Ik vind het naast 4x UAE ook interessant om 1 knecht van RBH te selecteren in de vorm van Tim van Dijke. Allereerst voor mogelijke TP, daarnaast als 6e sprinter. De vraag of hij überhaupt gaat sprinten is hier eerder gesteld, maar die is voor mij dus iets minder relevant omdat hij voornamelijk voor de potentiële teampunten in het team zit. Toch is het wel leuk om eens naar zijn sprints te kijken in PCS, dit heeft mij de knoop definitief doen doorhakken.
Redelijk referentiekader is de Giro van 2024. Hier was Van Dijke de sprinter van dienst voor Visma na uitvallen van Kooij. Dit deed hij verdienstelijk. Reed daarna 2x top 5 in de sprint, 1x top 20 in de sprint, 1x top 20 in een ontsnapping en 1x top 20 in een ITT van 32km. Die sprints hadden een prima bezetting met oa Merlier, Milan, Groves, Gaviria en (een jonge) Lund Andresen.
Gezien de selectie van RBH zie ik Van Dijke echt wel de ruimte krijgen om wat te proberen. Daarnaast laat zijn record van 2026 zien dat Van Dijke een betere renner is dan in die bewuste Giro van 2024. Mocht iemand de informatie hebben dat die ruimte er helemaal niet is, wordt het natuurlijk iets minder interessant maar voor nu vind ik het een leuke pick.
Del Toro was ik inderdaad vergeten... scherp!
Heb Skjel ook zeker mee als back-up.
Ik ga eerlijk toegeven: ik heb wat snel mijn mening hier gegeven over zijn AK. En miste inderdaad nog extra UAE man. Toen ik het las kwam ik bij hem uit op 7... zonder Pidcock/Van Wilder/Skjel.
Houdt mij weer scherp - mooie reactie overigens met onderbouwing.
Met 2 kopmannen die in de vlakke etappes moeten beschermd worden, zie ik dit niet echt gebeuren. Ze nemen geen Meeus mee, waarom zouden ze dan Tim risico laten nemen voor een 10de plekje? Het is all-in op het AK. De enige die wat ruimte kan krijgen, zal MvG zijn.
Maar waarschijnlijk volgt er wel nog een interview met Tim waarbij het inderdaad interessant zou zijn om dit te confirmeren.
Vandaag flink gepuzzeld. Er staat nu een team met Merlier, Kooij en Girmay en de 4 dure AK mannen. Ergens voelt dit wel lekker maar jullie berichten over minder geld naar de sprint zorgt voor veel twijfel.
Nadeel van bovenstaande is geen 3de UAE renner, mis ik 1 van de Bora boys en geen Philipsen.
Verdeling is als volgt;
AK/klimmers: 11
Aanvallers/heuvel: 3
Sprint: 6
Daar valt zeker wat voor te zeggen en de focus van de ploeg is inderdaad veranderd, maar vorige Tour was er toch ook bescherming nodig voor 2 kopmannen in de zin van Roglic en Lipowitz bij aanvang? Destijds nam de ploeg zelfs nog een sprinttrein mee naast hen waardoor ik er vanuit ga dat het met die bescherming nu zeker goed zit.
Mijn redenatie ontstaat juist vanuit het ontbreken van een sprinter + leadout. Dit betekent genoeg beschermers in deze etappes en dit dus mogelijk ruimte voor de snelste van de 7 knechten. Dit lijkt mij ook MvG in een x aantal ritten, maar dit voorjaar heeft Van Dijke laten zien dat hij van die 7 helpers het meeste kans heeft op een klassering in de vlakke(re) ritten.
Laten we inderdaad nog wat interviews afwachten. Hopelijk wordt mijn wishfull thinking bevestigd en kan Van Dijke naast de potentiële teampunten ook wat persoonlijke puntjes bijschrijven. Voor die 500k val je er in ieder geval geen buil aan.
Daar worstel ik ook wat mee. Als ik echter zijn Scoritoverhaaltje open, zie ik veel lage getallen. Vorig jaar reed hij uit, maar was hij slechts 2 keer op de afspraak, wel 2 keer winnaar. Met hem als nr1 sprinter, ligt de kans op miscaps op de loer. Misschien dat het versterkte treintje verschil maakt.
Laatst overgebleven vraag voor mij nog is:
Philipsen + Lenny of Merlier + Pidcock.
Pidcock is wel multi-inzetbaar in zowel de punch ritten als de echte klassementsritten denk ik. Dus zie daar meer punten potentieel dan bij Lenny, met wie je waarschijnlijk ook nul punten gaat halen enkele keren dat je hem opstelt.
Philipsen vind ik dan weer een grotere zekerheid dat hij erbij zit dan Merlier en dat is in een vrij dun bezet sprint team ook zeker wel veel waard. Met Merlier loop ik wel veel meer risico dat ik hem cap in een rit waar hij helemaal niet mee sprint.
pittige afweging en vast al eerder besproken haha.
Er is vandaag een interview verschenen in Het Nieuwsblad (Belgische krant) met MVDP omtrent zijn tourdeelname.
De belangrijkste zaken op een rij:
-Philipsen mikt op groen waarop MVDP zegt: Jasper is op 8 van de 10 aankomsten sneller dan ik. Uiteraard zullen er aankomsten zijn die mij goed liggen maar dan moeten we prioriteit maken van de groene trui met Jasper opdat hij zo min mogelijk punten verliest.
-Alpecin heeft specifiek getraind op de TTT. MVDP is zelf een beetje in het ongewisse over hun winstkansen aangezien ze in het verleden nog nooit een resultaat hebben gereden in een TTT maar ze hopen te verrassen.
-MVDP mikt op de gele trui en winst in etappe 2 al beseft hij dat het moeilijk zal worden met renners als rev, pogi en vingegaard. Toch wil hij een poging ondernemen.
-Etappe 21 heeft hij met rood omcirkeld. MVDP vindt hier een parcours op maat en het deed hem pijn om vorig jaar niet deze etappe te kunnen rijden.
Dit waren de belangrijkste elementen met betrekking tot de Tour in het interview. Hij heeft het ook nog over het mountainbiken, terugblik voorjaar, ...
Van dat rijtje heeft alleen Healy ooit een etappe gewonnen in de Tour :-). Wel in de vlucht met MvdP. Maar ik snap wat je bedoelt, men zal niet snel met hem naar de finish rijden.
Ik merk dat ik neig naar een volledige UAE trein en dat ik RBH neig te skippen. Risico op missen van punten in eerste twee weken is aanzienlijk omdat ik de kansen van Remco wel groot acht.
Voor nu, ziet het er zo uit:
AK:
Pogacar
Vingegaard
Seixas
Del Toro
Ayusu boy
Uijtdebroeks
v. Wilder
Sprint:
Philipsen
Girmay
Turgis
Kanter
Waerenskjold
Klim/Berg/Punch:
Skjelmose
Gregoire
Plapp
Stuyven
Vacek
Teampunten
McNulty
Gross ringel S.
Overigens ben ik de discussie gestart over thuis laten van Jonas op dit forum. Hij staat er vanaf het begin af aan in hier.
Voor Pedersen is dat eigenlijk erg eenvoudig:
In grote rondes staat hij er. Altijd!
2025: won GW, 2e in RVV en 3e in PR. Maar: ook de puntentrui gewonnen in de Giro en de Vuelta. In beide grote rondes 5 etappes gewonnen.
2024: DNF in de Tour na week 1, wel al met een 4e en 7e plaats op zak. Het voorjaar hier was goed: etappes in de Dauphiné en winst in GW.
2023: 6x top 10 in de Tour, één etappe gewonnen en tweede in het puntenklassement. Daarnaast ook Giro etappes en plek 4 en 5 in RVV en PR.
Het jaar ervoor overigens nog een puntentrui in de Vuelta en ook weer etappes in de Vuelta en Tour.
Kortom: Mads Pedersen levert altijd. Die man heeft zo'n hoog basisniveau.
De vraag is nu: Zijn voorjaar was wat lastig door zijn blessure, maar werd ondanks dat gewoon 5e en 7e in RVV en PR. De Tour is dus zijn hoofddoel voor dit jaar. En als Mads Pedersen een doel heeft, dan staat hij er.
Bijkomend voordeel: een lagere pickrate maakt hem een heel makkelijke verschilmaker.
Daarnaast: kijk niet raar op als Lidl-Trek na etappe 1 in het geel staat: Ayuso, Gee-West, Vacek (bloedvorm), Skjelmose en Pedersen zelf zijn echt prima tijdrijders, dus die gaan huishouden.
Ook een voordeel: Ayuso is kanshebber voor het wit. En de mensen zonder vertrouwen in Seixas zullen hem wel bombarderen tot favoriet.
Kortom: Mads Pedersen moet mee, hij gaat het 'gewoon' doen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.