Nou ja, je kunt je bij LottoNL zoals vaker wel afvragen wat die ploegleiders nou toevoegen... gisteren was het plan 'niet aanvallen', wat gebeurt er? Hij valt aan. Vandaag zijn ze vooral verbaasd en zeggen ze niks meer na het eerste tussenpunt. Wat weten Jan Boven en Addy Engels nou van het winnen van koersen? Maar ach, zo'n renner moet het toch vooral zelf doen, hoe veel je ook in het oortje schreeuwt.
Het lijkt erop dat Steven Kruijswijk precies weet waar hij mee bezig is!
Steven was vorig jaar absoluut 1 van de smaakmakers in de Giro en samen met Contador en Landa by far de sterkste van het peloton.
Onoplettendheid in een heuvelrit in de eerste week i.c.m. een zwakke ploeg heeft hem toen parten gespeeld.
Wat er daarna gebeurde kon wel eens de ommekeer in zijn wielerleven zijn geweest.
Hij viel soms bijna roekeloos aan, verloor daarmee zelfs nog meer tijd maar knokte zich uiteindelijk terug in het klassement en veroverde op een haar na de bergprijs. Hij sloot de Giro af met een knappe 7e plaats in het eindklassement maar nog belangrijker: hij heeft veel vertrouwen gekregen in eigen kunnen door op die manier te koersen.
Dit jaar is Steven Kruijswijk terug in de Giro. Met exact dezelfde voorbereiding als hij verleden jaar aan de start verscheen. Hij weet al minstens twee weken dat hij goed is en dat zijn uitdagers hun handen vol gaan hebben aan hem.
Is dit een verrassing? Voor de mensen die hem vorig jaar bezig hebben gezien niet. Voor de doorsnee Nederlander wel.
Wij kunnen het van buitenaf niet beoordelen maar het lijkt erop dat hij even sterk is als vorig jaar, misschien zelfs wel een tikkeltje sterker. Hij is immers weer een jaartje ouder.
Hij kent zijn lichaam inmiddels dermate goed om te weten wat er voor nodig is om in topvorm te raken. Knap voor een sportman. Hier zijn maanden van voorbereiding aan voorafgegaan. Opletten met voeding en 3,5 week bivakkeren op de Teide.
Hopelijk motiveert zijn succes de andere kopmannen van TLJ om zijn voorbeeld te volgen.
Mijn inschatting is, dat de verbazing juist andersom was. Gezien zijn voorsprong bij het tussenpunt was het vooral verrassend, dat Steven nog moest sprinten voor de ritzege. En waar zijn moordende cadans vooral een winnend wapen is, is het tegelijkertijd moeilijk om dan ook nog te versnellen. Harder schreeuwen helpt dan natuurlijk niet. En eerder schreeuwen kon niet, want welke referentie hadden ze daarvoor?
'@tendam voor je gaat starten met een etappe maak je toch een strijdplan op... dan kan er tijdens de koers natuurlijk altijd wat veranderen waardoor je dit aanpast. Gisteren was de verwachting dat de laatste klim niet lastig genoeg zou zijn om aan te vallen dus was het plan om gewoon te volgen en te wachten tot volgende week waar er meer lastige aankomsten zouden zijn. Tijdens de koers bleek gewoon dat Steven veel sterker was en viel hij alsnog aan. Het is echt niet zo vreemd als het lijkt.
Even het column van roglic gelezen. Heeft toch aardig wat schaafplekken overgehouden aan die nieuwe valpartijen. Viel over een bidon in de bevoorrading (regende ook) toen hij zsm terug naar het peleton wilde schatte hij een rotonde verkeerd in. Knullig maar deze jongen is nog vollop aan het leren en kan, mits zijn vorm/verwondingen meevallen, erg belangrijk zijn voor Steven deze laatste week!
Ik vind jet toch vooral zuur dat Steven net die etappewinst is misgelopen, en ik hoop dan maar dat hij in het laatste tweeluik met finish bergop nog een keer een goede kans krijgt om dat gemis van een etappewinst recht te zetten.
Groenewegen lijkt mij nog niet goed genoeg op het moment helaas, ik heb ook mijn twijfels of het wel zo'n goed idee is om hem naar de Tour te sturen.
Hij is gewoon nog erg jong en wellicht dat hij er beter voor staat als hij eerst een volledig jaar op WT niveau heeft gekoerst.
Groenewegen is gewoon gevallen in die etappe en had last van ze arm. Gek he, dat je dan niet meteen met de beste mee sprint. De eerste etappe heeft hij laten zien in dit veld op een goede dag best ver te kunnen komen. Aangezien er in de Tour normaal gesproken 6-7 sprintetappes zijn, zijn dat toch kansen op een mooie uitslag. Je hoeft maar één keer geluk te hebben.
'@Janjanssen98765
Nederlands is mijn tweede taal (na Engels) dus ik maak wel eens een foutje. En dat is een understatement aangezien ik regelmatig fouten maakt in mijn Nederlands. Ik ben Engelstalig opgevoed, leef sinds mijn achttiende in het Verenigd Koninkrijk en gebruik mijn Nederlands eigenlijk alleen op sportsites als WielerFlits.
'@Wielerfan1987
Helemaal met je eens; Groenewegen staat volgens mij ook opgesteld voor de Vuelta; alhoewel dat misschien ook nog te vroeg is.
@jessevdalen Je kunt mierenneuken wat je wil, want Teunissen gaf er wel snoek aan, maar Groenwegen zat niet in zijn wiel.
Hij geeft 't nu zelf aan, dat de valpartij hem geen goed heeft gedaan. Hij heeft 't wel geprobeerd, maar helaas.
Groenewegen zelf inderdaad niet meer op volle kracht, met zijn treintje was echter andermaal weinig mis. Balen dat hij net in deze rit wat minder is, maar Groenewegen heeft in ieder geval eens aan acht koersdagen achter elkaar kunnen proeven en zich daarin ook in de zware ritten behoorlijk staande kunnen houden (als in: niet dagelijks in de laatste bus harken).
'@ghostwriter
Nix van aantrekken. Het is tog duidelijk wad je bedoelt.
Dat geseur van sommige mensu op een tikvoutje.
Als het nou niet te volgen is, maar dat is het wel. Gewoon lekker door blijven posten hoor.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen een ander willen wijzen op een spelfout.
Zijn waarschijnlijk leraren...
Geloof trouwens wel dat Kruijswijk de sterkste is, maar weet ook zeker dat Movistar en Astana het op een accoordje gaan gooien.
Fuglsang en Amador zullen nog wel vooruit worden gestuurd.
Ben benieuwd welk tactisch plan TLJ gaat bedenken.
Die aanval van Astana in de laatste bergrit van de Vuelta zag je al van mijlenver aankomen en toch lieten ze destijds de ploegmaat van Aru (dacht dat het Sanchez was) in de ontsnapping mee.
Lijkt me taak dat ze geen renner van die twee ploegen in de ontsnapping moeten laten meerijden.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.