Het was een TTT. En nee, met zoveel bankpunten lijkt de balans afwezig in je team. Kan natuurlijk dat inzetten op de sterkere teams lonend gaat blijken. Parijs is nog ver en fijn om zo goed begonnen te zijn.
Lees op vorige pagina's nu al wat kritiek op het überhaupt meenemen van 4x UAE.
Maar: het is dag 2 en we hebben nog geen uitvallers. Volgende week is - noem eens wat - Evenepoel ziek geworden en blijkt Ayuso zwaar uit vorm. In een chaotische sprint hebben Merlier en Girmay hun sleutelbenen gebroken, terwijl Wærenskjold ook behoorlijk gehavend is.
Ja, dan komen die 4x UAE goed van pas. Nu is het nog goed op te vangen en nu heb je nog de luxe om te kiezen. Dat begrijpen jullie toch ook wel, neem ik aan?
Niet per se. Maar je kunt op de meet 30 punten halen tov 25 van de tussensprint. Kans levensgroot dat de namen van de tussensprint niet bij de daguitslag terugkomen. Daarnaast kan het zo zijn dat de ritwinnaar in het geel rijdt en dus de groene trui doorschuift. Maar denk niet dat je dit laatste bedoelde ;-)
EF heeft er gisteren bewust voor gekozen om Baudin als laatste uit te spelen. Baudin wordt dan ook de troef voor vandaag, misschien Healy ook nog. Carapaz laat gewoon wat lopen zodat hij in de eerste serieuze bergetappes mee kan gaan in de vlucht en zo de top 10 weer binnen kan rollen. Hoef je echt nog niet op te stellen den ik.
Enige betrouwbare familiare bron hier is de moeder van Fretin.
Nogal logisch dat men nu keuzestress heeft bij E2. Alles hangt af van koersverloop. Echter, zo heel veel valide scenario's zijn er in mijn optiek niet.
Scenario 1:
De vlucht van de dag bestaat uit Caja, Total en nog zo'n klein ploegje. 3-4 man max. Die pakken een minuut of 5 op t peloton en zullen t/m die klim van 2de categorie overleven. Misschien zelfs 1 man t/m eerste keer Mont Juïc en pakt de bergtrui. Mooie prijs voor een aanvaller. Daarna worden ze ingerekend door het op hol geslagen peloton onder aanvoering van Politt en co. Bij de 2de keer Mont Juïc rammelt Pogi al eens stevig aan de boom en een man of 30 gaan richting slotklim. Daar gaat Pogi helemaal los en pakt geel, groen, blauw, roze en nog wat kleuren van de regenboog. Past mooi bij z'n truitje. Oh wacht, hij heeft natuurlijk de bollen aan, die hij als enige paradoxaal genoeg moet inleveren.
Scenario 2:
Er ontstaat wel een beste vlucht van de dag (man of 10 max) en deze blijven weg t/m de streep. Hier zit vast wel een type Baudin in die kort staat in het klassement en zo direct geel, groen, bollen & wit pakt. Visma vind dit dikke prima, want die zijn truien liever kwijt dan rijk. Rest van de ploegen kijkt naar Visma, maar die laten enkel arme Armirail en afgepeigerde Affini het werk doen. De echte jacht komt te laat op gang.
Scenario 3:
Het wordt een gezapig ritje waarbij enkel gestreden wordt voor de tussensprint en de punten op de klim van 2de categorie. Pas als we Barcelona binnenrijden brand de koers ineens los, met MvdP en Vacek die bij de eerste keer Mont Juïc gas geven. Iedereen kijkt elkaar aan en die 2 (of enkele andere gelukszoekers, maar zij hebben het aangekondigd en kunnen het ook) nemen een kleine voorsprong. Nu zullen er altijd óf andere renners gaan springen óf een stevig tempo doorgereden worden daarachter, dus helemaal wegrijden doen ze niet. Met een uiterste krachtsinspanning op de laatste keer Mont Juïc red MvdP het nét, voor een aanstormende Pogacar die alles gelost heeft. MvdP de dagzege en groen, Pogi het geel en lekker elkaar feliciteren, de bloedbroeders.
Scenario 3 zou ik fantastisch vinden. 2 lijkt me minst aannemelijk. 1 het meest plausibel. Kortom, eerst alles en iedereen erin klikken dat UAE heet, opvullen met AK mannen of erkende springveren (Lenny, Skjel, Gregoire).
De Jongh. Ploegleider van LidlTrek geeft aan dat het voor het klassement zal zijn. Ayuso en Skjelmose zijn de renners die het moeten laten zien. Geen Vacek dus, denk ook dat het voor hem te zwaar is tenzij hij in de vlucht zit.
Dat begrijpen wij heel goed. Maar dat is allemaal als als als. Voor hetzelfde geld steekt er dinsdag in de afzink van de Col de la Croix des Morts juist een konijn over, vlak voor de gegroepeerd rijdende UAE'ers. Zet dan maar een kruis door je kwartet.
Met andere woorden: het is op dit moment niet te zeggen wat de juiste tactiek gaat zijn. Al kun je misschien wel zeggen (ik althans) dat kiezen voor teampunten het spel niet leuker maakt.
Zo nu scorito modus: uit.
Heel benieuwd naar de verhoudingen vandaag. Zoals ik het nu in kan schatten is het zo iets als hieronder, waarbij de bovenste 3/4 er wel bovenuit steken denk ik.
***** Pogacar
**** Jonas, Seixas
*** del Toro, Remco, Ayuso
** Lenny, Pidcock, van Gils, Gregoire
* MvdP, Skjelmose, Lipowitz, v Eetvelt, TJH, Vacek
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.