Hij was na het DK wel uit mijn team gefietst. Een verschilmaker tov iemand die Merlier of Philipsen heeft ? Het is net als me het AK rijders, je kan niet iedereen pakken. Het worden buiten 3/4 UAE-ers en Ving heel veel verschillende teams verwacht ik.
Stel je hebt 1 mil over en je kan voor AK, sprint en aanvaller-ritten prima dagopstelling maken: wie neem je dan alsnog mee?
Cian uijtebroeks? Lenny? extra sprinter? Healy? Arensman?
ik had eerst ook Godon tussen dit rijtje, maar ik zie dat hij vaker geweldig presteerde in bv de tour van romandie om vervolgens weinig te laten zien in de tour de France.
Heel benieuwd naar jullie ideeën
Hier blijft toch de twijfel bestaan tussen de laatste 3-4 keuzes.
Optie 1: Pidcock, Merlier & Kooij.
Optie 2: Carapaz, Philipsen, Girmay.
Ze hebben allemaal hun voor- en tegen. Laten we hopen dat er nog een goed interview komt met de ambities van Pidcock. Philipsen en Carapaz is vooral FOMO.
Een andere optie is Carapaz & Pedersen i.p.v. Merlier & Pidcock. Maar dan mis ik alsnog een top-captain in 5 vlakke sprints
Fretin is in de basis natuurlijk een prima sprinter die inderdaad wel een heuveltje over komt. Maar jonge sprinters die hun eerste Tour rijden, laat ik meestal even links liggen. Fretin reed een Giro waarin ie 3x top 20 reed (1x tweede in die geneutraliseerde rit naar Napels) maar Tour is wel even andere koek. Daarnaast heeft ie een redelijk ongelukkig voorjaar (ik had hem in het Klassiekerspel dus wellicht dat dit meeweegt in mijn overweging).
En voor die prijs heb je ook De Lie die in de Tour al bewezen heeft goed te kunnen zijn.
Op https://pouletips.nl/tour-de-france-2026/excel/ kan je wel een spreadsheet downloaden met hun voorspellingen voor Scorito (en Sporza) punten. Ik gebruik die liever niet, het gaat toch voorbij aan de pret van het zelf analyseren en je eigen inschatting maken.
Ik heb een dedicated project + Obsidian Vault als brein voor mijn Claude Code Max Abonnement, met daarin gedetailleerde informatie omtrent Scorito spelregels (budgetten, punten-regels), teams (doelstellingen, verdeling binnen team, belang punten licentie), renners (leeftijd, kwaliteiten, doelstellingen, vorm, historische resultaten), het parcours (verdeling, type aankomsten, overlevingskansen sprinters, verwachte temperatuur / wind) en algoritmes om diverse setups van 20 renners door te rekenen, plus het aantal keer dat elke renner opgesteld zou moeten worden, met daarbij kansberekening op of die etappe verloopt zoals verwacht en hoeveel punten er worden verwacht per etappe per scenario.
Of bedoel je dat niet :P? En nee dit valt helaas niet te delen. Wel leuke resultaten tot dusverre. Claude is er overigens nog niet helemaal over uit of Jonas meenemen of thuislaten nu het beste is. Voorlopig is 3-4x uae beter dan 2x uae + Jonas. Overigens zit ik zelf voorlopig op een ander spoor, simpelweg omdat er voor mij nog 1 extra factor is: Vind ik het leuk om met dit team de ronde te starten? Een spoor wat niet heel veel onderdoet qua puntenverwachting, maar minder afhankelijk is van vooraf gestelde eisen (Pogacar veel truien vanaf het begin). Want als we een Eulalio 2.0 krijgen deze tour zitten al die uae-teams behoorlijk in de knel.
Giro op deze manier ook gouden beker gehaald, zonder Visma-stack. Maar dat kwam vooral door Eulalio denk ik, die lang 2 truien vasthield. En ja, wat iedereen hier ook wel snapt: Verwacht je dat Pogacar gaat huishouden (veel bergetappes week 3 + truien vanaf begin), klik er vooral 4x uae in. Er is weinig wat in de buurt komt, tenzij je net die 1-2 super-budget-picks hebt die niemand anders kiest.
Ayuso kanshebber voor het wit wellicht, maar zeker geen favoriet. Een zekere uae knakker heeft hem de afgelopen tijd compleet te kakken gezet. En laat Ayuso eerst maar eens zien dat hij mentaal sterk genoeg is om een grote ronde consistent te rijden. Het is namelijk altijd drama met die jongen. Zou voor de concurrentie leuk zijn hoor als hij het goed doet, maar bij mij gaat hij voorlopig nog niet van de zwarte lijst af.
Hoi allen
Nieuw op dit forum, heb zoals elk jaar weer onwijs veel zin ee Tour! Moeilijk om een team te maken. Hierbij wat ik nu heb. Hoor graag op of aanmerkingen
Poga
Ving
Del toro
Lipo
Carapaz
Kuss
Philipsen
Pedersen
Kooij
Girmay
Waerenskjold
Van Gils
Mcnulty
Skjelmose
Marsman
Stewart
Storer
Stuyven
Eetvelt
Wright
En gewoon even een liefhebbers opmerking... Het hele voorjaar heb ik het met vrienden al over 1 man die hoe dan ook in ons team geklikt moet worden, gewoon omdat het geweldig zou zijn als hij wel weet te leveren. En toch, nu de deadline nadert, hoor ik links en rechts steeds meer afhakers die deze geweldenaar toch niet aandurven.
Als je Seixas thuis laat, ben je voor mij geen wielrennersliefhebber :P!
Hah goed punt! Dat zou ook wel leuk zijn, gewoon een liefhebbers-team samenstellen. Maar ja het was uiteraard met een knipoog bedoeld ;). Zou geweldig zijn als die jonge Fransman in ieder geval de eerste 2 weken toch de schijn van uitdager kan vasthouden. Anders wordt het weer een hele saaie tour mogelijk.
Haha iknow! ;)
Dat Pogacar dominant is weten we allemaal, maar de strijd tussen hem en Vingegaard in de Tour is toch de mooiste strijd (van Aert/Pogacar vs Matje ook uiteraard) die we gekend hebben in de recente wielergeschiedenis (op 2024 na). Mocht Seixas erbij komen is dat alleen maar mooi meegenomen maar persoonlijk geen gemis mocht het hem niet lukken gelijk.
Teampresentatie word je ook weer totaal niet wijzer van. TTT is uiteraard een doel en daarna gaan ze er allemaal voor gaan, maar wat hun doelen exact zijn, kom ik wel niet te weten. Er lijkt niemand voor AK te gaan, dusja, vluchttombola waarschijnlijk. Beschrijving van de renners ook gewoon alfabetisch zonder ergens vermelding van kopman.
Denk niet dat ik iemand meeneem. Enige dan toch mss Arensman. Zelfs al winnen ze TTT (zou dan Vauqelin zijn veronderstel ik), zullen ze denk ik de truien alweer kwijt zijn op dag 2.
Als ik zo door de vele pagina's heen lees, zie ik een gedachtegang terug waar ik me niet helemaal in kan vinden. Veel mensen hebben het over het afdekken van risico's. Dat snap ik tot op zekere hoogte, maar ik heb het gevoel dat daar soms in wordt doorgeschoten. Zeker als je niet voor 80%-notering, maar voor dat gouden bekertje gaat.
Mijn filosofie: kleur bekennen.
Het blijft koffiedik kijken wie deze Tour de stenen uit de straat rijdt. Juist dat maakt Scorito zo leuk. Maar een team dat alle scenario's een beetje probeert af te dekken, eindigt in mijn ogen vaker 'best goed' dan écht hoog. Een team dat duidelijke keuzes maakt, heeft misschien een lagere bodem, maar een veel hoger plafond. Ik hanteer voor deze Tour eigenlijk 3 vuistregels:
Speltip 1: blijf trouw aan je sprinter
Ik zie best wat teams voorbij komen die Philipsen als kopman kiezen, maar daarnaast Stuyven en Van Wilder meenemen voor de eventuele teampunten van Merlier.
Dan zijn er grofweg drie scenario's:
1. Philipsen wint: je scoort, maar laat alsnog punten liggen via je teampunten.
2. Merlier wint: je pakt wat kruimels via zijn ploeggenoten.
3. Ze vallen allebei tegen: dan heb je helemaal niets.
Scenario 3 spreekt voor zich, maar ook scenario 1 en 2 zijn eigenlijk suboptimaal. Je hebt je risico beperkt, maar tegelijkertijd ook je maximale score.
Ik zie daarom liever één van deze twee keuzes:
- Geloof je in Merlier? Kies dan Merlier, Stuyven en Van Wilder (of VPP).
- Geloof je in Philipsen? Kies dan Philipsen en vul aan met zijn ploeggenoten.
Kies een kamp en leef met de gevolgen.
Speltip 2: 4x UAE is juist een avontuurlijke keuze
Ik vond vier renners uit dezelfde ploeg vroeger ook saai. Inmiddels denk ik daar heel anders over. Vier UAE-renners betekent namelijk niet dat je veilig speelt; het betekent dat je vol inzet op één scenario: Pogacar domineert deze Tour. Als dat scenario uitkomt, profiteer je op meerdere plekken tegelijk. En omdat je relatief veel budget in die hypothese stopt, moet je elders juist keuzes maken. Het wordt pas een 'laffe' keuze, als je daarna alsnog probeert die keuze te ontkrachten door alle andere kleppers mee te willen nemen. Je kunt naast 4x UAE niet óók nog alle andere zekerheden meenemen.
Dat brengt me op Vingegaard. Ik geloof best dat hij tweede wordt in het eindklassement. Maar ik verwacht tegelijkertijd dat hij in de daguitslag hier en daar een sprintje verliest van bijvoorbeeld Seixas. Hij biedt dus veel zekerheid aan punten, maar zoals gezegd moet je dus ook bepaalde zekerheden durven los te laten. Door hem thuis te laten, ontstaat ruimte voor renners waar ik gezamenlijk een hoger puntenplafond zie: Seixas, Ayuso, Pidcock en Pedersen.
Voor mij is die vierde UAE-renner dus geen veilige keuze. Juist het tegenovergestelde: hij dwingt me om elders kleur te bekennen.
Speltip 3: bouw een team dat samen gelijk heeft
Volgens mij zit de grootste denkfout in het idee dat spreiden automatisch beter is. In Scorito hoef je niet vijf losse voorspellingen te doen. Je bouwt één verhaal over hoe jij denkt dat de Tour gaat verlopen.
Denk je dat Pogacar overheerst? Dan horen daar UAE-ploeggenoten bij.
Denk je dat Philipsen de sprintkoning wordt? Dan horen daar ook zijn helpers bij.
Denk je dat Vingegaard de Tour op z'n kop zet? Dan moet je selectie dat verhaal óók vertellen.
Veel teams bestaan uit vijftien individuele keuzes. Ik probeer liever één grote voorspelling te doen. Want als die voorspelling klopt, scoren al je keuzes tegelijk. En juist zulke teams zie je volgens mij aan het einde van de Tour bovenaan staan.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.