'@Timo: maar meer geld maakt de renners toch niet beter? Wat zou jij willen met meer geld? Vanmarcke verlengen, natuurlijk. Maar dan? Een kopman voor de Tour aantrekken zodat Gesink, Kelderman en Kruijswijk kunnen gaan knechten? Een sprintkopman aantrekken zodat Groenewegen zich niet meer kan ontwikkelen en Teunissen en Van Emden en anderen in de trein kunnen?
Ik hoop vooral dat het een voornamelijk Nederlandse ploeg blijft. Een extra rittenkaper zoals LL Sanchez was kan ik nog wel waarderen, maar meer buitenlandse kopmannen zit ik echt niet op te wachten. En de Nederlandse renners zijn niet beter dan dat ze zijn, meer geld gaat daar niet bij helpen.
De optie zou kunnen zijn om voor Poels, Slagter, Dumoulin, Van Baarle, D.van Poppel, Sinkeldam en Oomen te gaan (als hun contracten af lopen). Maar ik vraag me af of geld daar altijd de reden is dat ze voor een ander team rijden.
'@Hakkie:
Ten eerste zou ik Vanmarcke inderdaad verlengen. Daarbij zou ik een sterke man halen die hem tot diep in de finale steunt. Ik zou Gesink eruit gooien en een nieuwe klassementsman halen.
Tevens zou ik een extra sprinter halen, twee sprinters kan prima in een ploeg en Groenewegen ontwikkelt zich heus wel.
Meest belangrijke is wellicht nog een rittenkaper en een man voor de heuvelritten.
'@Timo: dus een buitenlandse vervanger van Gesink, een buitenlandse sprinter en een buitenlander voor de heuvelritten? Kortom: alle Nederlanders in de knechtenrol? Dan ben ik ontzettend blij dat jij het daar niet voor het zeggen hebt, voor je het weet rijden de Nederlanders weer op kop voor een Menchov of Rasmussen. Werd jij daar blij van? Ik in elk geval niet...
Ik vond dat juist de mooie tijd van de ploeg met mannen als Freire en Menchov/Rasmussen die tenminste écht meededen en niet voor plek 5-10 in het klassement. Nu hebben we met Vanmarcke ook een buitenlandse kopman, ik zie het probleem niet?
Trouwens hoeven het niet per se buitenlandse vervangers te zijn, ik vind bijvoorbeeld Poels ook een prima versterking, en Slagter evt. Sinkeldam voor de klassiekers etc. Sprinter zal wel buitenlands zijn denk ik.
Poels is zeker geen verbetering t.o.v. Gesink. Is denk ik trouwens ook goedkoper (terecht, gezien hun erelijst), heb je dus geen extra budget voor nodig. In de heuvelritten heb je inderdaad Slagter die misschien top 5 kan rijden, maar dan nog niet echt een zekerheid. Dus een nieuwe heuvelman zou als hij echt een verbetering moet zijn ook een buitenlander zijn.
Ik supporter trouwens vooral voor de Nederlanders. Menchov, Rasmussen en Leipheimer hebben me nooit iets gedaan. De girozege van Menchov deed me minder dan een 12e plek in de Tour van Boogerd. Flecha en Freire waren wel leuke renners, maar daar waren ook niet echt Nederlanders voor aan het knechten. Zoals ik zei: een rittenkaper kan ik me wel voorstellen. Al kan ik even geen naam verzinnen. Het liefst Wellens in die rol, maar die heeft al bijgetekend bij Lotto-Soudal.
Ik vond het ook prachtig met Rasmussen! En Flecha, Freire, zelfs Menchov in bijv. die Giro was een van de mooiste Rabo-herinneringen. Dat maakt mij nou ook echt helemaal niets uit. Ik zie een Nederlander alleen maar graag als kopman als hij die kwaliteiten ook heeft, het inzetten op subtop omdat we niet beter hebben in Nederland irriteert me zelfs. Slappe hap vind ik het, meedoen is belangrijker dan winnen kennelijk. Nou daar ben ik geen fan voor.
Je ziet wel dat er toch een beetje 2 soorten supporters zijn gekomen bij TLJ: zij die het kleinere budget accepteren en graag zien dat de ploeg zich blijft focussen op Nederlanders. En een groep die daar eigenlijk geen vrede mee kan hebben, hoezeer je ook terecht kunt zeggen deal with it/het is gewoon niet anders.
Nou ga ik iets zeggen wat me misschien niet in dank afgenomen wordt.. maar ik betrap me regelmatig op de gedachte dat zoals het nu al twee jaar gaat deze ploeg eigenlijk niet een doorstart had hoeven te maken op deze manier. Ik heb jarenlang een gevoel bij Rabo gehad van 'je bent niet voor je plezier fan van de ploeg', maar toch ben ik het zeker.. met altijd een gedachte van er komen betere tijdenmet deze hele goede groep wielrenners. Maar uiteindelijk werd de stekker er uit getrokken door Rabo, is de ploeg met moeite nog WT, zijn de gelukzalige momenten als supporter wel heel erg summier en levert het misschien meer frustratie dan voldoening op. En de vraag die dan al een tijd speelt: ben ik eigenlijk nog wel fan van deze ploeg als ik er zo kritisch naar kijk.
'@Hakkie: Jou misschien niet, maar ik vond die Girowinst prachtig om te zien toen. Ik weet bijvoorbeeld nog dat hij viel in de afsluitende tijdrit vlak voor het eind en dat iedereen in de teambus vol spanning meekeek.
Vind het sowieso een soort misplaatste arrogantie in de alsmaar internationaliserende wielersport om enkel en alleen Nederlandse kopmannen te willen. Niks mis met een buitenlandse topper. Poels vind ik overigens wel een verbetering t.o.v. Gesink, denk dat Poels als kopman top 5 rijdt in elke willekeurige grote ronde mits het niet heel erg tegenzit.
Eén ding is zeker als je doorgaat op de manier zoals Hakkie2 voor zich ziet bestaat de ploeg niet lang meer. Euskaltel als goed voorbeeld.
Ik moet wel lachen om die doorgeslagen nationalistische gedachte. Vanmarcke praat Nederlands, dat kan nog nét. Alles wat Rabo de afgelopen jaren op de been heeft gehouden, heeft hem niks gedaan.
Ben het veel meer met klootje eens in deze.
'@Vlek: Met alle respect voor Kruijswijk en Kelderman, maar als die top 10 rijden in een grote ronde kan Poels dat zeker ook. Poels is bergop de beste van ons landje. Op de Angliru toen was gewoon genieten. Ik hoop echt dat hij eens de kans krijgt in een grote ronde.
@Scotty: Klopt inderdaad, op deze manier bestaat de ploeg niet lang meer... We moeten ook niet vergeten dat ons landje t.o.v. landen als Frankrijk en Spanje natuurlijk veel minder talent herbergt simpelweg omdat we veel minder inwoners hebben.
@Vlek: niemand zegt dat die basis weggaat, het moet alleen aangevuld worden met buitenlands talent. Hetzelfde geldt voor het voetbal, neem PSV als voorbeeld. Als die met een heel Nederlands team spelen is het veel minder dan met twee buitenlandse klasbakken als Guardado en Moreno erbij. De Nederlandse kern blijft echter genoeg aanwezig met de aanvoerder die Nederlands is en gemiddeld 6 of 7 Nederlanders die elke wedstrijd spelen.
Gesink is belangrijk voor de ploeg, is het boegbeeld en heeft heel veel fans. Presteert goed, naar kunnen, heeft ook z n mindere periodes gehad door diverse oorzaken, maar blijft in mijn ogen heel belangrijk voor de ploeg, zowel qua prestaties als qua persoon, hoop en denk dan ook dat hij bij deze ploeg blijft.
Waar halen jullie die zekerheid vandaan? Ik meen dat ze momenteel met zekerheid tot 2018 werken aan enkele doelstellingen.
Klopt, maar tevens de wisselvalligste van al onze klimmers. Dat maakt hem uiterst geschikt als vrije man die voor mooie bergritten kan gaan, maar doet twijfelen aan zijn geschiktheid als kopman voor het klassement.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.