Spelvraag :
Zoals de meesten wel gelezen hebben, ben nieuw bij Scorito.
Wat ik lastig vind in te schatten zijn met name de teampunten
Als voorbeeld: Als ik zou moeten kiezen tussen Mas voor 3 miljoen of Almeida voor 6,5 miljoen dan is de keuze voor mij snel gemaakt: Mas
Maar ja dan komen de teampunten van de heer Pogacar om de hoek kijken....
Hoe moet ik dat wegen/inschatten?
Of nog simpeler gevraagd: Hoeveel zal Novak ten opzichten van Mas (die bijvoorbeeld 4e wordt in het algemeen klassement) schelen qua punten ook al zou Novak in iedere etappe zelf geen punten halen?
Hoe was dat bv bij de laatste Tour de France?
In de Tour waren er gigantisch veel teampunten op te rapen door de gele trui van Pogi en de hoeveelheid ritten die hij won. Daarnaast stond hij ook lang bovenaan in het bergklassement en had ie met Del Toro een teamgenoot in het wit.
Met een McNulty van 2.0M leverde je dat veel punten op. De Vuelta zal dat een stuk minder zijn, de kans op een bollentrui is kleiner en Del Toro rijdt niet mee. Daarnaast zijn de knechten van UAE een stuk steviger geprijsd en hebben ze een kleinere kans op eigen punten.
Een Almeida met de vorm van vorig jaar klik je er blind in omdat hij zelf punten pakt en de punten van Pogi zijn dan nog bonus. Dit jaar is zijn eigen vorm nog maar de vraag.
Een gedachtegang om Almeida niet mee te nemen: Als je hem wel meeneemt en hij presteert niet dan kun je geen gouden beker scoren. Als je hem niet meeneemt en hij presteert wel, dan kun je nog wel een gouden beker scoren omdat je die miljoenen in andere klappers hebt gestoken.
Ik neem Almeida niet mee. Oliveira wel.
Ploegleider zegt dat het niet makkelijk voor ze word(de Schuyteneer en Braet) hooguit 3 kansen. En dan Widar net een infectie gehad 1e grote ronde gaat voor ritzeges maarja dat willen er wel meer. Wel mooi dat ze zeggen welke etappes allemaal. Dus als je van plan bent deze jonge te selecteren zou ik die even raadplegen. Ik blijf iig van die ploeg af.
Widar heeft wel echt een hoog plafond voor zijn prijskaartje. Ik denk dat ik het wel aandurf, als hij door sluimerende ziekte geen deuk in een pakje boter rijdt verlies je er niet gelijk een gouden bekertje door. En een fijne punch op de koop toe.
Het is een ingewikkelde afweging, maar ook ergens weer simpel. Paradoxaal!
Als je er van uitgaat dat Pogi bepaalde etappes gaat winnen, in trui-klassementen op 1 staat én in het eindklassement eindigt als eerste, zullen zijn teamgenoten daar dus teampunten voor behalen. Stel Pogi wint een etappe (bijvoorbeeld ET2), en daarmee verovert hij ook de bollentrui én de leiderstrui. Een teamgenoot ontvangt in zo'n geval (bij opstellen) 24 punten. Dat staat gelijk aan een renner die 9de wordt die dag.
Het voordeel van teampunten is dat je beter voorspelbare of meer gegarandeerde punten kan pakken. Stel je de teamgenoten namelijk elke etappe op, dan is dat cumulatief een enorme sloot aan punten. Met andere renners ipv van teamgenoten, is het maar net de vraag of die presteren. Zo kan je bijvoorbeeld Skjelmose voor 4.5 mln kiezen. Als hij steeds hoog eindigt, zal hij meer punten pakken dan een knecht van UAE. Maar zakt ie er doorheen, dan kan een Novak van 3.0 mln aan het einde van de rit je steady een 250/300 punten hebben opgeleverd mits je hem steeds opstelt.
Zo moet je steeds zoeken naar: ga ik voor 'zekere' punten van teamgenoten, of durf ik het aan met bepaalde namen waarvan ik verwacht dat zij de top-10 noteringen aan elkaar fietsen op voorspelbare momenten. Hopelijk verduidelijkt dit een beetje voor je?
Knip en klaar. Bedankt.
Ook Sonnyside die al eerder reageerde.
Ik ga niet voor de veilige teampunten. Ik ga voor de renners waarvan ik denk dat ze gaan presteren en hopelijk dat ene pareltje die bovenverwachting presteert.
Waarschijnlijk een domme keus maar het wringt bij mij dat ik een UAE renner in mn team heb die niks presteert maar wel dikke punten pakt.
Dan liever een Roglic die mee- of tegenvalt. 😊
Met als aanvulling dat je met die teamgenoot natuurlijk niet élke etappe 24 punten pakt.
Als Pogi bijvoorbeeld alleen in het rood rijdt, niet ook in de bollen, en hij wint de rit niet (het is bijvoorbeeld een sprint), dan krijg je maar 8 punten.
Aan de andere kant, als Pogi pak hem beet 15 etappes lang in het rood rijdt, 4 etappes wint en het eindklassement, dan verdien je met het opstellen van je teamgenoot toch 15x8 +4×10 + 24 = 184 'gratis' punten.
Een ander moet die punten nog maar bij elkaar zien te rijden.
Als Mads niet voor groen gaat dan kun je er toch zeker van zijn dat een Visma groen draagt? En dan levert nordhagen/kuss ook 6 punten op plus wel zekere eigen punten in bergetappes. Dus die leveren dan toch net zoveel op als een uaer zelfs als pog de etappe wint? En in de sprintetappes is de kans voor bonus bij Visma nog groter.
De bergtrui is in mijn ogen een noodzakelijk trui om uae ploeggenoten zonder eigen punten voor deze prijs te nemen. En kijkend naar opbouw van ronde dan geloof ik niet dat pog die haalt. En dan kom je voor use ploeggenoten eigenlijk potentieel alleen bij Almeida en vine terecht, beide met de al uitgebreid besproken risico's.
Pogacar gaat in de grote rondes ook niet voor de bergtrui, maar hij heeft hem toch al een paar keer gewonnen. Het een sluit het ander niet uit. Als Mads meesprint EN in de overgangsetappes goede uitslagen rijdt, krijgt hij vanzelf de punten trui toch?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.