Scorito Tour de France 2026

1 2 ... 75 76 77 78
Rad
Zitvlees
Ja maar gaat dat ook lukken? In 4 en 9 wil (en kan) het halve peloton in de ontsnapping en LIDL heef...

Zie jij renners uit de 500k ballenbak die wel in die etappes meedoen dan? Matthews en Aranburu is ook maar de vraag. Hoor het graag :)

ditisdavid
KV
Hola. Next level dit. Doe jij daar zelf professioneel iets mee of een uit de hand gelopen hobby?

Mijn werk heeft helaas niets met wielrennen te maken, haha.

Koerskoorts
KV
Heb je een bron van dat artikel? En was dit voor of na TARA?

Wielerflits op 07/06, ik merk bij het nalezen dat het de vraagstelling is die dit impliceert, niet hijzelf die zegt dat dat uitsluitend het doel zou zijn.

Zolderman
Zitvlees
Ja maar gaat dat ook lukken? In 4 en 9 wil (en kan) het halve peloton in de ontsnapping en LIDL heef...

Ik moet zeggen dat ik je twijfels ook begrijp, en dat ik er iets makkelijker naar kijk.

Godon verdiend etappe 1 (TTT) al 20-32 punten terug.

Daarnaast zijn er altijd wel een paar etappes waarbij er een flink gereduceerde sprint plaatsvindt (sprint met 25-40 man), al helemaal als pedersen meedoet, en daarvoor is godon een van de betere keuzes.

Zie een slechte Godon niet als een fout waardoor het goudenbekertje niet meer mogelijk is, maar een goede Godon wel als een belangrijke schakel om hem wel te halen.

Klimgeit2

Ik heb zelf nu maar 3 sprinters en een goeie ak ploeg meg vrijwel alle toppers zonder evenepoel en del toro maar met 2 ploegmagen van pogacar. Is 3 sprinters te weinig?? Ik kan hiermee wel veel zekete punten in de lagere sprint etappes opstellen. Met pogi en zn mannen.

 

De sprinters van dienst zijn niet de minste philipsen, bini en kooij. Is dit te weinig? Of 3 top sprinters die ook in de lastige etappes mee doen genoeg?

Koerskoorts
KV
1 van zijn vriendjes heeft echter wel al uitgesproken voor de bollen te gaan en die is qua profiel t...

Als die bij jullie hetzelfde geprijsd is, hier is het dubbel vd prijs (sporza) waardoor deze in een ander segment valt.

martijncr

De forumleden die wat langer hier rondhangen hebben 'm misschien al eens voorbij zien komen in de afgelopen jaren, maar heb mijn Excel weer helemaal laten draaien. Daarin heb ik (nog) niet de tussensprints kunnen verwerken, maar wel de nieuwe puntenverdelingen aan de meet. ET 5,7,8,11 en 12 hebben dus 70-punters voor de sprinters, als ik het goed heb begrepen vanuit input van het forum. 

In mijn voorspellingen rijdt Pogi vanaf de muurtjes rit 2 in het geel. Ik denk dat door de TTT en het feit dat ie nog nooit het heeft laten aankomen op 'later in de Ronde', hij zo snel mogelijk de boel wil kraken. Dus ja, turbo veel teampunten. De groene trui wisselt in het begin een paar keer van Pedersen, Merlier naar uiteindelijk toch Philipsen die 'm het langste draagt. Del Toro en Seixas wisselen stuivertje, maar richting het einde pakt Del Toro de witte trui. De bergtrui is pas van Pogi vanaf rit 14 in deze voorspelling. 

Paar interessante dingen die ik zelf opmaak uit deze voorspellingen en data-set: 

  • Teamgenoten van Pogi zijn een must-have. Ja je moet ze regelmatig opstellen, maar zijn ongelofelijk fijn als een belangrijke pion van je op z'n pepernoot gaat. En eerder genoemd, de sprintritten komen ze ook van pas. In mijn eindafrekening kom ik op ±380 punten. Twee miljoen voor knechten is een veilige investering, en Del Toro maakt het een no-brainer met 800+ punten. 
  • Ik krijg Ayuso echt niet beneden de 400 punten (480 in mijn voorbeeld), en scoort stevig hoger dan Evenepoel (350). Ik durf het nog niet aan, want toen ik Scorito opende en Evenepoel op 3 mln was geprijsd dacht ik: grandioos underprized. Maar in de berekeningen, valt het wel mee, en beide dus voor 3 mln in je selectie te klikken.
  • Grootste dilemma is voor mij Philipsen. Hij gaat gewoon dik score (542) in mijn voorspellingen. Kooij (437) en Merlier (344) volgen als tweede en derde sprinters. Je kan dus Philipsen + Frentin (200) voor hetzelfde geld kiezen, maar dat ontloopt elkaar dus dan niet zo heel erg qua punten totaal. Ik neig er dus nu naar om Merlier en Kooij te kiezen, om zo iets 'beter' pech op te kunnen vangen. Want als Philipsen uit de bocht vliegt, ben je op zeker hoge groene eindafrekening punten kwijt. 
  • Florian Lipowitz gaat z'n geld waard zijn. 
  • Wat niet uit data naar voren komt, maar waar ik wel geneigd toe ben voor mijn selectie: gaan voor renners met trackrecord. Zij die de klappen van de zweep kennen. Die de tour al meerdere keren hebben gereden en weten wat het vraagt. Het koersinstinct van een Carapaz, Stuyven maar ook Ackermann bijvoorbeeld. Van de jongelinge vind ik De Lie, Martinez en Van Eetvelt interessant omdat die de koershardheid en negatieve ervaringen in de pocket hebben. Ik verwacht wel meer weerbaarheid van deze gasten. 

Zo! Misschien heb je er geen reet aan, misschien wel, maar het zal vast en zeker weer goede en interessante vragen of discussies aanzwengelen. Want ook ik loop maar te puzzelen met alle info die ik tot me krijg, en het kan goed dat jij een verkeerde aanname of slappe veronderstelling tegenkomt in deze data. 

Screenshot-2026-06-23-at-15-19-27

Screenshot-2026-06-23-at-15-17-56

Zitvlees
Zolderman
Ik moet zeggen dat ik je twijfels ook begrijp, en dat ik er iets makkelijker naar kijk. Godon verdie...

Dank voor de toelichting. Met dit krappe budget ben ik extra op de centen, dus dan neig ik eerder naar een 500k man.

Pedersen zelf is voor mij nog het grootste vraagteken, beinvloed namelijk de rest van mijn sprintteam, aanvallerskeuze en ook beschikbaar budget voor GC.

Vooralsnog neig ik naar nee, want twijfels over zowel bovengenoemde etappes als over zijn sprints (wordt ie gemiddeld 3e of gemiddeld 8e)

Coureurs du Courage
Subjective
Ik had al eventjes zitten kijken naar de bergtrui, en de kans dat een klassementsman (lees: Pogacar)...

Mooi analyse, dank hiervoor. Vooral een sterke opmerking dat de finish klimmen niet veel punten opleveren. Desalniettemin zal Pogacar hoog eindigen en in zijn kielzog Vingegaard mee sprokkelen. Denk P2 en P4 in het bergklassement wel realistisch. Ik zie ook een aanvaller er mee aan de haal gaan. Alleen Fortunato en VPP hebben het als doel aangestipt zover ik weet, maar om Fortunato nu mee te nemen in dit veld?

SietseVliegen
TilburgsTrots
Rit 9 is een lastige, zou ook zomaar naar een vluchter kunnen gaan want het lijkt me heel moeilijk o...

Ik neem aan dat we rit 17 bedoelen en niet 19? 19 is gewoon AK namelijk. 
17 zal de sprinters met inhoud via de vlucht worden of anders een pelotonsprint met alle sprinters

martijncr

Door Kevin (niet onze!) gaat inmiddels ook een streep... 

ProScoritoManager
martijncr
Door Kevin (niet onze!) gaat inmiddels ook een streep... 

Jammer, stille hoop dat sommigen er nog in zouden trappen.

TourDeFranceUnchained
ditisdavid
We komen hier redelijk in de buurt van mijn vakgebied ;) Even in het kort. Hoogtegegevens kunnen in...

Interessant, dit wist ik eerlijk gezegd niet. Ik had wel het idee dat er verschillen tussen bronnen zaten, maar niet dat de onderliggende data en meetmethodes zo'n grote rol spelen.

Heb je enig idee hoe groot die afwijkingen in de praktijk kunnen zijn? Bij een bekende klim zoals de Mont Ventoux of La Redoute vermoed ik dat de verschillen tussen PCS, Strava, CyclingCols en APM waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Maar bij minder bekende beklimmingen: praten we dan over verschillen van bijvoorbeeld 0,5 procentpunt in gemiddeld stijgingspercentage, of kunnen de afwijkingen nog veel groter zijn?

Overigens probeer ik bij onbekende klimmen ook altijd even op Maps te kijken. Dan krijg je vaak al een beter gevoel bij het karakter van de klim: is het een brede doorgaande weg waar de percentages vrij constant zijn, of juist een smalle weg met veel bochten en korte steile passages? Dat vertelt soms bijna net zoveel als de cijfers zelf.

In ieder geval bedankt voor de nieuwe inzichten. Dan denk je dat je al heel goed bezig bent, maar blijkbaar kan het dus nog beter 😉

KV
martijncr
Door Kevin (niet onze!) gaat inmiddels ook een streep... 

En met ook al wegvallen van Tarling is dit ook wel niet bevorderlijk voor de TTT. 

Zolderman
martijncr
Door Kevin (niet onze!) gaat inmiddels ook een streep... 

Ineos hele Tour AK sneuvelt.. > een vrije rol voor Godon

KV
Koerskoorts
Als die bij jullie hetzelfde geprijsd is, hier is het dubbel vd prijs (sporza) waardoor deze in een...

In Scorito inderdaad ook 500k (minimum) geprijsd. Overigens wel logisch dat hij in Sporza hoger geprijsd staat aangezien je van hem wel enkele echt goede resultaten verwacht, maar niet weet wanneer precies. Dit is dan voor scorito veel moeilijker dan bij sporza waar het risico op bankpunten veel lager ligt. 

ProScoritoManager

@TDFU "praten we dan over verschillen van bijvoorbeeld 0,5 procentpunt in gemiddeld stijgingspercentage":

Ik zit niet zo diep in de materie als david, maar ik denk dat juist gemiddelde stijgingspercentages hier minder impact van zullen ondervinden. Dit is immers een directe afgeleide van de aanvangsthoogte van de klim, de hoogte van de top en de afstand waarover geklommen wordt. En dan hoe langer de afstand van de klim, hoe meer een meetfoutje in aanvangst- of eind-hoogte gladgestreken wordt.

Als ik het goed begrijp geeft dit sneller verschillen over mini-sectors binnen de klim, juist omdat de afstand van zo'n sector vanzelfsprekend kleiner is, waardoor meetfoutjes grotere impact hebben op de uitkomst van de formule waar het stijgingspercentage uit rolt.

McNulpunty
martijncr
De forumleden die wat langer hier rondhangen hebben 'm misschien al eens voorbij zien komen in de af...

Weinig vertrouwen in Jorgenson? 👀

mirkodek
martijncr
De forumleden die wat langer hier rondhangen hebben 'm misschien al eens voorbij zien komen in de af...

Lekker dit! Daar komt mijn Excel bij lange na niet in de buurt. Ik kan op mijn mobiel de tabel niet goed lezen, kun je vertellen wat je uitgangspunten bij Ayuso waren waardoor die zo hoog uit komt? Ik zie hem in dit veld als 3e in wit (2e mocht Seixas er doorheen vallen) en verder zo'n beetje rond plek 5 in de meeste AK ritten.

TourDeFranceUnchained
ProScoritoManager
@TDFU "praten we dan over verschillen van bijvoorbeeld 0,5 procentpunt in gemiddeld stijgingspercent...

Sorry, ik had wat specifieker kunnen zijn. Bedoelde "per km". Dus het totale gemiddelde zal misschien wel correct zijn of ipv 6,6% is het 6,7% maar dat is inderdaad niet heel spannend. Doelde meer op specifieke segmenten aangezien de profielen vaak per km worden aangegeven, waarbij korte klimmetjes soms nog specifieker per 100m worden aangeduid om aan te tonen dat er stukken van 13% bijvoorbeeld in een klim als La Redoute zitten.

 

Wielerphilippe
martijncr
De forumleden die wat langer hier rondhangen hebben 'm misschien al eens voorbij zien komen in de af...

Thanks voor dit overzicht. Mooie en redelijke aannames. Wat voor mij wel meteen opvalt is dat via de berekeningen van jou , andere mensen hier en mezelf bijna elke Ak man door dit parcours zijn 100ppm makkelijk haalt. Hierdoor denk ik toch om wat meer van deze regel af te stappen en wat meer op me gevoel af te gaan en degelijkheid en betrouwbaarheid van bepaalde renners meer mee te nemen. Voor mij vallen daarom dan ook Evenenpoel en Ayuso als eerste af aangezien die mij al te vaak hebben teleurgesteld en vaker zijn tegengevallen dan dat ze zijn meegevallen in de grote rondes. Zo neem ik de andere 5 grote namen allemaal + subtop, knechten. Ook denk ik wel dat een groot deel van de sprinters hun punten niet gaan meetellen aangezien ik denk dat bijna niemand zo krap zit dat ze in ak etappes Philipsen voor 8 punten moeten opstellen. Hoe zien jullie dit?

Zolderman

Denk zegt wat iedereen wel ongeveer verwachte denk ik, al had ik toch wel meer iets van een "co leaderschip" verwacht;

Denk made clear that Evenepoel will go to the Tour de France as the team's number-one option on paper.

"Remco is still the team leader and Florian Lipowitz is a bit of the second man," Denk said.

The hierarchy reflects the wider media spotlight on Evenepoel rather than a clear sporting gap, the German added.

"I am convinced that this can work. Eventually, there will come a day when one or the other feels better. Then they will have to fight it out between themselves on the road."

Maakt mijn REV fomo toch wat groter, had namelijk Lipo > REV, maar opzich was dit als uitspraak redelijk te verwachten

Laatst gewijzigd
Coureurs du Courage
martijncr
De forumleden die wat langer hier rondhangen hebben 'm misschien al eens voorbij zien komen in de af...

Tsjonge, wat een overzicht. Complimenten hiervoor. Mooi om zo renners met elkaar te kunnen vergelijken. Enige kanttekening is dat het allemaal wel erg rooskleurig bedacht is voor de 29 gelukkige namen die de lijst gehaald hebben. En dat je je dus niet 'rijk' moet gaan rekenen met pakweg 200 punten voor Milan Fretin (waarvoor geen enkel referentiekader is). Maar dank voor het delen, want dit soort inhoudelijke analyses mis ik wel in de brij van 'posten om te posten'.

Maak me overigens aan dit laatste zelf soms ook schuldig, dus heb me voorgenomen wat minder bij te dragen en me te beperken tot enkele reacties per dag.

ugge2

Inderdaad een top overzicht. Die drie teamgenoten van Pogi komen toch steeds meer met pen in de opstelling terecht. 

Coureurs du Courage

Piganzoli bevestigt voor de Tour. Benieuwd naar z'n prijskaartje. Nog een klasbak erbij voor de puzzel.

1 2 ... 75 76 77 78

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.