Is denk ik ook afhankelijk wat voor type scoritospeler je bent. Als seixas 3e wordt en 1e jongeren is het wat mij betreft een must have. Dus beetje 100% of niks. Bij REV en Ayuso heb je natuurlijk wel 2 x zoveel kans dat een tegenvalt. Maar natuurlijk wel 50,50 om dat dan wel weer beter op te vangen is. Mocht Seixas toch twijfel zijn is Lipo voor mij een zekere klik volgens de zelfde redenatie dat die dan 3 wordt en elke etappe 8 punten meer pakt dan als Seixas wel stand houdt.
Om nog in te haken op het laten liggen van Lipo bij de toppers wat ik veel tegenkom zeker bij de mensen die Seixas meenemen. Velen lijken dan wel te gaan voor de 2 andere 3M mannen in REV en Ayuso, maar ik denk dat je 1 van deze 2 toch best makkelijk om gaat kunnen toveren in de toch wel zekerdere Lipo.
Wel gaat dit ook wel afhankelijk zijn van de volledige lijst sprinters. Het zou zomaar kunnen dat je bij die sprints misschien nog wel één 1M sprinter of misschien zelf 2 kan degraderen naar één 500K man of in het geval van 2 sprinters naar 2 750K sprinters en zo bespaar je dan toch al 500K.
Is het dan niet gewoon een hele logische keuze om deze dan te investeren in het upgraden van Ayuso of REV naar Lipo. Als je deze keuze maakt heb je naar mijn idee gewoon alle 5 de echte AK toppers (ja ik schaar Del Toro hier ook gewoon onder). Ook bijvoorbeeld een Merlier vervangen door Kooij maakt dit mogelijk al is het dan uiteraard wel de vraag of dat je punten gaat kosten of op gaat leveren. Ik zelf heb ook geopteerd voor de laatste keuze, omdat ik de punten die Lipo me gaat opleveren meer garantie vind geven dan de punten van Merlier en evt groen.
Ik denk dat Lipo ook wel vergelijkbaar gaat zijn qua consistentie met Gall de afgelopen Giro die zal systematisch gewoon achter de toppers aan gaan komen.
Als ik er van uit ga dat er 7 renners zijn die voor het AK boven de rest zitten, dan heb ik Pogacar, Vingegaard, Del Toro, Seixas, Lipowitz, Evenepoel en Ayuso. Zonder ongelukken zouden zij de top 7 moeten uitmaken in de ritten voor het AK en in de eindafrekening. Alle 7 is niet haalbaar maar 6 van de 7 wel. Voor mij zijn Pogacar en Vingegaar onmisbaar en is Del Torro eigenlijk een goedkoper optie omdat hij 3M eigen punten moet rijden en 2M UAE knecht is. Van de andere 4: als je er maar drie kunt nemen, is de goedkoopste combinatie van de drie dan niet het meest zinvol omdat op het einde van de rit de som van 3 van die 4 renners steeds vrij dicht bij elkaar gaat liggen, zeker als je het extra vrije budget kunt investeren in extra punten vanuit de sprinterstrein? BIjvoorbeeld: met Seixas moet je het stellen met Jordi Leeus maar Lipowits ipv Seixas fietst Merlier in het team.
Affini zwaar gevallen in Italiaans kampioenschap. Afgevoerd met ambulance wel bij bewustzijn.
Dat is wel een tegenvaller voor Visma idd. Hier maar aan het puzzelen om de beste combi te vinden en 1 ploegmaat van Vingegaard erin te krijgen. Al Jorgenson, Armirail, Kuss als opties gehad. Echter veranderd er wel eea als Affini ook niet zou kunnen starten. Dan wordt het toch een extra aanvaller voor 750k ;-)
Ik snap de redenering rondom Lipo zeker. Hij is waarschijnlijk één van de meest zekere puntenpakkers van de GC en ik begrijp dat mensen liever Lipo pakken dan een Ayuso/REV als ze moeten kiezen. Iemand verwoorde het hier laatst mooi, Lipo is zoals Miele, betrouwbaar en degelijk en je weet wat je er aan hebt.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om juist die zekerheid in mijn basis te stoppen. Ik heb de 5 mannen waarvan ik verwacht dat ze de top 5 gaan halen: Pogačar, Vingegaard, Del Toro, Seixas en Lipo. Daarnaast heb ik nog een extra GC man en Merlier én Kooij voor de sprints, twee UAE-mannen voor teampunten en nog meerdere renners voor overgangsetappes.
Daardoor voelt het voor mij alsof ik eigenlijk nergens een gat heb. In de sprintetappes kan ik mee, in de zware ritten heb ik mijn GC-blok en in de overgangsetappes heb ik genoeg mannen die daar punten kunnen pakken.
Mijn vijf 500k-mannen zie ik ook niet alleen als opvulling; die gaan echt wel hun punten halen.
Interessante uiteenzetting, op hoeveel sprinters zit je dan? En vermoedelijk heb je dan geen Girmay in deze situatie.
Als ik jouw strategie kopieer kom ik tot 6x 500 maar weet niet of ik daar per se gelukkiger van word..
Ik zit toch nog wel wat te spelen met het meenemen van Mads pedersen. Nu heb ik 6 AK toppers, geen seixas. Dan nog wat B garnituur als klimmers waar ik nog knopen moet doorhakken zoals een carapaz, Martinez/Tiberi, skjelmose, VPP, kuss en/of UAE knechten. Dit is allemaal wat aan de duurdere kant waar door ik naast Pedersen en Merlier alleen nog een paar 750/500k plekken overhouden. Die zou je dan invullen met de stuyvens en teunnissen van deze wereld maar dat lijkt me wat pover. En dan houd je wel weinig heuvelspecialisten over.
Wat zijn jullie ideeen hier over?
Waar je misschien aan voorbij gaat is het feit dat je bij Scorito niet perse de top 7 van het AK wil. Dat principe heb ik vaak gehanteerd en bij andere spellen (zoals Tourploeg) gaat dit wel op. Maar iemand die 7e in het eindklassement wordt zonder vaak in de top 10 te eindigen zal waarschijnlijk een stuk minder scoren dan een sprinter, een teamgenoot van Pogacar of zelfs een goedkopere renner die vaak in de vlucht mee zit. En daarbij speelt natuurlijk ook het budget mee.
Neem Ayuso als voorbeeld. Die kost 3M, is waarschijnlijk in dit veld nummer nummer 5/6/7 en heeft nog bonuspunten voor witte trui. Dus dan zou je zeggen: die moet mee. Maar je kunt dat geld ook gebruiken voor een teamgenoot van Pogacar EN bijvoorbeeld een De Lie te upgraden naar Kooij. Er is een aannemelijke kans dat Politt+Kooij meer punten gaan scoren dan Ayuso+De Lie.
Ik ben inmiddels dus afgestapt van het streven om de top X van het AK te hebben. Ik wil uiteraard de twee kleppers, ik wil minimaal 2 topkandidaten voor groen en verder kijk ik vooral: waar gaan ze punten scoren.
Goed punt. In mijn scenario gaat Pogacar als een kanibaal door de Tour en zullen heel wat ritten voor het AK zijn met deze 7 dan netjes plaatsen 1 tot 7 invullen. Zelfs als een paar aanvallers voorop blijven gaan ze nog steeds op een rijtje de punten halen. Ik denk met Merlier, Looij en Girmay toch nog een sterk sprinterskern te hebben, zeker nu NSN een echte sprinttrein meeneemt en daarmee aangeeft vol voor het groen te willen gaan.
Ik mis in mijn team naar mijn gevoel enkel nog Lenny Martinez omdat die voor de bollen wil gaan en ik zie hem daar ook veel kans op slagen hebben. Ik moet dan wel 500k vinden en dat betekent ofwel mijn AK bezetting herzien ofwel een sprinter van 1M downgraden. Beide geven geen goed gevoel. Ik zal nog eens puzzelen, het is nu toch te warm om buiten dingen te doen. Lipowitz vervangen door een 4de UAE knecht zou een piste kunnen zijn, dan zou ik naast Lenny martinez mijn sprintteam nog kunnen versterken.
Ah ja goeie! Aranburu wellicht interessant voor rit 4, 9, 17 en miss wel rit 21. Ik heb hem er nu instaan als een soort Godon 2.0.
Miss dat Hugo Page ook nog gaat meesprinten. Maar ze hebben meerdere snelle mannen, dus is onzeker wie naast Fretin nog meedoet in de sprints.
Ik heb net eens alle etappes door zitten rekenen qua bergpunten om te zien hoe realistisch het is dat de bergtrui niet naar een AK-man gaat.
Ik heb gewerkt met drie categorien: Punten gaan naar een onschuldige kopgroep, punten gaan naar bollentrui-jager of punten gaan naar een AK-man. Daarbij ben ik vrij ruimhartig geweest voor de bollenjagers en heb ik vrijwel alles onderweg aan hen toegekend en ermee gerekend dat het AK ze pas op de slotklim inhaalt. Conclusie is dan eigenlijk dat er één etappe allesbepalend gaat zijn: Etappe 20
Verwachten jullie dat het AK al los gaat op de Croix de fer? Of zou een bollentrui-jager hier nog lang mee kunnen/ mogen?
Aangezien het de laatste rit is waar een AK man eventueel nog een plaats kan opschuiven, vermoed ik dat het ook daar een AK rit zal worden. De voorbije jaren was de laatste zware bergrit telkens voor de AK mannen. Ik zie geen reden waarom het dit jaar anders zal zijn.
Die verwacht ik wel voor de vluchters. Ik zie geen reden waarom de AK mannen al voor de laatste klim de vluchters zouden willen inrekenen. Laat Carapza, VPP en Lenny Martinez het maar uitvechten.
Mooi gedachte. Hoe hoog eindig je meestal dan? En doe je dat bij elke trui? Ook bij de witte en de bolle trui?
Ik heb het vaker geprobeerd in de Giro met o.a. een Jan Hirt die zeer goedkoop was en vaak de 3e week 10 rijdt in een aantal etappes. ik ben ook opzoek naar zo'n formatie maar vind het lastig puzzelen. Ik wil namelijk geen 4 UAE mannen. Op dit moment heb ik 4/5 top AK mannen aangevuld met met 3 goedkope heren (1,5m-500k) en 1 ploeggenoot van Pogi erbij. Hierbij zit 1 iemand die voor het jongeren kan gaan en iemand die mogelijk top 5 haalt voor de jongeren. Dan 2 heren die hoog in het bollen klassement kunnen komen en 2 heren die hoog kunnen eindigen bij de sprints. Voor de rest opvulling met goedkopere heren.
Ik merk echter dat ik het lastig vind om met zoveel goedkope heren te puzzelen en te kijken wie wel wat gaan opleveren omdat er zoveel kleppers aanwezig zijn.
nog tips voor het puzzelen bij jou strategie?
Ik vind dit echt spijkers op laag water zoeken. Het datagebruik is al gigantisch. 1x per 2 jaar hebben zij een enorme piek in dat gebruik en dan zetten ze even uit hoe veel bekers je hebt. Vermindert het spelplezier echt 0.0 en zorgt ervoor dat ze betrouwbaar blijven. Daar communiceren ze ook nog netjes over.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.