Helemaal gisteren niet meegekregen die val van Astana... flinke klappers.
'Grote pech voor ons team', schreef XDS Astana via de officiële kanalen op zaterdag. 'Drie renners van ons zijn gevallen in het eerste deel van de ploegentijdrit.' Het ging om Simone Velasco, Nicolas Vinokourov en Harold Tejada.
'Alle renners hebben de etappe voltooid, maar natuurlijk hebben we veel tijd verloren', klonk het verder. In een medische update volgde later goed nieuws: 'Geen breuken of ernstige verwondingen voor onze renners, maar ze hebben wel allemaal schaafwonden en kneuzingen opgelopen.'
Waarom zie je Turgis niet structureel top 15 rijden? Aangezien ik 'slechts' een stuk of 15 sprinters telde leek me dat juist wel haalbaar.
Voor vandaag alle ballen op UAE. Verliezen van Visma (!) en Vingegaard (!) in het geel. Veel roder zal de lap voor Pogacar toch wel niet worden.
Ik dacht: ik geef de NOS weer eens een kans. Die beginnen mooi optijd met de livestream. Maar de tijd die ze in eerste instantie aangaven op de site is al ruim 40 minuten verstreken en nog steeds niks. Dus toch maar weer naar de uitzendingen achter de betaalmuur ben ik bang.
Ik zie hem in die etappes maximaal 15de worden. Hem meer toedichten vind ik echt te optimistisch rekenen. Dat zou betekenen zo'n 12 punten per etappe. In dat geval zou een opvuller van zo'n 8-14 teampunten net zo interessant zijn. Denk wel dat Turgis een prima pick kan zijn, maar denk met Berckmoes meer te kunnen (zeker in de sprint+ ritten).
Hij kan hem wel aanstippen, maar als de grote klassementsmannen er vol in kleunen is het de vraag of Vacek er ook bij zal zitten. Ik gok van wel en heb m opgesteld, maar ik begrijp de keuze om hem op de bank te zetten ook wel. Vaak zie je toch dat in dit soort etappes aan het begin van de tour de klassementsmannen de boventoon voeren in de daguitslag.
Turgis die maximaal 15de wordt lijkt me echt een onzinnig statement. Als je hem, Russo én Godon meerekent zijn er 17 ploegen met een vlakke sprinter. Waarvan vermoedelijk geen enkele ploeg van plan is om met meerdere renners tegelijk te gaan sprinten. Dat is echt een stuk overzichtelijker dan het gemiddelde TdF-sprintveld.
Dat Turgis in dit veld ergens onderaan de rangorde bungelt: helemaal mee eens. Maar de kans dat ze elke sprint ook in exact die rangorde over de finish komen lijkt me nihil. Turgis gemiddeld 15de klinkt redelijk plausibel, Turgis maximaal 15de is gewoon onzin. Prima kans dat hij een keer naar plek 8-12 sprint, met daar tegenover dan een keer plek 21 waardoor je gemiddeld op p15 uitkomt.
Bovendien maakt hij een bovengemiddelde kans om de slijtageslag in de heuvelzone van etappe 5 te overleven, maar laten we die discussie niet opnieuw oprakelen ;)
Voor diegene die belangstelling hebben voor een UAE-loos team:
Klassement/aanvallers:
Vingegaard
Seixas
Ayuso
Lipowitz
Evenepoel
Carapaz
Vauquelin
Riccitello
Pidcock
THJ
Van Wilder
Van Eetvelt
Sprinters:
Philipsen
Pedersen
Girmay
Merlier
Bittner
Matthews
Aanvallers:
Skjelmose
Gregoire
Benieuwd hoe hoog (of laag) ik hiermee kan eindigen; normaal zit ik op zo'n 80%.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.