True, true! Maar dan verliest dit topic ook voor een groot deel zn functie toch? En het is voor mij nu ook een principekwestie geworden om mensen ervan te overtuigen dat Vin het niet waard is, iedereen lult maar het is gewoon logisch en hoe vang je dat op! Ik heb werkelijk geen enkele serieuze onderbouwing gezien waarom Vin het waard is en nu wil ik ook gewoon mn gelijk halen! Zelfs als ik er toch achterkom dat Vin het wel waard is (wat ik niet zie gebeuren) dan blijf ik alsnog kamp geen Vin omdat het een principe is geworden
Om toch maar even snel in te haken op de Vingegaard discussie. Volgens mij onderschatten mensen wel echt de waarde van de plekjes in je etappe selectie. Stel een Lipowitz en een Seixas halen samen 800 punten en een Vingegaard haalt er 700 moet je natuurlijk ook afwegen dat mensen met Vingegaard wel elke etappe een extra 9e man hebben om op te stellen ten opzichte van mensen die 2 op 1 proberen op te vangen. Waar veel mensen waarschijnlijk een Ak heavy team hebben zal iedereen vast wel 9 goede renners kunnen opstellen in elke etappe. Des noods een groene trui, knecht van pogi, een 1M Ak man die het goed doet of wat dan ook. Wat toch ook al weer snel rond de -+ 100 punten of meer kan zijn.
Wat anders, beginnen andere mensen toch ook weer Vacek fomo te krijgen na Zwitserland? Probeer bewust zonder Lidl te puzzelen nadat 4x Lidl in de Giro en het Klassiekerspel mij zeer zijn tegen gevallen. Met een prima tijdrit en misschien laatste plekje voor de TTT + potentiële teampunten van 3 truien die er ztoch ook altijd zijn met deze ploeg. Is ie zonder te vaak op te stellen al snel zijn punten waard.
Edit: even vergeten dat de ITT natuurlijk niet ideal is voor types Vacek en door heuveltje meer Ak tijdrijders zal zijn.
Niche strategie vind ik wel wat makkelijk om even rond te slingeren. De opmerking mensen die het verkondigen zonder onderbouwing is net zo dom als niet uitleggen waarom de 600 punten niet op te vangen zijn in mijn optiek die zijn beiden zeer matig onderbouwt.
Ik zal mijn afweging hierin wel even verduidelijken en die is wat mij betreft best logisch. Natuurlijk zit er een risico aan met het simpele verhaal "als pogi iets overkomt dan wint hij", maar ook Vingegaard kan wat overkomen. Wat wel argumenten zijn de je vaak zit in deze discussie.
Dan nu over naar de echte uitleg. Je moet in deze ronde met dit budget harde noten gaan kraken. Ik ben het er zeker mee eens dat er een kans bestaat dat Vingegaard het geel even om zou kunnen hebben na de TTT, maar cappen doe je hem verder waarschijnlijk nergens omdat je Pogacar hebt tenzij deze verhoudingen anders liggen dan pak je een kleine bonus en die kans lijkt me toch klein. Ook kun je de bonus van zijn truien aan het begin van de ronde prima mee pikken door twee knechten mee te nemen van hem die gewoon veel te goedkoop zijn om te laten liggen.
Die 6.5M van Vingegaard en dan pak ik er even de posities bij van 2x een 500K man, die je mogelijk alleen inzet als sprintopvulling of in overgangsetappes, dus in totaal 7.5M zit bij mij bijvoorbeeld al in een 4e UAE knecht, Seixas en dan een 1M sprinter die ik anders niet had kunnen nemen. Tuurlijk kan dit nog veranderen na updates over de gesteldheid van renners zoals Seixas, maar als die start is die gewoon in orde. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om iets anders te upgraden en was dit even de makkelijste rekensom.
Maar door Vingegaard dus niet te nemen kan ik in potentie alle andere dure AK mannen pakken zonder dat ik hier verder naar mijn inzichten echt heel erg op inlever in de rest van mijn team. Hierdoor loop ik ook waarschijnlijk ook Philipsen mis maar ook die vind ik geen must have. Zeker niet met de vorm van Kooij en andere goedkopere mannen die gewoon alle punten voor groen gaan pakken die ze kunnen zoals een Girmay.
De keuze om hem niet te nemen gaat dus gepaard met andere overwegingen. Ik weet zeker dat vele spelers op deze manier Seixas gaan slachtofferen door onzekerheid over gezondheid en zijn eerste ronde, maar volgens mij was Pogi in zijn eerste ronde ook gelijk een puntenkanon.
Maar goed zo maakt iedereen keuzes en gelukkig kan dat in dit spelletje en zien we straks bij de gouden beker 100% teams met en teams zonder Vingegaard terug.
Ook is het forum juist de plek om deze discussie op te gooien. Beiden kanten van het argument hebben een voor en nadeel, maar ik denk dat het voor mij op het moment de beste strategie gaat zijn.
Misschien ben ik ook een beetje bias, omdat ik Vingegaard niet had in het jaar dat hij die crash had in het Baskenland en toen een gouden beker heb gepakt. In die Tour pakte hij ook gewoon 674 punten en was het dus ook prima op te vangen.
De bergritten worden hier wel zwaar tekort gedaan moet ik zeggen. Ik tel er toch echt 5 waarin Lipowitz niet heel veel plekjes achter Pogacar zal finishen maar wel flink wat plekjes voor Evenepoel en Ayuso gaat finishen. Tel daarbij zijn oerdegelijkheid op en zijn sterke TT en links en rechts nog wat extra punten en je hebt gewoon een betrouwbare pick voor 300 punten.
Zo. Ik ben voorlopig wel even klaar met die Vingegaarddiscussie. Dank voor alle mooie inzichten. Hij gaat nochtans gewoon mee hier.
Even iets anders: door het krappe budget kom je eigenlijk een paar miljoen tekort om het ideale team samen te stellen. Naast het thuislaten van Vingegaard (dat is nu wel doorgesproken) zijn er een paar andere opties:
- een smalle kern toppers met 8x500k
- een ernstig uitgekleed sprintteam
- geen UAE-knechten (behalve Del Toro)
- geen Del Toro
- geen Seixas
- Slechts 1/geen subtopper uit het rijtje Lipowitz/Ayuso/Rev
Naar welke strategie neigen jullie?
Op dit moment heb ik geen UAE knechten (anders dan Del Toro) en geen Seixas.
Afhankelijk van wat er nog bij komt aan sprinters zou een deel van dat budget alsnog richting een UAE knecht kunnen gaan.
Vooral het "ernstig uitgekleede sprintteam" op dit moment is Kooij mijn duurste man en heb ik volgens scorito 5 sprinters waarvan er 1 Godon is en word er maar 8M aan uitgegeven
Verder gaan er bij mij gewoon 4 cowboys mee want die gaan teampunten scoren als gekken!
Geen seixas
Zeker met zijn val, maar ook daarvoor, is het moeilijk in te schatten hoe hij het houdt. Een del toro, die ik eigenlijk als favoriet voor wit zie, die heeft zich reeds bewezen in een grote ronde. Dat is toch een minder grote gok dan iemand die nu effectief een vol seizoen bij de pro's heeft gereden. Zelfs met de uitslagen die hij rijdt en het machtsvertoon dat er soms bij komt.
Aan de andere kant, toen del toro zich bewees in een grote ronde, was hij hetzelfde als seixas, alleen is seixas op voorhand nog weer veel beter te noemen.
Del toro koos ik toen ook niet, wellicht bekijk ik het af en toe te behoudend.
Kan mij hier goed in vinden en dank dat Lipo hier op een zelfde manier stabiel gaat zijn als Gall dat in de giro was. Gewoon steady P3-5 finishen in de zware ritten en wellicht rond P10-12 in de ritten waar wat meer explosiviteit vereist is.
Geen UAE knechten buiten Del Toro! Dat is dan vooral omdat ik nog twijfel hoe snel Pogi de trui zal hebben. Ook voor mij nog niet helder of het echt loont een McNulty te verkiezen boven pak 'm beet Jorgenson, Pidcock of in mindere mate een extra sprinter a la Girmay. Mocht een zekere Narvaez erbij komen wordt dit een ander verhaal. Van Wellens verwacht ik -helaas- niet veel eigen kansen.
Bedankt voor je uiteenzetting.
Het is precies zoals je aan geeft waardoor ook de discussie rond Vingegaard begint.
Scorito heeft voor het eerst in tijden de prijzen goed gezet waardoor iedereen moet puzzelen en ergens iemand uit zijn team moet laten wat hij eigenlijk niet wil.
De opties zijn dus: (of een mix van de opties)
- geen Vingegaard
- geen Del Toro
- geen Seixas
- een smalle kern toppers met 8x500k
- een ernstig uitgekleed sprintteam
- geen UAE-knechten (behalve Del Toro)
- Slechts 1/geen subtopper uit het rijtje Lipowitz/Ayuso/Rev
Ik zelf heb 2 opties als team waar ik mee aan het wisselen ben. Dit zal nog afhangen van de uiteindelijke selecties die definitief worden.
Optie 1: gaan voor de optie zonder Del Toro, maar met de overige klassementstoppers en een redelijk Sprint team (Merlier, Kooij, Girmay, 2x 1 miljoen sprinters en een 500k man voor de sprints)
Optie 2: zonder Lipowitz met een nog verder uitgekleed Sprint team (wel 6 mannen)
Bij beide opties heb ik 6 500k mannen en 2 750k mannen. Anders lukt het niet een goede verdeling te krijgen.
Vanaf begin was het bij mij eigenlijk steeds Del Toro die er naast stond maar heb nu al een paar keer Lipo er alleen naast, voelt best lekker. Alleen sta ik niet achter het sprint team wat ik anders wel heb.
Ik hoop dus met de nieuwe namen en prijzen hier nog uit te komen.
1 ja maar enkel omdat ayuso uitvalt
2 nee dat wordt een 3 /3.5 mil renner
3 misschien, wordt ergens tussen 0 en 250 punten
4 zie ik niet gebeuren
5 Ja maar wel pas na de eindafrekening
6 nee hooguit 150
7 met het wegvallen van van aert, Ja maar enkel als hij zijn heeft
8 het zou zomaar kunnen maar ik zie net zo goed 10 anderen
9 nee, maar dat gaat Martin wel doen
Hoeveel punten kunnen we van Lipowitz verwachten? Ik heb hem zelf niet op dit moment, maar bij de analyse van Evenepoel bleek dat al 'onjuist' te zijn. Dus hoogste tijd voor een rondje Lipo!
Etappe 1: RB schaal ik hier wel in op top 3, dus 30 punten.
Etappe 2: Lipo is nou niet een erkend puncheur. Zie hem ook niet helemaal buiten top 20 vallen. Zo'n 20 punten lijkt me wel max.
Etappe 3: Lijkt me niet zwaar genoeg dat AK mannen hier gaan strijden. 10 punten just in case.
Etappe 4 en 5: niet zijn profiel.
Etappe 6, 18: zelfs met aanvallers voorop, zie ik de AK mannen hier dicht op zitten. Een top 10 notering lijkt wel haalbaar, maar dan tel ik zo'n 25 punten max.
Etappe 7, 8, 11 & 12 + 21: sprint = 0
Etappe 9, 13, 17 aanvallers = 0
Etappe 16 = top6 in ITT is 30 punten. Profiel ligt hem wel.
Etappe 10, 14, 15, 19, 20 = hier moet Lipo zijn punten halen. De zware bergritten. Top 4 hoort ie wel bij. 36 punten per etappe.
Kom ik op 320 punten uit. Tel daar een 4de plek in Eindklassement bij op en je komt op 360 punten uit.
Ik heb bewust de truipunten weggelaten voor Lipo. Zowel puntentrui als berg zal ie, net als vorig jaar, niks voor scoren. Wit komt ie niet meer voor in aanmerking. De AK punten zie ik hem ook weinig harken; hij is een diesel en zal pas in de Alpen de top 5 van het AK gaan halen. Ik heb deze bewust niet meegenomen in de berekening omdat ik al erg optimistisch reken met de etappepunten.
Prima score toch nog. Ik denk echter wel dat dit gelijk zijn 'plafond' is (max 400 punten). Je gaat em nergens cappen en het zou zomaar ook een schamele 200 punten kunnen worden in al het geweld wat er is bijgekomen dit jaar (Del Toro, Seixas).
Hoe zijn jullie gedachtes over Lipo? Gaat ie mee?
Voor mij blijft het voorlopig een no-go.
Goede analyse. Ik denk dat je precies het dilemma van Lipowitz blootlegt. Hij blijft natuurlijk een geweldige renner en een 4e/5e plek in het AK plus wat etappepunten is nog steeds een prima Scorito-score. Alleen kom ik zelf niet boven de 340 punten uit. Wat zeker niet slecht is maar wat ik als zijn plafond zie.
Vorig jaar was hij een must have door de combinatie van 3e AK + jongerenklassement. Die extra punten gaan nu weg en hij heeft ook niet echt het profiel van iemand die meerdere ritten gaat winnen of truien gaat pakken.
Ik zou hem ook niet captain maken terwijl je voor ongeveer dezelfde prijs een topsprinter kunt meenemen die je wel elke keer captain maakt. Als het budget het toeliet nam ik Lipo mee maar iedereen moet keuzes maken. Door Lipo niet te nemen is mijn selectie meer in balans. Dus ik deel jouw mening.
Dit komt heel erg overeen met mijn gedachtes omtrent Lipo, laat hem voorlopig dan ook thuis. Is van de dure AK mannen ook de enige waarbij ik geen fomo heb als ik m buiten mn selectie zet, door dat gebrek aan upside. Bij alternatieven ayuso en evenepoel is die upside veel duidelijker aanwezig. Staat natuurlijk wel tegenover dat die ook een veel lagere bodem hebben. In de giro ben ik voor mijn AK mannen juist voor de zekere picks gegaan en dat heeft me toen geen windeieren gelegd, maar door het compleet andere deelnemersveld ga ik in de Tour nu liever voor zo'n upside pick. De zekerheid zit immers al in het feit dat ik alle vier de nog duurdere AK mannen heb. Met het krappe budget helpt het voor Lipo ook niet dat zijn alternatieven een half miljoentje goedkoper zijn.
Deze analyse geeft me een beetje een deja vu naar de puntencap van gall in de giro.
Daar is iedereen incl ikzelf toen flink bedrogen uitgekomen, die moest je gewoon hebben.
Ik denk overigens ook dat het hele vergelijkbare renners zijn.
Ik had Gall wel en kan me volledig vinden in deze analyse van Lipo. Doe met die info wat je wil ;)
Waar gaat Lipo alle bergpunten pakken die Gall meepikte? En alle tweede plekken + bijbehorende AK punten? Gall kan je in deze tour beter met Vingegaard vergelijken, misschien is het wel eens leuk om te beredeneren of die wel of niet mee moet...
Ik heb hem vooralsnog wel, maar is nog niet zeker van z'n plekje. In mijn berekening komt ie wat hoger uit dan bij jou: inclusief teampunten en eindafrekening tussen de 450-550. Daarin heb ik meegerekend dat Evenepoel geel pakt in ET1 en dat ET16 ook wordt gewonnen door Evenepoel.
Bij Lipowitz koop je in mijn optiek Duitse degelijkheid. Een Miele. Duur, maar zal absoluut en zonder twijfel leveren. Die zekere punten zijn wel lekker. Ayuso is inderdaad veel en veel grilliger.
Ergens denk ik spijt te hebben als ik hem niet neem en heb Seixas ook al thuisgelaten
Je omschrijft hem als een dikke vette yes-go maar vervolgens eindig je met no-go. Is hij niet 'sexy' genoeg voor je? :p
Ik klik hem er in ieder geval met meer vertrouwen in dan jongens als Seixas, Del Toro, Ayuso en Evenepoel waar allemaal haken en ogen aan zitten en je gewoon niet weet of ze wel de punten halen die bij hun prijs hoort. Zoals ik al eerder een keer beschreven heb. De 'gokjes' moet je in de lagere segmenten zoeken. De duurdere segmenten moeten je garantie op punten geven. Jongens als Del Toro Seixas, Ayuso en Evenepoel klik er niet met grote zekerheid in. Daar ga ik er maar maximaal 2 van pakken.
Ik deel de mening over Lipowitz wel. Bij mij staat hij er vooralsnog wel gewoon in en dat is met name vanwege het gebrek aan een alternatief. Als ik hem thuis zou laten, wie komt er dan voor in de plaats? Ik heb de andere plekjes in principe goed gevuld dus het zou een 1op1 wissel zijn.
Dan kun je dus naar Ayuso. Die heeft inderdaad een hogere upside als hij erg goed is en Pedersen groen pakt. Hij zal in de punchy etappes waar AK voor gaat sprinten een paar plekken hoger eindigen dan Lipowitz en in de bergritten waarschijnlijk lager. Daar heb ik geen berekening van maar ik vermoed dat het elkaar wel ongeveer opheft. Ayuso zou in principe 3e jongeren kunnen worden, en onderweg daarmee truipunten kunnen scoren. De vraag is hoe constant Ayuso gaat zijn. Voor hetzelfde geldt valt hij er in etappe 6 finaal doorheen. Dan pakt ie misschien nog wel een etappe uit de vlucht maar kan er een streep door een heleboel andere punten. Dus hier is de keuze denk ik zoals al gezegd: kies je voor betrouwbaarheid met een stabiele kans op punten (ca. 300-400)? Of neem je een klein gokje op wat meer punten (ca. 150-500)?
De andere optie zou kunnen zijn om Lipowitz in te wisselen voor een topsprinter, Merlier of Kooij (Pedersen heb ik al). Daarmee doe je dus een jasje uit in je AK team en moet je dat gaan opvangen. Kooij en/of Merlier zouden die ca. 350 punten wel kunnen opleveren. Maar ook daarvoor geldt in mijn ogen: zij moeten daar een goede Tour voor rijden (beter dan ze tot nu toe hebben gedaan). Terwijl Lipowitz daarvoor een redelijke 'business as usual' kan pullen.
Mooie reacties allemaal. Duitse degelijkheid is zeker een treffende omschrijving. Toch mooi dat iemand die pas zo kort wielrent en net jongere 'af' is, wordt weggezet als oerdegelijk. Goeie opmerking Martijn over die teampunten via REv (en evt MvG is ook niet uitgesloten), die was ik vergeten mee te nemen.
Ik snap dat het lijkt als een yes-go, maar precies wat LucaCoppi zegt: je maakt hem nergens cap en hij concurreert met een sprinter die je wel 5x wil cappen. Hij is niet eens reserve cap in zijn ritten. Kijk, mocht Seixas slechts de lichtste twijfel zijn, dan klik ik Lipo direct erin. Hij is een goeie 21ste op dit moment ;-)
Hangt er denk ik vanaf of ie dan nog een beetje hoog in het klassement staat. Zo ja, dan gaat ie wel volle bak denk ik. Zo niet, dan wil die zich misschien sparen voor de vlucht in de laatste week.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.