'@Timocycling
In deze ben ik helemaal met je eens: Vanmarcke verlengen en een sterke renner daarbij/daarnaast en in mijn ogen lijkt dat met Lars Boom opgelost of Oliver Naesen, die ook goed bezig is op de kasseien.
Ook een extra snelle man lijkt mij niet verkeerd en kan de ploeg alleen maar sterker maken met bijv. Amaury CAPIOT.
Ik heb het idee dat de Telegraaf op basis van de andere krantenberichten en overpeinzingen van de auteur in het artikel verwerkt zonder ook maar enig contact te hebben gehad met ploeg of renner. Het stukje over geen ondersteuning komt uit het verhaal van een (geloof ik) Belgische krant, op basis van de ervaringen van vorig jaar, en staat al haaks op de prestaties van dit jaar. Enigste wat ik zeker weet is dat de ploeg nog in onderhandeling is/gaat met Sep en er nog niets getekend is, bij wie dan ook.
@Kelderfan Boom komt echt niet terug, die is te trots om met hangende pootjes terug te komen naar de ploeg die hij verliet omdat hij het kopmanschap niet wou delen met Sep. Alleen als Sep zou vertrekken zie ik een mogelijkheid en zelfs dan twijfel ik daaraan.
Naast wat ik persoonlijk vind (ik kijk liever naar een Nederlandse kopman dan naar een betere buitenlandse kopman) denk ik ook dat de huidige sponsors zeker liever Nederlandse kopmannen hebben. Gesink heeft meer publiciteit gekregen dan Menchov, Leipheimer en Rasmussen bij elkaar. Voor de sponsor zou het halen van Tom Dumoulin het meest ideale zijn, maar dat zit er volgens mij niet in.
Een rittenkaper zoals LL Sanchez die haalbaar is kan ik niet bedenken, sowieso zijn die schaars. Movistar heeft een hele rits zulke renners. Misschien dat Roglic zo iemand kan worden, heeft toch al wel aangetoond dat hij dat in zich kan hebben in Catalunya. Als Roglic echt een renner als LL Sanchez kan zijn, vind ik de ploeg zoals die is eigenlijk perfect uitgebalanceerd en zou ik ook met meer budget heel weinig veranderen, overwegende wat er haalbaar is. Hooguit inderdaad Slagter, die zou wel in mijn ideale team voor Lotto-Jumbo zitten.
'@timocycling
Je zou zeggen dat Poels een klassement moet kunnen rijden in een ronde op WT-niveau, maakt niet uit welke ronde. Je zou ook zeggen dat hij een goede uitslag moet kunnen rijden in een heuvelklassieker, maakt niet uit welke heuvelklassieker. Beiden heeft hij nog nooit, ik herhaal nog nooit, gedaan. En hij is even oud als Kruijswijk, jaartje jonger dan Gesink en Mollema.
M.a.w. je kunt wel denken dat hij het even goed aan zou kunnen als die renners, maar dat heeft hij nog nooit laten blijken, en hij heeft kansen genoeg gehad.
@scotty
Ik snap je reactie niet m.b.t. Euskaltel. Juist ploegen met een duidelijke basis in een bepaald land hebben de meeste duurzaamheid, dat is gewoon zo. Euskaltel is geen uitzondering, die ploeg heeft ook heel lang bestaan.
Ik zie Kruijswijk, Kelderman of Gesink dit jaar niet zo maar een top 10 plek rijden in een grote ronde, als ik eerlijk ben.
Volgens mij is het beter voor een team dat er prestaties geleverd worden, zie het goede rijden van Vanmarcke, dan dat er alleen Nederlanders in een team zitten. Wat frisse concurrentie kan echt geen kwaad. Dat gefocus op twee of drie Nederlandse klassementsmannen, die in de ogen van vele trouwe volgers hier vrijwel niks fout kunnen doen, want budget, want slechte voorbereiding, want een sterk deelnemersveld, want niet zijn parcours, want het regende, want een zwakke ploeg, want naar kunnen gepresteerd, want pas 25, want pas 5 jaar prof, etc. etc. zorgt mijn inziens niet voor een bepaalde scherpte, die nodig is om koersen te winnen.
@tendam, wat bedoel je met een duidelijke basis in een bepaald land? De sponsor of de renners? En wat is duurzaam?
Ik noem Euskaltel, omdat daar alleen Basken in zaten, als dan je Baskische sponsor verdwijnt, is pooltje potentiele sponsoren vrij beperkt (wat is daar duurzaam aan?). Bovendien, zij wonnen ook niet vaak. Ze hadden alleen het geluk van een goede lichting met Sanchez en Anton.
'@Tendam: Poels is nooit kopman geweest bij Etixx en Quickstep in een grote ronde. Bij Vacansoleil wel, toen was hij echter vele malen minder sterk en jonger dan nu. Ook is hij in 2012 of 2013 extreem hard gevallen. Geloof mij maar dat Poels top 10 kan rijden in een grote ronde zonder grote tegenslag.
Zoals Scotty zegt betwijfel ik ten zeerste of onze Nederlanders dat dit jaar zullen doen. Heb wel vertrouwen in Kruijswijk dat hij dit weer kan in de Giro, maar het gaat voor alledrie niet makkelijk worden top 10 te rijden.
'@scotty
De enige reden dat LottoNL nog bestaat is juist het feit dat ze een duidelijk Nederlands profiel hebben. HTC-Highroad had geen duidelijke affiniteit met een land, en viel dus om toen de sponsor ermee kapte en niemand zich ermee identificeerde... terwijl het op dat moment de meest succesvolle ploeg ter wereld was. Ploegen zijn tegenwoordig gelieerd aan een land, of aan een fietsensponsor. Euskaltel is echt een uitzondering die jij als regel gebruikt.
Ik snap ook niet waarom jij geen van die drie mannen top-10 ziet rijden in een grote ronde. Die voorspelling is nogal gewaagd, aangezien de afgelopen jaren telkens een en soms meerdere van die mannen dat wel deden... Ik weet trouwens niet welke volgers jij bedoelt bij wie die renners niks fout kunnen doen, misschien rahimns, maar dat was het dan wel.
@timocycling
Oh, ik denk dat hij het op zich wel zou moeten kunnen. Maar er is helaas niks wat dat vermoeden ondersteunt. Eerder het tegendeel: hij heeft altijd wel een jour sans. Bij Quickstep ook gewoon hoor, toen hij in de Giro reed en er in die sneeuwrit niks van bakte (daarvoor stond hij in de top-10).
HTC is inderdaad het schoolvoorbeeld van een succesvolle ploeg die alsnog geen sponsor kon vinden, misschien wel mede doordat het zo'n internationaal gezelschap was. Hetzelfde kun je nu zeggen over Tinkoff, waar het management blijkbaar moeite heeft om een sponsor te vinden, terwijl ze nota bene Sagan nog onder contract hebben liggen.
'@tendam
HTC is ook weer een slecht voorbeeld, die hadden gewoon last van een te laag budget en te veel succes. Iedere renner die ze hadden was of een toptalent (Phinney, Degenkolb, Goss, Lövkvist) of een topper op zijn gebied (Cavendish, Greipel) of had wel heel bizarre uitschieters (Sioutsou) en toen de sponsor ermee ophield moest Stapleton op zoek naar een grotere sponsor.
Haha en HTC Highroad is geen uitzondering?
Nogmaals, hoe Belgisch is Etixx als ik naar de kopmannen kijk? Hoe Brits is Sky als ik naar de kopmannen kijk? Hoe Kazachstaans is Astana? Hoe Russisch is Katusha? Hoe Zwitsers is BMC? Hoe Russisch is Tinkoff? Hoe Amerikaans is Trek?
Ploegen die de beste willen zijn kijken niet naar nationaliteiten.
Dat is inderdaad een keuze. Je ziet wel dat de ploegen die focussen op één nationaliteit toch wat minder presteren (Movistar daargelaten, maar we kennen de Spaanse achtergrond). En als er dan geen topper van die nationaliteit is, halen veel van die teams, Movistar, Lampre of Lotto Soudal toch vaak één of meer buitenlandse toppers.
Allemaal ploegen met een duidelijke basis in een bepaald land inderdaad. Wanneer het budget daar achteruit zou gaan, zoals bij TLJ het geval is geweest, zullen ze daar ook meer terug gaan naar die basis. Een voorbeeld daarvan was bijvoorbeeld de budgetair mindere periode van Lefevre.
Je bedoelt dat ploegen met dure toprenners (uit een land waar je niet snel een sponsor zult vinden) het moeilijk zullen hebben om nieuwe sponsoren te vinden!?
Dat zal iedere volger toch voor zichzelf uit moeten maken?
'@dat eerste, nu haal je wel wat door elkaar. Het gaat niet om budget terugdraaien, maar om een nieuwe sponsor vinden. Wie zegt mij dat de ploeg van Lefevre een nieuwe sponsor zal vinden als ze zich net als veel andere Vlaamse ploegen gaan richten op alleen Belgische/Vlaamse renners? Juist het internationale karakter is een kracht.
@dat laatste, nee niet per se.
@ dat allerlaatste, gelukkig maar. Ik vind het wel een interessante gedachte.
'@scotty
Belgen zien Etixx echt als een Belgische ploeg, hoe terecht of onterecht dat ook is. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Britten en Sky. Ik snap niet waarom je BMC en Trek noemt, ik zeg niet voor niks: ploegen zijn gelieerd aan een land, OF AAN EEN FIETSENSPONSOR.
Je kunt het wel graag anders zien, maar dit zijn gewoon de feiten. Voor mijn part koopt LottoNL de hele wereldtop bij elkaar, wat kan mij het schelen? Voor mijn part met oliegeld uit het Midden-Oosten. Maar ik snap niet wat dan voor jou de charme van zo'n ploeg is? Dan heeft het toch geen enkele identiteit meer? Ik vind persoonlijk Etixx ook niks, maar Vlamingen denken daar anders over.
Met het huidige budget is dat inderdaad een kracht, maar toen ze minder te besteden hadden vielen ze daar toch echt terug op het Vlaamse karakter. Zoveel internationale sponsoren hebben ze daarnaast ook niet gehad.
Volgens mij wordt de volgorde danig door elkaar gehaald: je kunt wel een internationale ploeg met enkele toprenners willen, maar daarvoor heb je eerst een budget nodig dat daar voor kan zorgen en een sponsor die daar interesse in heeft. En wanneer die sponsor wegvalt, heb je door je internationale karakter blijkbaar toch niet meer kansen op een stabiel voortbestaan (zie o.a. HTC en Tinkoff).
Wanneer we naar de laatste jaren van TLJ kijken, dan kunnen we toch gewoon vaststellen dat de Nederlandse sponsoren veel meer zekerheid bieden voor een stabiele toekomst, dan de opportunistische Amerikaanse passant van enkele jaren geleden. Dat ze op de huidige manier op sterven na dood zijn, wordt in ieder geval niet gestaafd door de zekerheid tot en met 2018. En degene met een verlangen naar een topploeg met internationaal karakter hebben alsnog voldoende smaken om uit te kiezen. Ik zie het probleem niet.
Nou laten we beginnen met dat er voor mij veel meer charme aan af en toe eens iets winnen zit dan aan zo nodig Nederlands moeten zijn of begrippen als identiteit. Giant was ook een Nederlandse ploeg met vooral buitenlanders. En dat zie ik dan veel liever: Nederlanders als Tom Veelers, Roy Curvers, Koen de Kort die werken voor een buitenlander en zoveel keer per jaar feest vieren. Een ploeg waar het plezier van af spat, simpel omdát ze veel winnen. En, vond je dat een ploeg zonder identiteit? Verre van.
Maar identiteit is natuurlijk ook belangrijk. En het knalt dan ook van het beeldscherm af die identiteit van TLJ. Kampioen stokbroden halen toch? Vergelijk dat eens met Orica, waar de helft gewoon buitenlander is. Is dat een ploeg zonder identiteit? Is dat geen duidelijk Australische ploeg? Welnee.
Ik begrijp dat er verschil is in voorkeur voor de invulling van de ploeg. Puur op Nederlands talent met een paar 'excuus' Belgen en Duitsers erbij of inderdaad een paar gerichte buitenlandse aankopen om zo op meer fronten mee te kunnen doen voor de absolute winst.
Maar de vraag of 'we' op deze manier nog blij moeten zijn met het voortbestaan van de ploeg na de Belkin-periode snap ik eerlijk gezegd niet zo goed.
Vorig seizoen was het lang wachten op de eerste overwinning en zijn er niet veel eerste plaatsen behaald, maar hebben we niet met zn allen genoten van de Giro met Steven en de Tour met Robert?
En ik kan voor mezelf ook zeggen dat ik heb genoten van voorjaarsklassiekers tot nu toe waar TLJ de koers minimaal veel kleur heeft gegeven. Ze hebben in GW, de Ronde en PR toch super gereden als ploeg? En op datzelfde moment ook in een enorm sterk bezette ronde van Baskenland... Staan op dit moment 10e in de WT. Ik denk dat de vraag toch met een volmondig JA beantwoord kan worden of de ploeg nog bestaansrecht heeft.
Welke koers zij de komende jaren op willen is een interessante en vooral afhankelijk van het budget. We gaan het meemaken, maar ik blijf iig fan en kijk toch altijd met nog iets meer interesse als TLJ meekoerst.
Deze discussie gaat op deze manier nooit een einde kennen.
Feit is dat voor potentiele Nederlandse sponsoren het aantrekkelijker zal zijn om Een Gesink, Dumoulin, Kelderman etc als kopman te hebben
Dat ze bij TLJ daarnaast Vanmarcke hebben is uit nood geboren simpelweg omdat er geen Nederlander is die zijn niveau zal halen en ook nog eens goed bij het team past.
Voor internationaal opererende sponsoren zullen grote namen als Sagan en de zijnen meer aantrekkingskracht hebben.
En iedere fan zal zijn voorkeuren hebben voor of een team met nationale identiteit of een team met internationale identiteit en allure.
Ik voor mij vind het niet erg om een buitenlandse renner in de ploeg te zien (mits die er in het team past) een jongen zoals Martens, Vanmarcke of Campenaerts is voor mij zeer welkom.
Maar ik ben geen fan van een vreemdelingenlegioen zonder identiteit.
Zo'n HTC dat alleen gebonden werd door het feit dat het grote talenten zijn en voor dezelfde sponsor reden.
Sommige blijken uitgekeken op dat soort prestaties. Voor diegene is het uiteraard een logische vraag of ze nog iets hebben met een ploeg die de komende jaren hoofdzakelijk inzet op dat soort prestaties (en daarnaast op de sprints). De gestelde kwestie van de waarde van het voortbestaan van deze ploeg lijkt me daarom ook vooral een subjectieve kwestie.
Persoonlijk heb ik nooit iets gehad met Argos/Giant. Ik vond/vind er echt geen hol aan een paar Nederlanders die een sprint treintje vormen voor een Duitser. Op Dumoulin na geef ik er nog steeds weinig om.
Rabobank heeft me ook een hele tijd als ploeg ook weinig kunnen boeien (op enkele renners na). Ik vind het juist nu een mooi project. Ik hou er wel van om underdogs te supporteren. Wellicht heeft het er mee te maken dat ik dit gewend ben van het Feyenoord en Jos Verstappen supporteren, haha. Bovendien ben ik op het gebied van sport erg nationalistisch ingesteld. Ik denk dat velen dit met mij zijn. Ik denk ook niet dat we met de Lotto en Jumbo als naamsponsoren een verandering van dat karakter moeten verwachten.
Laatst schreef iemand dat de ontlading alleen maar groter is bij succes. Daar kon ik me wel in vinden.
Ik ben het er wel mee eens dat de ploeg een winnaar mist, die garantie op overwinningen geeft en bovendien als windvanger voor onze (sub)toppers kan fungeren. Maarja, die renners kan de ploeg gewoon moeilijk/niet betalen en die moeten ook nog willen komen. Geen reden voor mij om echt gefrustreerd te raken of te stoppen met aanmoedigen in ieder geval.
Edit: Poels zou natuurlijk een uitkomst zijn, maar dan moet je die niet op GT klassementen inzetten. Dat zal hij echter wel willen als hij bij Sky verkast.
Nou, dan supporter je daar toch voor? Ik zie het probleem niet. Mij sprak Giant de sprintersploeg niet echt aan, hoeveel Nederlanders er ook in de sprinttrein zaten.
Maar waarom je dan zo druk maken om wat LottoNL wel of niet doet?
Ramon Sinkeldam rijdt ook bij Giant en liet toch een prima indruk achter in Parijs - Roubaix. Hij en jongens als Teunissen/Roosen zijn misschien de nieuwe generatie Nederlandse kasseienvreters, die in de top meedraaien.
Ik vind het een goede zaak, dat er meer Belgische renners zijn bijgekomen en dat er i.vm. de sponsoren ook een Italiaanse renner en een of direct twee Amerikaanse renners zijn bijgekomen, als het 't team sterker maakt. Want op die manier komen de overwinningen vanzelf. Dan is iedereen weer blij en zeker als de winnaar een Nederlandse renner betreft.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.