Juist omdat Gesink niet verzaakt in trainingsarbeid vind ik het opvallend dat hij nu op dat relatief hoge gewicht zit. En dat hij gedurende zijn carrière zwaarder aan het worden is blijkt uit de cijfers, wat de reden ook is. Het lijkt me niet onlogisch om dat in verband te brengen met zijn prestatiecurve. Min of meer de omgekeerde weg van Froome en eerder Armstrong die een dalend gewicht gingen combineren met een licht verzet. Het opgespaarde overschot aan kracht kan dan worden ingezet in de finale.
Het koffiemolentje van Gesink leek in zijn beginjaren efficiënter met vaker versnellingen op een minder licht verzet. Paar kilo erbij en je duwt jezelf uiteraard minder gemakkelijk omhoog. Inmiddels lijkt hij zijn stijl daaraan te hebben aangepast.
'@andriesw
Volgens mij zit Gesink elk jaar in januari zo rond dit gewicht. Het gewicht in de Tour zal eerder rond de 70 kg liggen. Hij is relatief zwaar voor een klimmer, maar dat komt natuurlijk omdat hij ook relatief lang is. Ryder Hesjedal, de Canadese Gesink, zit ook aan dat gewicht.
Dat hij beter klom als 23/24-jarige staat voor mij buiten kijf, maar misschien heeft hij toen wel fysiek gepiekt, of heeft hij nu gewoon minder power door die bovenbeenbreuk, of whatever.
Voor iemand met een relatief lage BMI lijkt mij 2,5 kilo verschil in een jaarcyclus nogal veel. En de 70 is nog altijd een paar kilo zwaarder dan in de beginjaren.
Het kan best zijn dat iedere sporter als vanzelf op een andere leeftijd een fysieke piek bereikt. Dat lijkt een feit maar in de topsport zul je toch willen begrijpen welke eventueel te beïnvloeden en corrigeren factoren je kunt ontdekken.
'@vlek
De hoofdreden van een laag BMI is volgens mij dat je gewicht weinig afhankelijk is van wat en hoeveel je eet. Ik heb zelf een nog iets lager BMI en kan eten wat ik wil zonder dat ik aankom. De enige manier waarop ik verschil kan maken (vooralsnog, op mijn 33e) is omlaag: door te vasten of echt te weinig te eten bij intensief sporten.
Ieder mens is anders en een topsport is een vak apart, daarom zeg ik hierover niets met zekerheid. Ik kan me voorstellen dat het gewicht gedurende een zware Tour afneemt omdat het zoveel van het lichaam vergt. De aangegeven 70 kilo voor Gesink was bij aanvang van de Tour.
Het is zeer zeker gebruikelijk voor ronderenners om 2kg zwaarder te zijn in januari dan vlak voor de Tour. Bedenk dat ze voor de Tour zo scherp staan dat elk zuchtje wind ze ziek kan maken. Het hele jaar zo scherp staan is totaal ongezond en ook niet te doen.
Bij Ullrich scheelde het ongeveer 10kg en dat was wel een reden tot zorg.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.