Mooi betoog en ook grotendeels eens.
Ik neig op dit moment wel naar een team met Stuyven en JP. Niet om punten van Merlier af te vangen, dat is eventuele bijkomst. Vooral omdat ik denk dat Stuyven rit 21 top 5 gaat rijden. Dat gaat een ander soort sprint worden. Ik kies mijn 500 k mannen voor hele specifieke ritten waarin ik ze wil opstellen, dat Stuyven dan mijn sprinter tegenspreekt heb ik geen probleem mee. Hij staat er alleen in de vlakke sprints in als ik geen betere opvulling heb voor die ritten.
Mooi betoog en gedeeltelijk akkoord. Bv wat betreft Stuyven denk ik dat je die prima mee kan nemen voor de uitgedunde sprints waarvan je weet dat Merlier er zeker niet zal bijzitten. Moest Merlier dan ook echt de sprintkoning worden, kan je hem ook als evt sprintopvuller gebruiken. En er is een kans dat Merlier groen wint en dan krijg je nog eindafrekening punten. Van Wilder of PP kan je prima meenemen omdat je resp denkt dat hij 10de plek AK kan halen of in de laatste week in de vlucht zal zitten met mogelijk bollenoptie. Die 2 staan wat mij betreft wat los van Merlier (maar kunnen ook nog wat leuke eindpunten voor groen meepikken).
Denk dat je dus prima Philipsen als sprintkopman kan meenemen ipv Merlier omdat je denkt dat hij meer systematisch top 3 zal rijden in de sprints, en dan toch nog enkele Soudal mannen. Ik zie de opstelopties van bv een Verstrynge of Debruyne namelijk wat minder goed afgelijnd. En 3 of 4 sprintoverwinningen kan je nu ook niet verwachten van Philipsen waardoor ze ook geen lekkere sprintopvullers zijn volgens mij.
Edit: zit dus blijkbaar wat op dezelfde lijn als VliegendSchwein ;-)
Stelling: door de suprematie van Pogacar zijn er heel veel goed klimmende renners die niet voor een klassement gaan maar voor ritzegs. Denk maar aan Carapaz, Arensman, Bernal, Martinez, Healy, van Eetveld, VPP, O'Connor... Ik zie het wel meermaals gebeuren dat een handvol van deze renners in een grote groep terechtkomen met daarin nog een aantal sterke knechten die het tempo erin houden. Op die manier kan het UAE wel eens best lastig gemaakt worden om vaak voor de etappezege te gaan met Pogacar.
Zien jullie dit gebeuren? Is dit dan een reden om meer sterk klimmende avonturiers te selecteren?
Ik volg je helemaal behalve voor de keuze van Philipsen versus Merlier. Daar wil ik toch wat nuance brengen. De helpers van Merlier kunnen ook nog hun eigen punten scoren, zoals Van Wilder in de tijdrit en wie weet een top 15 in het klassement. Pareit peintre gaat voor de bollen en zelfs als hij daar pas derde wordt levert dat toch nog aardig wat punten op. Stuyven kan dan weer punten pakken in de ritten waar Merlier niet mee kan. Je kan dus perfect geloven in Philipssen als de sprinter die het meeste punten gaat pakken en met het groen naar huis gaat en toch voor Merlier ploeggenoten gaan omdat ze ook buiten de sprints punten gaan scoren.
Waar je mogelijks wel een punt hebt is dat als Philipsen snel het groen pakt en houdt en ook nog wat sprints wint en al sook MVDP "zijn" ritten wint, dan kan een Verstrynge, die ook wel voor eigen punten kan zorgen, een goede keuze zijn. In dat kader zou een Verstrynge in plaats van Stuyven zinvol kunnen zijn maar voor Pareit Peintre en Van Wilder zie ik geen betere mogelijkheden bij Alpecin, los van het feit dat je vol voor Philipsen zou gaan.
Edit: ik zie dat anderen dit ook al aanhaalden. Wel heel fijn hoe op dit forum gedachten vorm krijgen en gewisseld worden
Allereerst goed verhaal en mooi om te zien hoe je alles verwoord! In mijn ogen is er wel een belangrijke kanttekening bij de strategie die je benoemt in punt 1: je schrijft dat je door te spreiden je risico beperkt, maar tegelijkertijd ook je maximale score. Dat klopt, alleen betekent dat niet automatisch dat spreiden een slechtere keuze is. Bij fantasyspellen draait het uiteindelijk om de verwachte score, niet om het hoogste mogelijke plafond. Een strategie met een iets lager plafond kan alsnog de beste keuze zijn als die gemiddeld meer punten oplevert.
Dat geldt helemaal als Philipsen en Merlier dicht bij elkaar liggen qua winstkans. Door te spreiden voorkom je dat je volledig afhankelijk bent van één scenario. Als Merlier wint en je hebt Stuyven en Van Wilder, krijg je tenminste nog iets terug. Dat is geen "kruimel" als het alternatief nul punten is. Zeker in een onvoorspelbare massasprint, waarin valpartijen, positionering en lead-outs vaak de doorslag geven, is zo'n hedge goed te verdedigen.
Daarnaast is de keuze voor een Stuyven niet per se gelinkt aan teampunten of "opvangbak". Misschien zie je Philipsen als de grootste favoriet, maar vind je Stuyven ook gewoon een van de beste budgetopties. Dan is die combinatie niet inconsistent.
Uiteindelijk is er niet één juiste manier om sprintetappes te benaderen. Ook met een gespreide strategie kun je prima meedoen om een gouden bekertje. Het is zeker niet zo dat je daarmee automatisch in de '80% bak' belandt. Het is simpelweg een andere afweging tussen risico en rendement.
Goede toevoegingen, en eens met de nuances die gemaakt worden rondom Stuyven, van Wilder en VPP, zeker als je ze meeneemt voor meer dan alleen teampunten.
Zelf vind ik het, sinds SDQ de sprinttrein op orde heeft, echt stuivertje wisselen tussen Merlier en Philipsen. Juist doordat ik meer geloof in punten van Stuyven, van Wilder en VPP heb ik dan ook gekozen voor Merlier als topsprinter, ondersteund door Stuyven en van Wilder. Als Merlier dan goed is, lift je maximaal mee op de heren die ook nog zelf punten kunnen halen, omdat de heren elkaar dan maximaal versterken. Dat wil niet zeggen dat Stuyven en VPP hun punten zelf niet waard kunnen zijn, of dat je niet via deze mannen kunt compenseren voor een renner die je niet in je selectie hebt, maar wel dat je een driedubbele wind in de rug hebt als je keuze goed valt. En laten we wel wezen: om het gouden bekertje te verdienen is een klein rugwindje wel nodig...
Ik heb ook zoiets maar dan eigenlijk volledig obv pcs data.
Hij genereert steevast van der poel in het ideale team, in mijn optiek is dat omdat er een paar etappes zijn die randje zijn voor hem en hij een in koers van een week, zoals tireno, wel meedoet voor de winst. Dus ik haal er sommige nog wel uit op eigen inzicht en dan genereert hij een beste teams zonder renners X.
Ik laat mijn vrouw het volledig gegenereerde team spelen en dan kan ik achteraf zien wie het beter deed. Ik hoop eigenlijk de optimizer.
Is het niet ook gewoon een optie om Philipsen en Merlier beide mee te nemen? Verwacht namelijk van beide goede resultaten. Of is de consensus dan meer dat het dan lastig wordt om voldoende klassementsmannen in je team te puzzelen?
Even wat anders: ik heb sinds gisteren Pedersen uit mijn team gefietst, omdat ik denk dat hij op alle fronten tegen rijders moet concurreren die beter zijn dan hem. Normaal is hij met elke groter ronde een zekerheidje, ook omdat ik het een mooie renner vind. Dat maakt het dan ook makkelijker om op die andere fronten voor andere renners te kiezen. Daar komt bij dat zijn vorm momenteel ook niet denderend is. In de sprint spreekt dat voor zich denk ik, in de aanvallende etappes zullen er ook genoeg anderen zijn die zich daarmee bemoeien. Ga ik hier veel spijt van krijgen of zijn er anderen die op dezelfde gedachte hinken? Hij gaat weliswaar voor groen, maar dat zal Philipsen ook doen. Of zal Pedersen zoveel extra punten halen in tussensprints e.d. dat hij in het klassement hoog staat en daardoor punten raapt?
Bij het teruglezen van een aantal pagina's zie ik vaak de keuze voorbij komen tussen Lipo en Ayuso. Maar vraag is echter, kun je ze niet beide in je team krijgen. Ja, het budget is krap, maar naar mijn idee zijn er een hoop ritten die naar AK gaan deze Tour. Als je daarbij de beste AK kern iedere keer kan opstellen, ga je hier enorm veel punten mee pakken.
Ik heb momenteel een team met 6 van de 7 duurste AK mannen + 2x UAE (kom er niet onderuit terwijl ik zelf het liefst maar 1 extra UAE meeneem). Voor de AK ritten heb ik dan dus al 8 plekken gevuld die ik zou kunnen aanvullen met Skjel/VVP/v Wilder. Dit topzware AK team zorgt er uiteraad wel voor dat mijn sprint team is uitgedund. Momenteel kies ik voor Merlier en Bini als caps. Sprintteam is aangevuld met 2 mannen van 1M + Turgis die mee gaat als (sprint)opvuller. Heb op dit moment Godon er ook nog bij staan (lijkt me voor sprint+ ritten een prima pick).
Na afgelopen Giro de keuze gemaakt om minder geld in sprints te stoppen en breder in te zetten op AK. Mijn vraag aan jullie, zouden jullie het aandurven op deze manier, of is het sprintteam nu wellicht TE veel uitgekleed?
Zonder twijfel optie 3. Bij mij staat Ayuso op de zwarte lijst, blijkbaar als één van de weinige hier. Ik heb hem met verschillende wielerspellen in mijn team gehad en te vaak liep hij tegen fysieke en/of mentale problemen aan. Wat dat betreft een soort Evenepoel in mijn ogen, maar dan met mindere kwaliteiten. Ik vind hem erg onbetrouwbaar. Je zult het begrijpen, Ayuso komt niet in mijn team.
Als je het spel wilt winnen is all-inn op 1 renner (Merlier) of ploeg een valide strategie. Maar de scoritopuntenrange tussen de nr 1 en 99,0% is zomaar 500-700 punten.
Hoevaak ga je de 4e uae-r opstellen ? Zeg 10x GBW 17 punten +5x pogiwinst plus TTT 32 punten. Plus eindpunten GBW 51= 301 punten. Tegen 10x een andere renner die gemiddeld 8 punten haalt op plekje 9 plus 18 punten groen. = 90 punten. Verschil 211 punten voor 1,5 miljoen. (Waarmee je de Lie upgrade naar Merlier, of Ackerman naar Kooij of eindeloze combinaties). 4x UAE kan zeker een juiste strategie zijn, maar je kan net zo goed goud binnen fietsen met 3 UAE.
Poah Ineos is opeens de grootste kanshebber op ritwinst van etappe 1. Wie zouden ze uitspelen op het laatste klimmetje? Vauquelin is als Fransman natuurlijk logisch, maar Arensman lijkt beter te klimmen en Ganna zouden ze ook nog uit kunnen spelen. Met het oog op de eerste gele trui erg interessant. Als die zich een beetje kwaad maken kunnen ze hem misschien wel een paar etappes vasthouden.
Daar zat ik ook over na te denken. Nadeel is, dat als je etappe 3 controleert, de etappewinst en waarschijnlijk ook de geletrui (door de inmiddels opgelopen boni's) cadeau geeft aan ene Pogacar. Maargoed wie niet waagt, wie niet wint.
Overigens zal het altijd Vauquelin zijn die voor winst gaat, Arensman verliest waarschijnlijk al 15 seconde in die laatste km op Pogacar op deze punchy aankomst.
Goedemiddag,
Sinds vorig jaar aanwezig op dit forum, maar nooit echt actief.
Elk jaar heb ik een hoop aan jullie tips, maar valt het vaak toch net niet mijn kant op.
Dit jaar hoop ik dan eens hoog in de 90% te kunnen scoren. Hoe kijken jullie naar dit team(ik weet dat jullie geen fan zijn van het delen van teams, maar ik hoop juist hiermee DE tips voor een bekertje te kunnen krijgen:))
Pogacar
Vingegaard
Del Toro
Lipowitz
Ayuso
REV
THJ
Tiberi
Kooij
Girmay
Ackerman
Kanter
Waerenskjold
Trentin
Gregoire
Van Gils
McNulty
Skjelmose
Stuyven
Vacek
Mijn grootste twijfel zit hem in het niet hebben van 'de echte top sprinters'
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.