Team LottoNL-Jumbo 2016

1 2 ... 95 ... 405 406
LutsenkoFan

'@ajax,
Dan moet je weten dat een budget van 8 miljoen (2 voor schaatsen ong.) niet de grootste namen aantrekt.
Gesink wordt gewoon knap 6e afgelopen Tour dus waarom zouden ze hem toen geen contract moeten geven.
Nu valt het inderdaad tegen maar ik wacht wel tot de Tour.

S. Morgenstern

Dat je het probleem van cirkelredenering meent te zien komt o.a. doordat je uitslagen anders interpreteert dan ik.

De cirkelredenatie moet je bij Gesink zelf zoeken: Hij heeft naar deze koers toe gewerkt om er op topniveau mee te kunnen doen. Dat heeft hij gedaan op de manier zoals hij vorig jaar naar de Tour ging, want zoals ze vorige jaar specifiek naar de Tour werkte (het 'droomplan' van Delahaye) was goed bevallen en werd als blauwdruk voor dit seizoen beschouwd. Vervolgens heeft hij geen kracht in zijn benen in de eerste bergrit, iets wat hij met zijn voorbereiding totaal niet kan verklaren. En dit was niet zoiets als dat 'aardige niveau' van de Waalse Pijl tot Zwitserland van vorig jaar, maar een heel stuk slechter. Waar hij daar vorig jaar vertrouwen uit putte (en hij tijdens Zwitserland hier trouwens nog volop werd afgeschreven en dat oude niveau nooit meer zou halen), was het nu een grote teleurstelling.

Vervolgens gaat hij zoeken naar een verklaring en komt hij uit bij een lichaam dat is veranderd en nu koershardheid mist. Welke aanleiding heeft hij echter om dat als verklaring te zien? Waar kan hij zich op baseren? De enige waarneming die hij hier kan doen is het hebben van krachteloze benen. En daar heb je de cirkelredenatie: hij kan zich enkel baseren op hetgeen hij juist wil verklaren.

Dat begint er al mee dat je zijn algemene (klim)niveau van 2008-10 niet hoger inschat dan dat van tegenwoordig

Nee, ik bestrijd het verhaal dat hij dat niveau nooit meer haalt. Hij heeft daarna in het voorjaar van 2011, in Canada, in Catalunya 2013, in de Vuelta en in de Tour een niveau gehaald dat gelijkwaardig is (in sommige gevallen zelfs hoger) aan dat magische niveau van 2010.

Ondanks het feit dat hij een paar kilo zwaarder is geworden en zelf aangeeft meer spierkracht te hebben gekregen zie je hem als nagenoeg dezelfde renner/klimmer als toen.

Nee, de invloed van alles wat hij heeft meegemaakt heb ik nooit onderschat.

Maar slechter dan in de Algarve?

Ja, overduidelijk slechter dan in de Algarve. Ten eerste om het simpele feit dat hij er hier vol voor ging en veel verder had willen zijn (vergelijk het nog eens met het vertrouwen dat hij zelf uit Zwitserland haalde), een hele ploeg in dienst had rijden, terwijl hij daar zelf energie stak in het ondersteunen van Groenewegen en Roglic. Ten tweede om het simpele feit dat er daar gewoon hard is gekoerst, met een peloton vol renners die in die periode al dicht bij hun top willen zitten en hij daar zonder het gekozen tijdsverlies in de vlakke ritten alsnog 'gewoon' negende wordt (en dan laten we daarbij de tijdrit waarin hij tot het keerpunt niet voluit bezig maar voor wat hij was). En die aanval was volgens mij met Stybar, Oliviera en Tiralongo. Ik weet niet hoe jij bij Machado komt? Ik heb in ieder geval geen Katyusha renner bij dat groepje gezien. Je mag het verder wat bagatelliseren door naar onbekende Iberiërs en Gallopin te wijzen, er was verder ook niets bijzonders aan zijn niveau daar, maar zien dat het hij er hier onder duikt lijkt me echt niet moeilijk.

Een mogelijkheid is dat Gesink en zijn trainer hebben onderschat wat er voor nodig zou zijn om in Catalonië al goed mee te doen, bijv. te weinig wedstrijdspecifieke training.

Misschien, maar dat zou na al die jaren samenwerken wel erg vreemd zijn vind je niet? Het is uiteraard allemaal speculatie, maar we kunnen daarin alsnog een gradatie van waarschijnlijkheid in aanbrengen toch? Het is niet dat alles mogelijk is, dat we alles ook evenveel gewicht moeten geven.

Maar nu zou dan juist die middenweg, de hardheid, ontbreken.

Wat maakt hardheid de middenweg?

Laatst gewijzigd
Loek de Rooij

'@vlek, hoe kom je erbij dat de aanloop naar de tour vorig jaar een blauwdruk voor de aanloop naar Catalonië was? Toen reedt hij eerst FW en daarna Romandië. Daar was zijn niveau redelijk. In die bergrit kon hij nog redelijk finishen omdat hij zijn eigen tempo reedt. Californie en Zwitserland waren daarna ook niet denderend. Bovendien had hij nog een hoogtestage tussendoor. Die aanloop ziet er toch heel anders uit dan alleen Algarve en Strade Bianche. Dat hij in de tour goed was lijkt dan ook met wedstrijdhardheid te maken te hebben.

S. Morgenstern

'Een blauwdruk voor dit seizoen'

Dat hij in de tour goed was lijkt dan ook met wedstrijdhardheid te maken te hebben.

Hij reed Zwitserland en ging daarna weer verder trainen (sloeg nog het NK over). De conclusie van vorig jaar was dat hij eerder fris, dan met benen vol wedstrijdhardheid aan de start stond. Hetzelfde was een jaar eerder in de Vuelta misschien nog wel duidelijker het geval.

Laatst gewijzigd
Fanny

Na geweldige Bert-Jan Lindeman die het gisteren net niet redde in de 6e etappe van Volta Catalunya nu de jonge Bouwman en Roglic in een kopgroep van 12 renners in de laatste etappe met 8x beklimming van de Montjuic in Barcelona.
Hopelijk zit het vandaag wel een keer mee voor TLJ.
In ieder geval goed dat de 2 nieuwkomers zich laten zien voor TLJ.
Tv uitzending 12.30 uur op Eurosport 1 (helaas met José Been).

xistnc

Gesink mag God toch op zijn blote knieën danken dat die bij Lotto Jumbo zit.

Ook als hij gerust anderhalf keer zoveel zou kunnen verdienen door bij één van de grotere ploegen in dienst te gaan rijden?

achtpuntzes

'@ xistnc:
de marktwaarde van Gesink lijkt me wat groter bij een Nederlandse ploeg als TLJ. ik weet niet of die zo maar flink meer geld zou krijgen bij andere (grotere) ploegen.

Wielerfan1987

'@Fanny,

Ik denk dat Bouwman zijn trui voor het tussensprint klassement wil veiligstellen, en zich dan in dienst zet van Roglic om die een kans op de etappe te geven.

Maar ik ben het volledig met je eens.
Alle nieuwe renners dit jaar blijken versterkingen te zijn en hun steentje bij te dragen.

Ik ben ook absoluut positief verrast door Bouwman.

AndriesW

'@vlek

De frisheid slaat op 'seizoensfrisheid': hij had geen competatief voorjaar (februari-april) in de benen. Over dit seizoen zei hij in januari: "Ik ga min of meer een klassiek programma rijden, waarbij mijn eerste piek pas vanaf de Ronde van Catalonië en de Ronde van Baskenland ligt. Dat moet ervoor zorgen dat ik in de Tour en in Rio nog wat frisser ben."
Kortom: pas eind maart in goede wedstrijdvorm geraken en niet langer dan vijf weken volhouden. Daarom geen T-A of P-N en zeker ook geen Californië of Romandië maar alleen nog Zwitserland als voorbereiding. Die eerste piek staat, behalve op zichzelf, dan ook in dienst van de opbouw naar de zomer.

Waar het nu dan misloopt in Catalonië is dat hij te ver achterligt op de benodigde wedstrijdvorm. Als je inzet op een vrij late eerste piek en die blijft in eerste instantie uit, dan is het alleen al door het lange wachten dat je teleurstelling krijgt. Ik maak me pas echt zorgen als het in Baskenland niet een stuk beter gaat.

Voor velen kwam het onverwacht dat Gesink in de Tour zo goed kon meedoen, zowel vanwege het ontbreken van een volledige wintervoorbereiding en voorjaar als de onopvallende uitslagen in de voorbereiding. Het 'droomplan' waarover Delahaye in april sprak kwam uit.
Direct na Zwitserland was Gesink vol vertrouwen en hij gaf aan dat het echte effect van de hoogtestage pas later zou komen en dat hij in deze koers een superprikkel had gehad.
Verliezen renner en trainer nu hun krediet omdat het nu tegenvalt, of mag je de verklaring van de volgende dag op waarde schatten?

Hier slechter dan in Algarve? In relatieve zin zeker en dat kan komen door stagnatie in absolute zin. Je hebt het over 'een peloton vol renners die in die periode al dicht bij hun top willen zitten' maar dat geldt nu nog meer. Het was inderdaad Oliviera die mee was en niet Machado (verkeerde vermelding door WielerFlits).

Over hardheid... even terug naar 2012: http://www.nu.nl/wielrennen/2785265/gesink-mist-ritme-en-hardheid.html
In de Waalse klassiekers kon hij toen inderdaad niet meekomen maar een maand later won hij wel Californië. Hardheid zou ik kunnen omschrijven als 'bestand zijn tegen de hogere en opgelegde tempi en dynamiek van het wielerpeloton en de koers'. In training kun je de omstandigheden veel meer controleren in je voordeel.

Laatst gewijzigd
xistnc

'@8.6
Geeft niks hoor, dat je dat niet weet. Zelfs jij kunt niet alles weten.

achtpuntzes

'@ xistnc:
nee, mijn naam is dan ook niet xistnc. anders had ik wel alles geweten. ;)

maar goed, Gesink is kopman, en zal daar wel betaald naar krijgen. ik heb zo het gevoel dat hij niet zo maar even anderhalf keer zo veel geld zou kunnen vangen bij bijvoorbeeld SKY als nummer zo veel in de rangorde.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Alsof Sky, Astana,Ettix of BMC Gesink in hun ploeg willen. Fat chance.

Ajaxfandennis zegt het precies goed. Zonder TLJ en eerder Rabo was Robert al lang geen kopman meer geweest maar ergens knecht.

achtpuntzes

'@ klootje:
maar dan wel een knecht met een miljoenensalaris. (althans, volgens de alwetende xistnc dan) ;)

Laatst gewijzigd
jvh93

Nou, daar was bijna de eerste worldtour overwinning van roglic. 2e plek is ook een sterk resultaat

S. Morgenstern

Poels koos ook voor een knechtenrol bij Sky boven een kopmanschap bij TLJ. Danny van Poppel min of meer zelfde verhaal.

S. Morgenstern

Waar het nu dan misloopt in Catalonië is dat hij te ver achterligt op de benodigde wedstrijdvorm.

Ja, en de vraag is wat daar de oorzaak van is. Je kunt denken dat koershardheid een goede verklaring is voor het compleet weggereden worden in de bergritten van deze ronde, maar dan stuit je dus op het probleem dat zo'n matige vorm bij hem nog nooit op die wijze te verklaren was. Zelfs zonder die wedstrijdhardheid, zelfs met een heel pak minder dan nu, haalt hij eigenlijk altijd een heel degelijk niveau (of het nu Polen 2014 is of de Waalse Pijl 2015).

Beetje vreemd toch om de futloosheid van zijn benen nu opeens op die wedstrijdhardheid te gooien? Twijfelen aan die verklaring is daarbij niet hetzelfde als doen alsof 'hardheid' totaal irrelevant is. Het is bij Gesink echter altijd een hele kleine factor geweest (een stuk aanhalen van een half jaar na zijn beenbreuk maakt de factor alvast niet groter), dus mag je grote vraagtekens zetten bij zo'n uitleg meteen een dag na een onverklaarbaar slechte dag.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Poels koos ook voor een knechtenrol bij Sky boven een kopmanschap bij TLJ. Danny van Poppel min of meer zelfde verhaal.

Waarop baseer jij dat het bij beide renners een keuze tussen SKY en TLJ was?

S. Morgenstern

Berichten in de media. Plugge heeft volgens mij ooit ergens gemeld dat ze zeker interesse hadden in Poels, maar dat hij te duur bleek en de interesse in Van Poppel is volgens mij ook redelijk gedocumenteerd.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Ja dat het in geruchtenmolen zat weet ik, maar ben benieuwd of jij mij iets kon tonen dat feitelijk is bij Poels? Het kan hoor, ik weet het niet.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern
Chrys

En volgens mij was met zowel Poels als Van Poppel het geval dat ze uiteindelijk te duur bleken voor TLJ.

Klootje Kriekeljon

Dank u, nooit geweten dat er ook echt een aanbod was.

jvh93

2 keer 2e op 1 dag. Mooie dag voor tlj, al had het nog mooier geweest als ze hadden gewonnen. Hopelijk eindelijk een keer geen gezeur en kritiek op de manier van rijden van deze ploeg

Wielerfan1987

Voor Sep is het natuurlijk absoluut geen schande om van Sagan te verliezen, gewoon een goede finale gereden.

Van Roglic is het jammer dat hij zich liet verrassen doordat zijn concurrent zo vroeg aanging, dat is wellicht een gebrek aan ervaring.
Maar laten we reeel blijven, die knul zit pas 2,5 jaar in wedstrijd verband op de fiets en zal nog niet vaak in deze situatie zijn geweest.
Voor Roglic was vandaag gewoon een mooi leer moment.

Ik heb vandaag een goed TLJ gezien wat volop strijd heeft geleverd en helaas net tekort kwam voor winst.

En als ik nu een tussen balans op moet maken over de eerste drie maanden kan ik niet anders dan concluderen dat ze er beter voorstaan dan afgelopen jaar.

kelderfan

Dat was zeker niet verkeerd wat Vanmarcke liet zien. Die is nu dik in orde voor de RVV.
Maar ja, de ploeg moet wel attenter zijn bij waaiers, want dat heeft Vanmarcke veel kracht gekost en je zag ook, dat Teunissen heel boos leek, omdat de ploeg weer werd opgezadeld met de achtervolging, nadat een 4-tal renners kon ontsnappen.

1 2 ... 95 ... 405 406

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.