtesprinters te duur hebben gemaakt. Strong niet meegerekend zijn er 17 sprinters die 1 miljoen of meer kosten. Met andere woorden, de sprinters van 1 miljoen zijn volgens Scorito niet bij de beste 10 sprinters. Laten we zeggen dat 1 van die 1-miljoeners iets beter is dan Scorito denkt en 1x 7e, 3x 10e, 1x 15e en verder buiten de punten eindigt, dan kom je uit op 106 punten - totaal geen meerwaarde, en dan moet je al iets overpresteren tov je prijs. Met andere woorden, het aantal B- en C-sprinters die achteraf hun geld waard gaan zijn zal zeer beperkt blijven, en dus was mijn insteek om zoveel mogelijk uit dit segment weg te blijven. Moschetti had vorig jaar 86 punten, Lonardi 78, Penhoët in de Tour 93, Mihkels in een zwak bezette Vuelta 75... Daar valt voor 1 miljoen geen droog brood aan te verdienen tenzij ze uit een heel ander vaatje gaan tappen.
Goed, Mihkels tapt uit een ander vaatje, maar zelfs dan is hij geen echte verschilmaker en de andere goedkopere opties hebben 0 meerwaarde ten opzichte van een niet-sprinter. Tel daarbij op dat het bij de dure sprinters om verschillende redenen waanzinnig slecht loopt en je had deze ronde een grote kans op goud gehad met Magnier als enige sprinter. Ik ben om bovenstaande redenering voor 5 sprinters gegaan en dat lijkt me naar goud te gaan brengen, zie 0 reden om van die strategie af te stappen totdat ze bij Scorito eindelijk eens gaan beseffen dat de prijsverhoudingen tussen de types renners scheef is geraakt.
Dat gezegd hebbende: het valt deze keer wel echt belachelijk slecht voor de sprinters. Grote val in etappe 1, nog grotere val in etappe 6 (die puur aan het parcours lag), Movistar dat het peloton kapot rijdt in etappe 4 én 12, de vlucht die het met wat hulp van de motoren haalt vandaag... er is letterlijk 1 sprintkans enigszins normaal verlopen, dat is extreem weinig. De tweede sprinter qua punten staat daardoor met nog 1 sprint te gaan op 170 punten. Zoiets is volgens mij nog nooit gebeurd op een enigszins normaal parcours, daar zou ik niet te veel op indexeren richting de Tour. En zelfs nu zie ik Milan met de eindafrekening erbij nog wel netaan het ideale team halen - budget was, in elk geval achteraf gezien, eigenlijk geen beperking deze Giro.
Eigenlijk in precies het zelfde schuitje. Vrees ook nog te weinig verschilmakers over. Gelukkig nog wel Narvaez, maar geen Gall. En geen Piganzoli. Die gaat volgens mij ook z'n geld zo ongelofelijk waard zijn. (Wel prachtig om naar te kijken!)
Ook nog erg aan het zoeken naar wie wanneer cappen. Achteraf vandaag gewoon weer Magnier moeten doen. Die sprint natuurlijk voor elke punt. Maar ook ik zat in de 'Milan moet het toch een keer gaan doen' vibe. En daar was het dan toch de dag niet voor.
Heb vaak het idee dat men zich nog vergist in de eindafrekening op dit forum. Deze les ik heb zelf ook op een harde les geleerd. Hiermee doel ik trouwens niet specifiek op jou maar vond het een mooie comment om aan te haken. De eindafrekening zie ik tegenwoordig als een soort etappe+.
1 Visma gaat je waarschijnlijk 42 punten extra opleveren. Een Gall tussen de 60-80 en Narvaez ook 60-80. Pak m beet 200 punten. Natuurlijk staan hier wat mannen uit je eigen team tegenover maar die wegen niet snel op tegen die aantallen.
Ga voor je duimen Mike! Sta zelf op 84 en hoop juist met mijn Visma man nog te kunnen stijgen.
Dinsdag lijkt me de etappe veel te kort voor een vlucht om voldoende afstand te nemen, en er ligt nog een podiumplek voor het grijpen. Ik denk dat er heel hard gekoerst gaat worden door de AK mannen. Ciccone heeft in de etappes daarna meer kans denk ik.
Ik dicht de AK-mannen morgen ook de grootste kansen toe. Als visma de koers niet hard maakt is er altijd een ander team dat kansen ziet. Team Decathlon voor Gall of een Pelizarri die zich goed voelt en Eulalio uit de jongerentrui wil rijden. Zo zijn er nog wel een aantal scenario's te bedenken. Het voelt wel wat laf en safe, maar alles ligt nog niet in de plooi wat betreft podium e.d.
Denk dat we morgen inderdaad weer een gevalletje Redbull krijgen, zoals we al het hele jaar hebben gezien. Op kop rijden om vervolgens met zowel Pelli als Hindley een leuke 5e en 6e plek te behalen.
Ik snap deze afbraakmentaliteit nooit zo. Net als dat Decathlon getrakteerd wordt op hoongelach wanneer men rijdt/controleert voor een tweede plek van Gall. Zo'n tweede/derde/vierde plek is toch altijd nog vele malen mooier op je uitslagenblad dan een 33e plek achter de grote vlucht? Of kan je er dan wel eer uit halen dat je team zich in ieder geval aan de ongeschreven wielerwetten heeft gehouden en de controle aan Visma heeft over gelaten, wetende dat die de vlucht vooruit gaat laten blijven? En nee, je zesde man meesturen in de vlucht zodat je in het peloton achterover kan leunen is wat mij betreft geen betere kans op een mooi resultaat. Winstkans nog steeds nihil en kans op een ereplek vele malen kleiner dan via je kopman.
Dat Decathlon wat probeerde met Gall nadat Gall Vingegaard een lange tijd kon volgen, vind ik totaal wat anders. Alleen maar respect voor Decathlon dat ze zowel Vingegaard op die manier durven aan te vallen als dat ze een podiumplek veilig stellen.
Het gaat me in deze vooral om de wijze waarop Redbull al het hele seizoen de strategie bepaalt. Neem als voorbeeld Romandie, waar ze notabene de koers hard maken op een helling van 5% om vervolgens een vlakke sprint aan te gaan tegen mannen als Godon en Pogacar. Leuk dat Fischer hier dan 3e ofzo wordt maar wat heb je er nu op het einde aan? Je bezorgd Pogacar zijn zoveelste winst. En tuurlijk, je zet als team een mooie prestatie neer maar in wielrennen telt het uiteindelijk maar om 1 ding en dat is winnen. Niemand zal onthouden dat jij in etappe 4 van de Ronde van Romandie 3e bent geworden. Zelfde geldt voor voetval, leuk dat ze in Amsterdam gister gewonnen hebben maar dat ze nu Conference league spelen maakt het seizoen niet goed.
Volledig eens met het betoog van @ditisdavid over de sprinters. Onze analyse van het sprintveld en de beprijzing door Scorito was hetzelfde. Ik heb er alleen een andere conclusie aan verbonden: investeren in de duurdere sprinters die naar verwachting boven het maaiveld uit zouden steken. Ik had vooraf niet de illusie dat ik mijn geïnvesteerde 15.5M ooit zou terugverdienen volgens het 100-per-1M-principe. Maar ik had er wel op gerekend dat ik naar verhouding meer waar voor m'n geld zou krijgen dan de teams die met de Lonardi's, Penhoëts en Mozzato's van deze wereld op stap gingen.
Dat valt helaas bitter tegen. De onderlinge verhoudingen in de sprints zijn in grote lijnen zoals ik ze vooraf verwachtte, maar door de valparijen in 1 + 6, het sloopwerk van Movistar in 4 + 12 en gisteren die vier vluchters verdampen er ontzettend veel punten. Ik hou er bij sprinters altijd rekening mee dat ze gemiddeld zo'n 20-25% van hun verwachte punten missen door valpartijen, materiaalpech, vooruitgebleven vluchters of ander onheil. Maar bij mijn 7 sprinters ligt dat percentage deze Giro rond de 50%, en dat is wel redelijk extreem. Het missen van al die sprints werkt ook weer door in het klassement voor paars, waar naast Magnier en Milan geen enkele vlakke sprinter noemenswaardige punten gaat pakken.
Om ook nog even terug te komen op het cappen van Milan gisteren: dat was, in elk geval in mijn geval, zeker geen sunken cost-actie of wanhoopspoging om nog te kunnen stijgen. Mijn verwachting was dat Milan in deze vlakke, brede boulevardsprint nét iets meer kans op winst had dan Magnier. Zo dachten de bookies en bijv. Axelgaard er ook over. Ik neem het mezelf achteraf wel kwalijk dat ik niet heb stilgestaan bij het scenario dat mijn kopman, om wat voor reden dan ook, vanuit een kansloze positie aan z'n sprint zou moeten beginnen. In die situatie zou Magnier altijd sprinten voor elk plekje terwijl Milan in dat geval zou kunnen laten lopen. Domme fout, kost me 18 punten.
Om even op de sprintersdiscussie aan te haken, de giro en de vuelta zijn hierin natuurlijk ook niet hetzelfde als de tour. Toegegeven, ik heb er zo geen statistieken bij beschikbaar maar als er gesprint kan worden, dan gaat er in de regel echt wel gesprint worden in de tour. Uitzonderingen zoals gister zijn er altijd maar voor mijn idee nog minder in de tour. Sterker deelnemersveld en dus sterkere teams, grotere sportieve en commerciële belangen. De dynamiek is nou eenmaal anders in de verschillende gt's en dat heeft ook invloed op de verwachte punten van je verschillende renners.
Met Milan, Lund, Groves en Magnier tussen mijn 5 sprinters heb ik er geloof ik deels wel dezelfde conclusie aan verbonden. Vooral ook omdat het de enige vier heren waren waarvan ik iets verwachtte richting het paars. Die punten duwen de beste sprinters in een normale ronde het ideale team in, en volgens mij zitten we wat die conclusie betreft helemaal op dezelfde lijn.
De laatste keer dat een sprintetappe in de Giro naar de vlucht ging was alweer van 2022 geleden (etappe 18, De Bondt, overgangsetappes zoals degene die Denz vorig jaar won niet meegeteld). Dat is korter geleden dan in de Tour (etappe 18 in 2023, Asgreen, overgangsetappes zoals degene die Groves vorig jaar won hier ook niet meegeteld). In de Vuelta moet je nog langer terug (etappe 18 in 2018, Wallays), al heb je sindsdien nog wel een waaieretappe gehad die werd gewonnen door Gilbert, een etappe waar het peloton op het eind half uit elkaar viel die werd gewonnen door Sénéchal, en die etappe in Madrid waar Evenepoel oorlog ging maken (maar Groves wel won).
Dus ik ben het eigenlijk niet eens met je conclusie.
Ik heb eens gekeken naar de paarse kansen voor Narvaez in de laatste 6 etappes. Conclusie: als UAE er vol voor gaat dan vrees ik dat Magnier kan fluiten naar z'n trui.
Alles staat of valt straks met etappe 18. Daar zijn 50 punten te verdienen terwijl het muurtje in de finale vermoedelijk te lastig gaat zijn voor de vlakke sprinters. Als het UAE lukt om die finale te controleren en Narvaez te laten winnen, wordt het voor Magnier een heel lastig verhaal om het paars nog terug te veroveren.
In de overige etappes zie ik minimaal 2 tussensprints die Narvaez vrij simpel kan pakken zonder dat Magnier in de buurt is. Minimaal 2, misschien wel 3 of zelfs 4. Dat zou hem dus 24 tot 48 punten opleveren. Daarnaast heeft hij ook in etappe 17 een uitstekende kans op ritwinst voor 25 punten. Vervolgens heeft Magnier natuurlijk nog de slotrit, maar zowel in de tussensprint als op de oplopende finish in Rome acht ik Narvaez zeker niet kansloos om nog wat punten mee te graaien.
Ik vermoed dat we vanaf nu in vrijwel elke etappe een uitputtingsslag gaan zien tussen SQS dat elke vlucht met Narvaez terug gaat pakken en UAE dat elke vlucht zonder Narvaez terug gaat pakken, net zo lang tot 1 van beiden het opgeeft. Bij SQS moeten ze hopen dat Bjerg, Morgado, Christen en Arrieta zo vermoeid zijn dat ze dit niet een week lang volhouden, anders kan het zelfs voor de slotrit al beslist zijn.
Over morgen en het wel/niet voor de vlucht zijn: Mee eens, zoals hiervoor benoemd dat woensdag veel logischer lijkt voor de vluchters. Maar er is één grote 'maar' die aan me blijft knagen: Christen heeft voor de start van de giro al overal geroepen dat er voor hem maar één etappe telt, namelijk die van morgen, naar zijn thuisland.
Dat gaat hem niet lukken vanuit het peloton. Dus UAE zal er waarschijnlijk alles aan doen om hem in de vlucht te krijgen en vervolgens de boel op slot te gooien. Nou hebben ze geen truien oid, maar UAE zal toch nog wel enige zeggenschap in het peloton hebben?
Hoe aannemelijk is het dat zij voldoende invloed hebben om een vlucht met Christen een vrijgeleide te laten geven?
UAE heeft nog maar 5 man over, waarvan 3 jonkies en Mikkel Bjerg. Kijk een Ganna of Caruso: die kan tegen renners in het peloton zeggen; vandaag niet rijden aub. En zelfs dat gebeurd tegenwoordig steeds minder. Die mannen van UAE moeten gewoon de koers hard maken door mee te springen. Morgen is voor t klassement.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.